Retro Rpg

Retro Kincsek 74. - Underworld RPG - An Adventure Game of Subterranean Urban Fantasy

2022. június 07. 08:11 - Barnabas Birkas

Egy elfelejtett urban fantasy szerepjáték a Sosehol nyomdokán

uw_15.jpg

Első Megjelenés: 2000

Az Underworld RPG az egyik leginkább "elfelejtett" szerepjáték, amivel valaha találkoztam: bár szerepel az rpggeek.com oldalon és eladó példányaira rá lehet bukkanni könyves oldalakon is, mindössze egyetlen bemutató cikket találtam róla a caliverbooks.com portálon. A Wikipedia lapjain még a kiadóról, a Synister Gamesről sincs semmi, bár fő tervezője, Gareth-Michael Skarka a későbbi Adamant Entertainment alapítója volt. Stílusában az Underworld egy különös urban fantasy, ami a New York alatti alagutakba és járatokba vezet minket, a Sosehol és a régi A szépség és a szörnyeteg tévésorozat világát megidézve. Ennek ellenére a könyv bevallottan inkább egy "váz", amire felépíthetjük a saját játékunkat, akár másik városba is áthelyezve a történetet, semmint egy részletesen kidolgozott szetting. Ráadásul a rendszere - kisebb változtatásokkal - LARP játékra is alkalmas, amire több helyen kapunk példákat is.

A Játék
Az Underworld puhaborítós kivitelben készült, 172 fekete-fehér oldalon. A belső képek nagyon hangulatosak, remekül illeszkednek az urban fantasy hangulathoz, ahogy az egyes fejezeteket felvezető novellák is. A borítón szereplő "Limitált kiadás" alapján ez egy előzetes megjelenés lett volna, amit sajnos nem követett a beígért második kiadás.

uw_02.jpg

A Világ
Az Underworld a saját Földünkön játszódik, odalent a mélyben: ahogy az emberiség a hitet és a babonákat tudományra cserélte, a világot beháló varázserő, a Ragyogás eltűnt a felszínről, ahogy a mitikus lények és a varázslat is. Minél mélyebbre hatolunk az Alvilágban, annál erősebb ez a hatalom és különös dolgokat hoz létre, ám a felső világ közelében a Ragyogás "elpárolgott" és elveszett. Úgy tűnt, hamarosan semmi sem marad belőle, ahogy a 18. és 19. században felgyorsuló ipari forradalom egyre gyorsabb ütemben kezdte eltűntetni a mágiát a világból.
Azután az emberek átléptek egy addig áthághatatlannak hitt határt, és elkezdtek a föld felszíne alatt terjeszkedni, ahogy megnyíltak az első metróútvonalak. A korai pályák elég kaotikusak voltak, New Yorkban például egy időben három, egymástól független vállalat építette az alagutakat, szinte egész labirintust hozva létre odalent.

uw_03.jpg

Persze semmi sem volt véletlen: a megépült pályák különös varázsjeleket rajzoltak a föld felszíne alá, ami nem csupán odalent tartotta a megmaradt Ragyogást, de ahogy egyre nagyobb és nagyobb tömegek használták őket, az utasokból elszippantott életerő-morzsák lassan vissza is töltötték azt. Mára szinte ugyanannyi tér vissza a mélybe, mint amennyi elveszik, így helyreállt az egyensúly.

uw_04.jpg

És hogy mi van a mélyben? Minél mélyebbre megyünk, annál különösebb világok, egymástól elkülönülő domíniumok, saját mindenható urakkal és furcsa lényekkel. Sokféle Szerzet él odalent: van, amelyik önálló faj, mint a Vakondemberek, másokban csak a származás közös, mint a fémalkatrészekből összeállított Roncsemberek. Mind a különféle Céhek tagjai, akik a domíniumok uraival is dacolva látják el feladataikat. A lakott birodalmak közötti járatokban pedig veszedelmes fenevadak élnek és elfeledett városok romjai rejtőznek.
Az alapkönyvből megismerhetjük New York városának metróhálózatát és az alatta rejtőző domíniumok közül a legfontosabbakat (bár közel sem az összeset). Részletes leírást kapunk róla, merre rejtőznek, mekkora a Ragyogás szintjük, ki az uruk és hogyan állnak politikailag.

uw_05.jpg

Karakteralkotás
Mielőtt belevágnánk, tisztázzunk pár alapvető fogalmat. A Szerzet (Breed) jelenti a karakter fajtáját, faját vagy legalábbis származását, a Céh pedig a hivatását. Mindegyikhez tartoznak Jellemzők (amik leírják a karaktert), Szakértelmek (amikhez ért), Ragyogás szint (hogy mennyire hat rájuk a varázserő) és esetleges Mágikus Képességek.

uw_06.jpg

Lássuk akkor, mik is azok a Szerzetek. A könyv kilenc fajtát hoz: a Vadak a felszínről a mélybe szökött és ott "felébredt" állatok, elsősorban kutyák, macskák, patkányok és aligátorok. A Szörnyszülöttek a különféle torz lények, mint például a minotauruszok vagy emberállatok. A Hajléktalanok a legnépesebb Szerzetek, hiszen ők igazából a mélybe költözött emberek, akiknek az a legkülönlegesebb képessége, hogy feltűnés nélkül tudnak a felszínre menni. A Roncsemberek életre kelt mechanikus és elektronikus gépezetek, élő robotok. A Legendásak a régi idők mágiájának és az irodalom szüleményei, mint a medúzák és az életre kelt Sherlock Holmes karakterek. Az Elveszettek a múltból itt ragadt személyek, akik valamikor lekeveredtek az Alvilágba, és többé nem képesek visszatérni a felszínre, hiszen az idő rabságában kiestek a saját korukból. A Vakondemberek egy valódi faj, humanoid formájú félemberek. A Nomádok olyan egykori emberek, akik valamilyen módon halhatatlanok lettek, maguk sem tudják, hogyan, és már nem találják a helyüket a felszínen. A Normálisok pedig igazából felszíni emberek, akik egyszerűen lekeveredtek ide valahogyan, és fogalmuk sincs semmiről (nem is annyira ajánlottak játékos karakternek).

uw_07.jpg

A Céhekből is szép nagy a választék, hiszen nyolcat is kapunk, plusz kettő ezen kívüli kategória is van. A Bütykölők őrült feltalálók és mérnökök, a Roncsemberek teremtői, akik bármilyen technológiát képesek megépíteni. A Bravók a harcosok céhe, az egyetlenek, akik erőszakot használhatnak egymás és más céhek tagjai ellen, anélkül, hogy Törvényen Kívülivé nyilvánítanák őket. A Könyvtárasok a tudás őrzői és összegyűjtői. A Mendikánsok a gyógyítók és ápolók. A Navigátorok az Alvilág utazói, akik valamilyen jármű uraiként szállítják az utasokat és az árukat a domíniumok között. Az Árkászok az alagutak építői, a Ragyogás felkutatói. A Falfirkálók a taggelés titkos kódjával róják tele az Alvilágot, miközben felderítik az ismeretlen járatokat. A Kereskedők járnak a domíniumok között, de ők látják el az egész Alvilágot a Felvilág kincseivel is. A két másik kategória a Számkivetettek, akiket valamiért kirúgtak egy Céhből és most törvényen kívüli, megvetett bűnözőként élnek, és a Céhnélküliek, akik igazából az Alvilág lakóinak többségét jelentik, akiket sosem fogadott be egyik Céh sem.
A Jellemzők lényegében a karakter vonásai, mint az Ügyes, az Erős, a Csíntalan, a Vad, a Barátságos stb. Mindegyiknek van egy negatív párja is, bár ezeket csak akkor kell felvenni, ha extra Jellemzőket szeretnénk felvenni. A Szakértelmek között vannak az Elsődlegesek, amiket a Szerzetből és a Céhből kap a karakter, és Másodlagosak, amik olyan általános dolgok, mint az Akrobatika, Mászás, Harc, Lopakodás, Túlélés stb.
Első lépésként ki kell választanunk a Szerzetet, felírva a hozzá tartozó Különleges Képességet, Mágiát és Szakértelmeket. Egy Szörnyszülött esetében például választhatunk egy nagyobb képességet mint a szárnyak vagy az ellenállás bizonyos fegyverekkel szemben) és legfeljebb három kisebbet (természetes fegyverek, álcázás, szaglás stb.).

