Retro Rpg

Retro Kincsek 6. - Palladium Fantasy RPG, 2nd Ed

2021. április 12. 13:47 - Barnabas Birkas

MegaVerzum - Lovagoktól a Tini Nindzsa Teknőcökig

pfrpg1.jpg

Első Kiadás: 1996 (1st ed eredeti kiadás 1983)

A Palladium Books kiadótól 1981 óta termeli ki a jobb vagy rosszabb minőségű szerepjátékokat, a klasszikus fantasytól a sci-fin át a szuperhős vonalig. Nagy különlegességük, hogy a korai kiadványokat leszámítva minden egy nagy, összefogott "MegaVerzum" része, közös rendszerrel, és így elméletileg az egyik világban létrehozott karakter könnyedén átvihető egy másikba - és a dimenziók közötti utázás szabályainak lefektetésével ez még játékbéli szabályokkal is meg van támogatva.

A Palladium Fantasy RPG első kiadása az AD&D kortársa volt, és a "mindenre van egy szabályunk" rendszerével mentalitásában is nagyon hasonló. A karakterek elég kötött pályán mozoghatnak, nincs lehetőség hatalmas kitérőkre. Az 1983-as verzió után az 1996-os második kiadás nem csupán ráncfelvarrás volt, hanem ez volt az, ami beillesztette a multiverzumba, összekapcsolva a szabályokat.

Az alapkönyv egy igazi mag-kötet, vagyis egyszerre tartalmaz minden alapvető szabályt, amire a játékosnak vagy a mesélőnek szüksége lehet: benne van a karakteralkotás, a szakértelmek, a harc, a mágia, a pszi, fegyverek és felszerelések, világleírás és kisebb bestiárium. Kompakt darab, már pusztán ennek az egynek a birtokában neki is lehet látni a játéknak.

A rendszer:

A fajok részben a klasszikusok (ember, elf, törpe), de a skála széles, a goblinoktól az ogrén és trollon át a wolfen farkasemberekig. Az alapkönyv 15 fajt sorol a Player Races közé, plusz minden kiegészítő újabbakat adott ehhez hozzá.

pfrpg2.jpg

 

Nyolc tulajdonságot használ: IQ, Szellemi Kitartás, Szellemi Affinitás, Fizikai Erő, Fizikai Ügyesség, Fizikai Kitartás, Fizikai Szépség, Sebesség. Az átlagember értékei 9-10 körül mozognak, 19-ig magasnak, 20-30 között pedig kiemelkedően magasnak számít. Bonuszok csak 16 felett járnak.

pfrpg3.jpg

 

Az életerő két kategóriára oszlik: a Hit Points (HP) alapesetből a Fizikai Kitartással egyenlő, de minden szinten (már az elsőn is) további D6 pont jön hozzá. A Structural Damage Capacity (SDC) nagyjából a fájdalomtűrésnek felel meg. A hivatástól függ az alapja, és számos szakértelem ad hozzá további bonuszokat.

A karakterek "kasztja" a Hivatás (Occupational Character Classes, O.C.C.), ezekből származik a skilljei nagy része. A szakértelmek vagy százalékosak (alap százalék, plusz X% minden szintlépéskor), vagy pedig valamilyen bonuszt adnak: plusz SDC-t, támadás- vagy sebzés bonuszt.

pfrpg4.jpg

 

Mivel ez is egy hőskori szerepjáték, a jellem rész nagyjából még kőbe vésettebb, mint az AD&D idejében. Vannak a Jók (Fegyelmezett, Lelkiismeretes), az Önzők (Fegyelmezetlen, Anarchista) és a Gonoszok (Gazember, Szörnyeteg, Ördögi).

pfrpg5.jpg

 

Már a karakteralkotás során van lehetőség őrült karaktert létrehozni, ahogy a játék során is lehet szerezni különféle fóbiákat és elmebajokat. Több táblázat és hosszú leírások taglalják ezeket.

pfrpg6.jpg

 

A karakter hátterének megalkotásában is számos táblázat segít, ami a CP2020 óta tudjuk, hogy egy nagyon hasznos dolog. Egy ponton túl már akármit is játszik az ember, hajlamos dobni párat azokon, hogy ötletet adjon, honnan jött és kik a családtagjai. Ez azonban még annál is részletesebb.

pfrpg7.jpg

 

