Retro Rpg

Retro Kincsek 29. - Bubblegum Crisis - MegaTokyo 2033 - The RPG

2021. július 05. 15:56 - Barnabas Birkas

A világunk egy felfújt, kipukkadni készülő rágógumi

bgc_1.jpg

Első megjelenés: 1996

A Bubblegum Crisis egy eredetileg 1987-1991 között futott, cyberpunk témájú anime sorozat: bár 13 részesre tervezték, ebből csupán 8 készült el a sorozat keretein belül, viszont a folytatások alapját részben a lezáráshoz tervezett anyagok adták. A történet elég sokat kölcsönöz például a Szárnyas Fejvadászból, mivel itt is a magukat embernek mutató gépek, a "boomer" néven is ismert cyberoidok jelentik az ellenségeket. Ezek azonban itt nem beszivárgó elemek, mint a filmben, hanem az emberek mindennapjaihoz hozzátartozó gép(rab)szolgák, akik közöl egyesek rejtélyes okokból gazdáik ellen fordulnak. A történet középpontjában a  földrengés által kettéhasított Tokyo, a boomerek mögött álló Genom megacég, a rendőrség különleges alakulata, az AD Police és egy titokzatos, power armor viselő zsoldoscsapat, a csupa nőből álló Knight Sabers áll.

bgc_2.jpg

A Játék

Mike Pondsmith animék iránti vonzalma elég közismert (lásd a Mekton összes változatát), így annyira nem meglepő, hogy a Bubblegum Crisis (BGC) szerepjáték is az ő keze munkája. Ez volt az első R.Talsorian játék, ami a Fuzion rendszert használta, a Hero és az Interlock motorok ötvözetét: ezt tudatosan úgy tervezték, hogy átjárható legyen, így az egyik játékban megalkotott karaktereket, ellenfeleket, felszereléseket és járműveket könnyedén át lehetett emelni egyikből a másikba. A rendszer D10 és D6 kockákat használ.

A Világ

A BGC szerepjáték világa ugyanaz, mint az anime sorozaté, de a történet nem kimondottan a Knight Sabers csapatra fókuszál. Ehelyett azt feltételezi, hogy nem ezek a hölgyek az egyetlenek, akik harcolnak a Genom és a boomer fenyegetés ellen, így a sorozat szereplői csak mint szövetséges vagy ellenséges NJK-k kerültek bele a könyvbe.

bgc_3.jpg

A BGC világában Tokyot egy hatalmas földrengés hasította ketté 2025-ben, és a helyén létrejött MegaTokyo egy megosztott város, ahol a hatalmas vagyoni különbségek egy igazi cyberpunk disztópiát hoztak létre: a gazdagok és a cégek mindent megtehetnek, az "illegális" csupán a drágábbat jelenti, a szegénység miatt viszont a bűnözési ráta az egekben van. A hagyományos rendőrség (N Police) és a különleges erők (AD Police) igyekeznek fellépni, de van, ahol már ők is tehetetlenek.

bgc_4.jpg

Az emberek sorsán az sem segít, hogy a cégek immár évek óra új módját találták meg az automatizálásnak, mégpedig a boomerek képében. Ezek a gépszolgák a legegyszerűbb rakodórobotoktól az emberszerű, de látványosan nem valódi "kirakati baba" pincérlányokon át az alapváltó harci/orvgyilkos változatokig és tökéletes kinézettel bíró szexaroidokig mindenféle kivitelben készülnek. A többségük engedelmesen szolgálja tulajdonosait, de időről időre vannak olyanok, akik letérnek az útról...

Bár a játék érezhetően elsősorban azoknak készült, akik ismerik az eredeti sorozatot (vagy a játék hatására megnézik), a könyv elején kapunk egy gyors összefoglalót, minden résznek egy-egy oldalt szentelve. A későbbi fejezetekben is rengeteg utalás és háttérinformáció van a szereplőkről, így ha valaki úgy vágna bele a rajzfilmbe, hogy már elolvasta a könyvet, a meglepetések nagy részét már lelőtte előre.

bgc_5.jpg

Karakteralkotás

A Fuzion rendszer sokat megőrzött az Interlock karakteralkotásából, így itt is megtalálható a háttér- és életút generátor, ahol kidobálhatjuk, honnan jöttünk, gondolunk a világról, kik a barátaink és ellenségeink. A tulajdonságok hasonlók, de nem ugyanazok, mint amik későbbi Cyberpunk V3-ban szerepeltek: itt az  Intelligencia, Akaraterő, Személyiség, Technika, Reflex, Ügyesség, Állóképesség, Erő, Fizikum és Mozgás szerepel a karakterlapunkon (vagyis a V3-ban a Személyiség helyére lépett a Hidegvér). Működésükben ezek is 0-tól 10-ig terjednek, ahol az 1-2 jelenti az átlagost, a 3-4 a hozzáértőt, az 5-6 a heroikust, és így tovább.

bgc_10.jpg

A levezetett értékek (Kitartás, Életerő, Futás/Ugrás/Úszás, Szerencse, Fizikai Védelem, Felépülés, Ellenállás és Kábulat) mind a tulajdonságokból kell kiszámolnunk, ahogy az opcionálisan használható Energia Védelmet és az Emberséget is. A Szakértelmeken felül itt is megjelennek a Perkek és a Talentek, amik egyszerre Előnyök és különleges bonuszok.

A rendszer a gyorsabb karakteralkotáshoz kínál előre összeállított sablonokat, ám ezek közel sem annyira készre gyártottak, mint a CP V3-ban, inkább csak egy rövid leírást, szakértelemlistát, opciókat és felszerelést tartalmaznak.

bgc_6.jpg

Rendszer

Ezen a téren a BGC/Fuzion tartogat egy-két meglepetést, ha valaki most ismerkedik a rendszerrel (főleg, ha az Interlockról nyergelt át): az első ezek között mindjárt az, hogy milyen kockát használunk? A rendszer ugyanis két kombinációt kínál, vagy egyetlen D10-et, vagy pedig 3D6-ot használhatunk a próbákhoz, ezt elméletben a kampány elején eldöntve (vagyis nem véletlenszerűen variálva). A második pedig az, hogy a klasszikus Tulajdonság + Szakértelem + Dobás vs Célszám próba során ez utóbbi mellé a Mesélő is dob egyet (vagy ha gyorsítani akarja a tempót, egy fix értéket rendel hozzá, D10 helyett 5-öt, 3D6 helyett 10-et). Ezzel gyakorlatilag minden próba egy ellenpróbává változik, ami egy kicsit nehezíti ugyan a helyes nehézség meghatározását, viszont ad némi plusz izgalmat - már ha erre szükség van.

Ezen túl a rendszerben már két féle akció is van, az Egyszerű és a Fejlesztett: az előbbiek a klasszikus cselekedetek, mint a Támadás, Védekezés, Kitérés, míg az utóbbiak az összetettebb feladatok Célzás, Leteperés, Lábsöprés.

NJK-k, Mechák és Boomerek

A könyv nagy része 2033 MegaTokyo városának lakóival, a sorozatban felbukkanó gépezetekkel, járművekkel és NJK-kal foglalkozik, hogy minél közelebb hozza a sorozatban látottakat a játékosokhoz. Megismerhetjük az szövetségesek és ellenségek motivációit, tulajdonságaikat (bár ezt bármely Bestiáriumhoz hasonlóan inkább csak a mesélőnek javasoljuk).

bgc_7.jpg

A lényeg azonban a rengeteg fajta boomer, amikkel a játékosok szembe kerülhetnek a bevetéseik során: ezeket típusok szerint mind bemutatja a könyv, számos rajzzal és részletesen kidolgozott játéktechnikai részlettel.

bgc_8.jpg

Kalandok

A BGC nem annyira az összefüggő, "életút" játékokhoz illik, inkább a pörgős, alkalmi bevetéseken van benne a hangsúly. A legjobban erre is a "sorozat" vagy "folytatásos elbeszélés" illik, ahol az egyes történeteket a szereplők, a játékos karakterek kötik össze, de az egyes kalandok többé-kevésbé önállók. A klasszikus cyberpunk kalandok, a nyomozós, behatolós, lopakodós bevetések alkalmasak talán a legjobban, váltakozva a mechák közötti összecsapásokkal.

Kiegészítők

A játékhoz összesen két kiegészítő jelent meg, ezek közül a Bubblegum Crisis: Before and After elsősorban a két spin-off rajzfilmsorozat, az A.D Police Files és a Bubblegum Crash anyagait dolgozta fel, a Bubblegum Crisis EX viszont teljesen új dolgokat hozott be, elsősorban a különféle mechák és power armorok terén.

bgc_9.jpg

Vélemény

Bár valamikor nagyon szerettem a különféle anime sorozatokat, mára már elég messze kerültem tőlük, így elsőre csak az, hogy itt egy rajzfilm világában lehet játszani, már nem hoz tűzbe. A Fuzion rendszere sem a szívem csücske, minden hibájával együtt kedvelem az Interlockot, és ezen a korai változaton még eléggé érezni a "gyerekbetegségeket". Ennek ellenére egy tapasztalt mesélővel Egyszer Kipróbálnám, ha mást nem azért, hogy lássam ezt a cyberpunk disztópiát is.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr2116613506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marcus6 2021.11.08. 20:27:49

A kék-fekete háttéren vékony sárga betűk eléggé érdekesek. Persze lehet, hogy élőben, papíron jobban olvasható.

Barnabas Birkas 2021.11.08. 20:29:02

@Marcus6: A Talsorianra jellemző ez a mazochista megoldás.
süti beállítások módosítása