Első Megjelenés: 2002
Amikor 1992-ben a mozikba került Kristy Swanson, Donald Sutherland, Rutger Hauer és Luke Perry szereplésével az eredeti Buffy, the Vampire Slayer, a horrorvígjáték fogadtatása eléggé "vegyes" volt (az IMDB-n 5.7 most az állása). A film forgatókönyvét jegyző Joss Whedon finoman szólva nem volt elégedett a filmmel, így 5 évvel később már a saját produkciós cégén keresztül, tévésorozat formájában futott neki újra, egy kicsit sötétebb tónussal. A többi már, mondhatni, történelem: a sorozat összesen 7 évadon és 144 részen keresztül vezette Buffy és csapatának kalandjait, a spin-off Angel 5 évadot és 110 részt ért meg. Ehhez hozzá jön még kb 100 képregény, 1998-2018 között a Dark Horse Comic kiadásában, azóta pedig a BOOM! Studios-tól, és kb 60 regény (a képregények és a regények nem minden esetben számítanak kánonnak).
Manapság már természetes, hogy egy sikeres sorozatból aránylag gyorsan szerepjáték is készül (lásd Altered Carbon vagy a The Expanse), 2002-ben viszont még meglepetést okozott, amikor a futó sorozat mellett az Eden Studios megjelentette a Buffy the Vampire Slayer (BtVS) szerepjátékot, C.J. Carella Unisystem rendszerének Cinematic verziójával.
A Játék
A BtVS egykötetes kiadásban jelent meg, egyetlen könyvben tálalva minden szükséges mechanikát és háttérinformációt, ami kellhet a játékhoz: a karakteralkotás és a sorozat első öt évadának eseményei mellett még a Classic Unisystemtől való eltéréseket, és a kettő közötti konverziót is tartalmazza (ha valaki feltétlenül szeretne karaktereket áthozni a Witchcraft, az Armageddon vagy az All Flesh Must Be Eaten világából.
Az alapkönyv kiállítása nagyon igényes, remek színes képekkel és minden oldalra beszuszakolva legalább 1-2 (3-4-5) idézetet a sorozatból (természetesen évad/rész referenciával).
A Világ
A BtVS világa egy tini-horror-komédia, ami a kaliforniai Sunnydale városában játszódik. Az alap konfliktust a világot egykor uraló démonok és hátrahagyott teremtményeik, a vámpírok szolgáltatják, akik ellen a Vadász, a mitikus Kiválasztott küzd. A sorozat évadai során számos főellenség és kisebb rémség felbukkan, általában minden évad egy-egy főgonoszt és számos kisebb ellenfelet vonultat fel. A Vadász oldalán ott küzdenek a segítői, akik közel sem bírnak akkora hatalommal (sőt, általában semmilyennel), legfőbb támasza pedig az Őrző, aki morális iránytű, könyvtáros és tanácsadó, egy személyben.
Karakteralkotás
A játék kezdetén két lehetőség áll a Szereplők (a játékosok) és a Rendező (a mesélő) előtt: eljátszhatják az eredeti sorozat szereplőit, akiknek a készre kidolgozott karakterlapját mind felvonultatja a könyv, vagy elkészíthetik saját Vadászukat és segítőiket, hogy valahol máshol vegyék fel a harcot a világ rémségei ellen.
Ha a saját karakterek kidolgozását választjuk, a rendszer itt is kínál előre elkészített archetípusokat, ha nem akarnánk teljesen nulláról felépíteni mi magunk a szereplőt.
Ha teljesen sajátot szeretnénk létrehozni, akkor elsőként meg kell határoznunk az erőnk szintjét is behatároló Típust, a Tulajdonságokat, az Előnyöket és Hátrányokat, illetve a Szakértelmeket.
A Típus alá három kategória tartozik: Hős, Fehérkalapos és Tapasztalt Hős. Az első kategóriába azok a szereplők tartoznak, akik önmagukban is a történet főszereplői, mint a Vadász vagy egy tapasztalt Őrző. Erősek, komoly képességekkel vagy különleges erőkkel.
A Fehérkalaposok azok az "átlagemberek", akik belesodródtak a történetbe azután valahogyan életben maradtak. Nincsenek különleges képességeik, ám sokkal több Drámapontjuk van, ami megnöveli életben maradási képességüket és szakértelmeikkel nélkülözhetetlen segítséget nyújtanak a Hősöknek.
A Tapasztalt Hősök az első kategória fejlesztett változatai - ha valaki mondjuk a csapatból az egyik eredeti szereplőt alakítja, célszerű ezt a típust választania a többieknek, hogy ne maradjon le tőle.
A második lépés a Tulajdonságok: Erő, Ügyesség, Állóképesség, Intelligencia, Észlelés, Akaraterő. Erre a Hősnek 20, a Fehérkalaposnak 15 pontja van. Az emberi átlagérték 2, a csúcs (7) már a szuperlények kategóriája. Az Életerő is ennél a pontnál kerül meghatározásra, egy kicsit matekozósan (de van szerencsére hozzá táblázat is).
