Retro Rpg

Retro Kincsek 9. - King Arthur Pendragon

2021. április 23. 14:15 - Barnabas Birkas

Epikus Kalandok A Legendák Britanniájában

pd_15.jpg

Első kiadás: 1985

Negyedik kiadás 1993

 

Ez a szerepjáték volt talán a második angol nyelvű szerepjáték alapkönyv, amit beszereztem a 90-es évek közepe táján - ha jól emlékszem, nem sokkal a CP 2020 alapkönyv után. Akkoriban én voltam a "beszerző", aki a Rúnában és táborokban látott könyveket megvette Budapesten, illetve később Pécsen. Mivel középiskola elején még én sem voltam nagyon rutinos angolból, rengeteg szótározással járt a mesélés, és ahogy KoPé barátom szokta mindig emlegetni, egy lépéssel jártam a játékosok előtt a könyv ismeretében. Ennek ellenére lelkesen próbálkoztunk, hol egy-, hol többszereplős kalandokkal.

 

A Játék

A Pendragon nagyon sok szempontból hasonlít az Ars Magicára: egyfelől adott egy aránylag jól ismert fikció, Arthur Pendragon király udvara, ahogyan azt az irodalom ismeri, elsősorban Sir Thomas Malory Le Morte D'Arthur című művére alapozva itt. A kora középkori Brit-szigetek az 530-as években, ahogyan azt az 1485-ben megjelent könyv szerzője elképzelte: a korábbról származó regéket és mondákat a saját korának szokásaihoz, kellékeihez igazította, legyen szó fegyverekről, vértekről, ruhákról és etikettről. Ebben a világban léteznek a játékosok, elsősorban mint lovagok, bár ez a kiadás már lehetővé tette a szakrális és a kelta mágia használóinak megalkotását is.

pd_2.jpg

 

A világleírás már az alapkönyvben is egész részletes, ügyesen keverve a valós történelmi helyek és személyeket a kitaláltakkal, a történelmi eseményeket a hozzájuk kötődő legendákkal. Kevesebb benne a történelmi hűség (vagy annak látszata), mint az Ars Magicában, emiatt viszont az is könnyebben tud benne mozogni, akit kicsit gúzsba köt a valós események megváltoztatásától való félelem.

pd_3.jpg

 

A másik nagy hasonlóság az Ars Magicával a játékmenet: szigorúan véve évi egy, talán két játék javasolt, kiegészítve a birtokgazdálkodással, nősüléssel (bár a leánykérés/megmentés remek kalandlehetőség), utódokkal, lovagi tornára járással. Ez elsőre elég drasztikusnak hangzik, de a rendszer azzal is számol, ha valaki esetleg a saját gyermekét szeretné hozni következő karakternek. Ha pedig varázstudó vagy, akkor az egyes varázslatok gyors létrehozásához szükséges amulettek elkészítése után hetekig alszol, lásd Merlin az Excalibur című filmben.

 

A Rendszer

Bár ez nem a standard Chaosium BRP-származék, lásd CoC vagy Nephilim, vannak hasonlóságok: az öt alap tulajdonság (Méret, Ügyesség, Erő, Állóképesség, Megjelenés) értéke nagyjából 5-21 közé esik, és mindegyikből számos levezetett érték következik, pl Mozgás=(Erő+Ügyessség)/10 és ehhez hasonlók. A szakértelmek értéke általában 0-20 közötti, bár mehet feljebb is: a próbák során ennek értéke alá kell dobni D20-al, plusz-mínusz módosítók. Ellenpróba esetén mindkét fél a saját értéke alá, de a másiké fölé próbál dobni. A jellem itt sem egy egyszerű meghatározás, hanem tizenhárom értékpár (pl Jámbor - Világi, Megbocsájtó - Bosszúálló) egymáshoz mért szintjéből rajzolódik ki.

pd_4.jpg

 

A Karakteralkotás

Elég hosszadalmas, de nagyon élvezetes folyamat, engem leginkább a MegaTravellerre emlékeztet, bár itt emlékeim szerint nem lehet meghalni közben.

A származási ország és a felmenő meghatározásával kezdünk, ez utóbbitól nagyon sok függ: a szakértelmekre elosztható pontokon kívül a személyiségre is ad bonuszokat. Ezt követi a személyiség és jellemvonások alap értékeinek meghatározása, és csak ez után jönnek a statisztikák és szakértelmek, amikre viszont az eddigiek mind már pontokat adnak.

pd_5.jpg

 

Ha mindez megvan, akkor már látjuk a karakter tulajdonságait, és ez alapján azt is tudhatjuk, melyik "osztály" tagja lehet.

pd_6.jpg

 

A Világ

A könyv Arthur országának minden tartományával külön foglalkozik, ahogy néhánnyal a szomszédos királyságok közül is. Mindegyiknél külön részletezi a karakteralkotásra vonatkozó részeket (népcsoportok, apa rangja, földesúr), a fontosabb birtokokat, városokat, helyeket.

pd_7.jpg

 

A tartományokhoz hasonlóan az azt benépesítő emberek népcsoportjainak is rengeteg helyet szentel a könyv. Az általános leírás mellett a legyakoribb nevek és a játéktechnikai infók (főjellemző és jellem módosítói, alap szakértelmek stb.) is szerepelnek az oldalon.

pd_8.jpg

Ezek mellett természetesen a kor vallásaival is foglalkozik a könyv, elsősorban a kereszténységgel, de a kelták pogány hitére, az északi wotanizmusra és a zsidó vallásra is kitér. Mindegyiknél kitér az adott vallás fontosabb helyeire és képviselőire is.

