Retro Rpg

Retro Kincsek 21. - James Bond RPG

2021. június 05. 09:33 - Barnabas Birkas

Szerepjáték Őfelsége Titkosszolgálatában

jb_01.jpg

Első Megjelenés: 1983

 

A James Bond szerepjáték egy igazi rakéta volt: 1983-as megjelenésekor villámgyorsan ívelt fel a népszerűsége, közel 100.000 példányban kelve el rövid idő alatt, leszorítva trónjáról az addig domináns TSR-féle Top Secret-et, majd alig négy évvel később, 1987-ben már bele is állt a fölbe, mikor az Avalon Hill kiadónak (a játékot megjelentető Victory Games anyacégének) nem sikerült megújítani a szerződést a filmjogokat birtokló Danjaq/Eon Productions céggel Ezzel természetesen csak a hivatalos új kiadványok sorát vágták el, a rajongók még 2017-ben is készítettek modulokat hozzá.

 

A Játék

A James Bond szerepjátékban a karakterek az MI 6 ügynökeiként kell tevékenykedniük: Őfelsége nevében küldetéseket hajtanak végre szerte a világnak, nyomoznak, elrabolt tudósokat és találmányokat szereznek vissza, nőket mentenek meg (és csábítanak el).

jb_02.jpg

 

Természetesem a másik oldalon ott találjuk a Bond univerzum jellegzetes gonosztevőit: a többségük a filmekben és a könyvekben is felbukkan, bár az egyik leghíresebbet, a Blofeld-vezette SPECTRE ki kellett hagyniuk, mert annak licensze vitatott volt.

jb_03.jpg

 

A Karakteralkotás

A játékosok karakterei három kategóriába tartozhatnak: Zöldfülű, Ügynök vagy 00-ás Ügynök. Ettől függ, hogy induláskor hány (3000 / 6000 / 9000) Karakteralkotás-pontból gazdálkodnak: ezekből kell megvásárolniuk mindent, így még a Magasságot és a Tömeget is (ezekből Hírnév pontokat kapva), a tulajdonságokat és a szakértelmeket.

jb_04.jpg

A játék 5 tulajdonságot használ: Erő, Ügyesség, Akaraterő, Észlelés és Intelligencia. Az érték 1 és 15 között lehet, egy ügynököknek minimum 5 kell mindegyikből, hogy kvalifikálják magukat az MI-6 szolgálatában, így ezt megkapják automatikusan. Ha ennél magasabbat akarnak, akkor sávosan egyre többet is többet kell rákölteni.

A szakértelmek szintén 1-15 szint között mozognak, az első szint megvásárlása után a növelés olcsóbban történik.

jb_05.jpg

 

Ezeken kívül még számos levezetendő érték van, a mozgási sebességtől a kitartáson át a puszta kezes sebzés szintjéig.

A Gyenge Pont egy fontos karakterelem, ez mutatja meg, hogy mire vagy érzékeny, mitől félsz vagy mitől vagy függő.

jb_06.jpg

 

Opcionális szabályként Hivatást is választhatunk, ami megmutatja, mit dolgoztunk a szolgálat előtt: erre legfeljebb 6 évet szánhatunk, mindegyikben választva egy szakterületet és kapunk 20 Karakteralkotás-pontot, amit csak ezekre lehet elkölteni. És ezekért is kapunk további Hírnév-pontokat, növelve annak az esélyét, hogy a hírünk megelőzzön minket.

jb_18.jpg

 

A Rendszer

A James Bond rendszere a "d100-zal aládobós" kategóriába tartozik, bár nem a legegyszerűbb fajta. Először is, minden szakértelemnek mellett zárójelben két érték van feltűntetve, X/Y jelleggel. Az X maga a szakértelem szintje, 1-15 között, az Y viszont az Elsődleges Esély értéke, ami a szint és az adott szakértelemhez tartozó tulajdonságok kombinálásából áll össze, valahogy így:

jb_07.jpg

 

Ez az Y érték az, amivel a próbák során számolnunk kell, viszont erre még jön a feladat nehézségéből fakadó Könnyűségi Faktor, ami 1/2 és 10 között mozog, és minél nagyobb, annál jobb a játékosnak (ezért sem Nehézségi Faktor a neve). Ezt a próba előtt mondja meg a mesélő:

jb_08.jpg

 

Szóval van egy Könnyűségi Faktorral megszorzott Elsődleges Esélyünk, ekkor nincs más dolgunk, mint dobni d100-zal, és megnézni a Siker Táblázatot, hogy mit ért nekünk ez a dobás:

jb_09.jpg

 

Tegyük fel, hogy van egy 15-ös Elsődleges Esélyű Szakértelmünk, amire a mesélő azt mondja, hogy 5-ös Könnyűségű, így a Siker Esélye 75. A táblázat 71-80 sorát megnézve máris látjuk, hogy d100-zal dobva 01-08 között érjük el a Kiváló, 09-16 között a Nagyon Jó, 17-40 között Jó és végül 41-SC (vagyis 75) között Elfogadható. A Siker Esélye (SC) feletti dobás és a 100 mindig sikertelen. Nem mondom, hogy ez a világ legkönnyebb rendszere, de némi gyakorlással hozzá lehet szokni.

 

A Harc során a karaktereknek szakértelem próbákat kell tennie, a fentebb vázolt módon, ám a sebzésnél tovább bonyolódik a helyzet, egyfelől mert a puszta kéz és a különféle fegyverek nem egy számértéket sebeznek, hanem A-L közötti sebzés-osztályt, amik pedig a Siker mértékétől függően okoznak Kábulatot (ST), Könnyű Sebet (LW), Súlyos Sebet (SW) Harcképtelenséget (IN) vagy Halált (KL). A fenti állítást fenntartva, elsőre kissé riasztóan hangzik, ám a játék sikere is mutatja, hogy nem megszokhatatlan.

jb_10.jpg

 

A játékrendszeren belül a harcon kívül a kémtörténetek kedvenc elemeire, az üldözésekre, szociális interakciókra (például Meggyőzés vagy Csábítás) és a szerencsejátékokra, kaszinózásra is külön fejezet van.

jb_11.jpg

 

A fejlődéshez használt Tapasztalati Pontokon kívül a rendszer még két különleges pontot használ, a Hírnevet és a Hőspontot. Előbbit sok mindenből lehet gyűjtögetni, abból is, ha alacsony vagy, ahogy abból is, ha nagyon magas, vagy éveket töltöttél valamilyen hivatásban. És persze a bevetésekért is kapunk, így előbb-utóbb a hírünk előttünk jár majd, interakciónál az NJK felismerhet, ami hatással lehet a hozzáállására is.

jb_12.jpg

 

A Hőspont egy Joker, amivel a próbák Sikerességét lehet befolyásolni, egyből a dobás után. Ezek száma természetesen véges, és nem töltődnek újra, a mesélőtől függ, mennyit ad jutalmul és mikor.

 

Felszerelések terén Q áll a rendelkezésünkre, a 80-as évek fegyverei és autói mellett különleges kütyük és járművek segítik az ügynökök munkáját.

jb_13.jpg

 

A mesélő elég sok segítséget kap a saját kalandok kitalálásához, a filmekben szereplő különféle barátok és ellenségek többsége képpel, leírással és értékkel szerepel a könyvben, segítve a beleélést.

 

 

Mivel a SPECTRE és Blofeld a már említett jogvita miatt nem szerepelhetett a könyvben, helyett kapunk egy teljesen új titkos szervezetet, a TAROT-ot, ami a tarot-kártya különféle lapjaival jelöli ágazatait. Ennek vezetője pedig Karl Ferenc Skorpios...

jb_15.jpg

 

Kiegészítők

A játékot rövid futamideje alatt bőségesen ellátták kiegészítőkkel, melyek többsége az egyes filmekből íródott, vagy annak folytatása, kiegészítése volt.

jb_16.jpg

 

Ezeken kívül jelent meg egyebek mellett külön kézikönyv Q kütyüiről (Q Manual), gazfickó gyűjtemény (Villains) és a mesélőknek hasznos információkat adó Thrilling Locations és For Your Information.

jb_17.jpg

 

Vélemény

A James Bond szerepjátékból árak a hamisítatlan 80-as évek hangulat, annak minden jó és rossz tulajdonságával. Kétségtelen, hogy a rendszere mai szemmel nehézkesnek tűnhet, de nem teljesen átláthatatlan, és kis gyakorlással nagyon pörgős lehet. Számomra az Egyszer Kipróbálnám kategória.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr2316582654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thészeusz 2021.06.05. 21:13:13

De jó! Ez sokkal érdekesebb ismertető volt, mint ami régen a Bíborhold Magazinban volt. Emlékszem, valahogy sikerült levadászni azt a számot, amiben benne volt (talán a Silverland üzletben) és tök csalódott voltam, hogy csak egy egyoldalas, nyúlfarknyi ismertető volt, amiből kábé semmi sem derült ki.

Azóta megvettem pár éve a Covert Ops szerepjátékot, hogy legyen egy szupertitkosügynökös játékom, az is egész jópofa (és ahogy olvasom, jóval egyszerűbb)

Barnabas Birkas 2021.06.05. 22:09:48

@Thészeusz: :) Gondolkoztam, hogy melyik legyen a cikk tárgya, ez vagy a Top Secret, de azt majd egy későbbi cikkben mutatom be. Van még pár másik kém-játék, lásd Ninjas & Superspies.
süti beállítások módosítása