Retro Rpg

TSR Alkonya és a Wizards hatalomátvétele

2021. június 09. 08:26 - Retro Rpg

Sziasztok!

A címben felvetett témát külön cikkben tárgyaljuk, mert fontos a korszak megértése szempontjából. A 90-es évek közepére berobbant a gyűjtögetős kártyajátékok piaca és a Wizards of the Coast volt ennek a vezető játékosa. Olyannyira hatott a szerepjátékos közösségre, hogy repedések támadtak benne. Sokan a szerepjáték mellett áttértek teljesen, vagy részben a kártyázásra. Több helyi piaccal kapcsolatban is olvastam, hogy kisebb kiadók csődbe mentek emiatt. Gondoljunk csak arra, hogy a hazai szerepjátékos kiadókra is hatott. Az évtized végére nálunk is a kártyázás erősebb volt a szerepjátéknál. Tehát, ahogy a Wizards lépdelt felfelé, a TSR úgy ment le és a vége az lett, hogy az előbbi bekebelezte az utóbbit.

A 90-es évek elején a TSR a csúcson volt, több terméket futtatott és a D&D kapcsán is több vonal futott (pl. a támogatott settingek száma elég komoly volt). 93-ban pl. olyan találkozót rendeztek, amin 18.000 ember vett részt. 94-ben szerződtek az első D&D film jogaira. Akkoriban a videójátékok piacán is sorra jöttek a D&D licensszel rendelkező játékok.

Viszont 95-ben már a Wizards of the Coast és a Games Workshop megelőzte őket az eladásokban. A sok termékvonal visszaütött. Többek között a sok kiegészítő sokat rontott a játékbeli egyensúlyon és ez kárt okozott a hosszútávú kiadásnak. Ráadásul nyilvánvalóvá vált, hogy a társasjátékos elemeket felvonultató, előkészületet nem igénylő termékek kelendőbbek, mint az "időrabló" és grafomán képességeket igénylő szerepjátékok. Ez a szembenállás mindig is megvolt, de ebben az időben egy kiáramlást okozott a szerepjátékból, és akkor még nem beszéltünk más szórakozási formákról, mint a videójátékok.

96-tól komolyan elindult a lejtmenet. A TSR megpróbált belépni a kártyás piacra is, a Dragon Dice és Spellfire játékokkal, de nem sikerült költséghatékonyan működtetni őket: drágán gyártották és nem fogyott a kívánt mértékben. 40 milliós eladás mellett a cég túl kevés készpénztartalékkal rendelkezett. Nem tudott fizetni a szállítóknak, a jogdíjjakkal tartoztak, stb. 97-et 30 milliós tartozással kezdték, addigra vagy 30 munkatárstól búcsút vettek. Ebben az évben végül eladták a céget a WotC-nak.

A TSR korszak lezárult, indult a Wizards időszak a D&D történetében. Egy ideig még futott a cég logója a Wizards termékeken és kiadtak még pár dolgot (pl.: Alternity), de ha jól tudom, 99-re teljesen eltűnt.

A Wizards of the Coast 90-ben kezdte meg a tevékenységét és szerepjáték kiadás mellett társas és kártyajátékokkal foglalkoztak. 93-ban jöttek ki a Magic:The Gathering gyűjtögetős kártyajátékkal, ami szinte azonnal népszerű lett, 94-95-ben már itthon is látható tábora volt és a helyi konkurencia is formálódott.

Miután bejött a kártyaüzlet és a TSR csődbe került, átvették a céget és vele együtt a D&D jogokat. Új alapokra helyezték a fejlesztést. Az új D&D, a 3.0 2000-ben jött ki. Alkalmazták a kártyában jól bevált módszereket, mechanikákat. Első körben template-eket alkalmaztak a szabályok leírásánál, főleg a varázslatoknál. Aztán kulcsszavakat használtak, amelyek azonosítottak egy tulajdonságot, vagy leírtak egy állapotot, esetleg egy konkrét tevékenységet fedtek le. Deklarálták, hogy a speciális felülírja az általánost. Továbbá szétválasztották a szabályokat azokat színesítő szövegektől. Végül rendezték a reakciók és megszakító akciók kérdését.

tsr_logo.png

Nagyjából ezek a mechanikai elemek, szabványosítás, valamint játékosközpontú fejlődésrendszer és pár kozmetikai módosítás, ami meghozta a D&D 3. kiadásának sikerét. Ehhez képest a második kiadás kevésbé volt összeszedett, lényegesen több fajta alrendszert használt és sokszor egy elem, pl. egy varázslat saját szabályozást vezetett be. A harmadik kiadás viszont mindezt felülbírálta és lényegében mai napig látható méretű tábora van, még ha az is eltűnőben. Viszont ehhez képest a negyedik kiadás tovább vitte a folyamatot, de érdekes módon ezt már nem fogadta be a szerepjátékos társadalom. Erre válaszul megszületett az ötödik kiadás, ami megint népszerűvé tette a D&D-t, igaz, érdekes kompromisszumokkal. De ez már nem a retro blog hatásköre.

Üdv,

Retrorpg

1 komment
Címkék: retro rpg wizards dnd tsr

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr8116585854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thészeusz 2021.06.14. 08:41:54

Köszi a cikket! :) (De rühelltem annó a CCG/TCG-s játékokat... azt hittem, teljesen hazavágják a szerepjátékokat. A Magic-et különösen, mert szabályaiban biztos jól ki volt találva, de nekem nem állt össze a szitu a fantáziámban. Amúgy kisebb, nem gyűjtögetős kártyajátékoknak nem lennék ellene, ha jó háttérsztorija lenne és nem annyira az agyalásra menne. Az agyalós játékok engem nem kapcsolnak ki, azt érzem, hogy csak az energiámat és az időmet herdálják :(
süti beállítások módosítása