Retro Rpg

Retro Kincsek 60. - Larry Niven's Ringworld

2022. január 19. 14:52 - Barnabas Birkas

Szerepjáték a Nagy Ív alatt

rw_01.jpg

Első Megjelenés: 1984 

Larry Niven Ringworld-ciklusa egy több sorozatból álló regény-folyam, ami külföldön sokkal ismertebb, mint hazánkban. Nálunk ugyanis csak az első rész, a Gyűrűvilág jelent meg  magyarul, 1995-ben, és hiába nyert a könyv annak idején Nebula- Hugo és Locus díjakat, az olvasók elég vegyes érzelmekkel fogadták. A kemény űropera kategóriába sorolt regényt valóban néha nagyon nehéz olvasni és hajlamos leülni, én összességében azonban szerettem Louis Wu és legénységének kalandjait, amint útra keltek az Ismert Űrben, hogy megleljék a titokzatos Gyűrűvilágot. A könyv angolul 1970-ben jelent meg, és bár Niven eredetileg nem tervezte folytatni, a rajongók nyomására tíz évvel később, 1980-ben kijött a The Ringworld Engineers. Niven még három részt írt hozzá a 90-es és 2000-es években, plusz a Fleet of Worlds sorozat négy kötetét.

A Chaosium kiadó pár évvel a második regény után, 1984-ben jelentette meg saját játékát, érezhetően nagy reményekkel belevágva a kiadásba. A hangzatos című alapdoboz (Larry Niven's Ringworld - Roleplaying Adventure Beneath The Great Arch) tonnaszám tartalmazta a kiegészítő háttéranyagokat, kifejtve számos részletet, amit a regények csak megemlítettek, így a szerepjáték hasonló fontossággal bírt a Ringworld sorsának alakulásában, mint anno a FASA-féle Star Trek a saját történetében: a rajongók egy része pusztán ezekért megvásárolta az alap dobozt és a hozzá kiadott Companion kötetet, még ha magával a játékkal nem is játszottak. Ezek az alapanyagok beépültek a "Ringworld Bibliába" is, ami alapján a későbbi "Man-Kzin Wars" sorozat novelláit írták, a kifejtve a regények múltjában említés szintjén létező háborúkat az emberek és a nagymacska-szerű kzin nép között.

Mindezzel együtt a kritikusok és a vásárlók nem voltak elragadtatva tőle, ugyanis a jól kidolgozott rendszer és háttér ellenére a Ringworld nem egy klasszikus űrutazós sci-fi vagy űropera: a történet egésze a Gyűrűn játszódik, még ha ennek mérete nagyobb is, mint az Ismert Űr összes világáé együttvéve (nagyjából 3 millió Föld alapterületű). Emiatt csupán egyetlen kiegészítő jelent meg hozzá, a Ringworld Companion, plusz egy-egy cikk a Different Worlds és a Dragon Magazin szerepjátékos újságokban, majd a Chaosium csendben ejtette a témát.

Több számítógépes játékkal foglalkozó újság is párhuzamot vont a Ringworld és a Halo között, a PC Guru egyik cikkében egyenesen arról írtak a "Halo: Combat Evolved" kapcsán, hogy a Halo a Ringworld-könyveken alapul, bár bevallottan nem olvasták a regényeket, így nem tudják, mennyit vett át belőle. Nos, tudtommal semennyit: a fejlesztők már az első rész megjelenése idején leírták, hogy mindössze a gyűrű alakú mesterséges világ alakja a közös pont, a két történet teljesen más univerzumban játszódik; ugyanígy a Planscape univerzum Sigilljéhez sincsen köze. A Ringworld egyébként kapott két saját számítógépes feldolgozást is, az 1993-as Ringworld: Revenge of the Patriarch (ezt 1996-ban a Computer Gaming World magazin a történelem 14. legrosszabb számítógépes játékának nevezte) és az 1994-es Return to Ringworld klasszikus "point and klick" kalandjátékok voltak.

