Retro Rpg

Retro Kincsek 51. - Big Eyes, Small Mouth - A Universal Japanese Anime Role-Playing Game

2021. november 16. 14:39 - Barnabas Birkas

Az univerzális japán anime rendszer, ami mindennel elbír, a mecháktól a vámpírokig.

besm_01.jpg

Első Megjelenés: 1997

A BESM anime szerepjáték 1997-ben jelent meg, az addig jóformán ismeretlen Guardians of Order kiadónál. Korántsem mondhatnánk, hogy ez volt az első játék ebben a stílusban: az R.Talsorian addig már három hasonlót is kihozott, a Mektont (három változatban is), a Teenagers from Outer Space-t, és előző évben a Bubblegum Crisisit. Bár az első kritikai vélemények inkább pont ez utóbbi felé terelték volna a játékosokat, hamar világossá vált, hogy kezdetlegessége és korai hibái ellenére a BESM hatalmas potenciállal rendelkezik: a korábbi anime játékokkal ellentétben nem egyetlen képregényhez vagy rajzfilmsorozathoz kötődött, annak szereplőire és jellegzetességeire alkotva szabályokat, hanem egy általános rendszer volt, amivel a tervek szerint a stílus összes sorozatából lehet játékot faragni. Hamarosan meg is jelentek az első licenszelt szabálykönyvek a rendszerrel, például a Sailor Moon, a Dominion Tank Police és a Tenchi Muyo! 

A vékonyka első kiadást 2000-ben követte a második, melyben a rendszernek végre neve is lett: Tri-Stat. A kiadó játékainak nagy része ennek valamelyik változatát használta. 2002-ben ennek is kihozták a javított változatát, 2003-ban viszont ők csatlakoztak az "adjunk ki mindent D20-al" mozgalomhoz, és  megjelentették a sikeresen induló D20 változatot, ami viszont hamarosan csúnyán beleállt a földbe. Ugyanis kihozták 2004-ben a D&D 3.5 szabályokkal kompatibilis "javított" kiadást, tele durva elütésekkel és tördelési hibákkal, sőt, a szabályok egy része kompletten kimaradt. A kiadó vezetője, Mark McKinnon nyilvánosan bocsánatot kért és felajánlotta az elégedetlen vásárlók pénzének visszatérítését. Pedig a D20 változathoz ismét nagyobb neveket sikerült megszerezni, például a Slayerst.

Közben módszert váltottak, az addigi "önálló játék minden rajzfilmből" helyett átálltak az Ultimate Fan Guide verziókra, ahol az alap szabálykönyv mellé a sorozatokból készült forráskönyveket adtak, a szereplők értékeivel és a játékbeli szabályokkal. Így jelent meg a Hellsing is, de a korábban már megjelent, illetve a D20 változattal befuccsolt sorozatokból is elkészítették az Ultimate Fan Guide könyveket.

A harmadik kiadást 2006-ban jelentették be, ám mielőtt még megjelenhetett volna, a kiadó csődbe ment. Végül következő évben az ArtHaus Games hozta ki, a White Wolf égisze alatt. Ebben drasztikus változások történtek, az addigi "aládobó" helyett "célszám fölé dobó" lett a rendszer alapja. 2019-ben végül az új kiadót (Dyskami Publishing Company) alapító Mark McKinnonnak sikerült  megállapodnia a White Wolffal, és 2020-ban kihozta a BESM negyedik, jelenleg is futó kiadását. 

besm_02.jpg

A Játék

Az eredeti BESM egy vékony, alig 86 oldalas szürke könyv volt, fekete-fehér képekkel. A kiadó 2004-ben készített belőle egy frissített, csak digitálisan elérhető változatot, amiben a korábbi grafikák egy részét színesre cserélték, ugyanis az eredeti anyagok részben elvesztek. 

A Világ

A BESM alapvetően egy keretrendszer, amivel bármelyik anim sorozat vagy manga képregény világában lehet játszani. Ebben részben a licenszelt forráskönyvek, részben pedig az általános kiegészítő szabálykönyvek segítenek eligazodni, mint például a mecha építést és harcot bemutató Big Robots, Cool Starships, a modern világra alapuló Hot Rods & Gun Bunnies, a sci-fi Centaury Knights, a gothic horror Cold Hands, Dark Hearts, a keverék Space Fantasy vagy a szörnyidomár stílust követő Cute & Fuzzy Seizure Monsters.

besm_03.jpg

A Karakteralkotás

A BESM első változata nagyon egyszerű volt, még nem is igazi Tri-Stat, csak annak prototípusa. A karakteralkotás lépéseit az alábbi 7 pontban foglalták össze:

besm_04.jpg

Vagyis miután tisztáztuk a mesélővel, miről is fog szólni a játék és kialakult a fejünkben, hogy mit is szeretnénk játszani, nekifoghatunk a számoknak. Első lépésként a Tulajdonságok jönnek, amikből nincs is túl sok: a Test felel az erőtől kezdve az ügyességen át az egészségig minden fizikai paraméterünkig, az Elme  az intelligencia és memória fokmérője, a Lélek pedig az akaraterő, karizma és természetfeletti paramétere. Ezek között kell elosztanunk 2D6+10 pontot, 1-12 között. A rendszer ad egy viszonyítási alapot is hozzá, hogy az egyes szintek nagyjából mit takarnak.

besm_05.jpg

A következő pont a Képességek, amik nem igazi szakértelmek, inkább egyfajta keverék a testi adottságokból, tehetségekből és természetfeletti képességekből. Ezek között 10, 15 vagy 20 pontot oszthatunk szét, attól függően, hogy a mesélő mennyire akar vad dolgokat mesélni. Természetesen azt is korlátozhatja a történet és a szetting szellemében, hogy mit enged be a játékba (egy középiskolai nyomozós történetbe aligha illik be az OBR, vagyis az Own a Big Robot képesség.

Mindegyiknek képesség több szintű, 1-től 5-ig, amit külön meg kell venni, elég változatos árakon. A Tulajdonságokat növelő képességek, mint a Powerful Mind csak 1-1 pont szintenként, de a Magic, Psionics vagy az OBR minden szintje 4-4 pontba kerül.

besm_06.jpg

A Képességeket a Hátrányok követik, amikből ajánlott legalább egyet felvenni, de háromnál több már nagyon gúzsba köti a játékost. Két szinten lehet őket felvenni, melyek 1/2 bonusz pontokat adnak, amikből további képességeket lehet vásárolni.

besm_07.jpgA következő lépés a levezetett értékek, melyekből szintén nincs sok: a Harcképesség egyben a karakter teljes harci tudása, akár fizikai, akár mágikus küzdelmet tekintünk. Ennek értéke egészében véve a három Tulajdonság átlaga, viszont a Képességek még módosíthatják. Viszont maga a Harcképesség is két részre oszlik, az egész értékével bíró Támadásra, és a 2 ponttal mindig alacsonyabb Védekezésre.

Az Életerő a fizikai sérülésekre vonatkozik, az értéke (Test + Lélek)x5. Az Energia a szellemi erőtartalék és kitartás mértéke, összesen (Elme + Lélek)x5 pontban.

A karakteralkotás utolsó eleme a Háttér, ami elég érdekes módon jelenik meg: ha a játékos készít egy képet magáról, megírja az elősztoriját vagy ír magáról egy személyes és érdekes történetet, a három elem mindegyikére a mesélő adhat 1-3 Háttér pontot, melyek a Hátrányokhoz hasonlóan további Képességek vásárlására fordíthatók. Ha bármely Tulajdonság változik, a levezetett értékeket természetesen újra kell számolni.

Ha mindez megvan, akkor kész is a karakter:

 besm_08.jpg

A második kiadástól kezdve azután már a BESM-ben is megjelentek a képzettségek, amik hat szinten voltak fejleszthetők. Ebben az első kiadásban azonban ezek még nem szerepeltek. 

A Rendszer

A BESM/Tri-Stat alaprendszere nagyon egyszerű: van egy alap érték, például egy Tulajdonság, vagy kettő/három Tulajdonság átlaga. Ez alá kell 2D6-tal dobni, hozzáadva a feladat nehézségétől függő módosítót.

besm_09.jpg

A harcrendszer ugyanezt az elvet követi, és lényegében az egész összefoglalható egyetlen diagrammban (ami első pillantásra kicsit kaotikus, de alaposan átolvasva egész egyszerű):

besm_10.jpg

Vagyis lényegében a kezdeményezés (D6 + Harcképesség) meghatározása után mindenki szépen sorban cselekszik, próbát dobva a saját Harcképesség értékük alá. Aki talál, hozzáadja a fegyver sebzését (általában 1-20 között) a saját Harcképességéhez, ezt kell levonni a célpont Életerejéből (amihez a páncél ideiglenesen bonuszt ad). A mentális/mágikus harc nagyjából ugyanezen elven halad. Körönként egyszer mindenki megpróbálhat hárítani, a Harcképesség-2 értéke (vagy a Védekezés) alá dobva próbát.

Kalandok

Az alapkönyvben egyáltalán nem volt példa kaland, sőt, még a világalkotáshoz is csak egy pár oldalas segédleget adtak benne, felsorolva pár lehetséges környezetet (Ősi Japán, High Fantasy, Közeli Jövő stb), és Témát ("A küldetés", "Sötét Erők Ébredése"). A már említett kiegészítők és a sorozatokból licenszelt forráskönyvek bővítették ki a terepet, ezek alapján már minden mesélő azt mesélt, amit akart vele.

besm_11.jpg

Kiegészítők

Fentebb már több általános könyvet említettem, de illik megemlékezni a licenszelt anyagokról is, hiszen a BESM ezektől lett igazán érdekes a legtöbb fan számára. A legismertebbek az iskoláslány-szuperhős Sailor Moon, a nyomasztó cyberpunk Dominion Tank Police, az "egzotikus barátnő" vonalon mozgó, a Varázslatos Jeanne történetet anime környezetbe áthelyező Tenji Muyo!, a természetfeletti horror Demon City Shinjuku, a vámpíros Hellsing és a szörnyvadászos fantasy Slayers.

besm_12.jpg

Tri-Stat játékok

Nem a BESM volt az egyetlen játék, ami a Tri-Stat használta, a Guardians of Order más saját és licenszelt termékeket is kihozott vele. Ezek közül a legismertebbek a cyberpunk Ex Machina, a D20 rendszerrel megjelent, de a deluxe változat függelékében a Tri-Stat szabályokat is tartalmazó Game of Thrones vagy a szuperhősös Silver Age Sentinels.

besm_13.jpg

Személyes Vélemény

Nekem is volt anime rajongó korszakom, amikor szinte mindent megnéztem, ami csak szembe jött, ám aránylag gyorsan elmúlt. Vannak rajzfilmek, amiket bármikor újra tudok nézni, mint a GitS 1/2, az Appleseed (2004), a Ninja Scroll és persze a Records of the Lodoss War, de újabbakat már nehezebben fogadok be. Éppen ezért nem is nagyon éreztem soha erősebb vonzalmat a BESM kipróbálására, bár azt el kell ismernem, hogy a rendszere kellemesen könnyű és jól kezelhető. Ha játszani akarnék vele, valószínűleg a második, javított kiadást választanám hozzá, ami már sokkal több lehetőséget ad, de még az eredeti aládobós koncepciót követi. Mindenesetre az Egyszer Kipróbálnám kategóriába teszem.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr2116756892

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thészeusz 2021.11.17. 05:10:26

Nekem a harmadik kiadás tetszik legjobban: a megjelenése is jobban tetszik, meg (az első benyomás ellenére) a különböző műfajokhoz eltérő értékű képzettségeket is frappánsnak gondolom. Az is izgalmas, hogy különböző példaszereplők vannak végig bemutatva a könyvön és nem egy külön fejezetbe vannak tömörítve. Viszont ha jól emlékszem, a második kiadásban jobban sikerült a jellegzetes anime műfajok ismertetése és saját világ készítésének támogatása.

A rendszert használó kiegészítőkhöz megemlíteném meg a Hongkong Action Theatre! címűt, ami a hongkongi kosztümös és modern akciófilmjeit célozza meg, természetesen nem hiányzik belőle a “wire-fu” technika sem.

Néhány fórumon próbáltam felvetni, hogy talán érdemes lenne a BESM-nek a magyar kiadásával próbálkozni vagy a szintén zenész Open Versatile Anime szerepjátékéval, mivel a japán képregények és rajzfilmek tutira nem fognak ukmukfuck kimenni a divatból, illetve nem csak a szerepjátékosok lehetnek a vásárlói (sőt talán több új embert bevonhat az rpg hobbiba, mint a D&D5...), de valahogy senkinek sem esett le ez a lehetőség, ami kiszúrhatná a kiadók szemét... Pedig mindkét játék remekül összetákolt. (Az OVA talán rendszere talán még frappánsabb, ahol kockakészlet van és a legnagyobb értékű kocka számít, DE! ami nagyon egyedi benne, hogy az azonos értékű kockáknak az összege számít! Vagyis ha például a játékos gurítása 3, 4, 6, 3, 4, 3, akkor a próbájának az eredménye 9 lesz.)

Barnabas Birkas 2021.11.17. 08:59:59

Én az Anima - Beyond Fantasy és az OVA játékokon gondolkoztam még, cikk alapanyagként, de mindkettő kilóg az idősávból, legfeljebb az Anima eredeti, spanyol verziója férne bele.
Azt nem érzem hiánypótlónak, hogy a BBSW (Big Breast, Small Waist) hentai játéknak viszont elkészült még 2001-ben a magyar fordítása Nagy Mellek, Szűk Derék címmel. :D
süti beállítások módosítása