Retro Rpg

Retro Kincsek 15. - Paranoia RPG, 2nd ed

2021. május 13. 14:05 - Barnabas Birkas

"Miért nem bízol a Számítógép Barátunkban, Have-R-OMM-6 klóntárs?"

pr_1.jpg

Első Kiadás: 1984 

Második Kiadás: 1987 

A napokban Kollega T. Attila a figyelmembe ajánlotta, hogy ő már írt egyszer régebben a Paranoiáról, nem tudván, milyen régóta kerülgetem ezt a játékot, mint klón a fel nem robbant bombát. Az az igazság, hogy többször gondoltam rá, hogy nekifutok én is a leírásnak, de mindig visszariasztott valami. De ezek után nem volt mese, neki kellett ugrani.

A Paranoia a másik olyan játék, amiről a 90-es években rengetegszer hallottunk, szanazugi táborban még láttuk is talán valakinél, de játszani csak egyszer sikerült, azt is véletlenül: beugrottam valakihez, aki éppen Paranoiát mesélt, és mire észbe kaptam, már egy számomra javarészt ismeretlen karakterlapot tanulmányoztam, majd nagyjából az első mondatom után, mikor egy fegyverről érdeklődtem, egy gyanakvó csapattárs szétlőtte a karakterem fejét. Pár perccel később belépett az ajtón a klónom, és kicsit óvatosabban folytattuk a kalandot...

 

Az úgy volt...

Hogy volt egy harmadik világháború. De ez nem pusztította ki az emberiséget. Sőt, erősebb és okosabb, de főleg békésebb lett tőle. Azután 2097-ben jött egy hatalmas aszteroida. Igazából elég lassan jött, és már a Szaturnusz környéként észrevették, ahogy azt is, hogy a Föld felé tart. Erre már volt némi pánik, az emberek elkezdtek elmenekülni a többi bolygón található gyarmatokra, megépült Des Moines-ben a központi bunker (Alpha Prime) és egy csomó kisebb. Az emberiség felkészült a jövőre, de nem volt kész a múltra.

Egy turista-látványosságként megmaradt egykori szovjet rakétasiló számítógépe észlelte a közeledő aszteroidát, amint az elérte a Föld körüli pályát, és automatikusan kilőtt rá egy, azaz egy darab, elavult, rég leszerelt robbanófejű interkontinentális rakétát. Illetve nem rá, hanem csak úgy kilőtte. Az eredeti célpontot is elfelejtette átírni, így az elindult San Francisco hatalmas kupolavárosa felé.

A várost irányító központi számítógép, Alpha Complex nem értette, mi ez a rakéta, és mert az embereket a közeledő aszteroida kötötte le, megkérdezte Alpha Prime-ot, hogy mégis ez meg mi? A központi gép sem tudta, a memóriablokkjai még nem voltak teljesen összekötve, de addig kotorászott, amíg rá nem talált egy 1957-es Polgárvédelmi Tervre, melyből egyértelműen Szovjet Nukleáris Rakétaként azonosította a lövedéket, és értesítette az összes számítógépet a közeledő Kommunista támadásról. És ekkor a darabokra törő aszteroida becsapódott, letarolva a Föld egy részét - szökőár, lávakitörés, füst, gőz borította el a felszínt.

Alpha Complex elvesztette a kapcsolatot a központtal, csak azt tudta, hogy San Francisco egy része víz alá került, és mindenhol emberek rohangálnak. Levonta a logikus következtetést - a "Komcsik" megtámadták őket. Mikor pár pillanattal később Alpha Prime bejelentkezett, Alpha Complex (és az összes többi 100+ számítógép) mind meg volt győződve, hogy a "minden rendben, túléltük" híradás az álnok Komcsik műve, és csak ők, és kizárólag ők az igazi, hűséges rendszerek, akiknek meg kell védeniük az oltalmuk alatt álló embereket a Komcsiktól.

És közben mind próbálta kitalálni, kik is azok a Komcsik.

 

A Karakterek

194 évvel később a játékosok ebbe az Utópiába születnek bele, ahol mindent a jószándékú Számítógép irányít. Aki a barátod. Ezt sose feledd. Nincs többé szex, szerelem, drog, alkohol, éhínség, csak boldogság. Ha nem vagy boldog, gyorsan vedd be a boldogság-piruládat.

pr_2.jpg

Az első fontos dolog: mindenkinek van egy családja. Egy klón-családja, ami azt jelenti, hogy van belőle még 5 másik példány. Akik akkor ébrednek fel, ha a sorban előttük álló elhunyt, annak minden emlékével. Mert a Számítógép állandóan háborúban áll, és ehhez ágyútöltelékekre, izé, áldozatokra lesz szükség.

Alfa Komplexum lakói mind a nyolc közszolgálati ág valamelyikébe tartoznak, a belbiztonságiaktól a kutatási és fejlesztési részlegig. De ezen felül mindegyik az "elit" Troubleshooter (Problémamegoldó, Vészvadász) egység tagja is. És ha jön a riasztás, akkor rohannak. Ők szállnak szembe a mutánsokkal, árulókkal és a titkos társaságok tagjaival. Persze eközben ők maguk is mutánsok, árulók és titkos társaságok tagjai.

pr_3.jpg

Árulóvá válni nagyon könnyű, hiszen a Számítógép nem csupán jószándékú és kedves, de őrült is. Mindenkinek van egy biztonsági színkódja, és ha olyan helyre akarsz belépni, ahová nincs engedélyed, bárki azonnal lelőhet, aki ezt látja. Ez persze nem gátolja meg sem a Számítógépet, sem a feljebbvalókat abban, hogy nyugodtan beküldjön egy ilyen zónába. A parancs megtagadása pedig árulás.

A titkos társaságok mind olyanokból állnak, akik azt hiszik, kiismerték a rendszert, és megpróbálják kijátszani. Ez leginkább abból áll, hogy a többi titkos társaság tagjaira vadásznak, vagy a Számítógép "csatlósaira", a belbiztonságiakra.

pr_4.jpg

A mutánsoktól mindenki retteg. A mutánsok veszélyesek, félelmetesek, szörnyetegek. Még azok is, akik ezt bevallják a Számítógépnek, és regisztráltatják magukat. Persze mindenki mutáns, de ezt általában igyekszik titkolni.

pr_5.jpg

A karakteralkotás első lépése a név kiválasztása: ez egy keresztnév(nem tűnő valami)ből, a hozzáférési kódodból, az otthonodat jelképező hárombetűs kódból és egy számból áll: ez utóbbi mutatja, hányadik klónnál tartasz. Ha jól emlékszem, annak idején Muld-R-FBI-1 volt az első karakterem neve.

pr_6.jpg

Az összes többi lépés végtelenül randomizált, a tulajdonságokat, szolgálati csoportot, mutáns képességeket és titkos társaságokat mind egy-egy d20 dobással kell eldönteni. Egyedül a szakértelemek azok, amiket magunknak oszthatunk szét, 30 pontból gazdálkodva. De ebben a játékban a hozzáértés legjobb esetben is csak színesíti a játékot, rosszabb esetben akár akadályozza is az elmélyülést.

pr_7.jpg

A nyolc tulajdonság (Strength, Endurance, Agility, Dexterity, Moxie, Chutzpah, Mechanical Aptitude, Power) többsége egyértelmű, de van pár egyedi: a Moxie lényegében a logika és a felfogóképesség, a Chutzpah a karizma és sima beszéd, a Power pedig kimondottan a mutáns képességek erejét jelenti. A szakértelmek ezekre alapulnak (kivéve Strength, Endurance és Power), de nem egészében számítanak bele a próbákba, hanem csak egy "alapot" adnak, ahhoz hasonlóan, ahogyan például más rendszerekben módosítót biztosítanak (lásd D&D).

pr_8.jpg

A próbák aládobással mennek, alap+skill szintje alá kell gurítani a d20-al. A 20 mindig balsiker, az 1 mindig siker, így 0. szinten is meg lehet próbálni bármit. A mesélő (vagy a Számítógép, bocsánat) bármelyik próbára adhat könnyítést vagy nehezítést.

 

A "Kalandok"

Minden úgy kezdődik, hogy megszólal a riadó, a csapat bezúdul egy eligazítóba, és megkapjátok a feladatot. És semmi sem fontosabb, mint teljesíteni a Számítógép akaratát. Meg persze a Titkos Társaság céljait. És végezni a többiekkel. És túlélni.

pr_9.jpg

A fentiek értelmében látható, hogy nagyon hasznos képesség a talpnyalás, az alakoskodás, és az ármány. A társaid minél gyorsabb és minél kevésbé feltűnő (vagy legalábbis szemtanúk nélküli) kiiktatása a saját túlélésünk záloga, hiszen ha mi öljük meg őket előbb, akkor nem végezhetnek velünk ők. Ugyanakkor ha túl sokat öltünk meg túl korán, lehet, hogy nem tudjuk elvégezni a ránk bízott feladatot, és abba halunk bele.

pr_10.jpg

A mesélő/Számítógép, mint azt már említettük, szintén nem a barátunk: nem feltétlenül az a jó neki se, ha minél gyorsabb TPK-t ér el, hiszen akkor megrövidíti a saját élvezetét, inkább a lassú kínhalál a cél. Persze közben mindenki fetrengve röhög az egész helyzeten.

pr_11.jpg

Igazából senki se tudja, mi van az Alfa Komplexum falain túl, gyakori küldetés a felderítőút, hogy információkat szerezzünk meg, mi a helyzet a Komcsikkal, mutánsokkal, szörnyekkel. És a fákkal. És miért nincs plafon, és mi ez a kékség?

pr_12.jpg

Kiadások

A Paranoia összesen 6 kiadásban jelent meg eddig: az 1st ed. (1984), a 2nd ed. (1987) és 5th ed. (1995) kiadás a WEG kiadótól jelent meg, a Paranoia XP (2004), a 25th Anniversary ed. (2009),  és a Red Clearance (2017) pedig a Mongoose Publishingnél. Az 2. és az 5. között volt három metaplot, alternatív világokkal, részben ezért (részben pedig szivatásból) ugrották át a 3. és 4. kiadást. Az 5. egyébként annyira megbukott, hogy a WEG elkezdett dolgozni egy újabb "harmadik" kiadáson. De azután inkább csődbe ment.

A Paranoia XP az eredeti tervezőknek köszönhetően került a Mongoose-hoz, miután megvették a jogait a haldokló WG-től. 2005-ben a Microsoft nyomására átkeresztelték simán Paranoiára (pedig korábban már kijött hozzá a Service Pack 1 is - valószínűleg ez volt az utolsó csepp a pohárban).

A legutolsó verzió, a 2017--ben Kickstarterrel indított Red Clearance jelenleg is kapható a Mongoose Publishing weboldalán.

 

Vélemény

A Paranoiát szerintem akkor lehet igazán élvezni, ha szereted, ha szivatnak és ha szivathatsz. Akármilyen könnyednek tűnik, igazából komoly agymunkát igényel, mert ha túl gyorsan végzel mindenkivel, elbukjátok a küldetést, ha viszont nem figyelsz oda, a társaid szabadulnak meg tőled. Ez nem egy kimondottan életút játék. Szóval óvatosan, de Újra Játszanám.

pr_13.jpg

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr1516558452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thészeusz 2021.05.29. 13:53:48

Ebből szerintem inkább tévésorozatot kellene készíteni, ahol majdnem minden epizód egy másik történet teljesen vagy részben más főszereplőkkel, dehát mivel igen jelentősnek tűnik a halálozási ráta, valójában csak az adott történet szempontjából lehetne őket főszereplőnek mondani. Nadeszóval tévésorozatnak kellene lennie... vagy képregénynek. Sokat lehet vele játszani? Nem válik egy idő után "sablonossá" az abszurditás?

Barnabas Birkas 2021.05.29. 13:58:00

@Thészeusz: Ez a tévésorozat nem hangzik rossz ötletnek, bár nem tudom, hány részig tart ki a "muníció". :) A játék terén én eddig csak egy alkalmas sztoriban vettem részt, eleve nem is éltük mind túl (én se). De hirtelenjében nem is ismerek senkit, aki ebben kampányt játszott volna, legfeljebb több üléses kalandot. Az "Alice through the Mirrorshades" Paranoia/Cyberpunk kalandot még le kellene egyszer mesélnem. :)
süti beállítások módosítása