Retro Rpg

Retro Kincsek 33. - Star Trek: The Role Playing Game

2021. július 19. 18:46 - Barnabas Birkas

Az első igazán sikeres Star Trek szerepjáték, ami túl harcias lett

strpg_01.jpg

Első Megjelenés: 1982 

A Star Trek univerzuma már az eredeti tévésorozat (1965-69) és a rajzfilmsorozat (1973-74) idején is komoly rajongótábort szerzett magának, de az igazi fellendülést a második mozifilm, a Khan haragja hozta el. Ez a film már tömegeket vonzott be a mozikba és azokkal is megismertette a Star Trek világát, akik eddig idegenkedtek tőle.

Az első, ebben az univerzumban játszódó hivatalosan licenszelt szerepjáték, az 1979-ben a Heritage kiadónál megjelenő Star Trek: Adventure Gaming in the Final Frontier nem volt igazán sikeres, ráadásul a szabályok finoman szólva kiforratlanok és hiányosak voltak (nem volt kidolgozva a fejlődés, és az eredeti sorozathoz, valamint a rajzfilmekhez igazodva nem voltak szabályok a csillaghajók közötti összecsapásokra sem). 1982-ben, miután a Heritage beszűntette a játékot, egy kis kiadó, a Terra Games Company megpróbálkozott egy új ST játékkal, a Starfleet Voyages-el, ami a korábbi játék kibővített és javított szabályrendszerét használta, ám ez sem tudott annyit kínálni, hogy esélye lett volna a FASA által piacra dobott Star Trek: The Role Playing Game ellenében.

A Játék

A FASA alapos munkát végzett, miután megszerezte a licenszet: olyan játékot akartak kiadni, ami nem egy újabb táblás stratégiai játék lesz, és ami nem túlságosan harcorientált, így négy verziót is elvetettek, mielőtt a Fantasimulations Associations, egy szabadúszó társaság ötlete mellett döntöttek volna. Az így elkészült játék dobozos változatban jelent meg, benne három könyvecskével, két jelzőlappal és D10 kockákkal. Az első kiadásban már benne voltak a részletesen kidolgozott űrcsata szabályok, amikből a FASA később létrehozta önálló játékként a Starship Tactical Combat Simulator játékot, ám ez továbbra is kompatibilis maradt a szerepjátékkal, így akár ezzel is le lehetett játszani az űrharcot.

strpg_02.jpg

A Világ

A Star Trek univerzuma a távoli jövő, a 23. század, ahol az emberiség a Bolygók Egyesül Föderációjának része, és egy erősen utópisztikus társadalomban él. Ez a szövetség számos népet egyesít, akik mind közösen néznek szembe a csillagok között agresszíven terjeszkedő hatalmakkal, mint a klingon és a romulán birodalmak...

Könnyű lenne rávágni, hogy a Star Trek világát nem kell bemutatni, hiszen mindenki ismeri, aki nézte a sorozatot, de ebben az esetben ez közel sem ennyire egyértelmű. Ugyanis a szerepjáték elkészültekor az, amit ma többé kevésbé a Star Trek kánonnak ismerünk, még nem létezett: ekkor az egész még egy kaotikus, nagyjából önkényesen nyesegetett és formált univerzum volt, így a FASA-féle játék világa sok szempontból más, mint a jelenlegi. Ugyanakkor viszont a Paramount logóját minden termékre ráütötték, így a rajongók számára pont ez volt a "hivatalos" kánon, egészen a The Next Generation megjelenéséig, nem kis megütközést keltve annak eltéréseivel.

