Retro Rpg

Retro Kincsek 19. - Mekton Z

2021. május 28. 19:04 - Barnabas Birkas

Amikor a Cyberpunk Beül az Mechába

mz_01.jpg

Első Megjelenés: 1984 (Mekton dobozos harci játék)

  • 1985: Mekton (Szerepjáték)

  • 1987: Mekton II

  • 1994: Mekton Z

Emlékszem, az egyik legjobb dolog számomra a kábeltévé bekötésekor a 90-es évek elején a szombat reggeli rajzfilmek voltak, a német adókon. Mindegyiknek más volt az arzenáljában, a Pro7 végtelenítve adta a különféle (már akkor is ősrégi) Looney Toons epizódokat, a Sat 1 már merészebben tolta a Silver Hawks és Thundercats részeket, az igazi ász viszont az RTL volt, ahol először láttam óriásrobotos (amerikai anime-utánzat) rajzfilmet, ha jól emlékszem, a Saber Rider and the Star Sheriffs formájában. Gyerekként már ezeket is lenyűgöző volt nézni, pedig az "igaziak", mint a Gundam és a Macross el se jutottak hozzánk.

Amerikában csak egy fokkal volt jobb a helyzet, ott is inkább újrafeldolgozott sorozatok voltak láthatók, de azért elég sok beszivárgott a japán művekből. Ezek iránti rajongása ösztönözte Mike Pondsmith-t, hogy Mike Jones-al közösen, még az R.Talsorian kiadó megalapítása előtt kiadja a Mekton legelső, "fehér dobozos" változatát, ami még nem szerepjáték, hanem egy taktikai harci játék volt, a "mekton" vagy rövidítve "mek" óriás robotokkal. Az első szerepjáték változat ugyanezen a néven 1985-ben jelent meg, már doboz nélkül, puhaborítósan, százalékos rendszerrel, az R.Talsorian kezei közül. Az igazi nagy ugrást viszont a Mekton II jelentette, ebben ugyanis a rendszert kicserélték arra az Interlockra, ami különféle változatokban a Cyberpunk 2013 / 2020 is ketyegett.

mz_02.jpg

 

A Világok

A Mekton nem egy konkrét anime világára épül, mint mondjuk a szintén R.Talsorian kiadású Bubblegum Crisis, hanem csak merít a korszak nagyjaiból, elsősorban a Macross és a Mobile Suit Gundam univerzumából. Bár megjelent hozzá több setting is, a mesélő könnyedén létrehozhatja hozzá a saját világát is. Ezek közül az alábbiak talán a legfontosabbak.

A Mekton és Mekton II "alap" világa (ami örökségként a Mekton Z alapkönyvben is szerepe) az Algol, ami egy távoli, elveszett emberi kolónia szigetvilágába visz el minket, a Bendar Galaktikus Birodalomban. Hidegháborús környezet, ahol nem csupán a közelgő háború jelent fenyegetést, de egy hatalmas klímaváltozás és egy régi ellenség visszatérése is.

A Mekton Empire egy, a Mekton II-höz kiadott űropera környezet, a Bendar Spirális Galaxisban: az elhagyatott világ környezetét a végtelen világűr, idegen fajok, űrharc és pszionikai képességek váltják fel, így összességében sokkal könnyedebb hangvételű.

Az Imperial Star a Mekton Z alapkönyvben szereplő egyik alap világ, az Algol mellett (az első Mekton hadi játék erősen kötődött ehhez). A Mekton Empire-höz hasonlóan ez is egy sokkal távolabbi jövőben játszódó űropera, az emberek Második Birodalmában.

Az Invasion Terra egy, a Macross sorozathoz nagyon hasonló világban játszódik, ahol a 22. század elején a már a csillagok között járó földiek egy idegen, humanoid faj támadásának kereszttüzébe kerülnek, akik egy időre még magát a bolygót is megszállják. Végül a hódítókat sikerül elűzni, és hogy ez ne csak időleges siker legyen, az emberek ellentámadásba lendülve az idegen birodalom területére helyezik a háborút.
mz_03.jpg

 

A Starblade Battalion inkább a Gundamra emlékeztető setting, ami a Cyberpunk 2020 távoli jövőjében, 2180-ban játszódik. Emiatt ez másként komor, idegen invázió helyett a megszokott kapzsi megacégek, nemzetközi államszövetségek és elszakadni vágyó kolóniák állnak a történet középpontjában.

mz_04.jpg

 

Ezeken felül más kiadók is adtak ki settinget a Mektonhoz: ezek közül talán a Jovian Chronicles a legjelentősebb, amit készítője, a Dreampod 9 kiadó utóbb saját Silhuette System motorjával, önálló játékként is kiadott.