uw_08.jpg

Ha ez megvan, választunk egy Céhet, és ennek is felírjuk a képességeit, mágiáját és szakértelmeit. Könyvtárosként például a saját könyvtárunkban kutathatunk információk után és kapunk egy szabadon választott kisebb varázsamulettet.
Harmadik lépésben választanunk kell három Jellemzőt: egyet a Szerzet, egyet a Céh listájáról, egyet pedig szabadon az egész listáról. Ha negatívat is választunk mellé, felvehetünk még egy szabadonválasztottat.
A Szakértelmek közül a Szerzeteknél és Céheknél felsoroltakat mind megkapja a karakter a képzése során, de ezeken felül még további hármat válaszhatunk tetszőlegesen, az összesített listáról, mint Másodlagos Szakértelmek.
Ezek után már csak a felszerelésünket, fegyvereket és páncélokat kell kitalálnunk. A Ragyogás szintje negatívan hat a modern eszközökre, de általában véve idelent minden improvizált vagy valami egészen más eszközből lett kialakítva (mint a vastag telefonkönyvekből összeállított testpáncél). Az, hogy mivel bírunk az elején, nagyrészt a mesélőtől (a Kalauztól) függ, persze közös megegyezéssel.

A Rendszer
Az Underworld is azon játékok közé tartozik, ami kockák helyett más eszközhöz folyamodik a szerencse szimulálásához. A próbák neve itt Fej-vagy-Írás: egyszerűen csak érméket kell feldobnunk, és minden Fej siker, minden Írás balsiker. Legalább egy érmével mindig dobhatunk, de kapunk plusz egyet, ha van releváns Jellemzőnk, további egyet, ha van vonatkozó Szerzet képességünk vagy mágikus felszerelésünk és plusz kettőt, ha van Elsődleges (Szerzet/Céh) vagy egy, ha Másodlagos Szakértelmünk.
A próbák nehézségét a szükséges sikerek száma mutatja, 1 és 5 között. Természetesen csak akkor kell érméket feldobnunk, ha tétje van, a normál feladatoknál elég abból kiindulnunk, hogy ha karaktert ért valamihez vagy képes valamire, az automatikusan sikeres.

uw_10.jpg

A rendszer motorja lényegében ennyi, de persze számos egyéb tényező is van. Például minden Szerzetnek, eszköznek és helynek van Ragyogás Szintje, és ha ezek között nagy az eltérés (például magas ragyogású lény egy alacsony szintű helyen), a próbák különbözet szintű büntetést kapnak. Ugyanez igaz a felszerelésre is. Egyes helyeken a Ragyogás olyan erős, hogy tavacskákba gyűlik: ezekért akár még háborúkat is vívnak egymással a domíniumok, hiszen itt sokkal könnyebb amuletteket készíteni, újabb Legendásak születhetnek, vagy akár vissza is térhetnek a holtak.

uw_11.jpg

A harc elég egyszerű, aránylag sok próbával és súlyos következményekkel. A kezdeményezés egy normál próba, a helyzettől függő módosítókkal, majd a támadó és a védekező próbát dob egymás ellen: ha a támadó ér el több sikert, talál, ha a védekező, akkor kivédte. Találat esetén a támadó újabb próbát dob, a fegyvertől függő számú érmével, plusz annyi bónusszal, amennyivel nagyobb volt a sikere a támadáskor. A védekező is dob, a páncélnak és a releváns Jellemzőnek megfelelő számú érmével. Ha a sebzés sikere több, mint a páncélé, minden "átment" siker egy sérülésszintet jelent. Ebből összesen csupán négy van, mint Karcolások, Könnyű Sérült, Súlyos Sérült, Halott, vagyis gyakorlatilag négy sérüléssel bárkit meg lehet ölni. A körök végén dobni kell még egy Sebpróbát is, ettől függ, hogy érvényesülnek-e a sérülésszintek siker-büntetései, vagy egyelőre még nem. A harcrendszernek van egy Absztrakt változata is, ahol a módosítók számolgatása helyett csak azt kell összevetni, kinek van több Előnye és Hátránya, majd három érmét kell dobnia mindkét félnek és licitálnia az eredményre. A sérülések gyógyulása ugyanúgy a próbák függvénye, és minden sebszint két nap alatt gyógyul, hacsak nincs a közelben egy Mendikáns, aki azonnal bezárja a sebeket.

