Retro Rpg

Retro Kincsek 4.

2021. április 05. 13:42 - Barnabas Birkas

Conan Role-Playing Game

crpg1.jpg

Első kiadás: 1985

 

Ez a játék szintén a TSR műhelyéből származik, a távoli 1985-ből. Ez is egy olyan téma, amit újra meg újra feldolgoznak pnp, illetve számítógépes szerepjátékban: a DOS-os Conan the Cimmerian, az MMORPG Age of Conan és a Conan Exiles mind nagyon hangulatos játék.

Nem ez volt a TSR első próbálkozása a Conannal: egy évvel korábban, 1984-ben már kiadtak két kalandot, amik az AD&D 1st edition szabályait használták, Hyboria világában, kiegészítve pár extrával (pl Fear Factor). Mindkét történetben 10-14. szintű, előre elkészített karakterekkel volt javasolt játszani: a CB1 - Conan Unchained! szereplői Conan, Juma, Valeria és Nestor, a CB2 - Conan Againts Darkness! hősei pedig Conan, Pelias, Prospero és Nzinga.

crpg2.jpg

 

A fogadtatás azonban nem volt túl jó, egyesek szerint "a Conan és a D&D olyan együtt, mint a mogyoróvaj és a tonhal - meg lehet enni, de elég fura az íze". Úgyhogy ehelyett a TSR inkább elkezdte elölről:  fogta a Marvel Super Heroes d100 rendszerét, és írt hozzá egy önálló játékot, amihez már nem kellett az AD&D: ez lett a

Conan Role-Playing Game.

Hatalmas változás a korábbi játékhoz (vagy például az előző részben ismertetett Indiana Jones játékhoz képest), hogy itt már nem előre fix karakterekkel kell játszani, hanem saját magunknak gyárthatunk hősöket. A legtöbb történetben természetesen továbbra is kínál pre-generált szereplőket, így magát Conant is.

Az alapdobozban 32 oldalas Rule Book (benne egy rövid példa kalanddal, a "Tower of the Elephant"-tal), egy 16 oldala Reference Guide füzetke táblázatokkal és összefoglalásokkal, a 48 oldalas The World of Hyboria világleírás, színes karakterlap és kihajtható méretes színes térkép lapult.

 

A Rendszer

Kizárólag tízoldalú kockát használ, ebből az alap dobozban helyből kettő lapult, amit xd10 és d100 próbákhoz lehet használni. Minden karakternek Tehetségei (Talent) vannak, amik csoportokba, Tehetség-gyűjtőkbe (Talent Pool) rendeződnek. Ezek a csoportok az alábbiak:

  • Vitézség (Prowess): minden, ami fizikai tevékenység (pl Erő, Mászás, Mozgás, Úszás) és nem harci.
  • Harc (Fighting): az összes harci jártasság, mint Birkózás, Verekedés
  • Kitartás (Endurance): a testi tűrőképesség tulajdonságai, mint Állóképesség, Sebtűrés, Méregellenállás
  • Tudás (Knowledge): minden szellemi tudás, beleértve a Varázslatokat, Írást, Nyelvismereteket
  • Észlelés (Perception): ide tágan értelmezett dolgok tartoznak, a Követéstől a Zsebmetszésen át az Állatok tanításáig.
  • Belső Érzék (Insight): ezek született képességek, mint Természetes Mágia, Költői Véna, Telepátia

 

Mindegyik Tehetség-gyűjtő alatt kell lennie legalább egy Tehetségnek. Az, hogy pontosan melyik alatt mennyi van, a szülőhelytől, de még az apa foglalkozásától is függ. Maga a Tehetség-gyűjtő értéke az összes alatta található Tehetség szintjének tizede, lefelé kerekítve: ez nagyjából Főjellemzőként is felfogható, ha olyan Tehetséget akar használni, amit nem ismer (nincs szintje), a Gyűjtő szintjét kell hasznáni.

crpg3.jpg 

 

Ha próbát akarunk dobni valamire, akkor viszont elő kell venni az Eredmény Táblázatot (Resolution Table), ami egy szép, színes diagramm.

crpg4.jpg

 

A bal szélső oszlop a d100 dobást jelenti, az alsó vízszintesben pedig a saját Tehetségünk szintjét kell megtalálni.  Ha a százalékos próba eredménye a "fehér" részbe esik, a próba sikertelen. Ha zöld, éppen hogy sikeres. A sárga már átlagos, a narancs jó, a vörös kiváló sikert jelent.