A Játék

A Ringworld a korszakra jellemzően dobozos kivitelben jelent meg, benne négy könyvecskével, kipattintható kartonpapír figurákkal, karakterlapokkal, táblázatokkal és kockákkal. Az Explorer Book a karaktereknek szól, benne a karakteralkotással, szakértelmek használatával és harci szabályokkal, az emberi történelem részletes bemutatásával a cselekmény idejéig, a 29. századig, és a tizenegy legfontosabb emberlakta bolygó bemutatásával. Ezen felül persze kapunk szabályokat a nem emberi fajokhoz is, mint a kzinti és a bábos. A Gamemaster Book kimondottan a Gyűrűre koncentrál, bemutatva a Városépítők népét, akik egykoron a lebegő városokat építették, megválaszol egy sor kérdést a világról és egy példakaland mellett rengeteg kampányötletet is ad. A Technology Book egésze a 29. századi eszközök, fegyverek, páncélok, járművek és műszerek bemutatására szolgál. A Creature Book pedig részletesen bemutatja a Gyűrű főbb élőlényeit. A játékhoz 2db D20 (igazából duplán számozott D10), 1 db D8 és 2 db D6 járt.

rw_02.jpg

A Világ

Itt tulajdonképpen két világot kell megkülönböztetnünk, hiszen van egyszer az Ismert Űr, ahonnan a karakterek, mint felfedezők érkeznek, és van a Gyűrű, mint egy gigantikus, önálló univerzum, saját múlttal és népekkel.

Az Ismert Űr a 29. században galaxisunk nagyjából 80 fényév átmérőjű gömbje, benne közel 10.000 csillaggal, azon belül pedig ott van az Emberei Űr, a maga 40 fényévnyi átmérőjével, 524 csillagával, 357 rendszerben. A 30 milliárd ember kétharmada mindmáig a Föld bolygón él, de számos híres kolónia létezik, mint az Öv, Kanyon, vagy "Mi Építettük", ahonnan a karakterünk mind származhat. Az "alacsony" népességszám nem kis részben azért van, mert a szülővé válás jogát is lottón lehet nyerni, és a 29. század embere már évszázadokra fiatal tud maradni a modern technológiának köszönhetően. Az emberek kirajzása nem volt probléma mentes: először a saját Naprendszerünket vettük birtokba, ahol az Öv aszteroida-bányászai  jelentették az első földönkívüli embernépet, majd ahogy egyre több legénység nélküli űrszonda derítette fel az űrt, elindultak a lassú, egyirányú kolonizálóhajók, hogy mélyálomban alvó utasaikat a távoli csillagokra vigyék. Az egyes kolóniák drasztikusan más és más körülményeket jelentettek, így az egyes világokról származó emberek nagyon mások lettek.

rw_03.jpg

Hamarosan azonban kiderült, hogy nem vagyunk egyedül: előbb a Földön találtak a tenger mélyén az intelligens szintre emelt delfinek egy stáziskamrát, benne a kihalt Thrint (vagy "Slaver",Rabszolgatartó) nép utolsó túlélőjével, akinek a népe egykor az egész galaxist uralta, majd ezzel szinte egyszerre a Jinx kolónián derült ki a méretes Bandersnatchi férgekről, hogy nem csak öntudatuk van, de bírnak faji emlékekkel a Slaver népről, mert egykor ők tenyésztették ki őket, haszonállatként. Egyre több és több lelet került elő a kolóniákról, amiket az ENSZ igyekezett az irányítása alá vonni. Majd következett az újabb meglepetés, egy idegen hajó érkezett a Naprendszrbe, fedélzetén egy Pak Védelmezővel: ez a torz humanoid azért utazta keresztül a galaxist, hogy eljusson a Földre, amit népe egyik elveszett kolóniájának hitt (tény, hogy nagyon hasonlított a földi hominidákra). A fedélzetre lépő Jack Brennan űrhajóst elfogta és átváltoztatta a két nép hibridjévé, majd rajta vesztett a harcban. Brennan eltűnt, de előbb figyelmeztette az embereket, kerüljék el a Pakokat, mert xenofób módon gyűlölnek minden más népet, de főleg az embereket.

Az első igazi találkozás egy másik civilizációval háborúval indított: a kzinti nép, miután felfedezte az embereket, támadást indított, sorra foglalva el a védtelen kolóniákat. Miközben a Föld fegyverkezett, egy másik faj, a Kívülállók is megtalálták a Mi Építettük állomást, és eladták az embereknek a hiperhajtómű technológiáját (az eddigi hajók csak közel fénysebességgel tudtak haladni). Ettől kezdve az előny az embereknél volt, ezt a háborút (és az összes többi konfliktust a kzinti néppel) mind a Föld nyerte meg.

rw_04.jpg

A másik jelentős nép, akivel találkoztak az emberek, a bábosok voltak, ezek a kentaurszerű növényevők. Ők nem hódítók voltak, hanem kereskedők, akik olcsó technológiájukkal mindenhol piacot találtak, így manapság már mindenki az ő termékeiket használja, mint funkcionális (és igen fantáziátlan kinézetű) General Product hajótesteket.

