Retro Rpg

Retro Kincsek 69. - Toon - The Cartoon Roleplaying Game

2022. április 13. 15:24 - Barnabas Birkas

Egerek és emberek és nyulak és marslakók és vadászok és kacsák és...

TOON 
The Cartoon Roleplaying G e 
by 
Greg Costikyan 
by 
Warren Spector 
Scanned by 
GLUMAG 
"STEVE 
ACKSON GAMES

 

Első Megjelenés: 1984

 

A Toon (a Cartoon, rajzfilm kifejezés után) szerepjáték egy belsős poénból indult a Steve Jackson Games berkeiben: a 80-as évek elején egy tervezői megbeszélésen arról beszélgettek, milyen szerepjátékot nem írtak még addig, és Jeff Dee bedobta, hogy nem készült még egy sem a 20. század közepének, a 30-astól 60-as évekig terjedő időszaknak a rajzfilmjeiből. Bár mind megállapodtak abban, hogy az ötlet kivitelezhetetlen, Greg Costikyan és Warren Spector, (a Deus Ex és System Shock játékok későbbi tervezője) pár évvel később mégis letette az asztalra a Toont, rácáfolva a megállapításra.

A játék elsőre nagyon meglepte a kritikusokat, egy hatalmas viccnek gondolták, de hamarosan a fontosabb szerepjátékos magazinok mind méltatni kezdték könnyed stílusát és egyszerű rendszerét, ami kicsit kizökkentette a játékosokat a kazamaták komorságából, az űr hidegéből és a hőstörténetek kliséiből. Több kiegészítő (pl. Toon Silly Stuff, Son of Toon) és kalandmodulok (pl. Toon Strikes Again) is megjelent hozzá, 1991-ben pedig kapott egy deluxe kiadást, amibe az összes korábbi anyagot belerakták. A 90-es években is megjelentek hozzá hébe-hóba anyagok, 2006-ban pedig piacra dobták a Toon Munchkin játékot.

 

A Játék

A Toon alapkönyv nem nevezhető éppen vaskosnak, hiszen egy alig 64 oldalas füzet csupán. Ebbe zsúfolták bele az összes szabályt és hangulati elemet, a nem kevés fekete-fehér grafikával. Minden a régi Tapsi Hapsi és Tom & Jerry rajzfilmek világát idézi, gondosan ügyelve viszont arra, nehogy valahol jogot sértsenek. Az egész hangulatában nagyon hasonlít a Tales from the Floating Vagabond és a Paranoia játékokra (ez utóbbin szintén dolgozott Spector). A játék D6 kockákat használ, vagy simán összeadva, vagy pedig D66 módszerrel, ami lényegében ugyanaz, mintha D100-at dobnánk két D10-zel.

 

BE A CARTOON STAR! 
Remember all those great cartoons you used to watch every 
Saturday morning? Now they're on again ... and you •re the 
star! 
TOON lets you a rabbit, duck, mouse, moose, wood- 
whatever you want. 
pecker, wombat, crocodile, caveman . . . 
TOON you a world where crazy animals talk, fight, 
carouse, and always act silly. Been punched? Blown up? 
Steamrollered? Don't worry — you'll bounce back in the next 
scene, ready for more! 
TOON is quick, simple, and fun. Ready to get silly? Get in 
TOON — and a cartoon star! 
STEVE JACKSON GAMES

 

A Karakteralkotás

Mire idáig eljutunk, a készítők reményei szerint már lejátszottuk az előre generált karakterekkel ellátott mintakalandot, a Cartoon Olympics-et, és most már szeretnénk valami mással is játszani.

 

CHARACTER SHEET 
GLO.LAG - esJG 
NAME: 
SPECIES: 
NATURAL ENEMIES: 
BELIEFS & GOALS: 
MUSCLE 
t. F"wopy. 
HIT 
POINTS 
PLOT 
POINTS 
POSSESSIONS 
2. 
3. 
4. 
5. 
6. 
7. 
8. 
PICTURE 
DESCRIPTION 
ZIP 
SMARTS 
hck Up 
Dave Vehicle 
Fir 
Hid Hid&n 
Dangerous Thing — 
Seto— Trap 
CHUTZPAH 
SHTICKS 
of Mny Tlungs (3 
Item (2 points) 
ag (ape int s) 
( 5 points 
(6 points) 
Strength (5 points) 
(3 points) 
Teleport (6 s) 
(3 points )

 

Lényegében bármit választhatunk, amit csak ki tudunk találni, ha pedig semmi se jut az eszünkbe, akkor egy D66 dobással kidobhatunk valamilyen fajt magunknak, az embertől a hangyán és a prérifarkason át a tengeri kígyóig. Ha embert választunk vagy dobunk, akkor kell egy Hivatás is (pl vadász, karmester, tábornok), de erre is van egy D66 táblázat.

 

는결죠뉴0七 
3dY 
고0요0\ 
흐Oc兮

 

Ha ezek megvannak, jönnek a Főjellemzők. Ezekből négy van, úgy mint Muscle (Izom), Zip (Fürgeség/Ügyesség), Smarts (Ész) és Chutzpah (Menőség/Tökösség). Mindegyikre dobnunk kell D6-tal, vagy eloszthatunk közöttük összesen 14 pontot, 1-6 közötti értékben. A Szakértelmek induló értéke megegyezik a föléjük rendelt Főjellemzők szintjével, amire kapunk további 30 pontot. Ezekből 1:1 arányban tudunk pakolni, viszont ezekből kell megvennünk a Shtickekket, vagyis a különleges képességeket (általában 3-6 pont közötti áron). A Shtickek szintje induláskor 5, ezeket csak a játék során lehet fejleszteni, a Cselekmény Pontokból. Az Életerő értéke sem lesz sokkal magasabb: induláskor csupán D6+6 pontunk van, és ha ezek elfogytak, akkor Kifeküdtünk. Ám mivel ez egy rajzfilm játék, a halál itt sosem jön el értünk.

Ha megvannak a számok, írjunk egy rövid leírást a karakterünkről, ki is ő, mit csinált eddig. Ha nyúl, akkor inkább Tapsi Hapsi, vagy az órás nyúl az Alice Csodaországban történetből? A következő lépés a Természetes Ellenségek meghatározása: ezek lesznek a játékbeli legnagyobb ellenségeitek, akik legyőzéséért extra Cselekmény Pontokat (Plot Points) kapunk, ami a játékban az XP szerepét tölti be. Ezek lehetnek a klasszikus Kutya-Macska, Rendőr-Bűnöző párosok, de akár valami szokatlanabb is.

A Hiedelmek és Célok szekció adja meg a karakter kevéske mélységét: előbbi lényegében a személyiségét és viselkedését szabja meg, utóbbi pedig azt, hogy a játékban mire törekszik. A könyv hoz pár példát, de könnyen kidolgozhatunk sajátokat is, és nincs megszabva, minimum/maximum mennyit kellene ezekből felvenni. A lényeg az, hogy ezek segítsék belevonni a karaktert a cselekménybe. A Rajzfilmkészítő (a mesélő) ezek alapján is adja a Cselekmény Pontokat.

 

Mack The Mouse 
Description: Mack is a cigar-smoking 
mouse from Brooklyn. He is bigger and 
tougher than most mice. Ordinarily, he 
wears no clothing, but during the Cartoon 
Olympics he'll wear a track outfit (and 
gripe about it). 
Beliefs & Goals: Mack loves to con 
other characters out of their possessions 
— and brag about it. He has a homicidal 
hatred of cats and birds. Give him a gun 
and he gets trigger-happy. 
Hitpoints: 12 
Fight: S 
Throw: 3 
Dodge: 2 
Fire Gun: 4 
Run: 3 
Fast-Taik: 9 
Resist Fast-Talk 
Olga Hippopovna 
Description: Olga is a very large, 
very heavy Russian hippopotamus. She is 
a full-time athlete (though she'd never 
admit it), so she always wears track 
clothes. She tells everyone she's a 
ballerina. She always walks on her hind 
legs. 
Beliefs & Goals: Olga believes that 
everything is better in Russia. She will 
constantly complain about the shabby lit- 
tle Anydome, the bad weather, the bad 
food. She will try to commit all sorts of 
mayhem in secret and then blame any- 
thing that happens on another character. 
Hit points: 10 
Fight: 8 
Throw: 7 
Dodge: 3 
Fire Gun: 2 
Run: 3 
Fast-Talk: 5 
Resist Fast-Talk: 
Fred Bulldog 
Descnptton: Fred is a very proper (if 
stupid) English bulldog. He can walk on 
two or four legs. He's dog-sized, Ordi- 
narily, he wears only his derby hat, but 
during the Cartoon Olympics, he'll wear 
athletic clothes. 
Beliefs & Goals: Fred believes that a 
gentleman is never without his hat. He 
doesn't care about material things as long 
as he gets lots of food and praise. He is 
normally not aggressive, but he will do 
all sorts of foolish things to protect some- 
one who seems to need help. 
Hit Points: S 
Fight: 4 
Throw: 4 
Dodge: 3 
Fire Gun: 8 
Run; 8 
Fast-Talk: 6 
Resist Fast-Talk: 3 
Fifi La Feline 
Description. is a French cat She 
is cat-sized. She can walk on two or four 
legs. She usually wears the latest Paris 
fashions and bathes in expensive per- 
fumes. For the contests, she'll wear a 
tight-fitting track suit. Male characters 
fall all over themselves to impress her. 
Belief & Goals: Fifi thinks she's the 
most gorgeous creature on the face Of the 
Earth, She may be right. She can't resrst 
mirrors. She will do anything to win and 
prove the French are naturally supertor, 
and that she is supenor to any male. 
Hit Points: 7 
Fight: 3 
Throw 6 , 
Dodge 8 
Fire Gun: 2. 
Run: 7 
Fast-Talk: 9 
Resist Fast-Talk: 8 
9

 

Az utolsó a Felszerelés, ami egyszerre legfeljebb nyolc tárgy lehet. Ezek közül négynek hagyományos dolgoknak kell lennie, a többi négy bármi lehet, amit a Rajzfilmkészítő jóváhagyott. A tárhely miatt nem kell aggódni, még ha nem is viselünk ruhát, akkor is van Farzsebünk, amiben bármi elfér. A példakalandban szereplő Mack, az agresszív és arrogáns egész például egy emberi kézre szabott revolvert tart benne.

 

 

A Rendszer

A játék szakértelem alapú, melyek mind egy-egy Főjellemzőhöz tartoznak, és annak értékéről indulnak. A maximum szintjük 9 lehet, ennél magasabbra nem lehet őket növelni. Amikor próbát dobunk rájuk, azt 2D6 kockával tesszük, és az értékkel egyenlőt vagy kisebbet kell elérnünk, hogy sikeresek legyünk; a célszám fölé dobva kudarcot értünk el. A dupla 1-es Kritikus Siker, akkor is, ha a Szakértelem szintje csupán 1 lenne. Ha a próba az átlagosnál könnyebb, a mesélő -1 vagy -2 módosítót adhat a dobásra, ha nehezebb, akkor +1 vagy +2 büntetést.

 

 

Ha harcolni akarunk (akár közelharc, akár távolsági), ellenpróbákat dobunk. Ilyenkor mindkét fél próbát dob (közelharcban mindketten Harcra, távolra Lőfegyver vs Kitérés), és ezek eredményétől függ, hogy melyik fél talál. Közelharcban ha mindkettő sikeres vagy sikertelen, egyik sem talál, ha csak az egyik, akkor az a fél dob sebzést; távolra értelemszerűen csak a sikeres támadás jelent sebzést. A sebzés általában 1D6, és ha elfogy az Életerő, az illető Kifekszik (Fallen Down). Ilyenkor kiesik a rajzfilmből három percre, majd visszakerül ugyanoda, hacsak a testét el nem mozdították.

 

Waiting three minutes . . .

 

A Shtickek elég nagyhatalmú képességek, akár a Feneketlen Zsákot, a Repülést vagy a Hipnózist nézzük., hogy csak néhányat említsünk. Általában kell egy Shtick próbát dobnunk rájuk, például a Feneketlen Zsáknál ha valamit ki akarunk húzni a táskából, sikeres próbával megtaláljuk, sikertelennél viszont valami teljesen más akad a kezünkbe.

 

 

A fejlődés a Cselekmény Pontok elköltésével történik, és ezt sem bonyolították túl: 2 pontért növelhetjük bármelyik szakértelem szintjét +1-el, a Shtickekét pedig 4-ért. A Főjellemzők szintje általában nem nő, de a Rajzfilmkészítő egyes történetekben adhat bonuszt vagy büntetést, a cselekmény ívétől függően.

 

A Kalandok

A Toon játékban a kalandok általában a klasszikus tévés rajzfilmek vonalát követik, vagyis a humor a lényeg, a logika gyakran logikátlan és a fizika törvényei sem feltétlenül érvényesek. A véletlen szerepe is ezt mutatja, hiszen ha valahol csapdát állítasz, valaki biztos belelép és ha ásol egy gödröt, szinte biztos lesz benne egy kincs. Alapmondata, hogy "Felejts el mindent, amit eddig megszoktál" és "cselekedj, mielőtt gondolkodnál".

Az alapkönyvben több rövidebb és egy hosszabb kalandot is kapunk: a Cartoon Olympics lényegében a szabályok bevezetésére szolgál, előre generált karakterekkel, és ennek megkapjuk a folytatását is, a The Cartoon Olympics Strike Back formájában, ami egy kicsit kibővíti a történetet. Az I Foogled You! egy ritka madár megszerzésére indított expedícióról szól, Afrika szívében, a Spaced Out Saps pedig az űrjárőr kalandjairól. A The Better Housetrap egy hosszabb lélegzetű kaland ("Feature Film"), ahol a karakterek télire megpróbálnak behúzódni egy vadonatúj házba - ami viszont tele van modern kütyükkel, amik ezt nem nézik jó szemmel.

 

 

Vélemény

A Toon számomra ugyanaz a kategória, mint a korábban már említett Tales from the Floating Vagabond vagy a Paranoia: nem ebben akarnám vezetni a kedvenc életút történeteimet, de arra kiválóan alkalmas, hogy a munka után vagy akár egy érzelmileg megterhelőbb másik, komolyabb történet mellett időnként valami könnyed szórakozást keressünk. Vagy akár hogy másik játékokat parodizáljunk benne, Ravenloft helyett Loosercraft kastélyába látogatva. Nekem mindenesetre az Egyszer Kipróbálnám kategória.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr5517807301

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Guild 2022.04.13. 17:52:28

Én még a 90-es években vettem meg a deluxe kiadást. Párszor játszottunk. Volt amikor fergetegesre sikerült, de volt amikor unalomba fulladt. Nagyon kell hozzá, hogy a játékosok ráérezzenek a rajzfilm hangulatra, és beletegyék a saját ötleteiket a játékba.

Barnabas Birkas 2022.04.14. 09:10:19

@Guild: Abszolút egyetértek, ez a játék nem megy, ha a játékosokat nem kapja el a hangulat. Chtulhu kalandot is láttam már szétesni, mert a játékosok röhögőgörcsöt kaptak egy bénára sikerült ijesztgetés miatt.
süti beállítások módosítása