Retro Rpg

Retro Kincsek 41. - Usagi Yojimbo Roleplaying Game

2021. szeptember 06. 18:51 - Barnabas Birkas

A ronin nyúl kalandjai a Tokugava-sógunátusban

 uy_01.jpg

Első Megjelenés: 1997 

A Usagi Yojimbo Stan Sakai, japán-amerikai képregényrajzoló sorozatának címadó karaktere, a "nyúl testőr", egy antropomorf nyúl, aki az Edo korszak korai éveiben kóborol Japánban roninként. A történetekben néha el-elszegődik zsoldosként, máskor igazságosztóként a nép oldalára áll. A karakter számos forrásból gyúródott össze, kezdve Miyamoto Musashi alakjával, Kurosawa Yojimbo filmjével (a nevet is innen kölcsönözte), a Zatoichi-filmekkel  és a Magányos Farkas és Kölyök mangával.

A (mindmáig futó és több spinoffot is megélt) képregény mellett Usagi Yojimbo két számítógépes játékot is ihletett, és ezek közül a korábbi, 1988-as változat volt az, amivel én C64 gépen először találkoztam. Az általános iskola évei során a Videoton TV Computeren végzett BASIC gyakorlatok után az volt a jutalmunk, hogy ha maradt még az órából idő, játszhattunk egy kicsit ezzel a játékkal. Annyira nehéz volt, hogy amikor lett saját gépem, már meg sem mertem próbálni, inkább a Bard's Tale sorozatnál maradtam, és csak néha emlegettük osztálytársakkal, hogy neki kellene fogni újra.

uy_02.jpg

A Játék

Az Usagi Yojimbo első szerepjáték változata 1997-ben jelent meg, a Gold Rush Games kiadótól. A Fuzion motor hajtotta, mint a Cyberpunk v3, Bubblegum Crisis és Dragonball Z játékokat. Egyetlen vékonyka, 96 oldalas könyvből áll, tartalmazva mindent, amire a játékosoknak és a mesélőnek szüksége lehet. A grafikák teljes egészében a képregényből származnak, mint a Cadillacs and Dinosaurs esetében is, sőt, a könyv végén egy összefüggő 8 oldalas történetet is kapunk.

A Világ

Az Usagi Yojimbo helyszíne lényegében a 17. századi Japán, megfűszerezve némi misztikummal a saját mitológiájukból. Az antropomorf állatok mellett valódiak is vannak, és a humanoid változatok semmilyen rokonságban nem állnak a hagyományosokkal, inkább csak az alap tulajdonságok kihangsúlyozásában van szerepük. A külsőségek, hagyományok, hierarchia és felszerelések tükrében viszont a játék az eredeti, emberi Japán tükörképe. Bár a játékban és a képregényekben is megjelenik a mágia, az mindig rémisztő és sötét erő, amit sosem irányíthatnak a játékosok (persze ha a mesélő másként dönt, lelke rajta).

uy_03.jpg

A Karakteralkotás

A játék az Instant Fuzion rendszert használja, a könnyített verziót, a Dragoball Z játékhoz hasonlóan. Emiatt csupán négy Főjellemző (Test, Szellem, Harc és Mozgás), és két levezetett érték (Védelem és Életerő) van, viszont Szakértelemből kapunk 21-et, amik mind a négy Főjellemző egyikéhez kapcsolódnak.

uy_04.jpg

Első lépésben meg kell alkossuk a karakterünk koncepcióját, ki is lesz ő a Usagi világában: honnan jött, mik a céljai?

Ha ez megvan, a második lépés a Főjellemzők meghatározása: mindegyik 3-ról indul, és 4 pontot lehet szabadon szétosztani közöttük (amire jön még a faji bonusz is). Ezzel együtt egyik sem lehet induláskor 8-nál magasabb. A Főjellemzők alá mindenki kap hat darab Szakértelmet is, 2-es szinten.

Harmadik lépésben választanunk kell egy antropomorf állati fajt magunknak, ami nem csupán játéktechnikai bonuszokat és esetleges büntetéseket is ad, hanem meghatározza a karakter bizonyos alapvető hozzáállását a világhoz. A Medve például csaknem olyan erős és nagy, mint a rinocérosz (+2 Test), ám azokkal ellentétben sosem arrogáns, mindig nyugodt és laza, különleges képessége pedig a Medve Bátorsága, amivel játék-ülésenként egyszer vissza tudnak nyerni bizonyos mennyiségű életerőt. A Róka viszont +2 bonuszt kap a Szellem főjellemzőre, +2 bonuszt a Meggyőzés szakértelemre, és a Gyors Beszéd képességével játékonként egyszer megpróbálhatnak valakit teljesen félrevezetni.

Negyedjére meg kell határozni, mi a hivatásunk, ami miatt Szakértelem szinteket és különleges tudást szerezhetünk: egy Udvaronc például +3 bonuszt az Etikett és +4 bonuszt a Művészet jártasságaira, és Magas Társadalmi Rangot, amivel fölébe kerekedhet az alantasoknak.

