Retro Rpg

Retro Kincsek 30. - Buffy the Vampire Slayer RPG

2021. július 08. 17:11 - Barnabas Birkas

Vámpírvadászat és éjszakai őrjárat Sunnydale városában

btvs_01.jpg

Első Megjelenés: 2002 

Amikor 1992-ben a mozikba került Kristy Swanson, Donald Sutherland, Rutger Hauer és Luke Perry szereplésével az eredeti Buffy, the Vampire Slayer, a horrorvígjáték fogadtatása eléggé "vegyes" volt (az IMDB-n 5.7 most az állása). A film forgatókönyvét jegyző Joss Whedon finoman szólva nem volt elégedett a filmmel, így 5 évvel később már a saját produkciós cégén keresztül, tévésorozat formájában futott neki újra, egy kicsit sötétebb tónussal. A többi már, mondhatni, történelem: a sorozat összesen 7 évadon és 144 részen keresztül vezette Buffy és csapatának kalandjait, a spin-off Angel 5 évadot és 110 részt ért meg. Ehhez hozzá jön még kb 100 képregény, 1998-2018 között a Dark Horse Comic kiadásában, azóta pedig a BOOM! Studios-tól, és kb 60 regény (a képregények és a regények nem minden esetben számítanak kánonnak).

Manapság már természetes, hogy egy sikeres sorozatból aránylag gyorsan szerepjáték is készül (lásd Altered Carbon vagy a The Expanse), 2002-ben viszont még meglepetést okozott, amikor a futó sorozat mellett az Eden Studios megjelentette a Buffy the Vampire Slayer (BtVS) szerepjátékot, C.J. Carella Unisystem rendszerének Cinematic verziójával.

A Játék

A BtVS egykötetes kiadásban jelent meg, egyetlen könyvben tálalva minden szükséges mechanikát és háttérinformációt, ami kellhet a játékhoz: a karakteralkotás és a sorozat első öt évadának eseményei mellett még a Classic Unisystemtől való eltéréseket, és a kettő közötti konverziót is tartalmazza (ha valaki feltétlenül szeretne karaktereket áthozni a Witchcraft, az Armageddon vagy az All Flesh Must Be Eaten világából.

Az alapkönyv kiállítása nagyon igényes, remek színes képekkel és minden oldalra beszuszakolva legalább 1-2 (3-4-5) idézetet a sorozatból (természetesen évad/rész referenciával).

btvs_02.jpg

A Világ

A BtVS világa egy tini-horror-komédia, ami a kaliforniai Sunnydale városában játszódik. Az alap konfliktust a világot egykor uraló démonok és hátrahagyott teremtményeik, a vámpírok szolgáltatják, akik ellen a Vadász, a mitikus Kiválasztott küzd. A sorozat évadai során számos főellenség és kisebb rémség felbukkan, általában minden évad egy-egy főgonoszt és számos kisebb ellenfelet vonultat fel. A Vadász oldalán ott küzdenek a segítői, akik közel sem bírnak akkora hatalommal (sőt, általában semmilyennel), legfőbb támasza pedig az Őrző, aki morális iránytű, könyvtáros és tanácsadó, egy személyben. 

Karakteralkotás

A játék kezdetén két lehetőség áll a Szereplők (a játékosok) és a Rendező (a mesélő) előtt: eljátszhatják az eredeti sorozat szereplőit, akiknek a készre kidolgozott karakterlapját mind felvonultatja a könyv, vagy elkészíthetik saját Vadászukat és segítőiket, hogy valahol máshol vegyék fel a harcot a világ rémségei ellen.

btvs_03.jpg

Ha a saját karakterek kidolgozását választjuk, a rendszer itt is kínál előre elkészített archetípusokat, ha nem akarnánk teljesen nulláról felépíteni mi magunk a szereplőt.

btvs_04.jpg

Ha teljesen sajátot szeretnénk létrehozni, akkor elsőként meg kell határoznunk az erőnk szintjét is behatároló Típust, a Tulajdonságokat, az Előnyöket és Hátrányokat, illetve a Szakértelmeket.

A Típus alá három kategória tartozik: Hős, Fehérkalapos és Tapasztalt Hős. Az első kategóriába azok a szereplők tartoznak, akik önmagukban is a történet főszereplői, mint a Vadász vagy egy tapasztalt Őrző. Erősek, komoly képességekkel vagy különleges erőkkel.

A Fehérkalaposok azok az "átlagemberek", akik belesodródtak a történetbe azután valahogyan életben maradtak. Nincsenek különleges képességeik, ám sokkal több Drámapontjuk van, ami megnöveli életben maradási képességüket és szakértelmeikkel nélkülözhetetlen segítséget nyújtanak a Hősöknek.

A Tapasztalt Hősök az első kategória fejlesztett változatai - ha valaki mondjuk a csapatból az egyik eredeti szereplőt alakítja, célszerű ezt a típust választania a többieknek, hogy ne maradjon le tőle.

A második lépés a Tulajdonságok: Erő, Ügyesség, Állóképesség, Intelligencia, Észlelés, Akaraterő. Erre a Hősnek 20, a Fehérkalaposnak 15 pontja van. Az emberi átlagérték 2, a csúcs (7) már a szuperlények kategóriája. Az Életerő is ennél a pontnál kerül meghatározásra, egy kicsit matekozósan (de van szerencsére hozzá táblázat is).

btvs_05.jpg

Az Előnyök és Hátrányok rész kimondottan jól sikerült, elég sok lehetőséget kínálva a különféle karakterek létrehozására. Vannak, amik párokba vannak rendezve vagy egyaránt jelenthetnek mindkettőt (például az Attraktív), és a legtöbbje több szinten is felvehető, egyre erősebb bonuszt vagy büntetést adva. De például ha azt szeretnénk, hogy a mi karakterünk legyen a Vadász (The Slayer), azt is Előnyként kell felvennünk.

btvs_06.jpg

A Szakértelmek terén nagyon érződik, hogy "áramvonalasítottak" a rendszeren, mert míg a Classic Unisystem több tucatnyi jártasságot sorol fel, addig a Cinematic beéri 18-al. Ezek elég tág kategóriát jelentenek, például a Gun Fu magába foglalja az összes lőfegyver használatát. A szakértelmek és képességek alapján mindenki megkapja a maga Harci Manővereit is.

btvs_07.jpg

Mint már említettem, a Drámapontok elég jelentős szerepet kapnak: ha ebből rááldozunk egy feladatra, jelentős bonuszt kaphatunk a próbákra. A Hősök sokkalta kevesebbet kapnak ezekből, mint a Fehérkalaposok, ráadásul még vásárolni is dupla annyi TP-ért tudják, hozzájuk képest.

btvs_08.jpg

A Rendszer

A játék alap mechanikája nagyon egyszerű: D10 + Tulajdonság + (Tulajdonság vagy Szakértelem). Az így kapott eredményt kell összevetni a Siker Táblázattal, ami megmutatja, hogy mennyire voltunk jók. Az egyes feladatok nehézsége magára a dobásra ad módosítót.

btvs_09.jpg

A harc során is megmutatkozik az egyszerűsítés, a sebzések kockadobás helyett fix értékkel működnek, amit a Sikerszint módosít, ahogy a páncélok védelme is egyszerűbb lett. Kiemelten fontos szerepet kapott benne a félelem is, hiszen az ellenfelek többsége a vámpír/démon/harcirobot/emberdémonrobotszörny kategóriába esik.

btvs_10.jpg

A játékhoz kapunk egy (szintén egyszerűsített) mágiarendszert is, amik inkább rituálékra és nagyobb erejű, misztikus varázslatokra való, nem pedig tűzgolyókra.

btvs_11.jpg

Kalandok

Az alapkönyv felsorolja szinte mind az öt évad emlékezetes szereplőit, barátokat és ellenségeket egyaránt, nem csak a történetbeli szerepüket és céljaikat, de játéktechnikai adataikat is. Így ha az eredeti szereplőkkel játszunk, máris fejest ugorhatunk Sunnydale-be, a Rendező által kiválasztott ponton lépve be a sorozatba.