 

A Fejlődés

A játékban nem egyszerűen XP gyűjtögetésével fejlődik a karakter: bár van egy mérhető pontérték, a Dicsőség, ami az ellenfelek legyőzésétől a sikeres leánykérésen át az előléptetéséig mindenért jár. Az ezért járó bonusz pontok mellett viszont a szakértelmek és jellemzők a "használattal" is fejlődnek, általában sokkal gyorsabban.

 

A Női Szerepek

A Pendragon játéka az egyik "legfiúsabb" szerepjáték, ami részben eleve a környezetből adódik: a legtöbb női játékost nem vonzza, hogy eljátssza a Bajba Jutott Hölgy szerepét, és alapesetben ennél sokkal nem is jutna több itt a nőknek. A játék készítői nagyon próbáltak a Nemeshölgy (feleség, anya) szerepén túl más lehetőséget is betolni a settingbe, így van Harcosnő is, de ez csak nehézkesen illeszthető be. A mágiahasználók adják talán a legjobb lehetőséget a női játékosoknak.

pd_9.jpg

 

A Mágia

A Pendragonban a mágia nem egy gyors és piszkos dolog, mint mondjuk a D&D-ben, de a hatalma is sokkal nagyobb. A varázslatok létrehozása Életerőbe kerül, így nagyon komoly ára van, amit vagy előre meg kell fizetni, vagy utólag, sokkal drágábban. Ha előre rákészül, akkor minden varázslat hetekig tartó felkészülést igényel, ha viszont utólag, akkor hosszú, több hetes vagy akár hónapos mágikus álommal kell számolnia. Ráadásul ezt egy héttel a varázslás után meg kell kezdeni, különben hétről hétre dobnia kell egy Öregedés próbát, mintha eltelt volna egy év a karakter életéből.

A kalandozás szempontjából a mentsvárat a Talizmánok jelentik: ezek lényegében előre elkészített varázslatok, amiket végrehajtás helyett egy tárgyba kötöttek. Az árát ilyenkor a varázshasználó megfizette előre, és ha a helyzet úgy adja, bármikor létre tudja hozni a hatást.

Természetesen nem a varázshasználó karakterek az egyetlenek Britanniában, akik mágiát űznek: a könyv számos NJK-t, tünde lényt és mágikus helyet kínál a kalandokhoz.

pd_10.jpg

 

A Kalandok

A csaták és háborúk mellett a titokzatos, mágikus helyek felfedezése, romantikus kalandozások, Bajba Jutott Hölgyek megmentse és a lovagi tornák megvívása áll a legtöbb történet középpontjában.

pd_11.jpg

 

A szörnyetegek általában nem könnyű ellenfelek, hiszen senki se ír balladákat egy farkas legyőzéséről.

pd_12.jpg

 

A rendszer külön mechanizmust kínál a csatákhoz, ami elég összetett, az Első Rohamtól a Halottak Eltemetésééig. Ugyanígy a lovagi tornák levezetéséhez is kapunk segítséget.

 

A Téli Fázis

A játék igen fontos része a Téli Fázis: a szóló kalandok lejátszásának lehetősége mellett ekkor kell szorgosan lekönyvelni az éves fejlődést, a birtok gyarapodását, a veszteségeket, a gyermekek születését, családi eseményeket és az öregedést is.

pd_13.jpg

 

Egy jó lovag a várát se hanyagolja el, és igyekszik szorgosan építgetni, fejleszteni azt.

pd_14.jpg

 

Személyes Tapasztalat

A legelső kampány, amit meséltem a Pendragonban, egy ifjú (cymri) lovag egyszemélyes kalandja volt, aki egy nemeshölgyet kísért volna az esküvőjére. A szász martalócok színre lépése után a félholt lovagot egy kelta boszorkány mentette meg, felápolva sérüléseiből, majd közösen eredtek a banditák nyomába. Követve őket észak felé útközben megálltak minden nemesi udvarban, katonákat kérve a hadjárathoz. Ezt némi városi toborzással is kiegészítette hősünk, míg végül a martalócok régi erődjét elérve egy legalább száz fős sereget (maroknyi katona, plusz közemberek) vezetett hadba. A csapat Most Valuable Player címét a kovács nyerte, mert a kétkezes kalapács az kétkezes kalapács, az ellen a páncél keveset ér. A hadjárat végén a menyasszony célba ért, a sereg feloszlott. A lovag megkapta új birtokát, a helyi pap fintorgott a lovag feleségévé avanzsált boszorkány miatt. A kovács viszont maradt a lovag hű csatlósa, vele tartott az új birtokra.

 

Vélemény

Amint azt a fentiekből is látszik, ez nem a mai generációk játéka, legalábbis ez a kiadás biztosan nem. A történetek lassan gördülnek előre, jellegéből adódóan az epikus kalandoknak kedvez, bár néha nagyon mocskos is tud lenni. Nálam még mindig rajta van a Újra Játszanám listán.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr4716510674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása