Retro Rpg

Retro Kincsek 16. - Armageddon - The End Times Are Here

2021. május 18. 16:50 - Barnabas Birkas

Apokalipszis Itt és Most

ar_1.jpg

Első Kiadás: 1996 

Második Kiadás: 2003 

Ha azt mondom, Armageddon szerepjáték, akkor gondolom sokaknak a Bíborhold kiadónál megjelent Armageddon 2092 - Mars jut az eszébe, ám ezúttal nem a vörös bolygó homokjában játszódó cyberpunk játékról szeretnék írni. Persze egyszer az is megérdemelne egy részt.

Ez az Armageddon az 1996-ban megjelent amerikai játék, ami az "End Times Are Here" alcímet kapta. Mint ezt a név (és a borító) is sejteti, apokaliptikus élményben lehet részünk, ugyanis a világvége még javában folyik, ennek eseményeiben veszünk mi részt tevékenyen.

 

Ami Eddig Volt

Az Armageddon bevallottan a Witchcraft szerepjáték folytatásának, "jövőképének" tekinti magát, a rendszer (Unisystem) mellett az alapfogalmak és koncepciók is egyeznek. Viszont annak film-noir hangulatú misztikus-mágikus horror koncepciója helyett itt a nyílt háború, Pokol és Menny tényleges összecsapása adja a keretet.

Az alapkönyv megjelenésétől számítva húsz évvel megy előre a jövőbe, 1980-tól 2016-ig vázolva fel az eseményeket, az Adománnyal bíró mágiahasználók megjelenésétől. Ez év december 25-én az évben találnak rá Münchenben az elhagyott csecsemőre, akit örökbefogadó szülei Johann Göringnek keresztelnek. Ahogy peregnek előre az évek, a világ, ahogy mi ismertük, egyre inkább káoszba süllyed, ahogy a tomboló rasszizmusra, rendőri erőszakra kitörő civil mozgalmak elfalazott gettóvárosokat eredményeznek az USA-ban, megjelenik az eleinte alig pár százezer hívővel bíró Jelenések Egyháza, ami lassan kiterjeszti csápjait az egész világra, majd az első sokkélmény, amikor 2008-ban München teljes lakossága, több, mint egymillió ember, egyszer csak meghal. Az egyetlen túlélő Johann Göring. Mikor a hatóságok letartóztatnák, akkor válik nyilvánvalóvá, mennyire is kiterjedt a Jelenések Egyháza: a hadsereg (ahol maga Göring is évekig szolgált) mellé áll, a Hívők átveszik az irányítást. Ezzel nagyjából egy időben Törökországban is puccs tör ki, a Fekete Imám, Leviathán papjának vezetésével, aki az összes helyi keresztény, iszlám és zsidó vallási vezetőt kivégezteti, köztük a konstantinápolyi pátriárkát is. Egy éven belül egész Németország a hívők kezében van: Göring, a Sötét Apostol egy személyben az Egyház vezetője és minden német Legfőbb Vezére lett.

2011-ben azután kitört a Háború: az addig titokban fegyvereit fejlesztő Jelenések Hadserege (az Egyház katonai ereje) minden irányban megindítja támadását. A háború Európából és Törökországból kiindulva lassan az egész világra kiterjed, Franciaország és Spanyolország eleste, majd később Róma elfoglalása és a pápa élő adásban kivégzése után szinte csak Anglia tart ki erődként (az örök semleges Svájc mellett). Eközben Ázsiában Vietnám, Dél-Amerikában Argentína lesz a Jelenések Egyházának legerősebb bázisa. Egy ilyen háborúban szinte elkerülhetetlen a nukleáris fegyverek bevetése, csakhogy ezek egyszerűen nem működnek, megmagyarázhatatlan okokból nem indul be a nukleáris reakció (bár az erőművek továbbra is működnek).

ar_2.jpg

A csatamezőkön pedig egyre gyakrabban látni nem evilági teremtményeket, mindkét oldalon: a Jelenések Hadserege szinte nyíltan démoni kreatúrákat vet be, Rómát pedig angyalok légiója próbálta megvédeni, de a vadászgépek túlerejével szemben végül elbuktak. A Sötét Apostol seregével szemben egyre ősibb erők jelentek meg, a skandináv országok ellen összegyűjtött flottát egy olyan vihar pusztította el, amit maguk az ősi norse istenek idéztek meg, és bár az Egyesült Államokat minden éjjel lopakodó gépek bombázzák, a mexikói határszakasz aktív frontvonal, és a vallási fanatikusok csaknem sikeres puccsot hajtanak végre a kormány ellen, az ENSZ és a megmaradt egyházak maradéka egyelőre kitart.