 

A Játék

Akármelyik környezetben is játszunk, a történet mindig ugyanazon fő téma körül forog, ezek pedig a mechák, vagy itt mektonok/mekkek, ezek az óriási, ember vezette harci robotok. A játékosok legtöbbször ezek pilótái, szerelői, vagy valamilyen más módon kötődnek hozzájuk.

mz_05.jpg

 

A hatalmas harci gépek megépítése és fejlesztése legalább olyan fontos részét képezi a játéknak, mint a karakteralkotás.

mz_06.jpg 

A karakterek általában valamilyen nagy konfliktus részesei, legyen ez egy idegen inváziós erő elleni védekező háború, mint az Invasion Terra, vagy egy cégháború, mint a Starblade Battalion. A játék egyik fele általában magukban a mekkekbe becsatolva zajlik, a világűrben vagy egy idegen világ felszínén, esetleg egy városban, ahol töméntelen mértékű járulékos veszteséget tudunk okozni egyetlen óvatlan lépéssel vagy rosszul célzott lövéssel. A másik fele a gépeken kívül történik, a hús-vér emberekkel, és ez nem sokban különbözik egy sci-fi vagy egy űropera játék környezetétől, intrikákkal, románcokkal és drámával. Mert hát a Mekton mindegyik kiadása az animékből merít, és igyekszik minden mesélőt arra ösztökélni, hogy merítsen minél nagyobb ihletet a kedvenc sorozataiból.

mz_07.jpg

 

Karakteralkotás és Rendszer

A Mekton II és Mekton Z az Interlock rendszert használja, akárcsak a Cyberpunk, így ha valaki azt már ismeri, nagy meglepetések nem fogják érni, még ha nem is egyezik teljesen a két motor: a Mekton Z például már Életerő (Hit) pontokat használ, melyek száma a Fizikum alapján számolódik, illetve behozták a Hidegvérből levezetett Stabilitást, mint másodlagos tulajdonságot, ami a szociális próbák célszáma.

mz_08.jpg

A karakteralkotás első lépése itt a háttér megalkotása, ki vagy, honnan jöttél, kik a szüleid stb. Erre nagyon hasonló, a helyzethez igazított táblázatokat kapunk, mint amiket a CP 2020-ban láttunk. Ezt követően meg kell határozni a 9 tulajdonságot: Vonzerő, Fizikum, Hidegvér, Empátia, Intelligencia, Szerencse, Mozgás, Reflexek, Technika. Al-tulajdonságként megjelent a Műveltség, ami félig tulajdonság, félig szakértelem (például úgy is fejlődik), és nagyjából ugyanazt a szerepet tölti be, mint a CP 2020 esetében, egy általános szakértelmet, hogy a karakter mennyit tud a világról. A 9 tulajdonság és a Műveltség meghatározása ugyanazokkal a módszerekkel megy, amit már megszoktunk, pontosztással vagy 9*D10 dobással.

Ezt követően viszont elmaradnak (egyelőre) a megszokott Szerepek, ehelyett egyből a Szakértelmek kiválasztására kerül a sor, erre pedig 10+Int+Műveltség számú pontunk van. A szakértelmek szintje 1-10 között mozog, 1-5 között 1:1 a pontköltés aránya, 6-10 között 2:1. Egyes szakértelmeket induló karakterek nem vehetnek fel 5. szintnél magasabban.

Ha megvagyunk a szakértelmekkel is, a játék fontos döntés elé állít minket: ifjú, lelkes titánokkal akarunk, akiknek nincsenek hatalmas szintű szakértelmeik, de előttük a világ, avagy harcedzett, sebhelyes veteránokkal, akik már sokat tudnak, de emiatt már nehezebben is fejlődnek, és már van pár sötétebb folt a múltjukban. Ha a Kezdőt választjuk, választanunk kell egy sablont, felírjuk az onnan kapott szakértelmeket és extrákat.

mz_09.jpg

Ha a Profit, akkor a CP 2020 életút táblázatához hasonlót kapunk, ahol kidobhatjuk, mi történt velünk.

mz_10.jpg

Ezen felül minden két évért választhatunk egy Hivatást, amiből szakértelmeket kapunk.

mz_11.jpg

A játék rendszere innentől kezdve lényegében ugyanaz, mint a CP 2020: a próbák Főjellemző + Szakértelem + Módosító + D10 vs Célszám alapon mennek, az 1 Kritikus Balsiker, a 10 Kritikus Siker, amit addig dobunk újra, amíg 10-eseket szórunk. A szakértelmeket ugyanúgy Fejlődés Pontokból lehet növelni, mindegyiket külön fejlesztve.

A kellékek terén a játékban van pár visszaköszönő darab, néhány fegyver képe egyenesen a Morgan Blackhand's Street Weapons könyvből mosolyog ránk, a full-borg arzenálból.

mz_12.jpg

 

A legizgalmasabb rész viszont kétségkívül a mecháké, melyekből elég sokat kínál már az alapkönyv is, és kedvünkre építhetünk magunknak sajátokat mesélőként vagy akár játékosként is, ha a történet engedi.

mz_13.jpg

 

Űrben játszva akár saját csillaghajókat is tervezhetünk a rendszerrel.

mz_14.jpg

 

A harc terén vannak változások a CP 2020-höz képest, például a már említett Hit pontok, amiket a mecha harcban a Kill pont vált fel (1 Kill = 25 Hit). Ezek már azok a tűzerejű fegyverek, amiktől nem lehet megsebesülni: ha eltalálnak emberként, elpárologsz. Itt akkor lesz valaki "csak" sérült, ha nem a fegyver sebzi direktben, hanem egy ráomló épület.

mz_15.jpg

 

Vélemény

A Mekton bevallottan egy anime játék, ahol a hősök az Életnél Is Nagyobbak, és Nagyon Nagy Hősök, a gonoszok pedig Velejéig Romlottak. Nem próbál meg komolytalan lenni (az inkább a kiadó másik anime termékének, a Teenagers From Outer Space játéknak a sajátossága), de nem is veszi magát véresen komolyan. Nagyon tág mozgásteret enged, az egyszerű akciójátéktól a háborús drámáig, mindezt nagyon egyedi hangulattal vegyítve. Nekem még mindig rajta van a Feltétlenül Kipróbálnám listámon.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr4116574940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása