Sziasztok!
A címben felvetett témát külön cikkben tárgyaljuk, mert fontos a korszak megértése szempontjából. A 90-es évek közepére berobbant a gyűjtögetős kártyajátékok piaca és a Wizards of the Coast volt ennek a vezető játékosa. Olyannyira hatott a szerepjátékos közösségre, hogy repedések támadtak benne. Sokan a szerepjáték mellett áttértek teljesen, vagy részben a kártyázásra. Több helyi piaccal kapcsolatban is olvastam, hogy kisebb kiadók csődbe mentek emiatt. Gondoljunk csak arra, hogy a hazai szerepjátékos kiadókra is hatott. Az évtized végére nálunk is a kártyázás erősebb volt a szerepjátéknál. Tehát, ahogy a Wizards lépdelt felfelé, a TSR úgy ment le és a vége az lett, hogy az előbbi bekebelezte az utóbbit.
A 90-es évek elején a TSR a csúcson volt, több terméket futtatott és a D&D kapcsán is több vonal futott (pl. a támogatott settingek száma elég komoly volt). 93-ban pl. olyan találkozót rendeztek, amin 18.000 ember vett részt. 94-ben szerződtek az első D&D film jogaira. Akkoriban a videójátékok piacán is sorra jöttek a D&D licensszel rendelkező játékok.
Viszont 95-ben már a Wizards of the Coast és a Games Workshop megelőzte őket az eladásokban. A sok termékvonal visszaütött. Többek között a sok kiegészítő sokat rontott a játékbeli egyensúlyon és ez kárt okozott a hosszútávú kiadásnak. Ráadásul nyilvánvalóvá vált, hogy a társasjátékos elemeket felvonultató, előkészületet nem igénylő termékek kelendőbbek, mint az "időrabló" és grafomán képességeket igénylő szerepjátékok. Ez a szembenállás mindig is megvolt, de ebben az időben egy kiáramlást okozott a szerepjátékból, és akkor még nem beszéltünk más szórakozási formákról, mint a videójátékok.
96-tól komolyan elindult a lejtmenet. A TSR megpróbált belépni a kártyás piacra is, a Dragon Dice és Spellfire játékokkal, de nem sikerült költséghatékonyan működtetni őket: drágán gyártották és nem fogyott a kívánt mértékben. 40 milliós eladás mellett a cég túl kevés készpénztartalékkal rendelkezett. Nem tudott fizetni a szállítóknak, a jogdíjjakkal tartoztak, stb. 97-et 30 milliós tartozással kezdték, addigra vagy 30 munkatárstól búcsút vettek. Ebben az évben végül eladták a céget a WotC-nak.
A TSR korszak lezárult, indult a Wizards időszak a D&D történetében. Egy ideig még futott a cég logója a Wizards termékeken és kiadtak még pár dolgot (pl.: Alternity), de ha jól tudom, 99-re teljesen eltűnt.
A Wizards of the Coast 90-ben kezdte meg a tevékenységét és szerepjáték kiadás mellett társas és kártyajátékokkal foglalkoztak. 93-ban jöttek ki a Magic:The Gathering gyűjtögetős kártyajátékkal, ami szinte azonnal népszerű lett, 94-95-ben már itthon is látható tábora volt és a helyi konkurencia is formálódott.
Miután bejött a kártyaüzlet és a TSR csődbe került, átvették a céget és vele együtt a D&D jogokat. Új alapokra helyezték a fejlesztést. Az új D&D, a 3.0 2000-ben jött ki. Alkalmazták a kártyában jól bevált módszereket, mechanikákat. Első körben template-eket alkalmaztak a szabályok leírásánál, főleg a varázslatoknál. Aztán kulcsszavakat használtak, amelyek azonosítottak egy tulajdonságot, vagy leírtak egy állapotot, esetleg egy konkrét tevékenységet fedtek le. Deklarálták, hogy a speciális felülírja az általánost. Továbbá szétválasztották a szabályokat azokat színesítő szövegektől. Végül rendezték a reakciók és megszakító akciók kérdését.
Nagyjából ezek a mechanikai elemek, szabványosítás, valamint játékosközpontú fejlődésrendszer és pár kozmetikai módosítás, ami meghozta a D&D 3. kiadásának sikerét. Ehhez képest a második kiadás kevésbé volt összeszedett, lényegesen több fajta alrendszert használt és sokszor egy elem, pl. egy varázslat saját szabályozást vezetett be. A harmadik kiadás viszont mindezt felülbírálta és lényegében mai napig látható méretű tábora van, még ha az is eltűnőben. Viszont ehhez képest a negyedik kiadás tovább vitte a folyamatot, de érdekes módon ezt már nem fogadta be a szerepjátékos társadalom. Erre válaszul megszületett az ötödik kiadás, ami megint népszerűvé tette a D&D-t, igaz, érdekes kompromisszumokkal. De ez már nem a retro blog hatásköre.
Üdv,
Retrorpg