Első Megjelenés: 1985
A Doctor Who egy brit sci-fi tévésorozat, ami eredetileg 1963-1989 között futott a BBC-n, majd 2005-ben újra indították, így már 38 évadot ért meg, 296 történetet mutatva be, összesen 862 részben. Ezen felül több film is készült a címszereplő karakterről, ezek közül két mozifilmben Peter Cushing játszotta a Doktort. Tagadhatatlan módon a brit televíziózás egyik zászlóshajója, bár Magyaroroszágon a 2005-ös újraindítás előtt kevéssé volt ismert. Külföldi népszerűsége miatt viszont már 1985-ben megjelent a FASA kiadásában az első szerepjáték változat, a Doctor Who Role Playing Game, amit 1991-ben az ettől teljesen független Time Lord követett, a Virgin Publishingtól. A legújabb változat a 2009-es, jelenleg is folyamatosan frissülő kiadványokkal megjelenő Doctor Who Roleplaying Game (első nevén Doctor Who: Adventures in Time and Space) a Cubicle 7 gondozásában.
A Játék
A Doctor Who Role Playing Game dobozos kiadásban jelent meg, benne három szabálykönyvvel: az egyik a játékosok kézikönyve volt, a második a terepre menő ügynökök útmutatója, a harmadik pedig a mesélőknek szóló játékvezetői szabálykönyv. A doboz két változatban is megjelent, az egyik festett képekkel, a másik fotókkal, és ehhez igazodva a belsejükben található könyvek is más-más megjelenést kaptak. A fotós változat belül ráadásul két alváltozatban is létezett. Külön érdekesség, hogy a borítón szereplő Negyedik Doktor (Tom Baker) és kísérője, Leela, ekkor már nem szerepelt a sorozatban, hiszen 1984-86 között már a Hatodik Doktor (Colin Baker) volt a főszereplő.
A Világ
A sorozat és a filmek a címszereplő Doktor, egy Időúr és a társainak a kalandjait követi, amint a TARDIS, egy régi brit rendőrségi segélyhívó alakját viselő űrhajó fedélzetén utazgat térben és időben, újra és újra megmentve az univerzumot különféle veszedelmektől. A Doktor egyik különlegessége, hogy ha olyan sérüléseket szenved, amikből nem képes felgyógyulni, akkor egy új testben születik újjá: az első időkben itt még csak "kinézet változásról", majd "megújulásról" volt szó, végül a regeneráció lett a hivatalos megnevezés. A sorozatban eddig tizenhárom színész játszotta el a Doktort, illetve Peter Cushing a két mozifilmben. A Nyolcadik Doktor egy tévéfilmben bukkant fel, a két sorozat közötti időszakban, de visszaemlékezésekben fel-felbukkant később is. Egyes részekben több Doktor szerepelt együtt, illetve legalább egy alkalommal egy korábban nem ismert reinkarnáció, a Háborús Doktor is szerepelt, John Hurt alakításában. Bár már korábban, a 80-as években is felmerült egy női Doktor alakja, erre egészen a Tizenharmadik Doktorig várni kellett.
A Doktor számos ellenféllel kerül szembe a sorozatban és a filmekben, akik közül az egyik legikonikusabb a Dalek, ami kinézetével ellentétben nem egy robot, hanem egy apró, végletesen xenofób élőlény egy burokba zárva. Ugyanígy a Kiberemberek sem valódi robotok, hanem egy érzelemmentes, űrutazó kibernetikus nép, akik minden foglyot asszimilálnak (a Star Trek Borgjaival való hasonlóság tagadhatatlan, egy crossover képregényben a két nép szövetkezett is, így a Tizenegyedik Doktor és az Enterprise-D legénysége is kénytelen volt összefogni). A legveszedelmesebb ellenség viszont a Mester, egy renegát Időúr, aki a Doktorhoz hasonlóan képes regenerálódni, így őt is több színész játszotta el.
De rajtuk kívül a korábbi sorozat számos másik szereplője is felbukkan, a szilurai tengeri ördögöktől a movellan androidokon át a jégharcosokig. A második kötet, a terepre menő ügynökök kézikönyve teljes egészében a sorozat lore-járól szól, szinte alig tartalmazva játéktechnikai adatokat. Viszont a híres szónikus csavarhúzóról is kapunk egy alapos leírást.
Rendszer
A Doctor Who rendszere a FASA egyik korábbi kiadványán, az 1982-ben megjelent Star Trek szerepjáték motorján alapul, de nem teljesen egyeznek meg. A karaktereknek hat Főjellemzője van, az Erő, Állóképesség, Ügyesség, Karizma, Mentalitás és Intuíció. Ezek értéke 1 és 30 között mozoghat, az átlagember 6 és 10 közé esik, míg egy tipikus Időúrnak 10-15 közötti értékei vannak. A szakértelmek ugyanezen az értékskálán mozognak, viszont az igazán lényeges nem az érték, hanem az ebből következő Képesség/Jártasság Szint, ami I-VII közé eshet:
Amikor ugyanis a játékosnak próbát kell dobnia valamire, attól függően, hogy Főjellemző vagy Szakértelem a próba alapja, annak Képesség vagy Jártasság szintjét kell a játékmesternek összevetnie a táblázatban a Feladat Nehézségi Szintjével. Az így kapott Célszám az, ami alá a játékosnak próbát kell dobnia, 2D6-tal, az eredményt összeadva. A dobásra kaphat +/- módosítókat, ebből értelemszerűen a - számít bonusznak, és a + büntetésnek.