A harc az egyik kedvencem ebben a rendszerben: D20 plusz támadás módosítóval nagyobbat kell dobni, mint a páncél adta védelem (mínusz a védekező fél esetleges módosítói). Ha a dobás kisebb, mint 5, automatikusan sikertelen. Ha nagyobb, mint 5, de kisebb, mint ez a védelem, akkor ugyan talált, de a páncél felfogta: ekkor is van sebzésdobás, viszont ilyenkor a páncél pontjaiból kell levonni az eredményt. 

pfrpg8.jpg

A különféle ismert harcmodorok a karakter szintjével együtt fejlődnek, és egyre több és több bonuszt adnak.

pfrpg16.jpg

 

A természetfelettit nem csupán a mágia jelenti, a pszi is erősen jelen van, ám a Mágus rendszerével ellentétben is nem egy bárki számára elérhető erő: inkább a D&D pszijével lehet összehasonlítani. A pszi képességek Belső Erő (ISP) pontokból működnek és igen erősek. Ez lehet a karakter fő ereje (ekkor egy pszionikus OCCt választ) vagy egyszerűen egy vad tehetség, ez a karakteralkotás során választható.

pfrpg9.jpg

 

A Mágia Iskola-alapú, szintekre tagolt, és itt is pontokba (PPE) kerül a varázslatok és a nagyon-nagyon-nagyon sokféle varázsjel, varázskör, rúna stb létrehozása.

pfrpg10.jpg

Számos varázstudó OCC van, a varázslótól a boszorkányon át a Diabolistáig, akiknek mind megvan a saját arzenálja. Az idézés talán ebben a játékban a legerősebb és legveszedelmesebb műfaj.

pfrpg11.jpg

 

A Világ

A Palladium Fantasy RPG világa helyből egy aránylag sötétebb tónussal indít, mivel alapvetése, hogy az emberek korának az elfek és a törpék egymás elleni háborúja alapozott meg, és a két nép közötti ellentétek sosem múltak el teljesen. Ettől eltekintve egy klasszikus középkori, nyugati feudális fantasy világ.

A kiadóra nagyon is jellemző a kiegészítők dömpingje, ennek pedig az is része, hogy nem csupán az ősi fajokról és a tengeri kalandokról adtak ki külön könyvet, de a fontosabb királyságokról is.

pfrpg12.jpg

 

A MegaVerzum:

A kiadó kétségtelenül leghíresebb műve a Rifts, amit sokan sokszor idéznek: egy hihetetlenül elborult posztapokaliptikus sci-fantasy, ahol az atomrobbanások által felszakított dimenziófalak hasadékain a legkülönfélébb lények özönlötték el a világunkat. Ez a játék önmagában megérdemelne egy részt a rovatban.

pfrpg13.jpg

 

Nekem személy szerint a Heros Unlimited nevű szuperhős "képregény" világ a kedvencem tőlük. Nagyon sokat meséltem, jóformán bármilyen hőst létre lehet hozni, a földönkívülitől a mutánson át a bionikus cyborgokon, gazdag kütyühasználókon át a varázslókig és pszionikusokig.

pfrpg14.jpg

 

Ezeken kívül jó pár játék tartozik még a MegaVerzumba:

pfrpg15.jpg

 

Vélemény:

A Palladium Megaverzum ugyanazt a szisztémát követi, mint a D&D és a GURPS: egy közös rendszer, számtalan világban. Személyes véleményem szerint a működése kötöttebb és sokkalta régimódibb, mint a vetélytársaké, ugyanakkor még azoknál is sokkalta több benne a karakter-lehetőség. Persze itt sem lehet "bármit" megalkotni, inkább olyan, mint egy nagyon szerteágazó úthálózat, amin előbb vagy utóbb eljutsz oda, ahová akartál. Kimondottan narratív, rule-light rendszerek kedvelői szerintem kerüljék messziről, de mindenki másnak bátran ajánlom. A magam részéről Újra Játszanám.

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr3316498854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

raksi.raksi 2021.04.22. 10:02:52

Nagyon szuper összefoglaló. Köszi szépen. Az első kiadás az egyik kedvencem. Egy apró észrevételem van:
"A harc az egyik kedvencem ebben a rendszerben: D20 plusz támadás módosítóval nagyobbat kell dobni, mint a páncél adta védelem (mínusz a védekező fél esetleges módosítói)."
Én úgy értelmezem a szabályokat, hogy a módosítatlan kockadobásnak kell nagyobbnak lenni, mint a páncél adta védelem. Szintúgy, a módosítatlan dobásnak kell nagyobbnak lenni, mint 4, páncél néküli esetben. Ha a módosítottnak kellene nagyobbnak lenni, akkor sok esetben nem lenne értelme a páncélnak, hiszen az ellenfél védekező képessége miatt eleve nagyobb módosított értékre van szükség, mint a páncél adta védelem. Maga a módosítatlan dobás a támadás sikerességén túl azt is jelzi, hogy olyan helyet találunk-e el, amit páncél véd, vagy olyant, amit nem. Ez a megoldás sem tökéletes, de legalább egyszerű. Alternatív megoldás, ha két d20-szal dobunk. Az egyik a támadó dobás, a másik pedig lokáció eldöntésére szolgálhat (páncél vagy nem páncél). Nekem egyébként, a hibái ellenére is szimpatikusabb az eredeti megoldás.

Barnabas Birkas 2021.04.22. 10:09:51

@raksi.raksi: Köszönöm. :)

Újraolvastam gyorsan a szabályokat, és azokban explicit úgy van, hogy bonuszokkal:

"The next step is for the first attacker to roll a twenty-sided die. If the result is a four or less (counting bonuses), the attacker misses. Any roll above a four will hit the opponent, unless the defender can parry or dodge the attack."

De az alternatív módszer nem rossz ötlet. :)

raksi.raksi 2021.04.22. 12:28:27

@Barnabas Birkas: Köszi a válaszodat. Ezek alapján valóban így van. Nekem az első kiadás van meg, abban (szerintem) nincs bónusz.

Barnabas Birkas 2021.04.22. 12:31:11

@raksi.raksi: Én már a második kiadással találkoztam először, Rifts és Heroes Unlimited után, ott pedig már egységesítve lett a rendszer a MegaVerzum miatt. Szóval könnyen lehetséges, hogy az elsőben ez még másképp volt. :)

raksi.raksi 2021.04.22. 16:20:39

@Barnabas Birkas: Utánajártam. Az első kiadás is és a Rifts is mindenhol csak dobásról (roll) beszél (ha a dodás kisebb-egyenlő, mint az AR, akkor nem talál). De nem világos, hogy pontosan mi is a dobás, mert a "roll" mellett létezik a "natural roll" kifejezés is. Szerintem ez sokakat zavarhatott, mert a palladiumbooks oldalán a harc QA-k között feltűnik az alábbi kérdés és válasz:

99. Say a character has a +5 to strike and rolls a 2, 3, or 4. Does the strike fail? I have argued this point with the G.M. for hours. My contention is that characters should only miss if they roll a 1 naturally because characters have high bonuses for reasons. He says that a 2, 3, or 4, is still a 2, 3, or 4 no matter how high the bonuses. So, who's right?

Answer: Bonuses count towards this. so with a +5 to strike rolling a 2, 3 or 4 will be counted as a 5, 6, or 7. Of course your G.M. might have a house rule stating that a natural 1-4 will miss.
(forrás: palladiumbooks.com/combat-rules)

Szóval a lényeg, hogy neked volt igazad.

Barnabas Birkas 2021.04.22. 16:22:33

@raksi.raksi: Szép alapos kutatómunka, +100 XP! :)

Thészeusz 2021.05.30. 08:29:04

Én általában a pehelyszabályos játékokat szeretem jobban, de a Palladiummal nincs semmi bajom, érdekes szereplőket lehet összetákolni benne. '96-ban szülinapomra a Beyond the Supernaturalt kaptam egy barátomtól és a csajomtól, teljesen elállt a lélegzetem, annyira másabb és izgalmasabb volt már ránézésre is az általam addig megszokott szerepjátékokhoz képest. (Sajnos azóta se volt alkalmam játszani vele.

Thészeusz 2021.05.30. 08:32:52

A Beyond the Supernatural grafikái (a horror szerepjátékokon belül) messze a legjobban sikerültek, az idegenséget és félelmetességet ebben sikerült legjobban elkapni egy-egy rajzzal. Kulvajók!

Barnabas Birkas 2021.05.30. 11:48:08

@Thészeusz: MI szintén '96 körül futottunk bele a Heroes Unlimited alapkönyvbe, amiből aztán elég elvetemült szuperhősös történeteket meséltem. Lehet, hogy az is kap majd egy külön cikket alkalomadtán.
süti beállítások módosítása