Retro Rpg

Retro Kincsek 17. - MegaTraveller RPG

2021. május 21. 17:02 - Barnabas Birkas

Kalandok és Háború a Mélyűrben

mt_1.jpg

Első Kiadás: 1977 (Classic Traveller) 

Második Kiadás: 1987 (MegaTraveller) 

Ez a játék volt az első komoly sci-fi szerepjáték, amivel találkoztam, egy pécsi játékostársnak köszönhetően: addig csak az űropera kategóriába tartozó (bár kétségtelenül izgalmas) D6 Star Wars volt az egyetlen űrutazós játék, amit közelebbről ismertem. Mivel mindig lelkes Star Trek rajongó voltam, nagyon megtetszett a gondolat, hogy kipróbálhatok egy komolyan vehető sci-fit, ami nem elnagyoltan, hanem realisztikusabban foglalkozik a világűrrel, az idegen világokkal és a fajokkal.

A Játék

A MegaTraveller 10 évvel az eredeti, manapság már "Classic" jelzővel illetett Traveller után jelent meg, ugyanúgy a GDW kiadótól. Az első verzió fekete-fehér, kialakú füzetkéi és doboza helyett ez már nagy alakú, színes borítós könyv volt, bár a belsejében továbbra is megmaradtak a fekete-fehér, nagyon hangulatos tusrajzok. A Players's Manual tartalmazza a karakteralkotást, szakértelmeket, harcrendszert és felszerelést, a Referee's Manual pedig a csillagrendszerek és világok megalkotását, az idegen flóra és fauna leírását, és egy általános jármű-építő rendszert, amivel a terepjárótól a dreadnought csatahajókig bármit meg lehet építeni.

mt_2.jpg

A játék ezen verziójához is számos kiegészítő jelent meg, ami közül számomra a történelmi hátteret és világokat kifejtő Imperial Encyclopedia és a hadihajókat tételesen felvázoló Fighting Ships of the Imperium volt a legérdekesebb. A Starships Operator's Manual az űrhajók kezelését részletezi, a Rebellion Sourcebook a Harmadik Birodalmat széttépő Felkelés egyes frakcióikat mutatja be.

mt_3.jpg

A Világ

A Traveller idővonala több nagy korszakra tagolható, egyből a régmúlttal kezdve: az Ősök, egy titokzatos, önmagát egy nagy háborúban kipusztító nép rátalált a Földre, és az ott talált primitív embereket (és más lényeket is) áttelepítette több tucatnyi másik világra. Ezek egy része képtelen volt az alkalmazkodásra, mások elérték a fejlettség valamilyen alsóbb fokát, három viszont igazán nagy pályát futott be. Ezek közül a Vland világán tovább fejlődött vilani kultúra lett az első, ami felfedezte a világűrt, mindenki másnál hamarabb (Kr.e. 4800 körül) építve ki csillagközi államukat, az Első Birodalmat.

A pszionikus zhodani nép volt a második az űrutazók közül, akik Kr.e. 1000 előtt már elkezdték lassú kolonizáló hajókkal a csillagközi felfedezést, majd az ugróhajtómű felfedezésével ők is gyors ütemben terjeszkedni kezdtek.

A harmadik a sorban a Földön maradt terraiak voltak, akik idővel a Naprendszerhez való kötődésük miatt a Solomani nevet vették fel. Ők Kr.u. 2087-ben fedezték fel az ugróhajtóművet, megindítva első expedícióikat az ismeretlenbe. Fejlődésük lassúsága részben annak volt köszönhető, hogy a többiekkel ellentétben az ő "otthonvilágukban" nem voltak mindenfelé az Ősök romja és ősi gépezetei, így többé-kevésbé önerőből kellett elérniük mindent. Ez a teljesítmény az egyik legnagyobb büszkeségük, és egyben arroganciájuk és minden más fajt lenéző hozzáállásuk forrása is.