A számos eltérés egyike a klingon nép: a szerepjáték még a John M. Ford író által felvázolt népet mutatta be, amely nyelvében, otthonvilágában és társadalmában is eltért a későbbitől. Ezek a klingonok még sokkal emberszerűbbek voltak (igazából a régi sorozatban szereplők Ford szerint genetikailag módosított klingon-ember hibridek voltak, míg az első mozifilmben felbukkanók voltak a valódi, "birodalmi" klingonok.

strpg_03.jpg

Ehhez hasonlóan a romulánok is sokban eltértek a későbbi néptől, hiszen a TNG előtt csupán az eredeti sorozat két részében bukkantak fel, és korábban senki se látta, hogyan is néznek ki. Bár itt is a vulkániak rokonai voltak, az eredeti koncepció szerint egy titokzatos ősi nép telepítette le őket egy másik világon, nem pedig önkéntes száműzetésbe vonultak, mint a kánonban.

strpg_04.jpg

Az idővonalban és a csillagidőben is jelentős eltérések voltak: az eredeti sorozat nagyjából önkényesen egymás mellé dobált számokat használt csillagidőként, és pont a FASA-féle szerepjáték kezdett ebbe rendszert vinni. A 2000 utáni dátumokat (2XYZ) az alábbi módon jelölték: X/YZHH.NN, így például 2222, június 6 (a Genesys-eszköz felrobbanása) az ő terminológiájukkal 2/2206.20 volt. A Paramount a TNG-től kezdve saját rendszert vezett be erre, ami utána sorozatonként változott. Az eltérő számítás miatt a szerepjáték és a későbbi filmek egymástól nagyjából 60 évvel eltérő dátumokat adtak meg az egyes eseményeknek: a játékban az Enterprise eredeti öt éves küldetése 2207-2212 között történt, a kánon szerint ez már 2265-70 között.

Hasonlóan nagyok az eltérések a játékban felvonultatott csillaghajók és a kánonban szereplők között, bár innen számos típus vagy forma később átkerült a filmekbe, könyvekbe.

strpg_05_1.jpg

Karakteralkotás

A FASA korábban több Traveller kiadványt is elkészített, és ez a Star Trek RPG karakteralkotásán is meglátszik, ugyanis ahhoz hasonlóan itt is fokozatosan kell felépítenünk a karakterünket.

strpg_06.jpg

Első lépésben azt kell tudnunk, kik voltunk az akadémia előtt, és ennek legföbb lépése a hét főjellemző (az Erő, az Állóképesség, az Ügyesség, az Intellektus, a Szerencse, a Karizma és a Pszionikus Potenciál) megállapítása. Ezek egy részét D100, másokat 40+3D10 dobással kell megállapítani, amit tovább módosít a faj. Ezeken felül a végén még kapunk D100/2 pontot, amit szabadon szétoszthatunk a főjellemzőink között.

strpg_07.jpg

Ha ezek megvannak, választhatunk INT/10 szakértelmet, amit még az akadémia előtt elsajátítottunk: ezek értéke D10+5 pont lesz. Ezeket egy külön listából válaszhatjuk ki magunknak.

Az akadémia négy éve alatt a karakterek számos területen fejlődnek, van, ahol előre megszabott mennyiséget, máshol viszont D10 dobásokat kapva az egyes szakértelmekre. Ezeken átjutva kadétokká válunk és részt veszünk első, egy éves küldetésünkön, aminek elég jelentős eredménye lehet:

strpg_08.jpg

Az akadémia évei után még van lehetőség további karrierre is, így akár egy egészen tapasztalt, több évnyi parancsnoki rutinnal rendelkező karaktert is létrehozhatunk, viszont a rendszer kíméletlenül behajtja rajtunk az öregedés szabályait, ha túlságosan is sokáig húzzuk.

A Rendszer

A Star Trek RPG rendszere százalékos alapú, vagyis minden próbát két D10 kockával kellett dobni. A harc nagyon hasonló a Doctor Who szerepjátékban már leírtakhoz, hiszen az a Star Trek játékon alapult: a négyzethálós táblán folyó összecsapás során a karaktereknek minden körben szabott számú Akció Pontból kell gazdálkodnia, azokból összeállítva, mit is szeretnének cselekedni.

strpg_09.jpg

A játék egyik különleges része a űrcsata, melynek során a karakterek a hajó hídján a pozíciójuknak megfelelő feladatokat látják el: ahelyett, hogy egyedül a kapitánynak jutna szerep, mindenki fontos. A kormányos a manőverezésen kívül a fegyvereket is kezeli, a kommunikációs tiszt irányítja a sérülés-elhárítást stb.

strpg_10.jpg

A Kalandok

A Star Trek RPG a régi sorozathoz és a rajzfilmekhez hasonlóan elsősorban a csillaghajók fedélzetén és a bolygók felszínén játszódó kalandokra összpontosít, és legfőbb vezetőelve a felfedezés. Az ismert univerzum nagy része itt még nem is annyira ismert, hiszen Kirk kapitány és csapata is számos új világot, ismeretlen népet fedezett fel. Alapfelállásban ez ennek a játéknak is a célja, bár játszhatunk a klingon vagy a romulán birodalom, esetleg az orion kalózok színeiben, vagy akár független kereskedőkként és csempészekként is, a Háromszög néven ismert semleges űrben.

strpg_14.jpg

A Kiegészítők

A FASA alapos munkát végzett, negyvennél is több kiegészítővel látva el a játékot. Ezek egy része az eredeti sorozat (például a Ship Construction Manual, Trader Captains and Merchant Princes, The Four Years War), a mozifilmek (például a The Klingons, The Romulans, Star Trek III Sourcebook) vagy éppen a TNG (Star Trek: TNG Officer's Manual, Star Trek: TNG First Year Sourcebook) idején játszódtak.

strpg_11.jpg

A piros gomb megnyomása idején nagyjából 20 különböző kiegészítő és figura volt beígérve, amik sajnos sosem látták meg a napvilágot.

A Vég

A James Bond és a Buffy szerepjátékhoz hasonlóan a Star Trek RPG végét sem az érdeklődés hiánya vagy a rossz eladások jelentették, sőt: a játék kimondottan népszerű volt, remek értékelésekkel. Csakhogy amikor a Paramount elkezdte a TNG sorozatot és megpróbáltak rendet vágni az általuk teremtett káoszban, az általuk létrehozott új kánon nagyon sok ponton kezdett szembe menni a szerepjátékban leírtakkal - és a rajongók itt nem a FASA-t okolták, hanem a stúdiót. Amikor megjelent a két első TNG kiadvány, az eltérések még szembetűnők lettek, a szerepjáték ugyanis ragaszkodott a saját verziójához, így markáns eltérések lettek a sorozatban elhangzó és leírva megjelenő információk között.

Az sem segített a helyzeten, hogy a meg volt győződve arról, hogy a FASA játéka túl erőszakos, és hogy a játékosok nem saját karakterekkel játszanak, hanem a sorozat szereplőinek bőrébe bújnak, velük hajtva végre olyan tetteket, amik szembe mennek azok jellemével. Amikor pedig megtudták, hogy a FASA olyan kiadványokat tervez, mint a Star Fleet Marines és a Star Trek Ground Forces Manual, valamint a klingon és romulán birodalmak elleni megelőző csapással induló Operation: Armageddon, 1989-ben mindenki számára váratlanul megvonták a FASA-tól a licenszet.

A döntés teljes megdöbbenést keltett: a rajongók felháborodott leveleket írtak a stúdóinak és korszak sci-fi magazinjainak, sikertelenül. A Paramount a TNG sikerén azután újabb és újabb sorozatokat hozott ki (DS9, Voyager, Enterprise), viszont a régi rajongók egy jó részének máig a FASA és Ford változata jelenti az "igazi" Star Trek-et.