Ötödik lépésként kapunk 10 pontot, amivel tovább finomhangolhatjuk a Szakértelmeinket, de egyiket sem emelhetjük 10 fölé.

uy_05.jpg

 A Rendszer

A próbák Főjellemző + Szakértelem + 3d6 vs célszám alapon működnek: ha statikus a feladat, akkor egy 14-26 közötti értéket kell elérnünk, harcban viszont általában a másik fél értékétől függően. Ilyenkor a támadó Harc + Szakértelem + 3d6 dobásával a védekező fél Harc + Kitérés + 10 értékét kell megdobni. Ha ez sikeres, Test vagy Képesség számú kockával dobunk sebzést, levonva ebből a Védelem értékét, és a maradék csökkenti az Életerőt. A sérülés lehet Kábulat vagy Fizikai sérülés.

Ezek azonban csupán az alapok, a harcban nagyon fontos a stratégia, ahogy az egymás elleni akciók találkoznak: nem mindegy, hogy mindkét fél támadást indít, óvatosan tapogatózik, avagy inkább a védekezésre koncentrál. Összességében a harc nagyon szórakoztató, és egyértelműen a játék erőssége: egy könnyed, de mégis élvezetes rendszert kapunk, amivel remek összecsapásokat lehet vívni.

uy_06.jpg

A könyvben megkapjuk a képregény főbb szereplőit is, nem csupán NJK-ként, de külön még játszható karakterekként is: az előbbi változat némiképp erősebb, hogy nagyobb kihívást jelentsen a játékosoknak.

uy_07.jpg

Kalandok

Ez a rész a könyv egyik erőssége, hiszen csaknem a negyedét, húsz oldalt szentel a két példa kalandra. Az első, a Kísértetjárta Templom egy rövidebb, utazás közben beszúrható esemény, míg a második, a Pillangó egy összetettebb történet, ahol a karaktereknek morális kérdésekkel is szembe kell néznie.

uy_08.jpg

A Usagi képregény az antropomorf állatok nyújtotta humorfaktor alatt egy ugyanolyan komor és komoly történet, mint bármelyik szamuráj regény vagy film, és a játék is remekül adja magát az efféle kalandokhoz. Ugyanúgy játszhatunk vele udvari intrikákat egy daimyo szolgálatában, vándorló roninok történeteit vagy akár titkos bevetéseket egy nindzsa klán tagjaiként. Mivel a világa alapvetően a sajátunk, nem pedig egy képzeletbeli, mint Rokugan a Legend of the 5 Ringsben, csak a szereplők kinézetével kell megbarátkoznunk.

uy_09.jpg

Személyes Vélemény

Az antropomorf állatokat felvonultató rajzfilmek, képregények és számítógépes játékok gyerekfejjel szórakoztatók voltak (lásd Samurai Pizza Cats), tinédzserként azután már idegenkedve néztem ezekre, nem igazán tudtam beleélni magam egy ilyen szerepbe. Még pár évvel ezelőtt is csak kuriózumként tekintettem a gyűjteményem ilyen darabjaira, azután a Blacksad képregény volt az, ami végül felkeltette az érdeklődésemet (amiből egyébként szintén készült szerepjáték). Még mindig van bennem némi távolságtartás, de Egyszer Kipróbálnám.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr2316681418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thészeusz 2021.09.07. 22:58:34

A C64-es játék szerintem csak addig volt lehetetlen, amíg valahonnan ki nem deritettük, hogy az első földművesnek adományt kell adni, hogy ne kövessen el mataharikirit a főhősünk. Csak később tudtam meg, hogy egy képregényből készült ez a játék. Később a Ninja Rabbit című vándorbunyós játékot is ennek hatására vettem meg, de azt elég gyengének találtam. A magyarul kiadott képregényekből beszereztem néhányat, szerintem nagyon jók. Lesz ismertető a másik feldolgozásról (és főleg összehasonlítás ezzel)? Remélem, nem lépte át a határdátumot... Érdekes, de engem sokkal kevésbé idegenek az antropomorf állatokkal játszható rpg-k, mint a hagyományos fantazi elfjei és törpéi, nekem valahogy az nem ment sosem. Egyszer volt egy udvari ork szereplőm és annyi. (Kifejezetten érdekes ötletnek találtam, hogy az Auvronban csak emberrel lehet játszani, az elfek és törpék is csak NJK-k lehetnek!)

Thészeusz 2021.09.07. 23:00:23

(A Mouse Guard játék is érdekesnek tűnik az ismertetők alapján, meg az Ironclaw is... a Tininindzsás játékot nem ismerem)

Barnabas Birkas 2021.09.08. 10:36:07

@Thészeusz: Nekem általában nincs bajom a más fajokkal, kb az esetek felében nem is játszom emberrel. Csak valahogy az antropomorf "furry" kimaradt eddig. :D
A második kiadással nem terveztem foglalkozni, tekintve, hogy annak mintha jelenleg is lenne egy aktuális 2.1 változata (pár éve volt a Kickstartere).
A Mouse Guard és az Ironclaw viszont rajta van a listámon, utóbbinál majd megemlítem, hogy elvileg ennek a rendszernek egy módosított változatával működik a UY 2.
süti beállítások módosítása