Retro Rpg

Retro Kincsek 46. - Stormbringer

2021. október 11. 13:42 - Barnabas Birkas

Epikus fantasy kalandok Melnibonéi Elric világában

 sbr_01.jpg

Első Megjelenés: 1981 

Michael Moorcock a XX. Század nagy brit fantasy-íróinak egyike, kinek Melnibonéi Elric és Örökkévaló Bajnok-sorozatain rengeteg rajongó nőtt fel. Karakterei, mint maga Elric és lélekfaló kardja, Stormbringer (Viharhozó) a regényeken kívül képregényekben (mint a Conan), zenében (maga Moorcock is zenész, de a Deep Purple is írt egy egész albumot a kardról) és filmekben is felbukkant (a Trónok Harcában is majdnem ez lett Joffrey király kardjának neve). A Chaosium már 1977-ben kihozott egy Elric című társasjátékot a llicensz alapján, majd 1981-ben megjelent a BRP alapú szerepjátékuk első kiadása, a kard után Stormbringer címmel.

Ez a sorozat nagyon hosszúra nyúlt, ugyanis a Chaosium sorban hozta ki az újabb és újabb kiadásokat belőle (a 2. 1985-ben, a 3. 1987-ben, a 4. 1990-ben, a rendhagyó című Elric! 1993-ban, végül az 5. kiadás 2001-ben. Az első három kiadás lényegében ugyanannak a játéknak tekinthető, folyamatos javításokkal és fejlesztésekkel, a negyedikben viszont a mágia rendszerét már alaposan átdolgozták. Az Elric! nagyon sok ponton szakított a régi játékkal, teljesen átdolgozva azt, az 5. kiadás pedig igazából ennek a szabályait használta, de beépítettek számos dolgot a régi verziókhoz kiadott kiegészítőkből.

2001-ben a Chaosium a korszellemet meglovagolva kihozta a D20 alapú Dragon Lords of Melniboné RPG-t, de végül a szerzővel való viták miatt 2007-ben elvesztették a licenszet, ami a Mongoose Publishing kiadónál landolt. Ők már 2007-ben kihozták a következő szerepjátékot, Elric of Melniboné címmel, a RuneQuest szabályrendszer általuk készített változatának első kiadása alapján, majd 2010-ben kijöttek ennek is egy második változatával, a második kiadású RQ szabályaikkal. Végül ők is elvesztették a RuneQuest licenszét 2011-ben, és azóta nem jelent meg hivatalos kiadvány Elric kalandjai és világa alapján.

Érdekesség, hogy a Chaosium 1986-ban Moorcock másik könyvsorozata, az Eternal Champion alapján kihozta a Hawkmoon szerepjátékot, ami bár önálló, mégis kötődik Elrichez, hiszen ő is az Örökkévaló Bajnok egyik megtestesülése. Lényegében "testvér-szerepjátékok", van olyan kaland (The Shattered Isle) amit mindkettőben fel lehet használni.

sbr_02.jpg

A Játék

Az első és a második kiadás a korszaknak megfelelően dobozos kivitelben jelent meg, nagyon hasonló borítókkal. A fő különbséget a tartalom jelentette: míg az elsőben egyetlen 144 oldalas szabálykönyv volt, egy közepes méretű térkép, 8 karakterlap, 2 füzetke, egy lapnyi kivágható kartonfigura és 6 kocka (d4, d8, d20 és 3d6) társaságában, addig a másodikban a javított szabályokat már három rövidebb könyvecskére (Játékosok Könyve, Mágia Könyve, Mesélők Könyve) osztották, a térkép is valamivel kisebb lett (28*22" helyett 22*17") és csak 3 kockát (d6, d8, d20) adtak mellé.

sbr_03.jpg

A játék későbbi kiadásai már mindent-egyben kiadványként jelentek meg, ahol egyetlen alapkönyv tartalmazta az összes alap információt.

A Világ

A Stormbringer világa egy epikus fantasy világ, ahol kard és mágia feszül egymásnak, és nem ritka, hogy a bajnokok mindkettő forgatásához értenek. Az egészet áthatja az univerzumot formáló két legfőbb erő, a Káosz és a Rend küzdelme, és valamilyen mértékig a játékosok is ennek részei. A hősök Conanhoz és John Carterhez hasonlóan olyan bajnokok, akik mindent feltesznek egy-egy cél elérésére.

sbr_04.jpg

< Nyomokban Spoilert tartalmaz! >
A novellák és regények főhőse VIII. Elric, Melniboné 428. császára, aki egy egykor nagyhatalmú, mára azonban hanyatló birodalom felett uralkodik: szigetországát a legősibb nép építette, miután a Káosz Ura elűzte őket első otthonukból, ám Melnibonéban megszelídítették a hatalmas sárkányokat, és a segítségükkel egy időre az egész világ urai lettek. Beteges természete és szembetűnő testi fogyatékossága - albínó - miatt Elric egész fiatalkorát a könyvtárban töltötte, így roppant művelt, és elődeivel ellentétben kialakult benne a "lelkiismeret" nevű elmebaj, tisztán látva, hogy a császárok hatalma elnyomáson és könyörtelenségen alapult.

sbr_05.jpg

Moorcock novelláiban és regényeiben Elric egy tragikus hős, aki hiába próbál változtatni a világon, a tettei a pusztulásba vezetnek, nem kis részben kardjának, a Viharhozónak köszönhetően, ami ugyan életerővel tölti meg őt, de cserében lelkeket fal. Elric kalandjai és csatái alatt sorban veszíti el barátait, szeretteit, és végül őt magát is elemészti a penge, mikor a Végzet Kürtjét megfújva saját elpusztult világának romjain életre kelti azt a világot, ami a mi mai otthonunk.

sbr_06.jpg

Mint a fentiekből már sejthető, Elric világa, az Ifjú Királyságok egy elég sötét hangulatú hely. Melniboné ugyan az egész közepén van, de az emberek népei (Melniboné lakói nem tekintik magukat annak) már függetlenek tőle, és mind a saját útjukat akarják járni. A játékban persze nem jelenik meg az összes Elric történet, hiszen ezek egy része jóval későbbi: Moorcock történetei 1961 és 2010 között jelentek meg, bár a főbb keretek szerepenekl a könyv elején, a világ bemutatásakor.

sbr_07.jpg

A Karakteralkotás

A Stormbringer a Chaosium saját BRP rendszerét használja, így sokak számára ismerősek lehetnek az alapjai, hiszen erre épül a CoC, a Pendragon, a RuneQuest vagy éppen a Nephilim is.

sbr_08.jpg

A játékban hét alapvető Tulajdonság van, úgy mint Erő, Állóképesség, Termet, Intelligencia, Hatalom, Ügyesség és Karizma. Ezeket induláskor 3d6 dobással kell meghatároznunk, ám ezt még módosítja a származás és a kaszt is. A Termet alapján egy táblázat segítségével meghatározható a magasság és a testsúly is.

Következő lépésben (D100 dobással) meg kell határoznunk a karakter nemzetiségét, ami 20 féle lehet: ezek többsége ember, a legkülönfélébb kinézetekkel. Egyedül az ősi, ösztönös mágikus erőkkel bíró melnibonéi és Myrrhyn szárnyas, röpképes emberei jelentenek kivételt. Mindegyik kap bizonyos módosítókat a Tulajdonságaira (általában plusz vagy mínusz dobások formájában), és a származást/kasztot is befolyásolja, hogy honnan érkeztünk.

Ha megvan a nemzet, meg kell határoznunk, melyik társadalmi osztályból származunk, ami ismét csak egy D100 dobást jelent. Innen megtudjuk, milyen képzést kaptunk, mik az induló szakértelmekre kapott bonusz százalékok.

sbr_09.jpg

Ha esetleg Papot dobtunk (vagy választottunk, ha a mesélő megengedte), az adott nemzetiségtől függ, hogy melyik vallást követhetjük. Általában a ranglétra aljáról indulunk, m van opcionálisan arra is lehetőség, hogy magasabb státuszt szerezzünk. Ha viszont egy Koldust hozunk, a helyzetünk különösen rossz. Ugyanis D4 alkalommal dobnunk kell egy újabb táblázaton, hogy megtudjuk, mi sújt minket, ami miatt nem vagyunk alkalmasak hétköznapi munkára.

sbr_10.jpg

Ha mindezzel megvagyunk, felvehetünk még D6+2 extra szakértelmet (az egyes fegyverek forgatásánál Támadás és Védekezés külön számít), illetve ki kell számolnunk még, mennyi bonuszt kapunk a Tulajdonságaink alapján: általában a 12 feletti értékek adnak +1-2 % bonuszt a releváns szakértelmekre, 9 alatt viszont -1% minden egyes pontnyi különbségért. A Támadás bonusza például az Erő, Intelligencia, Hatalom és Ügyesség 12 feletti részei után 1-1%; a Hárításé Erő, Hatalom és Ügyesség, viszont itt a Termet pont ellentétesen működik, minél nagyobb, annál inkább hátrány, és az apró jelent előny. Hasonló elvek mentén kapunk módosítót a Tudás, Mozgékonyság, Észlelés, Lopakodás, Manipuláció és Kommunikáció csoportjaiba tartozó szakértelmekre, illetve valamilyen bonusz kockát a pusztakezes/közelharci sebzésünkre.

A Tulajdonságok a játék közben is változhatnak, sajnos mind a két irányban: ha bármikor sikeres százalékos próbát dobunk a Tulajdonságainkra, a mesélő megengedheti, hogy dobjunk 2D6-tal. Ha az eredmény 7, az adott érték azonnal nő +1 ponttal, ha viszont dupla 1-es, akkor túlerőltettük magunkat, és 1 pontot vesztettünk.

sbr_11.jpg

A Rendszer

A játék rendszere alapvetően százalékos próbákra alapul, akár a szakértelmeinket használjuk, akár pedig harcolunk. A kevés számú kivétel közé például a kezdeményezés (Ügyesség + D10) és a fegyverek sebzése tartozik. Utóbbiak általában rendelkeznek valamiféle Erő és/vagy Ügyesség követelménnyel is.

sbr_12.jpg

A harcrendszer a többi BRP- hez hasonlóan egyszerű és gyorsan megtanulható, epikus fantasy játékként nagyon hangsúlyos szerepet kap a küzdelem. A mágia is illik ebbe a sorba, ugyanis távolról sem emlékeztet egy High Fantasy világ részletesen kidolgozott elméleteire, ahol iskolákba tömörült varázstudók dolgozzák ki a mágikus mezők teóriáit. Itt a varázslás az egyén Intelligenciáján és Hatalmán alapul, melyek segítségével démonokat, elementálokat és szörnyurakat tud megidézni és hatalmába hajtani, azok varázslatos képességeit felhasználva.

sbr_13.jpg

Minden természetfeletti lénynek megvan a maga hatalma, így a varázstudó mindig azt idézi meg, amelyik egy adott feladatra a leginkább alkalmas.

sbr_14.jpg

A papok hatalma eléggé eltér a varázslókétól, ugyanis ők (vagy igazból bárki, akit egy adott istenség a Szolgájává fogadott) nem maguk varázsolnak, hanem a patrónusuk kegyét keresik. És ha elég magas az Eltökéltség (Elan) értékük, amit ezzel a szolgálattal kerestek, az istenség beavatkozik az oldalukon. Ehhez egy D100 dobás szükséges, a saját Eltökéltség értéke alá: ha sikeres, elveszti a dobott értéket, de megtörténik a csoda, ha nem, akkor viszont feleződik az Eltökéltség, és elmarad a várt segítség.

sbr_15.jpg

Az alapkönyv rövid bestiáriumában számos földi és természetfeletti szörnyeteg megtalálható, melyekkel a mesélő igazán epikus történeteket kerekíthet, a krokodiloktól a masztodonokon át a sárkányokig és Dharzi félig farkas, félig sas vadászkutyáiig.

sbr_16.jpg

Az alapkönyv végi függelékekben természetesen megtalálhatjuk Moorcock regényeinek főbb karaktereit, játékbeli értékeikkel együtt.

sbr_17.jpg

Kalandok

A játék több lehetséges idősíkot is felvázol a kalandokhoz, hiszen akár már Elric ideje előtt, vagy éppen az ő uralkodása alatt is játszhatunk, sőt, akár a könyvekben szereplő karaktereket is behozhatjuk NJK-ként, bár ezt csak az igazán epikus történetekhez javasolja. A legjobb, ha a történetek csak a hátteret adják, és a karakterek saját útjukat járják az Ifjú Királyságokban, ősi kincsek után kutatva, despoták hatalmát megdöntve vagy éppen saját királyságukat építgetve. Akármi is legyen a céljuk, a háttérben mindig ott munkál az életet adó Káosz és a civilizációt építő Rend, amik egyszerre igyekeznek egymást legyűrni és a másikból erőt meríteni.

A szabályok alaposabb megismerésére kapunk egy rövidebb kis mintakalandot az alapkönyvben: ez a "Tower of Yrkath Florn", egy klasszikus kincskeresős, romfelfedezős küldetés, ahol egy kereskedő-herceg megbízásából kell felkutatnunk egy ősi melnibonéi varázslótornyot. A kaland könnyen módosítható, akár egy összetett, még halálosabb hellyé akarjuk tenni, vagy egy kampány kiinduló pontjává.

sbr_18.jpg

Vélemény

A Stormbringer illik azon játékok sorába, ahol a gazdag irodalmi vagy éppen filmes háttér ismerete nélkül a játékos csak kapkodja a fejét, hogy mi miért történik, ki kivel van, és miről maradt éppen le? Éppen ezért csak olyanoknak merem ajánlani, akik legalább a magyar nyelven megjelent regényeket olvasták, azoknak viszont nagyon. Akik viszont nem félnek elolvasni a klasszikus brit fantasy irodalom ezen gyöngyszemeit, vagy már ismerik őket régről, remek játékot kaphatnak, akármelyik kiadást is választják. Moorcock regényei könnyedén felveszik a versenyt Howard történeteivel, sajátos epikus hangulatot adva. A magam részéről ez egy Feltétlenül Kipróbálandó játék.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr7516717392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyingizik 2021.10.13. 13:04:55

Profi RPG-s cikk mint mindig. De azért szeretném jelezni, hogy az Elricről szóló rock album nem a Deep Purple, hanem a Hawkwind műve.

Barnabas Birkas 2021.10.13. 13:09:54

@Gyingizik: Igen, azóta én is olvastam, hogy a Deep Purple állította, hogy korábban sosem hallottak az Elric könyvekről, mielőtt ezt a címet adták az albumuknak. :D
en.wikipedia.org/wiki/Stormbringer_(album)

Az Elric of Melniboné wikipedia-oldalon szépen össze van szedve az összes zenei befolyása, kimondottan hosszú a lista. Nekem ez a kedvencem:
en.wikipedia.org/wiki/Borrowed_Time_(Diamond_Head_album)

Gyingizik 2021.10.13. 13:19:05

Öööö máris módosítom: A Hawkwind IS szentelt egy albumot a témának.

en.wikipedia.org/wiki/The_Chronicle_of_the_Black_Sword

Viszont a Hawkwindben Moorcoock tiszteletbeli tag volt.

Barnabas Birkas 2021.10.13. 13:20:54

@Gyingizik: Mindenki szereti Elricet. :D

Music
The Chronicle of the Black Sword is a 1985 album by UK space rock band Hawkwind. Moorcock and Hawkwind had, at this stage, collaborated a number of times. An expanded live album, Live Chronicles, was released in 1986. This included several spoken-word interludes by author Moorcock in his capacity as on-stage narrator. The live show also included a mime artist portraying Elric himself. A video concert film entitled The Chronicle of the Black Sword appeared on VHS and later on DVD.
The song "Black Blade" was recorded for the album Cultösaurus Erectus (1980) by Blue Öyster Cult, written by singer/guitarist Eric Bloom with lyrics by Moorcock. Moorcock also collaborated on the songs "The Great Sun Jester" (Mirrors (1979)) and "Veteran of the Psychic Wars" (Fire of Unknown Origin (1981)).
The heavy metal band Tygers of Pan Tang take their name from the fictional islands of Pan Tang in the Elric series, where the ruling wizards keep pet tigers.
The UK space rock (later heavy metal) band Mournblade take their name from the sister-sword of Elric's blade Stormbringer.
In 1974, the UK hard rock band Deep Purple released an album entitled Stormbringer. In a 1974 interview with New Musical Express, David Coverdale said he "never even considered Michael Moorcock's work" writing the song.[citation needed]
Influential new wave of British heavy metal band Diamond Head made Elric one of the primary lyrical subjects of their seminal 1982 release Borrowed Time and featured the character on the cover art. Songs from this release would gain further visibility when they were re-recorded by Metallica.
Washington State thrash/black metal band NME released the song "Stormbringer" on their 1986 album Unholy Death.
The German band Blind Guardian has written several songs pertaining to Elric's story and Stormbringer, including "The Quest For Tanelorn", "Tanelorn (Into The Void)", and "Fast To Madness".
The Italian power metal band Domine has based most of their albums on the Elric saga.
The second studio album Agents of Power by American heavy metal band Skelator contains "Elric: The Dragon Prince (A Tale Of Tragic Destiny In 12 Parts)", a 40-minute Elric epic.
Elric appears in the EP "The Fall of Melniboné" from Spanish heavy metal band Dark Moor.
The Serbian fantasy metal band Númenor has written several songs on their debut album Colossal Darkness based on Elric of Melniboné stories including: The Eternal Champion, The Sailor on the Seas of Fate and While the Gods Laugh.
Swedish melodic black/death band Sacramentum have referenced characters and themes such as the cult of Slortar on their 1999 album Thy Black Destiny, notably the track "Overlord".
The Greek epic metal band Battleroar has written the song "Mourning Sword" on their debut album Battleroar. On their second album, "Age of Chaos", there is a song called "Dyvim Tvar".
Swedish heavy metal band Grand Magus released "Steel Versus Steel", about Elric's dependence on Stormbringer's corrupting power, on their 2014 album "Triumph and Power".
American metal band Chase the Sun released "Sacred Storm (Tanelorn)" (about the equilibrium of chaos and of law and Elric's foolish thought of escape) on the 2020 CTS EP "Divine Mourning".
American thrash metal band Mournblade released "Mournblade (Stealer of Souls)" on the 2006 Mangled Lies EP and Live at the Whiskey A Go Go in 2008 on VD Records.
süti beállítások módosítása