Az első nagy konfliktus Kr.u. 2096-ban tört ki, amikor a terraiak és a vilanik elsőként találkoztak, és szinte azonnal háborúba is keveredtek. Ez nagyjából 14 évig tartott, majd az összes többi háború olyan zavaros volt, hogy leginkább N. Csillagközi Háború néven tartja számon az egész korszakot a történetírás. Az összecsapások oda-vissza zajlottak, viszont a terraiak szerencséjére a Vilani Nagy Birodalom nehézkes és belső feszültségektől teli állam volt, így sosem állított ki igazán komoly erőt az általuk elmaradottnak tekintett Föld ellen. Viszont a terraiak minden egyes háborúval egyre többet és többet tanultak a csillagközi hadviselésről, így a 8. Csillagközi Háború egy jelentős terrai győzelemmel zárult. A megdöbbenten feleszmélő birodalom mozgósította erőit egy végső leszámolásra, viszont addigra lejárt az idejük: míg ők évezredek óta nagyjából változatlan technológiai szinten éltek, a terraiak alig háromszáz év alatt nem csak elérték, de meg is haladták az övékét, így a 9. Háború nem egyszerűen a Terra győzelmével, hanem a Vilani Birodalom teljes bukásával zárult.

Az ezt követő időszakot az Ember Uralma, vagy romantikusabban a Második Birodalom néven emlegetik, amikor a győztes hadiflotta vezetői magukhoz ragadták a hatalmat, megpróbálva sikertelenül egyesíteni a terrai és vilani világokat. Elkerülhetetlen bukásuk után eljött a Hosszú Éjszaka csaknem három évezrede, amikor az emberek egyes világai a barbarizmusba süllyedtek, mások megpróbálták megőrizni tudásukat és technológiájukat.

A Harmadik Birodalom kora nagyjából Kr.u. 4500 körül köszöntött be, ez volt az emberiség történelmének talán leginkább a fénykora. Az ezt követő ezer évben (B.Sz. 0-1116 között) ugyan számos külső és belső konfliktus zajlott (egy pontos a Solomani Gyűrű, a terrai emberek régi területe megpróbált fegyveres erővel kiszakadni, ami végül a Terra ostromához és többé-kevésbé lerombolásához vezetett), ám nagyjából meg tudta őrizni egységét.

mt_4.jpg

Egészen B.Sz. 1116-ig, amikor egy trónkövetelő úgy nem döntött, hogy él az Orvgyilkosság Jogával: ezt a szabályt egy őrült császár ellen hozta a Nagytanács, és ennek értelmében ha valaki végez az uralkodóval és elegendő időre a trónra tud ülni, hogy kinyilvánítsa az igényét rá, akkor ezt a Nagytanácsnak meg kell vitatnia, és ha jogosnak érzi, elfogadják. Bár a múltban többször is alkalmazták, a merénylő sajnos azzal nem számolt, hogy ekkorra már a Harmadik Birodalmat is szétfeszítették a belső ellentétek, és az így kitörő fegyveres konfliktusban nem kettő, hanem tizenkettő belső és külső fél küzdött egymás ellen a hatalom megszerzéséért. 

mt_5.jpg

Nem Emberi Népek

Természetesen a MegaTravellerben is számos idegen nép található, melyek egy része a Terráról származik, az Ősöknek köszönhetően, mások viszont teljesen függetlenül alakultak ki. A Classic Travellerben ezek egy része nem is szerepelt az első könyvekben, csak a kiegészítőkben hozták be őket sorban, itt viszont már az alapkönyvekben is szerepel az öt legfontosabb.