 rw_05.jpg

A bábosok viszont egy, a galaxis közepébe indított titkos expedíció során megtudták, hogy a galaktikus mag felrobbant, és a lökéshullám hamarosan, alig 20.000 év múlva eléri az Ismert Űrt is. Bár az embereknek ez még felfoghatatlanul messze volt, a Bábosok nem a bátorságukról híresek, ezért elkezdtek kivándorolni az Ismert Űrből, bedöntve a gazdaságot, ezzel helyzetbe hozva ismét az embereket. Az Explorer Book részletesen bemutatja a fontosabb emberi kolóniákat, az adott népek sajátosságaival, szokásaival együtt. Erre elsősorban a karakteralkotás során lesz szükség.

rw_06.jpg

És a másik oldalon ott van a Gyűrű: ez a gigantikus objektum egy csillagot vesz körül - bár mint arra egy tudományos konferencián MIT hallgatók rámutattak, instabil, mert nem kering. Ezért is írta meg Niven a második részt, beindítva ezzel a ciklust. Tehát a Gyűrű gigantikus, az átmérője 997.000 mérföld, a Föld 125-szöröse, a belső felülete pedig a bolygón terültének 3 milliószorosa. A nappal-éjszaka váltakozásról hatalmas négyzetek gondoskodnak, amik nagyjából a Merkúr pályájának megfelelő távolságra keringenek a csillagtól.

 rw_07.jpg

A Gyűrűt eredetileg a Pak Védelmezők építették, akik mára jobbára kihaltak, ám hosszú történelme során közel 2000 hominida faj alakult ki rajta, és a játék idejében nagyjából 30 trilliárdan lakják. Ennek ellenére nem egy technológiai paradicsom: számos civilizáció emelkedett fel már rajta, de ezek többsége mára eltűnt vagy legalábbis összeomlott, mielőtt még az űrkorszakba léphetett volna. Tele van ősi városokkal, elfelejtett technológiai csodákkal és rejtélyes kincsekkel. Így ez a legtökéletesebb célpont a kincskeresők számára. A Pak technológia, ami építette, messze meghaladja az emberiség tudását, így nem csak kalandorok érkeznek ide, hanem tudósok és orvosok is, utóbbiak a különféle emberszabású népek tanulmányozására.

A karakteralkotás

A játék alapesetben azt feltételezi, hogy a karakterek felfedezők és felderítők, akiket az Ismert Űrből küldenek ide: a különféle embernépek, kzintik és bábosok mind játszható fajok. A haladó játék során már a helyi intelligens népek tagjai közül is lehet karaktert alkotni. Mivel a játék a Chaosium BRP rendszerét használja, az elemei ismerősek lehetnek a CoC, Nephilim, Pendragon vagy Stormbringer játékokból, de szokás szerint eléggé a szettinghez is igazították az egészet.

rw_08.jpg

Az alap karakteralkotás során embert tudunk alkotni, a kzintinek és a bábosnak külön fejezete van erre a célra. Emberként először is ki kell dobni, melyik bolygóról származunk, ami megadja, hogy milyen gravitációban nőttünk fel (ez a Főjellemzőkre adnak módosítót). Azután egy újabb D100 próba megadja, van-e valamilyen defektusunk: ha 50 felett dobunk, az albínóságtól a függőségen át a különféle fóbiákig számos bajunk lehet. Majd ki kell dobnunk a korunkat, ami egész magas is lehet, D6+17-től akár 2D100+259-ig (bár általában játékosként D100+59 a legmagasabb kategória). Ez azonban csak a kronológiai korunk, a fizikai állapotunk alapján 18 és 60 közöttinek nézünk ki.

Ezután jönnek a Főjellemzők, amikből a szokásos nyolc: Erő, Tömeg, Állóképesség, Intelligencia, Hatalom, Ügyesség, Megjelenés és Műveltség (a BRP-ben megszokott Méret helyett kapjuk a Tömeget). Ezekből több levezett értéket is kapunk, mint Sebzésmódosító (plusz kocka), Életerő pontok, Egészség dobás, Következtetés, Szerencse, Kitérés. Az Életerőt ráadásul el kell osztani a Testtájak szerint, így a sérülések terén nagy súlya van annak, hol találtak el.

Szakértelmek terén három kategóriában oszthatunk szét százalékos pontokat, hozzáadva az egyes jártasságok alapjaihoz. Az elsődleges pontok az Oktatásból származnak, itt (Műveltség-10)*20 pontunk van, egy elég limitált listára: ezek tudományos és művészeti szakértelmek. Másodikként jönnek a hivatások, amikből a korunk miatt több is lehet: ha nagyon fiatalok vagyunk, lehet, hogy egy sem volt eddig, de ha nagyon idősek (400+ évesek), akkor akár 2D6+5 korábbi pályát is bejárhattunk. Ezek mindegyikét D100 dobásokkal határozhatjuk meg, és mindegyiknél meg van szabva, hogy hány százalékot oszthatunk el és milyen szakértelmekre. Végül pedig kapunk INT*10 pontot a személyes érdeklődést jelentő jártasságokra, kvázi a hobbijainkra.

Ha kzinti vagy bábos karaktert akarunk alkotni, akkor elsősorban a defektusok és induló szakértelem pontok terén vannak eltérések, illetve a bábosok esetében a testtájak sem ugyanazok (négylábú, két "fejjel").

A Rendszer

A BRP miatt a rendszer alapjaiban ugyanaz, mint a Chaosium számos másik termékében: százalékos szakértelem próbák és ellenpróbák alkotják a magját. A harcrendszer a testtájak miatt egy kicsit izgalmasabb a szokásosnál, de ez sem hoz hatalmas újdonságokat.

A technológiai eszközök terén viszont a távoli jövő, az idegen népek és maga a Gyűrűvilág miatt hatalmas a választék, ezért is kaptak külön könyvet. A különféle generátorok, számítógépek, orvosi eszközök, szerszámok, járművek, fegyverek és páncélok át 36 oldalon sorakoznak a könyvben, részletes leírással és szabályokkal.

rw_09.jpg

A Gyűrűvilágot bemutató két kötet (Gamemaster Book és Creatures Book) rengeteg információt ad nekünk, alaposan bemutatva az egész felépítését, településeket és népeket is. Megismerhetjük a perem mentén húzód különleges leszállórendszert (ami felgyorsítja a hajókat, hogy egyenlő sebességgel száguldjanak a Gyűrűvel), a Városépítők által felállított közlekedési rendszert, az óceánokat, hegyeket és más különleges helyeket.

rw_10.jpg

Sci-fi/űropera játékként a Ringworld kerüli a mágiát, viszont kapunk helyette egy aránylag egyszerű pszionikai rendszert, ami egészében opcionális, a mesélőn múlik, hogy játékba engedi-e.

Kalandok

A Ringworld alapkönyvben nem csak kampányötleteket kapunk, hanem egy teljes kezdőkalandot is: a The Journey of the Catseye egy klasszikus felállás, egy csapat felderítő érkezik a Gyűrűre a Catseye űrhajó fedélzetén, hogy megszerezzenek egy új élethosszító szert. A 15 oldalas kalandban részletesen kidolgozott NJK-k, szörnyek és helyszínek várnak ránk, számos térképpel és alaprajzzal. Kiváló kiindulópont egy hosszú kampányhoz.

rw_11.jpg

Kiegészítők

A Ringworld egyetlen kiegészítője a Ringworld Companion: ezt ugyanabban az évben adták ki, mint az alapdobozt, és nem csak a csillagot és magát a Gyűrűt mutatja be még alaposabban, de kapunk új hominidákat, állatokat, növényeket, technológiai eszközöket és szabályokat is. Például kifejti az űrhajók működését és használatát, a hipertért, az Emberi Űr térképét és különféle járműveket. Három új nagyobb népet is kapunk (ezeket kifejezetten a játékhoz írták, nem szerepelnek a regényekben), és két plusz kalandot (The Sand Eaters; The Kaladians), amiket fel lehet fűzni a megkezdett kalandunkra.

rw_12.jpg

Vélemény

Ahogy már írtam, én annak idején élveztem a Gyűrűvilág regényt, minden nyilvánvaló hibája ellenére (melyek nem kis része a fordításból fakadt). Pár évvel később belefutottam a második számítógépes játékba (az első szerencsére kimaradt), és azt is kedveltem, bár a "point'n klick" terén a Space Quest volt nálam az örök kedvenc és annál sokkal komolyabb játék volt. Úgyhogy nálam ez a játék némi előnnyel indul.

Összességében a Ringworld egy hatalmas lore-ral bíró, komoly űropera, már-már kemény sci-fi. A Gyűrű puszta mérete nagyobb, mint az összes valaha írt fantasy világ méretének egésze, de ugyanígy elférne rajta a Star Wars összes kidolgozott bolygója. Ha valaki egy hosszú és változatos felfedezős kampányt akar vezetni, ahol az előre megszabott kereteket feltöltené a saját népeivel, állataival és technológiai dolgaival, tökéletes a számára, ahogy a BRP rendszer rajongóinak is. A magam részéről valamikor Feltétlenül Kipróbálnám.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr516818522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása