Első Megjelenés: 1985
A Judge Dredd az egyik leghíresebb angol képregény, ami 1977 óta szinte a 2000 AD heti képregényújság minden számában megjelent, és több (amerikai és angol) lapban is rendszeres szereplő. A magyar közönség elsősorban a két mozifilmből ismerheti: ez első a képregényhez vizuálisan jobban hasonlító, de a hangulatot valahogy elkapni képtelen 1995-ös Dredd Bíró; a második a vizuálisan áttervezett, a hangulatot sokkal jobban megragadó, ám az erődszakot "fullba toló" 2012-es Dredd. A különféle fórumokon és Facebook csoportokban gyakori gumicsont, hogy melyik a jobb/rosszabb, és miért? Mindkét filmnek vannak erősségei, mindkét színészt támadják és védik, de az általános közvélekedés az, hogy a) Karl Urban jobb volt, és b) nem lett volna szabad levennie a sisakot, mert ez a képregény rajongói szemében kb szentségtörés (Dredd szinte sose, vette le, vagy ha mégis, csak elmosódva vagy hátulról mutatták, és akik szemből látták, elborzadtak tőle).
A Játék
Mostani cikkünk tárgya a GW által 1985-ben kiadott szerepjáték első, még dobozos kiadása. Két könyvet (Judge's Manual és Game Master's Book), színes térképet, kartonpapír figurákat és a játékhoz szükséges teljes kockaszettet tartalmazott: d4, d6, d12 és két darab, 1-10 között számozott d20 volt benne. Ez utóbbiak a klasszikus "az egyik számot színezd ki" módszerrel d20-ként, egyébként d10 és d100 kockaként funkcionált.
Egyébként nem ez volt a GW első Judge Dredd játéka, 1982-ben már piacra dobtak egy társasjátékot is, ugyanebben a témában. Ezt követte 1987-ben a "Block Mania" társas, majd a Judge Dredd RPG második kiadása 1989-ben, ami lényegében a két alapkönyv egyetlen, kéményfedeles kötetben kiadott változata.
A Világ
A képregény világa egyszerre sötét és parodisztikus: egy posztapokaliptikus világ, melynek történetével 2099-től kezdve ismerkedhetünk meg. Az új események mindig 122 évvel a publikálás után játszódnak, kivéve a visszatekintéseket (így az idén megjelenő események 2143-ban).
A játék helyszíne Mega-City 1 (MC-1), egy gigantikus városállam, ami elfoglalja az egykori Amerikai Egyesült Államok egész keleti partvidékét, le egészen Floridáig. A Föld felszínnek nagy része radioaktív pusztaság, az emberek a néhány Mega-City valamelyikében kerestek menedéket. MC-1 lakosságának nagy része munkanélküli, ugyanis a nagy mértékű automatizálás és a rengeteg intelligens robot miatt alig van már szükség emberi munkaerőre. Az unatkozó (és gyakran brutális mértékben elhízó) lakosok mindenféle diliknek hódolnak, a legváltozatosabb divathóbortokat követve.
Az emberek többsége a hatalmas toronyházakban, a Blokkokban él, amikben egyenként nagyjából 50.000 főnek van hely, és mindegyiknek saját neve van (általában történelmi vagy televíziós személyiségek után). Lényegében mindegyik egy félig önálló városrész: ezt kiválóan bemutatta a 2012-es Dredd, ami a bevezető jeleneteket leszámítva szinte egészében a Peach Trees blokkban játszódik.
A játék "jelene" 2107). Ez azért lényeges, mert ez már a 2104 után játszódó Apokalipszis Háború után van, amikor az eredetileg az egész keleti partot elfoglaló, fénykorában 800 milliós lakosságú MC-1 területének és népességének felét elvesztette, a szovjet East-Meg 1 nukleáris csapásaitól (ám végül sikerült a másik városállamot felperzselniük).
A Judge's Handbook egy oldalon összefoglalja a világ történelme, 2023-tól 2107-ig.
A Játékosok a Bírák szerepét vállalják magukra, akik egyszerre rendőrök, ügyészek, bírók és ha kell, hóhérok. Ők őrzik MC-1 (és a többi MC) rendjét, néha különleges küldetéseket is teljesítve, keresztülvágva az Elátkozott Földeken (például hogy elvigyék a járvány sújtotta MC-2 városába a 2T-FRU-T vírus ellenszerét), vagy akár a Holdra vagy a Szaturnusz holdján, a Titánon található börtönkolóniára is ellátogatva. Az Utcai Bírókon kívül több különleges osztag is létezik, például a Pszi-Bíróké.
A Judge Dredd egész világa hol véresen komoly, hol nevetségesen parodisztikus, hol pedig olyan groteszk, hogy az ember nem tudja, sírjon, nevessen vagy kényszeredetten mosolyogva kezdjen hátrálni, és fusson, ahogy csak a lába éri a földet.
A rendszer
A játék alaprendszere nagyon hasonló a Warhammer FRPG első kiadásában használtra, de nem azzal egyező. 8 Tulajdonság/Jártasság van, ezek közül a Strength (Erő) értéke 1-4 közötti, míg a többi százalékos: ezek az Initiative (Kezdeményezés), a Combat Skill (Harci Tudás), Drive Skill (Járművezetés), Tech Skill (Technikai Ismeretek), Street Skill (Utcai Ismeretek), Medical Skill (Orvosi Ismeretek) és Psi Skill (Pszi Képességek). A kezdeményezés értéke megmutatja, hogy körönként hány cselekedet lehet, és azon belül melyik fázisokban (minden kör 10 fázisra oszlik).
A Karakteralkotás során az Erő értékét d4-el kell meghatározni (ám a 4-es dobás 2-nek számít), a többit pedig 2d10-zel, hozzáadva 20-at. Ha valaki a 2d10-zel maximális eredményt dob, vagyis bármelyik százalékos tulajdonság 40-ről indul, választhat hozzá egy Különleges Képességet (például Gyors Rántást a Lawgiver pisztollyal, vagy Ugratás Lawmaster motorral).
Ha a Pszi, Tech vagy Medical értékek valamelyikére dobott maximumot a játékos, választhat, hogy a "sima" Street Judge (Utcai Bíró) helyett az egyik különleges alakulat tagját hozza a játékban. Ez további előnyökkel, képességekkel és megkötésekkel jár.
A Kalandok
A JDRPG elsősorban a nyomozás, a harc és a letartóztatás körül forog.
A játékosok megkapják a régi képregényekben szereplő teljes arzenált.
És hát persze ott van a két legfontosabb eszköz egy Bíró életében. A Lawgiver mk I pisztoly:
Ez az eredeti fegyver, a későbbi képregényekben viszont már felbukkant az mk II, amire mindkét film épített:
És a másik örök kedvenc, a Lawmaster motor:
A fontosságát mutatja, hogy saját "karakterlapot" is kapott:
A Könyvek
A Judge's Handbook a karakteralkotások kívül elsősorban a különféle próbákat, a harcot, letartóztatásokat, nyomozásokat, vezetési trükköket és pszi-képességeket taglalja, de röviden betekintést engedve a világba is, bemutatva, hogy is néz ki a 22. század nagyvárosa. A 6 oldalas szleng-szótár ismeretében a képregény is sokkal könnyebben értelmezhető.
A Game Master's Book a JDRPG világában zajló kalandokról és nyomozásokról szól, a képregények alapján némileg részletesebben bemutatva a világot, a szokásokat, a társadalmat (nagy számú NJK-val), a mutánsokat és úgy általában, az embereket.
Kiegészítők
A GW több kiegészítőt is adott ki a JDRPG-hez, egy részét önálló kiadványként, másokat a saját White Dwarf magazinjukban. A Judge's Companion kiegészítő szabályokat és kaland-antológiát hozott, a Judgement Day és a Slaughter Margin önálló kalandok voltak.
Ezeken kívül számos figurát is kiadtak, ahogy crossover szabályokat a Blood Bowl és Warhammer 40K táblás játékokhoz, és a korábban már említett két önálló társasjátékot.
További Kiadások
A JDRPG a már említett második kiadás mellett 2002-ben a Mongoose Pressnek köszönhetően kijött az OGL alapján, D20 motorral is. Emellett kihoztak egy másik, szintén a 2000 AD magazinból ismert karakterre alapuló játékot is, a Sláine-t (ami a kelta mitológiára épült). Az ő JDRPG-jük a sokkal későbbi képregényekre épült, ami meg is látszik a borítón, viszont a könyv sterilnek érződik a GW változat mellett.
A Mongoose 2009-ben kihozta a JDRPG újabb kiadását, a saját Traveller rendszerére alapozva, és egy újabb 2000 AD karakternek is saját játékot adott, ezúttal Strontium Dognak, a szuperképességekkel megáldott fejvadásznak, aki félig a JDRPG univerzum része, egy még távolabbi jövőből (a képregényekben időutazással találkoztak is).
2019-ben jött ki a JDRPG legújabb változata, a Judge Dredd & The Worlds of 2000 AD, az EN Publishing jóvoltából. Ezt a WOIN (What's OLD is NEW) motor, egy toolkit alapú keretrendszer hajtja.
Vélemény
Ha röviden kellene jellemeznem: nagyon angol. A JDRPG ugyanúgy egy groteszk posztapokaliptikus szatíra, mint az eredeti képregény. A rendszere a korabeli többi játékhoz hasonlóan mai szemmel túlbonyolított, bár kétségtelenül hangulatos, nagyjából úgy, ahogy a WFRPG első kiadása. A magam részéről Egyszer Kipróbálnám, a témát jól ismerő mesélő kezében egészen biztosan nagy élmény lehet (ahogy például az eredeti Ghostbusters rendszert használó kalandunk a 2019-es táborban), viszont semmiképp sem ajánlom, hogy valaki pusztán a két mozifilm alapján próbáljon meg ezzel játszani vagy mesélni: akkor inkább a modern reinkarnációkat válasszuk.