Persze nem ez jelentette a Star Trek szerepjátékok végét, hiszen már 1993-ban megjelent az Amarillo Design Bureau kiadótól Prime Directive, kezdetben egy saját, SW/Shadowrun-szerű D6 rendszerrel, majd GURPS 3e (2002), GURPS 4e (2005), D20 (2005) és D20 Modern (2008) alapon. Ezzel részben átfedésben adta ki a Last Unicorn Games a Star Trek: The Next Generation RPG-t (1998) és az ettől félig önálló Deep Space 9 és a The Original Series szerepjátékokat. 2002-ben azután a Decipher is nekifutott egy Star Trek RPG-nek, a CODA rendszerre építve, de 2007-ben ők is feladták.

strpg_12.jpg

Végül 2017-től kezdve a Modiphiusnál pattog a labda, a Star Trek Adventures szerepjátékkal.

strpg_13.jpg

 

Vélemény

Számomra a Star Trek jelentette éveken keresztül a napi rutin gerincét, gimisként minden nap igyekeztem haza, hogy délután háromkor lecsípjem az aktuális részt a német Sat1 adón - máig nehezen viselem a magyar szinkront. Azt is nagyon sajnálom, hogy az Enterprise idején már nem tudtam/akartam belefektetni az extra energiát, hogy elhelyezzem az idővonalon a sorozatot, ez évek óta régi tervem. Viszont mindezzel együtt habozás nélkül belevágnék egy Star Trek RPG partiba, szóval ez nálam a Feltétlenül Kipróbálandó kategória!

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr4316632892

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thészeusz 2021.07.20. 21:02:29

De fura, hogy pont egy szerepjáték kezdte ráncba szedni a világ egységet

Barnabas Birkas 2021.07.20. 21:26:48

@Thészeusz: Nekem a huzavonáról a SW mizériája jutott eszembe, csak míg a Star Trekből végül lett valami, a Disney-féle "khánonból" nem nézek ki semmi jót.
A Prime Directive-ről annó csak a Rúna valamelyik részében olvastam, ahol volt egy komolyabb RPG lista.

Thészeusz 2021.07.21. 18:22:35

Hát a régi D6 Star Warsnak a kánonjában még a Timothy Zahn által megírt hivatalos folytatások világa szerepel, ami ugye sokkal érdekesebb, mint amit most a Disney-ék összehánytak. Ugyan a 7. rész még egész jó volt, a 8. résztől olyan dühös voltam, hogy négy sör és két óra kellett, mire magamhoz tértem. Éppen ezért a 9. részt már nem is voltam hajlandó megnézni. Én megvagyok úgy, hogy az első hat rész után a folytatásnak megmaradok a Zahn-féle verziónál.

Gondolom, az első évfolyam utolsó, duplaszámára gondolsz, ami fekete háttéren pár sorral igyekezett bemutatni sok szerepjátékot... na arra mi is nagyon rá voltunk feszülve :))

Barnabas Birkas 2021.07.21. 18:47:43

@Thészeusz: Nekem a hivatalos kánon nem játszik, maradok a Birodalom Örökösei - Sötét Erők Ébredése - Az Utolsó Parancs vonalnál. A 7. résznél fintorogtam, a 8. fizikai fájdalmat okozott (főleg, hogy az ujjongó gyerekkel láttam, 4DX-ben). A 9. egy kicsit helyre billentette a dolgot, de bekaphatják. J.J. Abramst a SW és a ST tönkretétele miatt egyszer valaki elcsípi egy sötét sikátorban, remélem. :D

Igen, pontosan, arra a jó vaskos számra. Abban voltak emlékeim szerint a CP2020-hoz a fegyver kiegészítők is. Elő kellene keresnem - szerintem az abban a listában szereplő játékok nagy része megvan pdf-ben.

Írtam ma egy listát, kb. hány játékról akarok cikket írni ide: ezzel a 33-mal együtt összesen 119 tételnél állt meg, de van rajta pár kérdéses (2003-nál újabbat nem akarok, pedig van pár, amit nagyon szerettem volna).

Thészeusz 2021.07.23. 19:41:15

Elővettem azt a Rúnát, de a Prime Directive-nek csak a nevét említik meg, de nem írnak róla egy sort sem :/

Tyű! Lesz mit olvasni! :D

Melyikek azok, amik 2003 után születtek, de bele szeretted volna rakni a listába? :)

Barnabas Birkas 2021.07.23. 19:43:25

@Thészeusz: Például a Fireborn (sárkányos), a Starship Troopers és az Exalted, azok sajnos kimaradnak.
süti beállítások módosítása