A Főjellemzőkön és a Szakértelmeken kívül sok karakternek (de nem mindenkinek) van még egy vagy két Különleges Tulajdonsága, ami kiemeli a társai közül: ez lehet a Szerencse, a Kivételes Erő, a Beolvadás vagy például a Gyógyító Erő.
A harc során ha a próba eredménye legalább 5 ponttal kisebb, mint a Célszám, Kritikus Találatot okoztunk. Ha viszont 5 vagy több ponttal a célszám fölé ment a dobás, az eredmény Kritikus Balsiker lett. A fegyverek sebzése vagy egy adott kockadobáson múlik (pl 4D6), vagy pedig egy táblázatban kell gurítani, ahol 1-60 közötti érték jöhet ki. A sérülések az Életerőből vonódnak le, ami az Állóképesség kétszere.
A harc közben cselekedetek egy érdekes Akciópont rendszerben működnek, a játékosok ezekből "költenek" a tetteikre a 10 másodperces kör során. Az Akciópontok száma az Ügyességből következik ((Ügyesség/3)+4), és mindez egy elég komoly taktikai jelleget ad a játéknak:
Karakteralkotás
A játékban alapvetően kezdő vagy tapasztaltabb Időurakkal (a Gallefrey bolygó emberszerű, ám náluk sokkal fejlettebb lakóival) és azok emberi kísérőivel kell játszanunk. A könyv külön javasolja, hogy kezdőként inkább legyen mindenki ember, és csak a rendszer és a világ pontos ismeretében készítsünk Időurat.
A Főjellemzők megalkotásakor mindegyik 6-os értékről indul, és ezeket a rendelkezésre álló 36+2D6 pontból tudjuk növelni, tetszés szerint (bár egyik sem mehet 30 fölé). Alaposan fontoljuk meg, hogy mit mekkora értékre teszünk, ugyanis a játékban ez már később nem fog fejlődni.
Ha ez megvan, egy 3D6 dobással meg kell határoznunk, van-e bármilyen Különleges Képességünk:
Ezt követően kell felvennünk a Szakértelmeket. Ezekre ugyanannyi pontot oszthatunk szét, amennyi a Főjellemzőink összege (az alap 6 pontokkal együtt), ráadásul a magasabb Erő, Ügyesség, Mentalitás és Karizma bonuszt pontokat ad. Az alábbi táblázat mutatja, legalább mekkora érték kell az egyes Jártassági Szintek eléréséhez (ha nem rendelkezünk a szakértelemben legalább 1-es értékkel, akkor semmilyen szinten nem dobhatunk rá, az ilyen próbánk automatikusan kudarc).
Ha megvannak az értékeink, már csak egy Személyiségvonást, Kinézetet és Életkort kell meghatároznunk:
A Kalandok
Mint a legtöbb filmből, tévé- vagy rajzfilmsorozatból készült játék esetében, itt is aránylag könnyű dolga van a mesélőnek, hiszen adott egy nagy méretű lore, el tud benne mélyedni, és ki tudja választani belőle azt, amire szüksége van. A Doctor Who esetében ráadásul a második könyv egészében egy mini-lexikon, a sorozatban szereplő fajokkal és világokkal, kifejezésekkel és fogalmakkal.
Ugyanakkor kimondottan bátorítanak is minket a készítők, hogy túllépjünk ezeken a kereteken, új helyszíneket és szereplőket hozva létre, akikkel összeereszthetjük Időurainkat. Az utazásaink nem csak térben, hanem időben is történnek, és alapvetően a Jó és a Gonosz örök küzdelme áll a középpontban. A játékosok ebben a Celestial Intervention Agency (CIA) szolgálatában állnak.
Kiegészítők
A FASA 1985-1986 során egy egész sor kiegészítőt készített a játékhoz, kalandmodulokat és háttéranyagokat egyaránt.
Vélemény
Nálam a Doctor Who hátránnyal indult, mert elsőként az Christopher Ecclestone-féle Kilencedik Doktorral, vagyis a 2005-ös folytatással találkoztam életemben először (az összes korábbi popkulturális utalás akkor még nem mondott semmit), és akkoriban nagyon határozottan inkább Star Trek/Star Wars/Babylon 5 rajongó voltam. Halmozottan hátrányos módon magyar szinkronnal futottam bele, és ez sokat rontott a helyzeten - abszolút személyes okokból nem szeretek magyarul sci-fit nézni.
Azután évekkel később, mikor elkezdtem komolyabban érdeklődni a téma iránt (nem kis részben Peter Cushing munkássága miatt), az internetnek köszönhetően már könnyebb volt eligazodni és kibogozni, ki kicsoda. Azt hiszem, a fordulópont az volt, amikor egy kórházban rácsodálkoztam, hogy az összes folyosón Dalek-formájú kukák vannak.
Ez a játék elsősorban azoknak szól, akik a sorozat korai időszakát kedvelik, hiszen a lore is csak a Hatodik Doktor idejéig van kidolgozva, a későbbiek hiányoznak belőle. Viszont a téma alapos ismeretében könnyedén lehet vele akár a legújabb részek idején is játszani vele. A rendszerére a legjobb szó a "régimódi", a mátrixból kinézett célszám alá 2D6-tal dobás nem túl gyakori mechanika manapság. Ennek ellenére olyan, mint egy oldtimer autó, meglepően könnyen elpöfög, és élmény néha kihozni a garázsból, még ha nem is ülnénk bele minden nap. Számomra így az Egyszer Kipróbálnám kategóriába tartozik.