Retro Rpg

Miért játszunk? - 2.2 rész - Történelmi kitekintés

2021. április 28. 08:27 - Retro Rpg

Skandináv piac

Üdv,

A mai posztban az északi szerepjátékok tárgyalásával folytatjuk a sorozatot.

Svédország

Ezen a területen talán a svédek számítanak a legnagyobb közösségnek. A Drakar och Demoner játékkal kezdődött minden ebben az országban. Az első kiadása a játéknak még egy kvázi-Runequest (igazából BRP+Magic World kiadvány) fordítás volt 1981-ben, de 85-től már saját, ámde D20-as rendszerrel futott. Itt is legalább két  settingről beszélhetünk, a hagyományos fantasy világról Ereb Altor-ról és a későbbi sötétebb Chronopia-ról, érdekesség, hogy a kiadó döntése nyomán ezek két párhuzamosan létező síkon találhatóak ugyanazon a bolygón.

A Target Games a nagy svéd kiadó másik korai próbálkozása a Mutant, ami egy egész sorozattá nőtte ki magát. 1984-ben jött ki és ez is BRP alapú. Mutáns humanoidokkal és állatokkal játszhatunk benne a poszt-apokaliptikus Skandináviában. A mai napig népszerű, néhány éve is jött ki új kiadása.

Hazánkban is közismert Kult 1993-ban jött ki, a magyar közösségben sokáig vezette a legkomolyabb horrorjáték címet és különböző okokból hírhedt volt. Ha jól emlékszem ennek volt a szlogenje, hogy a "A halál csak a kezdet". Szóval itt már igazi tradicionális sötét skandináv hangulatról beszélhetünk.

Számomra talán a legérdekesebb a Mutant Chronicles, ami egy sci-fi/cyberpunk/horror játék elég sok aspektussal. Ebben a naprendszer kolonizálásától, a cégháborúkon keresztül, a messzi távolból érkező rémekkel való harcig több témát is feldolgozhatunk. Gyüjtögetős kártyajáték is készült belőle. Ahogy a többi említett svéd játék ennek is van relatíve friss kiadása.

Még meg kel említeni az Eon szerepjátékot, ami szintén egy általános szerepjáték, igényes dizájnnal, a szabályok és a világ terén pedig komplexitásra törekvéssel.

 

Norvégia

A norvégok a sötét hangulatú folklórral áthatott játékaikról híresek, mégis a legkorábbi rpg, amit velük kapcsolatban találtam az a Rollespillet Muu volt 1989-ből, ami egy kvázi intelligens fajról szól, akik békések és ételszerzés, alvás, mosdás, stb. tölti ki az életüket. Az akciókat kártyák jelezték, de konfliktusokat már kockával oldották fel.

Következő érdekesség a Imperium 3000, ami egy kockanélküli sci-fi játék a távoli jövőben, amiben intelligens robotok fenyegették az emberiséget, 1993-ban jelent meg.

Az Anarki 93-ból egy két settinggel rendelkező játék volt, az egyik egy 4. századi történelmi helyszín, a másik fura mód egy cyberpunk

Fabula: Ez a játékos állítólag egy általános fantasy zsánert követ és a rendszere sem tartalmaz semmi különöst, viszont jó norvég hagyományok szerint tapasztaltabb játékosoknak ajánlják, mert mély pszichológiai élményt ígér. Ez már a korszak végén jött ki 1999-ben.

Utolsó említés a korból a Ácin Dambágin, ez is 99-es kiadás. Egy nem tradicionális fantasy, amiben a vallás, a mitológia és a transzcendens van a középpontban és a hagyományos fantasy toposzoktól mentes.

Nincs nálunk a fókuszban, de a norvégok világelsők a LARP-ban is.

Finnország

Az első szerepjáték ebben az országban 85-ben a The Secret Treasure of Raguoc in the Acirema Dungeon, ahogy kell ez egy rules-light dungeon delwer játék, aminek van modern ingyenes klónja. Belenéztem, kb. ilyen kő, papír, olló módon dőlnek el a dolgok. Szóval tényleg elég szabálykönnyű. A grafikák belőle eléggé hozzák ezt az amatőr naív szerepjátékos vonalat, szerintem nagyon autentikus.

A következő játékos a leírások alapján már erősen D&D jelleget mutat, ez pedig a Miekka ja magia, érdekesség, hogy a finn játékmúzeumban ez a játék képviseli a szerepjátékokat. A leírás alapján (van benne egy kerub jellegű osztály pl.) megtetszett és utánnajártam egy finn szerepjátékos segítségével (Köszi Otso! :)) beszereztem a Nordic Compendium nevű kiadványt 2013-ból, ami több ilyen régi finn szerepjáték újrakiadásának gyűjteménye. Némi adomány fejében letölthető, én am érte egy kisebb összeget, ezzel is támogatva a finn szerepjátékos életet. Deepl-el kicsit kezeltem, hogy érthető legyen számomra. Készítettem vele egy nyers angol fodítást és szerintem egész használhatóra sikeredett, szóval így már alkalmas egy gyors tesztre.

Itt a Adventurers of the North - Kalevala Heroes az első komoly piaci termék 1988-ból, amit érdemes megemlíteni. Rendszerét tekintve egy D&D klón némi Runequest beütéssel, de a világ hangulatát áthatja a finn kultúra. Viszont valamiért nem volt sikeres üzletileg.

Elhendi: Egy gimmick jellegű fantasy játék, ami 93-ban jött ki. A világát az elfek uralják, a többi fantasy faj egy jórésze is létezik, de kisebbségben vannak. A rendszere vegyes kockákat használ 4-20 tartományban. Az egyik fórumita megjegyezte, hogy ő pl. nagyon szeret Középföldén játszani ezzel a rendszerrel, amiben van is némi logika.

Kuninkaiden aika vagy "The Age of Kings": Bibliai témájú szerepjáték az első finn női játékfejlesztőtől. 1993

Természetesen volt Kalevala tematikájú játék is: Kalevala-roolipeli (1995), western: Wild West, (1996) valamint a humort a Ameba (1999) képviselte ezen a piacon.

Myrskyn aika ("The Time of the Storm", 97): utolsó említés, egy olyan fantasy anyag, ami erősen építkezett LARP tapasztalatokra északi jó szokás szerint.

Legközelebb Dél és Kelet-európa következik.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr216506400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marcus6 2021.10.28. 20:29:45

A Mutant Chronicles egyébként a Mutant egy spinoffja, tulajdonképpen alternatív változata. (Ezt csak nemrég tudtam meg, és így már értem, hogy miért Mutant Chronicles a játék neve, miközben mutánsok tudtommal nem is nagyon szerepelnek benne.)

Retro Rpg 2021.11.02. 07:45:31

@Marcus6: Én sem tudtam, de mint kiderült a Mutant egy komoly brand a svéd rpg piacon.
süti beállítások módosítása