Retro Rpg

Retro Kincsek 47. - Gangbusters - 1920's Role-Playing Adventure Game

2021. október 18. 18:02 - Barnabas Birkas

Borsalino kalapok és Thompson géppisztolyok

gbs_01.jpg

Első Megjelenés: 1982 

A TSR 1982-ben dobta piacra Rick Krebs játékát, ami az amerikai történelem véres 20-as, 30-as éveiben játszódott: ezt a témát Hollywood is nagyon kedvelte, gondoljunk csak a Keresztapa-trilógiára () és a The Untouchables-filmekre (az első 1959-ben, egy másik feldolgozás 1987-ben jelent meg). A Szesztilalom évei és a bandák háborúi elég izgalmasnak tűntek enni idő távlatából, hogy a kiadó megpróbálkozzon egy önálló rendszerű játékkal hozzá, Krebs korábbi kísérlete, a "Bloody 20's" alapján.

A játék első kiadása 1982-ben jelent meg, majd 1990-ben a TSR kijött egy újabb változattal, aminek a borítóján viszont az "New 3rd Edition" szerepelt, ám ennek ellenére ezt tartják a 2. kiadásnak, amit 2019-ben egy B/X D&D alapú változat is követett.

gbs_02.jpg

A Játék

Az első kiadás dobozos kivitelben jelent meg, egy 64 oldalas szabálykönyvvel, egy 16 oldalas kezdő kalanddal, a játéknak helyet adó Lakefront City dokkjainak térképével, egy kihajtható kartonpapír figurákat tartalmazó lappal és két D10 kockával.

gbs_03.jpg 

1982 és 1984 között a játékhoz öt kalandmodul is megjelent, és ezek közül három (Trouble Brewing, Murder in Harmony, Death on the Docks) anyagai is bekerültek az 1990-ben megjelenő 3. kiadásba, kiegészítve az első kiadás alapkönyvét. Néhány kisebb javítást leszámítva a  szabályok ugyanazok, mint a régi változatban. A cikk készítése során is ezt a könyvet használtam fel.

A Világ

A Gangbusters alapértelmezett világa Lakefront City, egy nagyjából kétmilliós képzeletbeli város a Nagy Tavak partján, az 1920-as években (vagy opcionálisan a 30-asban). A könyvben egész nagy részletességgel leírja a város fontos szervezeteit és NJK-it, William "Big Bill" Johnsontól polgármestertől a rendőrfőnökön, FBI hivatalnokokon, szesztilalmi ügynökökön és bírókon át a fontosabb újságokig és az alvilági alakokig. Mivel magán a városon kívül a környezet a mi történelmünkből származik, misztikus vagy sci-fi felhangok nélkül, a korszak és a törvények ismertetése után akár fejest is ugorhatunk a játékba. Persze adja magát a lehetőség, hogy a mesélő kitalálja a minta alapján a saját városát, vagy ha alaposabb történelmi ismeretekkel bír, akár egy létező városba is helyezheti a játékot.

gbs_04.jpg

Akármelyiket is választjuk, a játékosok az adott város rendőrei, ügynökei, újságírói, magánszimatjai és bűnözői lesznek, és az már teljesen a mesélőtől függ, hogy a játék az NJK-k vagy az egymás elleni küzdelemről szól majd. A könyv ugyanis teljesen természetesnek veszi, hogy a játékosok nem szükségszerűen egy oldalon állnak, a felvázolt rövid kalandok többsége is az asztalnál ülők egymásnak feszüléséről szólnak (bankrablók vs rendőrök, bandaháború stb). A könyv számtalan minta szituációt hoz, amik többségükben egyik vagy másik oldalt állítják előtérbe, de ahogy a városi bandák harca elmérgesedik, mindenki belekeveredik a háborúba.

A Karakteralkotás

Az első lépés az alapok meghatározása, vagyis meg kell határozni a Tulajdonságokat és a Háttér egyes elemeit, főleg olyan dolgokat, amik azonnal szembe ötlenek, ha valaki csak ránéz a karakterünkre.

gbs_05.jpg

A Tulajdonságok közé az Izom, Szerencse, Ügyesség, Járművezetés, Megfigyelés, Ökölharc és Fellépés tartoznak. Ezek egy része százalékos, mások 0-5 közöttiek, és nem egyszer elég kusza módon számolandók ki egymásból.

Az elsődleges jellemzők az Izom, az Ügyesség és a megfigyelés, ezekhez elég csupán egy D100 dobás a meghatározásához. A dobott értékhez azonban hozzáadódik egy bonusz, attól függőn, hogy mennyire dobtunk kicsit (ez ismerős lehet a TSR másik játékából, a Top Secret RPG-ből).

gbs_06.jpg 

A Fellépés egy 0 és +2 közötti módosítót jelent, ennek értékét egy egyszerű D10 dobással kapjuk meg, egy újabb táblázat alapján. A Szerencse ismét egy D100 dobás, de az eredményt meg kell felezni, felfelé kerekítve. A Járművezetés az Ügyesség és a Megfigyelés átlaga, az Ököl pedig az Izom 1/20 értéke, felfelé kerekítve (vagyis 1-5 közötti érték). Végül az Életerő (Hit Points) száma az Izom és az Ügyesség összege, elosztva 10-zel (felfelé kerekítve), és az eredményhez hozzáadva még +5 pontot. Jól látszik, hogy a Gangbusters még annak a korszaknak a terméke, amikor a készítők még szerettek mindenre nem csupán saját szabályt, de működési sémát is alkotni.

Ha a számolással megvagyunk, a Háttér során meg kell határozni a korunkat (21-26 között), az Izom alapján a testsúlyt és a magasságot, és az etnikai származást, ami a játék szempontjából elvileg nem számít, de ha a mesélő jobban ráfekszik a történelmi hűségre, akkor nagyon is. Mindenesetre annak ellenére, hogy szükségszerűen fiatal karakterrel kell játszanunk, a játék azt is megadja, hogy az öregedés szabályai hogyan kezdenek ránk hatni, az adott Tulajdonságtól függően 42, 45 vagy 65 éves kor felett.

Ezen a ponton szembesülünk azzal is, mennyi induló pénzünk van, és hogy mekkora kiadásokkal kell immár heti szinten számolnunk. És ez bizony nem kevés: Az induló 50 dollárunkhoz képest a heti kiadásaink egy húszasra rúgnak, és ebben csak az alapok vannak benne. Ideje tehát hivatást választanunk.

gbs_07.jpg

A Gangbustersben a karakterek három csoportba tartozhatnak, amiken belül az egyes hivatások elhelyezkednek. Ezek közül az első a törvény őrei, akik közé a Szesztilalmi Ügynökök, FBI Ügynökök, és a Rendőrök tartoznak. A második a magánzók csoportja, akik a Magánynyomozókat és Újságírókat foglalják össze. A harmadik pedig a bűnözők kategóriája, akik közé a Független Specialisták és a Bandatagok tartoznak. A könyv mindegyik hivatáshoz felsorolja, mik az esetleges követelmények (minimum Tulajdonságok, az ügynökök esetében azt is megadva, mikortól voltak komolyabb előírások, hogy a mesélő ezeket is beépíthesse a történetébe), milyen feladatok várnak rájuk, mennyi a bevételük az egyes tapasztalati szinteken, hogyan és mivel szerezhetnek XP-t, és főleg mennyit.

gbs_08.jpg

Nem meglepő módon a legalaposabb leírás a szervezett bűnözésnél van, ahol az egyes tevékenységeket alaposabban is kifejtik, a fegyveres rablástól a bérgyilkosságon át a szeszcsempészetig.

gbs_09.jpg

Ha megvan a hivatásunk, már csak a Szakértelmeinket és a felszerelésünket kell meghatározni. Bár korai TSR játék, a Gangbustersben is fontos szerepet kapnak a szakértelmek, amikért a játék során megszerzett XP-vel kell fizetnünk a szintlépések során (erre mindjárt kitérünk majd). Első szinten egy Szakértlemet válaszhatunk az alábbi listáról, de csak az 5000 XP-s kategóriából.

gbs_10.jpg

Amikor egy Szakértelmet megtanulunk, dobnunk kell rá D100-zal, hozzá számítva a Tulajdonságok kidobásánál használt bonuszt, és ez lesz az induló értékünk: ennek értelmében megtanuláskor a minimum érték 26 és 100 közé esik majd.

Amikor szintet lépünk, az egyik már ismert Szakértelem értékéhez további +5 pontot adhatunk, ez nem kerül XP-be. A többi pontból viszont növelhetjük a Tulajdonságokat, betartva egy sor szabályt:

gbs_11.jpg

A Rendszer

Mint azt mostanra már láthattuk, a Gangbusters végletesen százalékos alapú rendszert használ, legyen szó akár Tulajdonság-, akár Szakértelem-próbáról. A mesélő +/- százalékokat adhat az egyes próbákra, attól függően, hogy az az átlagnál könnyebb vagy nehezebb.

A rendszer nagyon feszes tempóra van kihegyezve, legalábbis ami a játékban eltelt időt illeti, ugyanis minden egyes kör 1, azaz egy másodpercet jelent. Azt, hogy mi fér bele ennyi időbe, az alábbi táblázat mutatja:

gbs_12.jpg

A legtöbb harci cselekedet az Ügyesség százalékos értékét használja, erre dobunk ha támadunk vagy ha hárítani próbálunk. A ÉP-k száma mutatja, összesen mennyi sérülést bírunk el, viszont ez lehet Seb (amit valamilyen közelharci vagy távolsági fegyver okozott) vagy Zúzódás, amit egy verekedés során szenvedünk el (ezt mutatja az Ököl értéke). Ha az ÉP-nk a maximum fele alá csökken, súlyos büntetéseket kapunk (-20 minden próbára, fele mozgás stb.), ha a Sebek száma eléri az ÉP értékét, meghalunk, ha pedig Sebek és Zúzódások összege egyenlő vagy több, mint az ÉP-k értéke, elájulunk.

gbs_13.jpg

A játék a közelharc és a tűzharc mellett nagy hangsúlyt fektet az autós üldözésekre is, ezekre is kapunk részletes szabályokat, amik kitérnek a manőverezésre, sérülésekre, gyorsulási versenyekre, gyalogosok elgázolására, sőt, még a tipikus napi forgalomra is.

gbs_14.jpg

A Kalandok

A Gangbusters ezen a téren nem szűkmarkú: a város leírásában szereplő több tucat nevesített NJK van, a fontosabbak esetében a Tulajdonságok mellett még egy rövid leírással is.

gbs_15.jpg

Ezen felül kapunk egy bevezető szintű kalandot (A Day in the Neighborhood), amit akár 8-12 játékossal is meg lehet próbálni, bár egy bizonyos mennyiség felett ez már inkább taktikai harci játék lenne, a szerepjáték rovására. A kaland a Tolino és az O'Connor bandák közötti konfliktusra épül, akár egy kampány nyitó elemei is lehet.

gbs_16.jpg

De ezen felül is rengeteg rengeteg Scenario szerepel a könyvben, csaknem húsz oldalon adva további ötleteket a kirobbanó bandaháborúhoz, minden oldalnak kínálva kalandokat: bankrablások, félresikerült lóverseny-bunda, bérgyilkosság, rajtaütés, minden, ami egy gengsztertörténethez kell.

Vélemény

Ahogy a Top Secretnél is érezhető volt, kicsit óvatos vagyok a korai TSR játékokkal, de meg kell mondjam, az első kicsit nyakatekert számolgatás után a játék fejben lényegesen könnyebben követhető, némi rutinnal pedig nagyon pörgős lehet. Engem személy szerint a kevert partik, vagy konkrétan az egymással szembenálló, összeeresztett nagyobb csapatok a társasjátékos gyökerekre emlékeztetnek, de kétségtelenül egy érdekes szituáció lehet, ahol A játékos konkrétan B játékos karaktere után nyomoz egy ügyben, és egymást próbálják akadályozni, urambocsá' megölni.

Azt viszont mindenképpen ki kell emeljem, hogy a háttér és a világ magalkotása remekül sikerült, abszolút alkalmas lehet más rendszerrel is, ha a Gangbusters százalékosát túlságosan régimódinak találnánk. Én a magam részéről Egyszer Kipróbálnám.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr416726698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thészeusz 2021.11.05. 20:32:16

Megtaláltam a neten ezt harmadik kiadást. Még bírósági tárgyalásokra is vannak szabályok benne. Nem semmi

Barnabas Birkas 2021.11.05. 20:37:37

@Thészeusz: Jaja, alapos munkát végeztek a fiúk. :D
süti beállítások módosítása