A Vargr egy humanoid, farkasszerű lény, terrai gyökerekkel. Rabló és portyázó falkákban utaznak, szerte a birodalom területén. Az Aslan egy macska-szerű, humanoid nép, ami elvileg nem a Terráról származik, de sok a hasonlóság a régi földi oroszlánokkal. Harcias, territoriális nép. Rajtuk kívül még a szárnyas hüllő Droyne, a hatoldalúan szimmetrikus Bolylakók és a kentaurszerű K'Kree tartozik a legfontosabb népek közé.

mt_6.jpg

A Karakteralkotás

A MegaTraveller egyik legemlékezetesebb pontja a karakteralkotás: ez egy életút felvázolása, gyakorlatilag az otthonvilág kiválasztásától/megalkotásától az iskolán és a hivatás évein keresztül a kilépésig és a játék kezdetéig.

mt_8.jpg

Első lépésben ki kell dobni a 6 alap tulajdonságot 2D6-tal: ezek az Erő, Ügyesség, Állóképesség, Intelligencia, Műveltség és Társadalmi Státusz. Az induló értékük 2-12 között áll, vagyis igazából 2 és B között: a rendszer ugyanis ezeket hexadecimális rendszerben kezeli, így 2-16 helyett 2-F közötti érték szerepel majd a karakterlapon.

A második lépés a otthonvilág kiválasztása vagy megalkotása. Ennek nem csupán az a jelentősége, hogy tudjuk, egy sivatagból jött-e a karakter, vagy egy vízi világról, hanem az is, hogy milyen infrastruktúra található rajta és milyen törvények érvényesek.

Ha megvan a világ, a játékos kiválasztja, hogy milyen hivatást akar, és megnézi, hogy annak mik a követelményei: ez általában egy 2D6 próbát jelent egy szabott célszámra, amihez az adott hivatástól és a saját tulajdonságaitól függően kap  módosítót. Ha a próba sikeres, felvették, ha viszont nem, akkor kíméletlenül besorozzák: dobnia kell D6-tal, és az így megkapott fegyvernem tagja lesz, ha akarja, ha nem. Ez akár az is lehet, ahová nem vették fel, amikor jelentkezett, vagy egy olyan, ami a saját otthonvilágán nem lenne elérhető (például a sivatagi legényt elviszik egy 99%-ban vízzel borított bolygóra).

Minden szolgálat 4 éves turnusokból áll: az elsőben a karakter megkapja az alap szakértelmeket, 0. szinten, ami kb az alapokat jelenti: tudja, mi micsoda, de bonuszt még nem jelent semmilyen próbára. Ezeken felül a karakter a különböző dobásoktól függően kaphat plusz tulajdonságokat, szakértelmeket, leszerelési bonuszt, előléptetést (kivéve besorozás első turnusa). És persze ott van még a Túlélés-próba is: ha ezt a karakter nem dobja meg, egy súlyos sérülés miatt le kell szerelnie, az utolsó turnusát kettévágva. Opcionális szabályként a karakter meghal, kezd elölről.

mt_7.jpg A játékban van egy fejlesztett karakteralkotás is, ahol már a karrier előtti iskolákat is meg lehet határozni, és egyes karrierekhez (például a Haditengerészhez és a Tengerészgyalogoshoz) kínál egy még ennél is részletesebb táblázatot, ahol még azt is megtudjuk, hogy az egyes turnusok során miféle bevetéseket teljesített. Persze minél tapasztaltabb a karakter, annál idősebb is, de a öregedést lassító gyógyszereknek köszönhetően ennek nincs akkora jelentősége.

mt_9.jpg

A Rendszer

A MegaTraveller rendszere papíron nagyon egyszerű: minden próba 2D6 dobással megy, hozzáadva vagy két szakértelmet (ha van két passzoló), vagy egy szakértelmet és egy tulajdonság módosítóját (tulajdonság/5, lefelé kerekítve), levonva az esetleges negatív módosítókat. Ezt az összeget kell összevetni a célszámmal (3/7/11/15) és ha elérte, a próba sikeres. Élőben egy kicsit nehézkesebb, főleg ha az egyes események időfaktora is képbe kerül, ami komoly büntetést adhat a próbára.

A harcrendszer az egyik leghalálosabb, amit láttam: minden egyes pontnyi, a páncélon átjutó sérülésért a karakter veszít D6 pontot az egyik testi tulajdonságából (Erő, Ügyesség, Állóképesség). Amíg ezek egyike se éri el a 0-át, nincs komoly probléma, leszámítva, hogy az esetleges próbák során kisebb bonuszt kap. Ha az egyik 0-ra csökken, kisebb sebnek számít, ha kettő, az már komolyabbnak. Ha mindhárom tulajdonság értéke eléri a 0-t, a karakter halott. Persze, ehhez még át kell ütni az esetleges vértezetet.

A rendszer egyébként érezhetően táblás játék gyökerekkel bír (a GDW több ilyet is kiadott a Traveller világához, részben a szerepjáték szabályaival), a korai játékokhoz hasonlóan inkább szimuláció, mint egy gyors, pörgős filmszerű élmény.

Változatok

A Traveller az egyik legtöbb változatban kiadott szerepjáték, több kiadó kezében is megfordult. Általában véve mindegyik más irányból próbálta megközelíteni a témát, más és más időbe helyezve a kampányokat.

A Classic Traveller (1977) a Harmadik Birodalom utolsó időszakát jelölte ki játéktérnek, de még a Felkelés kitörése előtt.

A MegaTraveller (1987) a már ismertetett módon a Felkelés éveit mutatja meg.

A Traveller: The New Era (GDW, 1993) volt az eredeti kiadó utolsó változata, a Felkelés utáni évekre helyezve a játékot, jóval a Harmadik Birodalom összeomlása után. Behozta a játékba a Vírust, a számítógépeket és űrhajókat vámpír-teremtményekké változtató szilikon alapú létformát, és a rendszert felcserélve a kiadó másik játékából, a Twilight 2000-ből ismertre.

A T4: Marc Miller's Traveller (Imperium Games, 1996) a Harmadik Birodalom korai éveiben játszódik, kb ezer évvel a MegaTraveller idővonala előtt.

A GURPS Traveller (Steve Jackson Games 1998) a GURPS 3. kiadása alapján, a Harmadik Birodalomban játszódik, egy alternatív vonalon, ahol sem a Felkelés nem történt meg, sem a Vírus nem szabadult el.

A Traveller20, vagy T20 (QuikLink, 2002) egy D20-as változat, ami a Solomani Háború idején játszódik, B.Sz. 990 körül, nagyjából 100 évvel a MegaTraveller eseményei előtt.

A GURPS Traveller: Interstellar Wars (2006) a GURPS 4. kiadását használva egy egészen korai időszakba röpíti el a játékosokat, a Terrai Konföderáció és a Vilani Ziru Sirka Birodalom közötti N. Csillagközi Háború korába.

A Traveller Hero (ComStar Games, 2006) lényegében csak magát a rendszert cseréli ki a Hero rendszerrel.

A Mongoose Traveller (2008) az eredeti Traveller erősen felfrissített változata, további karrierekkel és technológiai vívmányokkal.

A Traveller5, vagy T5 (2013, 2019) egy retro hangulatú játék, ami sok szempontból az eredeti Traveller felújítása, megőrizve annak látványvilágát.

A Mongoose Traveller 2nd ed (2016) egy színes kiadvány, de még mindig nagy mértékben az eredeti változaton alapul.

Mindezeken kívül létezik még a Traveller: 2300, ami szintén a GDW játéka, viszont egy teljesen alternatív idővonalat használ, ahol a földi nemzetállamok vívják egymással és néhány titokzatos idegen néppel a háborúját.

mt_10.jpg

 

Vélemény

Bár mindmáig nagyon szeretem a MegaTravellert, és aligha kellene sokáig győzködni, hogy meséljek vagy játszak vele, a "No.1 realisztikus sci-fi" helyét átvette nálam az Alternity rendszere (érdekes módon mindkettőt ugyanaz az ember ajánlotta a figyelmembe). Viszont ha valaki egy igazán alaposan kidolgozott, a távoli jövőt szinte Alapítvány-szintjén bemutató, kalandos szerepjátékot keres, bátran merem neki ajánlani. Így az Újra Játszanám kategóriába tartozik.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr5516568116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thészeusz 2021.05.29. 13:01:32

Köszi az ismertetőt! A T5-be belelapoztam, elég zorall változat, abban aztán már lehet tudományoskodni. Jó vaskos is lett.

