Első (és ebben a változatban utolsó) megjelenés: 1984
Kedvenc ostorcsattogtató régészprofesszorunk kalandjaiból két szerepjáték is készült, a jelen részben tárgyaltat a TSR követte el, majd 10 évvel később a WEG is elkészítette a saját változatát, The World of Indiana Jones címmel. A közvélekedés szerint, míg a TSR változata pocsék ("rossz emlékű", ahogy arra szerzőtársam már utalt), a WEG már nem annyira rossz. Mi most a TSR játékánál maradunk.
De miért is szerepel előkelő helyen a legtöbb "világ legrosszabb szerepjátékai" válogatásban, olyannyira, hogy egy díjat is elneveztek róla (amit, igazából kicsit abszurd módon a jó szerepjátékok kapnak)? Hát, erre van több ok is.
Akció-szerepjáték:
Szemére szokás vetni a játéknak, hogy "nem igazi szerepjáték", mert nincs benne karakteralkotás, vagyis csak 7, előre megalkotott karakter közül választhatunk: lehetsz Indy, Marion Ravenwood, Short Round, Willie Scott, Sallah, Jock Lindsay vagy Wu Han. Mindegyikhez kapunk saját, előre kitöltött "karakterdossziét", képpel, ha esetleg nem tudnánk, a név kit takar.
Az alapkönyv még csak irányelveket sem tartalmazott, hogyan csináljunk új karaktert, az csak a Judge's Survival Guide kiegészítőben jelent meg.
Nos, azt hiszem, az nagyjából ugyanaz a szituáció, mint minden ARPG játékban - annak idején ugyanezt a vitát folytatta mindenki a Diablo kapcsán is. A számítógépes játékoknál is hajlamosak mindenre ráaggatni az "RPG" vagy RPG-jellegű" címkét, amiben van szintlépés/fejlődés. Itt viszont csak az alap van meg, eljátszanod a szerepet neked kell.
Ugyanez a szituáció a kalandokkal is: itt igazából a filmeket kell/lehet lejátszani, ami azért lássuk be, annyira nem rossz dolog, de mindenképpen kötöttebb, mint egy szokványos játékban. Jelenetről jelenetre meg van írva a forgatókönyv, a modulok térképek és félbehajtós papírfigurák gyűjteményei, minimalista leírással. Persze mint mindenhol, az élelmes/kreatív játékosok bármikor lemehetnek a térképről, improvizálásra kényszerítve ezzel a mesélőt.
A Városi Legenda:
Van egy legenda, hogy a játék miatt a TSR megpróbálta levédetni a "Nazi" kifejezést: ez így ebben a formában nem igaz, viszont a nácikat ábrázoló grafikai elemek tényleg le voltak védve a Lucasfilm által, és így valóban szerepelt ott a jelzés.
A Trófea:
Amikor a licensz lejárt, a TSR-nek még elég sok eladatlan példánya volt a játékból, amit meg kellett semmisíteni. Az angliai iroda dolgozói az utolsó példány elégett maradványait egy kis plexipiramisba foglalták, ami 2000 óta a Diana Jones Award of Excellence in Gaming /Diana Jones díj a kiváló játéktervezésért/ trófeája.
Az Alapdoboz
A TSR sok más termékéhez hasonlóan itt sem egyetlen vaskos alapkönyvet, hanem egy egész dobozt kaptunk, szabálykönnyvel, térképekkel és számos kihajtogatható figurával és tereptárggyal.
Maga a rendszer nagyon egyszerű: van hét százalékos képesség, ami alá kell dobni D100-al. A mesélő a helyzettől függően adhat rá egy szituációs módosítót, vagyis duplázhatja, felezheti vagy negyedelheti az értéket, így téve nehezebbé vagy könnyebbé a próbát. 01-05 mindig Lucky Break (kritikus siker), a 96-100 mindig Bad Break (kritikus balsiker). A módosítók halmozódnak (két 1/2 az 1/4) és ki is olthatják egymást (*2 és 1/2 az *1).
A képességek az Erő, Mozgás, Ügyesség, Gerinc, Ösztön és Vonzerő. A próbák során még előkerülhet számos táblázat is, csak hogy bonyolítsuk a helyzetet és még inkább társasjáték-szerűbbé tegyük az élményt.
Már az alap doboz is ad egy bevezető kalandot, The Ikons of Ikammanen címmel. Ez minden szempontból egy egyszerű kis történet, olyannyira, hogy még a könyv is egy játékosra javasolja. A kaland szét van darabolva a szabálykönyv fejezetei közé, egyfajta "practice by playing" jelleggel.
A Kalandok
IJ1 - Indiana Jones and The Temple of Doom
Valamiért ez a kaland jött ki elsőként. Az anyag tetemes részét a csillés üldözős jelent térképei teszik ki.
IJ2 - Raiders of the Lost Ark
Még összehajtogatható Frigyládát is kapunk hozzá (és itt látható a "Nazi" mellett az a bizonyos TM jelölés).
IJ3 - From the Files of: Indiana Jones - Crystal Death
Ez volt az első modul (a bemutatón kívül), ami nem az egyik filmen vonul végig, hanem új sztorit hoz. A "kötelező" szereplők Indy és Marion, de opcionálisan "verseny módban" is le lehet játszani, amikor a két játékos egymást megelőzve próbálja végig vinni a kalandot, a Magic Viewer nevű eszköz segítségével. Ezt a lapra helyezve mindenki csak a neki szóló részt tudja elolvasni (a szöveg színe miatt).
IJ4 - From the Files of: Indiana Jones - The Golden Goddess
Ez a kalandmodul két okból is különleges: egyfelől vissza lehet szerezni benne az arany szobrocskát, ami Belloq lenyúlt Indytől a Frigyláda elején, másfelől pedig ez igazából egy egyszemélyes kaland, ahol a játékos és a mesélő egy és ugyanaz. Ismét csak a piros tintás szöveget felismerő Magic Viewer segít abban, hogy mindig csak azt tudd elolvasni, ahol éppen tartasz. Valahol érdekes elképzelés, de a KJK talán jobban bevált.
IJ5 - Indiana Jones Nepal Adventure - Adventure Pack
Ez egy négy epizódból álló, "klasszikus" kalandgyűjtemény, Magic Viewer nélkül. A történet Krétán indul mielőtt még nagyon elkezdenénk agyalni Nepál és a minotaurusz összefüggésén.
IJ6 - From the Files of: Indiana Jones - The Fourth Nail - Adventure Pack
Ez a kaland a Jézus Krisztust a keresztre rögzítő, a halálos sebet ejtő egyik szegért megy, amit "állítólag" elloptak a cigányok. Már a felvezetés is olyan, hogy manapság nem lehetne kiadni.
A történet a korábbiak keveréke, egyfelől rendes partira van írva, másrészt ismét visszatér a Magic Viewer, a rejtett szövegekhez. A történet Ausztráliától ível Spanyolországig, sok vasúti csillével.
IJAC1 - Indiana Jones - Judge's Survival Pack
Ez a kiadvány lényegében egy nagy adag plusz hajtogatható tereptárgyat és kiegészítő szabályt tartalmaz, a saját karakterek megalkotásától az autós üldözéseken át a titkosírásokig. Sokat tesz hozzá a játékhoz, bár a tipikus TSR-féle lehúzásnak is lehet tekinteni: ennek már benne kellett volna lennie az alapkönyvben. Persze a történetek főszereplője mindig Indiana Jones, és ha őt kihagyjuk, mert mindenki saját karaktert hoz, akkor csak egy "generic pulp adventure" marad.
Vélemény
Szerintem az Indiana Jones közel sem annyira rossz, mint azt sokan állítják, viszont sokkal kötöttebb, mint a korszak többi játéka és "by the book" játszva tényleg inkább egy társasjáték, semmint igazi szerepjáték. A filmsorozat rajongóinak igazi felüdülés lehet, és igazából nagyon egyszerű, gyorsan elmagyarázható rendszer: nagyon passzol a "Van egy pár szabad óránk, nem akar valaki mesélni valamit?" helyzetekre. Viszont saját kalandokkal teljesértékű szerepjáték is lehet belőle. Szóval Egyszer Kipróbálnám.