uw_12.jpg

A mágia három formában létezik az Alvilágban: ezek az Amulettek, a Rituálék és a Relikviák. Az Amulettek mágikus hatással felruházott tárgyak vagy mágikus hatást létrehozó formulák, mint például a Daedalus Gombolyag, amit a földre téve (és egy három érmés próbán legalább két sikert elérve) elkezd a kijárat felé gurulni, a hátrahagyott fonállal vezetve ki a használóját. A Rituálékból nincs lista, azok mindig az adott történethez illeszkednek, bár ezek is négy csoportba tartoznak: ezek a helyreállítás, megkötés, átalakulás és pusztítás. Ezeken belül bármi lehetséges, amit a Kalauz engedélyez vagy kitalál. Az Amulettek és Rituálék mindig igényelnek egy minimum Ragyogás szintet. A Relikviák nagy erejű mágikus tárgyak, valódi ereklyék, amik csak a mélyben működnek (a Ragyogás szintjük mindig minimum 2). Ilyen például a Város Kulcsa, egy méretes aranykulcs, ami úgy köti össze birtokosát a föld alatti Várossal, mint a legendákban az Excalibur Arthurt Britanniával: a birtokos állapota kihat a Városéra.

uw_13.jpg

A Bütykölők technomágiája ugyan nem igazi varázslat, de sok szempontból hasonlít rá, hiszen akaratukkal és a Ragyogással olyan hatásokat érhetnek el a szemétből kiszedett vagy a felszínről ellopott eszközökkel, amiket azok egyáltalán nem lettek volna képesek. Cserében minden Bütykölő őrült, és az állapotuk a játék során egyre romlik, ahogy vadabbnál vadabb dolgokat állítanak elő.

Az Underworldben nincs valódi fejlődés, valaki vagy tud valamit, vagy nem. A Kalauz adhat új képességet vagy szakértelmet, ha valaki valamit nagyon sokszor csinál, ám ez elég ritka. Viszont a karakterek minden kaland után kaphatnak a teljesítményüktől és a játékuktól függően 1-5 Hős Érmét, amiket bonuszként bármely próbához hozzáadhatnak, extra feldobásként.

Kalandok
Az Underworld szerepjátékban sokféle kalandot lehet játszani. A legegyszerűbb a Sorozat, ami egyszerűen egy csapat játékos karakterről szól, az életükről, mint egy szappanopera. A Felfedező kampányban egy vagy több Normál áll a középpontban, akik valahogy lekeverednek az Alvilágba. Az Intrika kampányban általában nagyhatalmú szereplőket testesítenek meg a szereplők, akik a domíniumok politikáját alakítják. A Túlélő kampány éppen ellenkezőleg, a napi létezés a tét. A Háborús kampányban a domíniumok közötti harc adja a sztori fő elemét, a játékosok egyaránt lehetnek a frontvonalban harcoló katonák vagy a parancsokat adó tisztek, stratégák.

uw_14.jpg

Az alapkönyvben kapunk egy kifejezetten hosszú bevezető kalandot (Beggars Can't be Chewers), ahol egy eltűnt felszínlakó miatti nyomozás a feje tetejére állítja az Alvilág életét.

Vélemény
Az Underworld egy nagyon hangulatos játék, igazi elfeledett retro kincs. Messze nem tökéletes, de a hangulata könnyen beszippant, ha az ember fogékony az urban fantasy történetekre. A magam részéről sajnos annyira megtetszett, hogy felkerült a Feltétlenül Kipróbálandó listára.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr6517848975

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thészeusz 2022.06.07. 19:52:36

És hogy sikerült ráakadni erre a ritkaságra? Illetve ez a pénzdobálós rendszer mennyire jön be?

Barnabas Birkas 2022.06.07. 19:56:42

@Thészeusz: Hát, a Vegyes mappába 2006-ban került bele a pdf, szóval ez valamikor egy eMule keresés lehetett, még Szegeden vagy már Pécsen. Akkoriban egyszerűen beírtam a keresőbe, hogy RPG, és letöltöttem mindent, ami még nem volt meg. :D
Viszont amikor most átolvastam, gyakorlatilag az első átfutás után annyira megtetszett, hogy meg is vettem a könyvet: a Noble Knights oldalon 8 USD volt a könyv, 17 a szállítás. :D Lehet, hogy ezt mesélem majd nyáron a táborban.
süti beállítások módosítása