Első Kiadás: 1996 (1st ed eredeti kiadás 1983)
A Palladium Books kiadótól 1981 óta termeli ki a jobb vagy rosszabb minőségű szerepjátékokat, a klasszikus fantasytól a sci-fin át a szuperhős vonalig. Nagy különlegességük, hogy a korai kiadványokat leszámítva minden egy nagy, összefogott "MegaVerzum" része, közös rendszerrel, és így elméletileg az egyik világban létrehozott karakter könnyedén átvihető egy másikba - és a dimenziók közötti utázás szabályainak lefektetésével ez még játékbéli szabályokkal is meg van támogatva.
A Palladium Fantasy RPG első kiadása az AD&D kortársa volt, és a "mindenre van egy szabályunk" rendszerével mentalitásában is nagyon hasonló. A karakterek elég kötött pályán mozoghatnak, nincs lehetőség hatalmas kitérőkre. Az 1983-as verzió után az 1996-os második kiadás nem csupán ráncfelvarrás volt, hanem ez volt az, ami beillesztette a multiverzumba, összekapcsolva a szabályokat.
Az alapkönyv egy igazi mag-kötet, vagyis egyszerre tartalmaz minden alapvető szabályt, amire a játékosnak vagy a mesélőnek szüksége lehet: benne van a karakteralkotás, a szakértelmek, a harc, a mágia, a pszi, fegyverek és felszerelések, világleírás és kisebb bestiárium. Kompakt darab, már pusztán ennek az egynek a birtokában neki is lehet látni a játéknak.
A rendszer:
A fajok részben a klasszikusok (ember, elf, törpe), de a skála széles, a goblinoktól az ogrén és trollon át a wolfen farkasemberekig. Az alapkönyv 15 fajt sorol a Player Races közé, plusz minden kiegészítő újabbakat adott ehhez hozzá.
Nyolc tulajdonságot használ: IQ, Szellemi Kitartás, Szellemi Affinitás, Fizikai Erő, Fizikai Ügyesség, Fizikai Kitartás, Fizikai Szépség, Sebesség. Az átlagember értékei 9-10 körül mozognak, 19-ig magasnak, 20-30 között pedig kiemelkedően magasnak számít. Bonuszok csak 16 felett járnak.
Az életerő két kategóriára oszlik: a Hit Points (HP) alapesetből a Fizikai Kitartással egyenlő, de minden szinten (már az elsőn is) további D6 pont jön hozzá. A Structural Damage Capacity (SDC) nagyjából a fájdalomtűrésnek felel meg. A hivatástól függ az alapja, és számos szakértelem ad hozzá további bonuszokat.
A karakterek "kasztja" a Hivatás (Occupational Character Classes, O.C.C.), ezekből származik a skilljei nagy része. A szakértelmek vagy százalékosak (alap százalék, plusz X% minden szintlépéskor), vagy pedig valamilyen bonuszt adnak: plusz SDC-t, támadás- vagy sebzés bonuszt.
Mivel ez is egy hőskori szerepjáték, a jellem rész nagyjából még kőbe vésettebb, mint az AD&D idejében. Vannak a Jók (Fegyelmezett, Lelkiismeretes), az Önzők (Fegyelmezetlen, Anarchista) és a Gonoszok (Gazember, Szörnyeteg, Ördögi).
Már a karakteralkotás során van lehetőség őrült karaktert létrehozni, ahogy a játék során is lehet szerezni különféle fóbiákat és elmebajokat. Több táblázat és hosszú leírások taglalják ezeket.
A karakter hátterének megalkotásában is számos táblázat segít, ami a CP2020 óta tudjuk, hogy egy nagyon hasznos dolog. Egy ponton túl már akármit is játszik az ember, hajlamos dobni párat azokon, hogy ötletet adjon, honnan jött és kik a családtagjai. Ez azonban még annál is részletesebb.
A harc az egyik kedvencem ebben a rendszerben: D20 plusz támadás módosítóval nagyobbat kell dobni, mint a páncél adta védelem (mínusz a védekező fél esetleges módosítói). Ha a dobás kisebb, mint 5, automatikusan sikertelen. Ha nagyobb, mint 5, de kisebb, mint ez a védelem, akkor ugyan talált, de a páncél felfogta: ekkor is van sebzésdobás, viszont ilyenkor a páncél pontjaiból kell levonni az eredményt.
A különféle ismert harcmodorok a karakter szintjével együtt fejlődnek, és egyre több és több bonuszt adnak.
A természetfelettit nem csupán a mágia jelenti, a pszi is erősen jelen van, ám a Mágus rendszerével ellentétben is nem egy bárki számára elérhető erő: inkább a D&D pszijével lehet összehasonlítani. A pszi képességek Belső Erő (ISP) pontokból működnek és igen erősek. Ez lehet a karakter fő ereje (ekkor egy pszionikus OCCt választ) vagy egyszerűen egy vad tehetség, ez a karakteralkotás során választható.
A Mágia Iskola-alapú, szintekre tagolt, és itt is pontokba (PPE) kerül a varázslatok és a nagyon-nagyon-nagyon sokféle varázsjel, varázskör, rúna stb létrehozása.
Számos varázstudó OCC van, a varázslótól a boszorkányon át a Diabolistáig, akiknek mind megvan a saját arzenálja. Az idézés talán ebben a játékban a legerősebb és legveszedelmesebb műfaj.
A Világ
A Palladium Fantasy RPG világa helyből egy aránylag sötétebb tónussal indít, mivel alapvetése, hogy az emberek korának az elfek és a törpék egymás elleni háborúja alapozott meg, és a két nép közötti ellentétek sosem múltak el teljesen. Ettől eltekintve egy klasszikus középkori, nyugati feudális fantasy világ.
A kiadóra nagyon is jellemző a kiegészítők dömpingje, ennek pedig az is része, hogy nem csupán az ősi fajokról és a tengeri kalandokról adtak ki külön könyvet, de a fontosabb királyságokról is.
A MegaVerzum:
A kiadó kétségtelenül leghíresebb műve a Rifts, amit sokan sokszor idéznek: egy hihetetlenül elborult posztapokaliptikus sci-fantasy, ahol az atomrobbanások által felszakított dimenziófalak hasadékain a legkülönfélébb lények özönlötték el a világunkat. Ez a játék önmagában megérdemelne egy részt a rovatban.
Nekem személy szerint a Heros Unlimited nevű szuperhős "képregény" világ a kedvencem tőlük. Nagyon sokat meséltem, jóformán bármilyen hőst létre lehet hozni, a földönkívülitől a mutánson át a bionikus cyborgokon, gazdag kütyühasználókon át a varázslókig és pszionikusokig.
Ezeken kívül jó pár játék tartozik még a MegaVerzumba:
Vélemény:
A Palladium Megaverzum ugyanazt a szisztémát követi, mint a D&D és a GURPS: egy közös rendszer, számtalan világban. Személyes véleményem szerint a működése kötöttebb és sokkalta régimódibb, mint a vetélytársaké, ugyanakkor még azoknál is sokkalta több benne a karakter-lehetőség. Persze itt sem lehet "bármit" megalkotni, inkább olyan, mint egy nagyon szerteágazó úthálózat, amin előbb vagy utóbb eljutsz oda, ahová akartál. Kimondottan narratív, rule-light rendszerek kedvelői szerintem kerüljék messziről, de mindenki másnak bátran ajánlom. A magam részéről Újra Játszanám.