Harc esetén ez még annyival meg van bolondítva, hogy a mi tehetségünkből ki kell vonni az ellenfél releváns értékét, és az így kapott szám mutatja, melyik oszlop a miénk (ezért van negatív szám is az elején).

A Mágia itt a Conan történetekhez hasonlóan egy misztikus és veszedelmes dolog, aminek általában ára van, a karakter testi torzulást szenvedhet el, vagy akár bele is őrülhet. Egyéb iránt ugyanúgy Tehetségek, mint minden más tudás, és a használatukra próbát kell dobni.

A játék során a karakterek Hírnevet (Fame) gyűjtenek, amit a sikeres kalandokért, magas Tehetségekért megszerzett varázstárgyakért és legyőzött szörnyetegekért kapnak. Ezen felül minden kalandért kapnak a karakterek 1-10 Tehetség-pontot. A növelés 1:1 arányban megy, de egy új Tehetséget megtanulni 5 pontba kerül. Harmadrészt pedig a karakterek kapnak Szerencse (Luck) pontokat is, amiknek a felhasználásával újra lehet dobni próbákat vagy egy kategóriával csökkenteni lehet a bekapott sebzés mértékét.

 

A mintakaland, az Elefánt tornya egy egyszemélyes történet, az azonos című novella alapján: az alap felvetésben itt a játékos maga Conan. Jól mutatja, hogy az ifjú Conan inkább volt tolvaj, mint a D&D-féle barbár. Természetesen bármelyik játékos karaktert be lehet illeszteni a helyére.

crpg5.jpg

 

A világleírás végig veszi a novellákban szereplő népeket és országokat, és tartalmazza a bestiáriumot is.

crpg6.jpg

crpg7.jpg

 

Kiegészítők

A játékhoz összesen három kalandmodul jelent meg:

CN1 - Conan the Buccaneer

Ez a kaland egy hatalmas romvárost, a Király Városát hozza be a játékba. Kezdő játékosoknak vannak előre legenerált karakterek, köztük maga Conan is, de bármelyiket vagy akár az összeset ki lehet cserélni sajátokra.

crpg8.jpg

 

CN 2 - Conan the Mercenary

Ez játszható önálló kalandként, de akár a Conan the Buccaneer folytatásaként is.

crpg9.jpg

 

CN 3 - Conan Triumphant

Ez már Boris Vallejo borítójával készült.

Bár a címe és az alap háttér megegyezik az ugyanilyen nevű novellával, sok mindent szándékosan megváltoztattak benne, hogy azok számára is érdekes legyen, akik esetleg már olvasták az eredetit.

crpg10.jpg

 

 

Természetesen Conan sem úszta meg a D20-érát, a Mongoose Publishing rengeteg könyvet adott ki a saját Conan játékához. Ezek személyes véleményem szerint messze az átlag D20 világok felett álltak.

crpg11.jpg

 

A legújabb pedig a Modiphus-féle változat.

crpg12.jpg

 

Vélemény

Bár én a legtöbbet messze a D20-as, azon belül is a D&D 3.5-öt rendszert mesélem, a Conannak ez a változata régóta bakancslistán van, mint kipróbálandó. Szeretem azokat a játékokat, ahol nincs mindenre külön kidolgozott szabálykönyv, egy kicsit visszarepít abba a korba, amikor még pusztán az alapkönyv alapján meséltünk/játszottunk.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr9016490886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása