Első Megjelenés: 1999
Mint azt már a Mekton és a Bubblegum Crisis kapcsán megjegyeztük, Mike Pondsmith szereti az animéket. Ennek fényében nem annyira meglepő, hogy ez a játék is az ő kezei közül került ki, az R.Talsorian kiadó gondozásában. A játék egy fiatalabb korosztályt célzott meg, akiknek a D&D már nem mondott semmit, viszont sok időt töltött a tévé képernyője előtt.
A Dragonball Z anime sorozat az 1988-1995 között megjelent Dragonball manga képregények második kétharmadát dolgozta fel: míg az első, simán csak Dragonball című anime a főhős, Son Goku gyermekkorát és fiatal felnőttkorát mutatta be, addig ez a már felnőtt Gokura, a fiára, Gohanra és a szövetségeseikre koncentrált. Ez a sorozat egy igazi, végletesen eltúlzott szuperhőstörténet, a japán mangák válasza a DC és a Marvel képregényeire. A legnagyobb hősei nem emberek, hanem földönkívüli származású, hatalmas energiáknak parancsoló teremtmények.
A Játék
A Dragonball Z egykötetes, mindent-egyben kiadásban jelent meg, 146 oldalba foglalva össze a sorozat fontosabb eseményeit, a karakteralkotást, a szabályokat, a mesélőnek szánt részeket és a főgonoszokat. Csupán két további kiadvány jelent meg hozzá, a "Book 2 - The Frieza Saga" és a Garlic Jr - Trunks - Android Sagas".
A Világ
A Dragonball sorozat Földje nem a saját világunk, jóformán csak a nevük egyezik. Egyetlen hatalmas kontinens és több sziget alkotja, és leginkább Eurázsiára hasonlít, egy lefaragott Indiával, Korea és Japán nélkül.
A történet első szakasza, az eredeti Dragonball sorozat Goku kalandjait mutatta be, amíg megszerezte a Sárkánygömböket, ezzel elnyerve a jogot, hogy kívánjon valamit Shenrontól, az Örök Sárkánytól (bár végül nem úgy alakult, ahogy eltervezték). A Dragonball Z történet, amit a könyv össze is foglal nekünk jó pár oldalon, az anime második feléről szól, amikor felbukkannak a Saiyan nép túlélői, hogy megtalálják elveszett társukat, aki nem más, mint az eredetileg a Föld meghódítására ideküldött Goku (eredeti nevén Kakarot). A családegyesítés nem alakul a legbékésebben, és az sem, hogy az oldalukra állítás érdekében elrabolják a fiát, Gohant. Régi ellenségek kötnek békét, és míg Goku próbál visszatérni a túlvilágról, a Föld Védelmezői igyekeznek feltartani a támadó Saiyanokat. Mikor végül a por elül, a Föld megmenekült, de a hősök nagy része halott, vagyis ismét szükség van a Sárkánygömbökre, hogy feltámaszthassák őket. És mivel Vegeta megszökött, a veszély nem hárult el, csak elodáztak a pusztulást.
Itt indul a játék jelene, ez az a pont, ahová becsatlakoznak a játékosok.
A könyv szinte fele a sorozat lefontosabb hőseit és ellenfeleit, mellékszereplőit és helyszíneit mutatja be, így az is képet alkothat magának az egészről, aki nem nézte a sorozatot.
A leírás mellett természetesen megtudhatjuk az egyes szereplők értékeit, képességeit is.
A Rendszer
Annak idején pont a Dragonball Z kapcsán hallottam először a Fuzion rendszerről, mert egy beszélgetés során Mike Pondsmith kifejtette, hogy az Interlock nem volt képes kezelni azokat a hatalmas sebzéseket és erőket, amiket egy szuperhősös anime játék, mint például a Dragonball Z során a játékosok és a mesélők karakterei egymáshoz vágnak. Ez egy kicsit meghatározta a hozzáállásomat, hiszen az Interlockot nagyon szerettem, a Dragonball pedig akkoriban egyáltalán nem tartozott a kedvenc animéik közé.
A játék az Instant Fuzion verziót használja, ami egy erősen lebutított változat, és csak D6 kockát használ. Működési elve ezen felül megegyezik az eredetivel:
Karakteralkotás
Ez két szakaszból áll, a háttérből és a jellemzőkből. Az előbbi tartalmazza a karakter leírását és minden olyan információt, ami játéktechnikailag nem számszerűsíthető, ám fontos az eljátszásához. Első lépésben el kell döntenünk, hogy hősünk melyik nép szülötte: a választék az emberekből (ideértve az összes, "földi" teremtményt, a humanoid állatembereket is), a namekkiai népből (lásd Piccoló, zöld bőr, antennák, stb) és a sayanból áll (Goku és az ellenségek, fekete tüskés haj, emberszerű, félisteni erőkkel).
A másodikban meg kell határoznunk a személyiségünket: ebben segítségünkre van az R.Talsorian szerepjátékokban megszokott háttér-generátor, hiszen itt is nagyon hasonló lehetőségek közül kell választanunk, mint mondjuk a CP2020-ban, a Mektonban vagy akár a Bubblegum Crisisban.
A harmadik lépés az, hogyan váltunk harcossá, kitől és hol tanultunk? Ösztönös tehetség vagy, aki egyszerűen csak addig gyakorolt, amíg jó nem lett? Egy magányos mentor oktatott, hogy te legyél a legerősebb? Vagy egy csapat tagjaként képeztek ki, valamilyen titkos vagy nem is annyira rejtélyes cél érdekében?
A negyedik kérdés az, hogy mi a "schtick", ami mindig körülvesz téged? Mindig fújja a hajadat a szél, akárhol is vagy? Vagy mindig száll a köpenyed a szélben, netán villámok csapdosnak, mikor megérkezel? Egy igazi Nagy Harcosnak sosem árt egy kis drámai belépő!
A háttér utolsó kérdése a név: a könyv számos tanáccsal szolgál, így például ha a Sayanok közé tartozunk, az ő névadási szokásaikat követve valamiféle zöldségre hasonlító nevet célszerű választani, vagy ha a csapat egy helyről származik, akkor a neveik is hasonlíthatnak. Vagy a pankrátorokhoz és szuperhősökhöz hasonlóan adhatunk neki valami "hangzatosat", mint Örök Harcos, Temetői Kutya stb.
Ha mindezzel megvagyunk, a számszerűsítés már igazából egyszerű lesz. Összesen négy főjellemző van: Test, Szellem, Harc és Mozgás. Ezek 1-től indulnak, az átlagember 5-7 között lehet, nekünk viszont 40 pont áll a rendelkezésünkre, amit eloszthatunk közöttük. Két levezetett értékünk van: a Védelem értéke Test*5, ez vonódik le minden sérülésünkből, az Életerő pedig Test*10, ez jelzi, összesen mennyi sérülést bírunk el.
A főjellemzőkön túl mindenkinek vannak szakértelmei, amik egy-egy nagyon tág kategóriát fednek le. Induláskor 50 pontot oszthatunk szét, és nem muszáj mindegyikre tenni.
Ha ez is megvan, nincs már hátra más, mint a saját Különleges Harci Technikánk. Ez nagyjából bármi lehet, amit ki tudunk találni, viszont a lehető legjobban célszerű körülírni, hogy is néz ki (például a levegőbe ugorva szélsebesen széttalpaljuk az ellenfelünk arcát). A Technika alaposan megemelheti a sebzésünket, viszont ára van: minden egyes plusz D6 sebzés, ami kapunk, -1 büntetést ad a Harci Szakértelmünkre a próba során. Több Technikát is kidolgozhatunk magunknak, mindegyiket felírva a saját hangzatos nevével a karakteralapra. Az alábbi a minta karakter, amin a játék bemutatja a karakteralkotást:
Az igazi móka viszont akkor kezdődik, ha a karakter megszerzi az első Szuperképességét, ami elég széles skálán mozoghat, az energiasugaraktól a a szupergyors repülésen át a szuper erőig. Ezek azok a látványos harci elemek, amiktől a karakter több lesz, mint egy egyszerű harcos. A használatuk ugyanúgy szakértelemként történik, ám az erőt össze kell gyűjtenünk hozzá, és nem lehet velük körönként dobálózni. A könyv hoz is pár példát a sorozatban szereplő szuperképességekről.
A Harc
A küzdelem 3 másodperces fázisokból és 4 fázisos körökből áll, ezeken belül kell a karaktereknek egymást ököllel, talppal, karddal illetve a különféle látványos harci technikákkal és erőkkel legyőznie: vannak ugyan nem harci szakértelmek is a játékban, de ahogy a sorozat is, ennek is a különféle összecsapások és a látványos harci jelenetek jelentik az erősségét. A sebzések horribilisek, általában annyi D6-tal kell dobni, mint a használt főjellemző és szakértelem összege: ebből ugyan le kell vonni a Védelmet, ám a maradék egyenesen levonódik az életerőből.
Persze egy igazán látványos és élvezetes harc sokkal többől áll, mint egymás agyatlan csépeléséből: a könyv oldalakon át foglalkozik a jó taktika és stratégia kidolgozásával és alkalmazásával, hogyan nézzünk szembe az ellenfeleinkkel, attól függően, hogy melyikünk az erősebb.
Kalandok
A DBZ erősen épít a sorozatra, így a helyzet máris adott: a Föld legerősebb védelmezői elestek a Vegeta elleni küzdelemben, utánpótlásra van szükség, illetve el kell menni más világokba, megszerezni a Sárkánygömböket, hogy visszahozhassuk a hősöket. A könyv már magát a karakteralkotást is egy különleges verseny keretein belül mutatja be, ahol a Földet védő Kami szuperképességet ígér annak, aki győzedelmeskedik.
És igazából ez a lényeg: a játékosok a Földet védő hősök vagy éppen a rátámadó gonosztevők, akiknek csatákban le kell győznie az ellenfeleiket. Persze ettől még nem jelenti azt, hogy az egész csak harcból áll, hiszen itt is szükség van a dramaturgiában más eseményekre, érzelmi mozgatórugókra, barátságokra és szerelemre, de a konfliktusokat végül sosem a tárgyalóasztalnál rendezik a szereplők.
A könyv ebben jó útmutató, ügyesen vázolja fel a kalandok Menetrendjét, amit részletesen ki is fejt, számos lehetőséget kínálva mindegyik lépéshez. Mindig kell egy Horog, ami bevonzza a játékosokat: ez lehet egy amnéziás áldozat, egy nagy felfedezés vagy akár egy emberrablás is. A Függő Játszma visszatérő elem, ide tartozik minden összecsapás, versengés, harc, rajtaütés. A Fejlemény kategóriájába esnek a szövetségkötések, halálból visszatérések, árulások és a nyomozás. A Csúcspont a végső küzdelem az ellenféllel vagy a végső megvilágosodás, a Lezárás pedig a történet vége, amikor megtudjuk, kinek milyen sors jutott.
Kiegészítők
A DBZ szerepjátékhoz két további kiadvány jelent meg: a The Frieza Saga tovább viszi a sorozat szálait, elmesélve Frieza felbukkanását és az ezzel járó küzdelmeket, és az új karakterek és képességek mellett az űrhajókat is behozza a történetbe. A Garlic Jr, Trunks, Android Saga a sorozat negyedik évadát veszi szemügyre, újabb és újabb szereplőkkel és képességekkel gazdagítva a palettát.
Vélemény
Korlátozott mértékű anime rajongó voltam fiatalabb koromban, volt négy-öt sorozat, amit néztem, de bevallom, a DB és a DBZ nem tartozott közéjük. Nem azért, mert akár a műfajt, akár a szuperhős témát nem kedvelném, egyszerűen csak engem valamiért nem fogott meg. Ennek fényében nyilvánvalóan nem én vagyok a célközönsége a játéknak, viszont el kell ismerjem, hogy a könyvet lapozgatva remekül átjön a sorozat hangulata, és be-beugrik az a pár jelenet, amit láttam belőle. Egy igazi rajongó számára felkészült mesélővel kétségtelenül nagy élmény lehet egy DBZ játék, és valószínűleg egy laikust is be tudna vonzani. A magam részéről az Egyszer Kipróbálnám kategóriába teszem.