 

És Ami Most Van

Stílusában valahol a Cyberpunk 2020, a Shadowrun, a Diablo, a Wolfenstein és tetszőleges WoD játékok alkotta sokszögön belül tudnám elhelyezni az Armageddont. 

A világ nagy részét a Jelenések Egyháza uralja, mai nagyjából a náci Harmadik Birodalom, hozzáadva a Wolfenstein játékok összes szupertudományát és démoni adalékát. Leviathánt, az Igaz Istent tisztelve aktívan igyekeznek minden más vallásnak a nyomát is eltűntetni. Jéghideg, könyörtelen és bűnösen csábító gépezet, ami hatalmat és a vágyak beteljesülését kínálja mindazoknak, akik behódolnak nekik. A démoni erők jelenléte ellenére egyáltalán nem az emberiség kiirtása a céljuk, sokkal inkább a behódoltatása, a lelkük megszerzése.

ar_3.jpg

És ki áll velük szemben? Elsősorban persze az emberek, de közel sem ők az egyetlenek. 

ar_4.jpg

Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy valamelyik hadsereg tagjai vagyunk, sokkal inkább egy összeverődött karakterekből álló csapat, akik a zavarosban halásznak, megacégek helyett az egyházak és a széteső világ káoszában.
ar_5.jpg

Míg a baráti csoportokat főleg a túlélő egyházak, az ENSZ maradéka, a "jó oldalon" álló boszorkányok és misztikus páholyok jelentik, az ellenség szerepét elsősorban a Jelenések Egyháza, a hadseregük és félelmetes karhatalmuk, a Lélekrendőség tölti be. Ők vadásznak az árulókra és a hitetlenekre, és egy beszivárgó-behatoló játék során feltehetően a karakterekre is. Ahogy a könyv írja: "Egy rész Inkvizíció, egy rész KGB, egy rész Gestapo." Viszont a hagyományos nyomozói és rendfenntartói feladatain túl elit alakulatként is működik, még saját páncélos divíziói is vannak.

Az Armageddonban nem a pusztítás a legfélelmetesebb az ellenségben, hanem az, hogy bárkit maga mellé tud állítani idővel. A Megszállt Területek lakossága négy csoportra oszlik: az első a más vallást követő Hitetlenek, akiket könnyű felismerhetőség érdekében sárga ruhák és cipők viselésére kötelezik, és gyakorlatilag az Egyház tulajdonába kerülnek, jóformán megszűnnek emberi lények lenni. Senki sem lesz önként az, ide elsősorban a lebukás, árulás útján kerülnek. Gyárakban és munkatáborokban dolgoznak.

A második csoportot azok jelentik, akik még nem követik az Igaz Istent, ők az "idegenek". Ők jelentik a meghódított lakosság nagy tömegét.

A harmadik csoportba tartoznak azok az idegenek, akik már elkezdtek járni a misékre, és "próbaidőre" kerültek. Ez rengeteg előnnyel jár (alacsonyabb adó, előre jutási lehetőségek, jobb fizetés).

És végül a negyedik csoport az Igaz Hívek, Leviathan követői, akik testükön viselik a Bestia Jelét, általában a kézfejen vagy homlokon. Ők a Meghódított Területek teljes jogú állampolgárai. 

Mindeközben a világ azon területein sem jobb a helyzet, ahol nem az Egyház uralkodik: a hatalom birtokosai egymással marakodnak, folyamatosan manőverezve, az USA gettóiba zárt tömegek robbanással fenyegetnek, és az Egyház ügynökei folyamatosan igyekeznek beszivárogni mindenhová. 

 

Karakteralkotás

A karakterek olyan Hősök és Anti-Hősök, akik Jelenések Egyháza ellen harcolnak (a lehetőség persze adott, hogy az Egyház oldalán játszunk, de nem ajánlott).

A karakteralkotás az Unisystem többi játékához hasonlóan pontosztásos, és elég kimondottan nagy szabadságot ad a játékosoknak. A Koncepció (pl. Bosszúálló, Fanatikus, Menekült) ad egy tág definíciót, meghatározásokkal, előnyökkel és hátrányokkal. A Típus (pl. Heroikus játéknál Tehetséges, Kissé Tehetséges, Hétköznapi vagy Kisebb Természetfeletti) adja meg, hogy hány pontot oszthatunk szét az egyes kategóriák )Tulajdonságok, Előnyök, Szakértelmek és Metafizika) között.
ar_6.jpg

És ezzel elértünk a harmadik lépéshez, ahol ki kell választani a fajt: az Armageddonban ugyanis nem csak emberrel lehet játszani, hanem, hát sok minden mással is. Lehetsz atlantiszi Valódi Halhatatlan szuperemberek, az angyalok véréből származó Nephelim, a pogány istenek erejét hordozó Örökös, egy isten Avatarja, Kerubként vagy Qliphonimként valamelyik oldal kisebb erejű angyala, vagy akár egy Szeráf is. Az, hogy az ember lépést tud tartani ezekkel a lényekkel, elsősorban sokoldalúságának köszönhető: lehetősége van mind az mágia, mind a pszi, mind pedig a modern technológia alkalmazására.

A karakteralkotás többi része már elég egyértelmű, a tulajdonságok és előnyök/hátrányok kiegyensúlyozása után szakértelmekkel és esetlegesen természetfeletti erőkkel is fel kell ruházni, azután bele is vághatunk.

A második kiadás némileg nagyobb segítséget nyújt a karakteralkotás során, ott más játékokhoz (pl. A Shadowrunhoz) hasonlóan kapunk archetípusokat, amiket magunknak módosíthatunk, ha valamivel nem vagyunk elégedettek.

ar_7.jpg

A Rendszer

Az Unisystem alapesetben kockákkal (D10, D8, D6 és D4) operál, bár kínál lehetőséget kockák nélküli megoldásra is, kártyákkal. A D10 az elsődleges, a próbák során ezeket használjuk, míg a D8 és a D4 kizárólag a sebzésre szolgál. A D6 inkább mint a D10 pótszere kerül elő.

A próbák elég egyszerűek: dobj D10-zel, add hozzá a releváns tulajdonságot és szakértelmet, majd közöld az eredményt a mesélővel, aki hozzáadja/levonja a nehézségi és helyzeti módosítókat, (vagy megmondja előre, +/- mennyivel dobj). Ha a végeredmény 9 vagy több, a próba sikeres. Ha 8 vagy kevesebb, sikertelen.

 

A Természetfeletti Erők

Tekintve, hogy az Armageddon egyik alappillére a természetfeletti, a könyv közel fele a különféle arkán, szakrális és pszionikai erőkkel foglalkozik, elég sokféle lehetőséget kínálva a játékosoknak, az illúzióktól a gyógyításon át az utazásig. A régi vallások újra felbukkanásával a norse, görög, egyiptomi vagy azték istenek aspektusai is megjelennek a játékban.

ar_9.jpg

Az Igazi Halhatatlanok pedig érzésre leginkább a Hegylakó filmek és sorozat halhatatlan harcosaira emlékeztetnek, hiszen embernek születnek, míg életük egy pontján váratlanul rá nem döbbennek valódi kilétükre.

ar_8.jpg

 

Vélemény

Az Armageddon kétségtelen módon érdekes koncepció, mivel a legtöbb, a világvége témáját érintő játék már annak bekövetkezte után szokott játszódni, amikor az emberiség próbálja újjáépíteni a dicső múltat, vagy legalább minél nagyobb darabot kiharapni a maradékból. Itt viszont minden jelen időben esik szét, a szemünk láttára, és akár még tehetünk is ellene, megadva az esély illúzióját, hogy van beleszólásunk. Epikus ívű kampányt mesélve akár még így is lehet. Egyszer Kipróbálnám, az biztos.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr216565012

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thészeusz 2021.05.29. 13:21:50

Köszi! Érdekesebb világ, mint gondoltam.

Barnabas Birkas 2021.05.29. 13:23:59

@Thészeusz: Alapvetően érdekes koncepció a bibliai vonal, a megvalósítás már nem jött be mindenkinek.
süti beállítások módosítása