btvs_12.jpg

Az igazi móka persze a saját történetek kitalálása és levezetése, akármilyen karaktert is hozunk. A mesélőknek szóló részben nagyon jó vázlatot kapunk a Jelenetek, Részek és Évadok elkészítéséhez, sőt, még az alternatív Sunnydale kidolgozásához is: a történet folyhat párhuzamosan a Buffy részeivel, mint egy B-csapat kalandjai, vagy akár az eredeti szereplők helyét is átvehetjük új karakterekkel. A játékbeli kalandok kitalálásához (mint minden tévésorozatból írt szerepjátéknál) hasznos újra néznünk az évadokat, azok mentén haladva (főleg, ha az igazi csapattal párhuzamosan tevékenykednek).

A könyvben kapunk egy jól kidolgozott példakalandot is, amit kifejezetten egy kampány (bocsánat, Évad) beindítására szántak, új NJK szereplőkkel és ellenfelekkel.

A könyv végére a Buffy-nyelv összefoglalása került: ez nem is annyira a szlenget, hanem a szófordulatokat és a beszédmódot összesíti, hogy igazán belemerülhessünk a történetekbe és a karakterekbe.

btvs_13.jpg

Kiegészítők

A játékhoz számos kiegészítő is megjelent, és bár ezek egyike sem kimondottan nélkülözhetetlen, hasznos adalékokkal szolgálhatnak a történethez. A Slayer's Handbook igazából egy játékosok kézikönyve, ami kifejti a Vadászok kiképzését, hátterét, és a segítségével akár alternatív korszakba is helyezhetjük a játékunkat. A könyv végén kapunk egy kalandot is, ami az alapkönyv mintakalandjának a folytatása. A Monster Smackdown a bestiárium szerepét tölti be, és a mintakaland harmadik részét is megkapjuk. A Director's Screen nem csupán egy mesélői paraván, ugyanis mellékeltek hozzá egy 56 oldalas könyvecskét, mesélői tippekkel, és három további kalandot a mintakaland Évadához. A The Magic Box játék mágia- és pszirendszerét színesíti tovább, és itt is kapunk egy kalandot, ami azonban nem egyértelműen a mintakaland folytatása (de be lehet illeszteni a sorba). Az utolsó megjelent könyv a Character Journal, ami egy tizenhat oldalas füzetke, de lényegében egy nagyon részletes karakterlapként funkcionál.

btvs_15.jpg

Sajnos a licensz elvesztése miatt a Welcome to Sunnydale és a Tea and Crossbows kiegészítők már nem jelentek meg: az elsőről tudni lehet, hogy magát a várost részletezte volna, az utóbbi viszont csak tervezési fázisban volt (napokkal a jogi ügyek lezárulta előtt dobták be az ötletet) és annyit tudni, hogy az Őrzőket mutatta volna be alaposabban.

Angel RPG

Ez a játék az egyik oldalról egy teljesen önálló szerepjáték, a Buffyhoz képest némileg sötétebb világgal, másrészt viszont rendszerében egy azzal teljesen kompatibilis (bár bővített) szabálykönyv. A helyszíne Los Angeles, és a játékosok itt már nem csupán emberek és vámpítok lehetnek, hanem különféle természetfeletti képességekkel bíró lények is. Ehhez a játékhoz is terveztek több kiegészítő is, de csak a Director's Screen jelent meg. A Character's Journal és a játékosok kézikönyvének számító Investigator's Casebook a licensz elvesztése miatt a fiókban maradt.

btvs_14.jpg

Vélemény

Már az Armageddonnál éreztem, hogy az Unisystemet ki kell próbáljam valamikor, de a Buffy átolvasásakor érett meg bennem a gondolat, hogy muszáj lesz. Hogy őszinte legyek, ezt talán még mesélni is kipróbálnám, szóval nálam a Feltétlenül Kipróbálandó kategória.

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr3016616646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thészeusz 2021.07.09. 19:14:41

A Buffy sem filmen, sem sorozatban nem tetszett, meglepődtem emiatt, hogy aztán az Angel viszont tök bejött.

Az Unisystem viszont elég használhatónak tűnik mindegyik játékhoz, jobbnak látszik a Fuzionnál. (Sose fogom megérteni, hogy lehet szabadon felcserélhető a D10 és a 3D6, na de ez egy másik sztori.)

Azt se értettem soha, hogy ha egy filmhez készült szerepjátékos adaptáció és jó eredménye van, népszerű, akkor a licensz lejártával miért nem hosszabbítják inkább meg a szerződést, ahelyett hogy dobnák a kukába az egészet, a meg nem vásárolt könyveket meg bezúzatnák... Néha azért igen idiótáknak érzem az amcsi üzleti mentalitást...

Barnabas Birkas 2021.07.09. 19:55:27

@Thészeusz: A Buffy nálam határeset volt, majdnem ugyanannyi rész tetszett, mint amennyi nem. Az Angel viszont egyértelműen más hangulatú volt, nekem is jobban bejött. A Unisystem pedig tényleg nagyon megnyerő rendszer.

A licensszel kapcsolatban az a gyanúm, hogy pont az volt a baj, hogy jól ment, és a jogtulajdonos emiatt többet kért a meghosszabbításért. A kiadó pedig úgy látta, hogy ezt már nem fogja tudni kitermelni, ezért inkább bedobták a törölközőt.

Thészeusz 2021.07.09. 21:28:14

Érdekes, hogy a Unisystemhez nem csináltak több környezetet/adaptációt, se általános rendszerként nem adták ki. (Mondjuk van így is elegendő a piacon.)

Azt se teljesen értem, hogy egyedül én írogatok ide, másnak semmi kérdése, gondolata, megjegyzése... na sebaj, így több idő marad rám

Barnabas Birkas 2021.07.09. 21:34:41

@Thészeusz: Hát a Witchcraft 1e/2e, az Armageddon 1e/2e, a Buffy/Angel, az All Flesh Must Be Eaten, a Ghosts of Albion, a Conspiracy X 2.0, a Terra Primate és az Army of Darkness mind ezt használja, úgyhogy azért elég jó az arány. :) De könnyen lehet, hogy én is kipróbálom saját világhoz majd.

Én minden értelmes kommentért és jó beszélgetésért hálás vagyok. Amíg nem vagyunk többen (már ha leszünk), addig is jól eldumálgatunk itt. :D

Thészeusz 2021.07.10. 07:28:01

Na jó, mondjuk ez a lista tényleg nem smafu.

Marcus6 2021.11.08. 20:32:39

@Thészeusz: Azért jó a blogformátum, mert előbb-utóbb többen is megtalálják az itteni írásokat. Próbálom belinkelgetni a moly.hu-ra, amit tudok, miközben szépen haladok sorban a cikkekkel. Itt néha olyan játékokba is belefutok, amiről magamtól távolról sem gondoltam volna, hogy érdekeljen, aztán mégis (ha más nem, a rendszerek érdekesek).

Barnabas Birkas 2021.11.08. 20:34:49

@Marcus6: Ez a szerepjáték-történelmi projektem, van egy szép hosszú listám régi játékokkal. :)

Marcus6 2021.11.08. 23:03:26

@Barnabas Birkas: Kicsit félek tőle, hogy majd egyszer kifogysz belőlük, mert nagyon jó ezeket olvasni. De akkor majd elkezdheted részletezni a kiegészítőket! :)

Barnabas Birkas 2021.11.08. 23:06:41

@Marcus6: Ha csak a 2002 előttieket nézem, akkor még 73 van a listámon (igaz, néhány kérdőjeles). És igen, akkor jöhetnek majd a kiegek, vagy a 2002 utániak.

Thészeusz 2021.11.09. 12:22:13

(Egy rossz szót se mondtam a blog dormátumról...)
süti beállítások módosítása