Hogy előzte meg ezt ízlésedben az Alternity? Erről is írhatnál valamit, akár egy önálló cikket is, érdekelne. (Gondolom, az Alternity-n belül a Star Drive-ra gondolsz.) Amikor a Rúnában egykor megjelent az Alternity ismertetője, nekem az alapmechanizmusa zsigerből nem tetszett, pedig az elég ritka. A kiadvány maga tetszik amúgy. Egyszer megvettem a Star Drive világhoz egy "bevezető" regény-trilógiát, de valahogy olyan semmilyennek tűnt, úgyhogy végül az első könyvet se olvastam végig. Olyan súlytalan lityi-lötyi volt a szövegezése. Legalábbis nekem. Pedig nagy izgalommal ugrottam neki.

Barnabas Birkas 2021.05.29. 13:06:40

@Thészeusz: A MegaTraveller egy idő után felkerült a polcra, nem volt rá érdeklődés az otthoni csapatban. Az Alternity esetében egyben sikerült megvennem a PHB-GMG-StarDrive alapcsomagot, de egy ideig úgy tűnt, arra is mérsékelt igény van (volt talán két StarDrive kalandom). Viszont keretrendszerként egyre több és több sztorit meséltem benne, egészen a D&D 3.0-ig ez volt a "mesélek valamit egy saját világban" rendszerem. Nekem valamiért nagyon bejött az aládobós rendszere, ezen a a téren ennél jobban csak a Fading Suns Victory Point-rendszere tetszik.

Thészeusz 2021.05.29. 13:35:51

@Barnabas Birkas: De a StarDrive világa nem egy kicsit olyan semmilyen, olyan sztenderd? A Travelleré mintha kicsit életszerűbb lenne...

Barnabas Birkas 2021.05.29. 13:42:15

@Thészeusz: A StarDrive világából nekem leginkább az Alitar-Galvin konfliktus jött be (lásd The Last Warhulk kalandmodul), a saját kampányom is e körül forgott. Inkább a saját homebrew sci-fi settingemben meséltem, a Negyedik Birodalomban, ami egy neo-római birodalom volt (latin alapvizsga óta nem szótáraztam annyit, mint ott). Az Alternity rendszer- és bolygótervező rendszere nagyon jó, és elég könnyen adaptálható más rendszerhez, a hajóépítő szekció pedig szintén könnyen kezelhető. Az alapkönyvek ugyan csak kisebb hajókig (max korvettig) kezelik a dolgokat, de a Warships kiegészítővel akár egy erődhajó is megy.

Marcus6 2021.11.07. 14:27:26

Most olvasom, hogy a Twilight 2000 (aminek ugye most jött ki az új kiadása) harmadik világháborúja után játszódik 300 évvel a Traveller: 2300. Micsoda összefüggések! :)

Barnabas Birkas 2021.11.07. 14:30:16

@Marcus6: A Twilight 2000 és a Traveller 2300 is valamikor majd sorre kerül. Előbbiről eddig még csak rendszer szintjén volt szó, a Cadillacs & Dinosaurs cikkben.

Thészeusz 2021.11.08. 11:15:26

Érdeklődés szintjén: belenéztetek már a Traveller 5 játékba, amit Marc Miller, az eredeti író készített? Elég brutális anyag.

Barnabas Birkas 2021.11.08. 11:36:39

@Thészeusz: Nem, nekem az már kimaradt. Elrettentően sok a változat, a T4-ig még próbáltam követni, de azután feladtam.
süti beállítások módosítása