Az Előnyök és Hátrányok rész kimondottan jól sikerült, elég sok lehetőséget kínálva a különféle karakterek létrehozására. Vannak, amik párokba vannak rendezve vagy egyaránt jelenthetnek mindkettőt (például az Attraktív), és a legtöbbje több szinten is felvehető, egyre erősebb bonuszt vagy büntetést adva. De például ha azt szeretnénk, hogy a mi karakterünk legyen a Vadász (The Slayer), azt is Előnyként kell felvennünk.
A Szakértelmek terén nagyon érződik, hogy "áramvonalasítottak" a rendszeren, mert míg a Classic Unisystem több tucatnyi jártasságot sorol fel, addig a Cinematic beéri 18-al. Ezek elég tág kategóriát jelentenek, például a Gun Fu magába foglalja az összes lőfegyver használatát. A szakértelmek és képességek alapján mindenki megkapja a maga Harci Manővereit is.
Mint már említettem, a Drámapontok elég jelentős szerepet kapnak: ha ebből rááldozunk egy feladatra, jelentős bonuszt kaphatunk a próbákra. A Hősök sokkalta kevesebbet kapnak ezekből, mint a Fehérkalaposok, ráadásul még vásárolni is dupla annyi TP-ért tudják, hozzájuk képest.
A Rendszer
A játék alap mechanikája nagyon egyszerű: D10 + Tulajdonság + (Tulajdonság vagy Szakértelem). Az így kapott eredményt kell összevetni a Siker Táblázattal, ami megmutatja, hogy mennyire voltunk jók. Az egyes feladatok nehézsége magára a dobásra ad módosítót.
A harc során is megmutatkozik az egyszerűsítés, a sebzések kockadobás helyett fix értékkel működnek, amit a Sikerszint módosít, ahogy a páncélok védelme is egyszerűbb lett. Kiemelten fontos szerepet kapott benne a félelem is, hiszen az ellenfelek többsége a vámpír/démon/harcirobot/emberdémonrobotszörny kategóriába esik.
A játékhoz kapunk egy (szintén egyszerűsített) mágiarendszert is, amik inkább rituálékra és nagyobb erejű, misztikus varázslatokra való, nem pedig tűzgolyókra.
Kalandok
Az alapkönyv felsorolja szinte mind az öt évad emlékezetes szereplőit, barátokat és ellenségeket egyaránt, nem csak a történetbeli szerepüket és céljaikat, de játéktechnikai adataikat is. Így ha az eredeti szereplőkkel játszunk, máris fejest ugorhatunk Sunnydale-be, a Rendező által kiválasztott ponton lépve be a sorozatba.
Az igazi móka persze a saját történetek kitalálása és levezetése, akármilyen karaktert is hozunk. A mesélőknek szóló részben nagyon jó vázlatot kapunk a Jelenetek, Részek és Évadok elkészítéséhez, sőt, még az alternatív Sunnydale kidolgozásához is: a történet folyhat párhuzamosan a Buffy részeivel, mint egy B-csapat kalandjai, vagy akár az eredeti szereplők helyét is átvehetjük új karakterekkel. A játékbeli kalandok kitalálásához (mint minden tévésorozatból írt szerepjátéknál) hasznos újra néznünk az évadokat, azok mentén haladva (főleg, ha az igazi csapattal párhuzamosan tevékenykednek).
A könyvben kapunk egy jól kidolgozott példakalandot is, amit kifejezetten egy kampány (bocsánat, Évad) beindítására szántak, új NJK szereplőkkel és ellenfelekkel.
A könyv végére a Buffy-nyelv összefoglalása került: ez nem is annyira a szlenget, hanem a szófordulatokat és a beszédmódot összesíti, hogy igazán belemerülhessünk a történetekbe és a karakterekbe.
Kiegészítők
A játékhoz számos kiegészítő is megjelent, és bár ezek egyike sem kimondottan nélkülözhetetlen, hasznos adalékokkal szolgálhatnak a történethez. A Slayer's Handbook igazából egy játékosok kézikönyve, ami kifejti a Vadászok kiképzését, hátterét, és a segítségével akár alternatív korszakba is helyezhetjük a játékunkat. A könyv végén kapunk egy kalandot is, ami az alapkönyv mintakalandjának a folytatása. A Monster Smackdown a bestiárium szerepét tölti be, és a mintakaland harmadik részét is megkapjuk. A Director's Screen nem csupán egy mesélői paraván, ugyanis mellékeltek hozzá egy 56 oldalas könyvecskét, mesélői tippekkel, és három további kalandot a mintakaland Évadához. A The Magic Box játék mágia- és pszirendszerét színesíti tovább, és itt is kapunk egy kalandot, ami azonban nem egyértelműen a mintakaland folytatása (de be lehet illeszteni a sorba). Az utolsó megjelent könyv a Character Journal, ami egy tizenhat oldalas füzetke, de lényegében egy nagyon részletes karakterlapként funkcionál.
Sajnos a licensz elvesztése miatt a Welcome to Sunnydale és a Tea and Crossbows kiegészítők már nem jelentek meg: az elsőről tudni lehet, hogy magát a várost részletezte volna, az utóbbi viszont csak tervezési fázisban volt (napokkal a jogi ügyek lezárulta előtt dobták be az ötletet) és annyit tudni, hogy az Őrzőket mutatta volna be alaposabban.
Angel RPG
Ez a játék az egyik oldalról egy teljesen önálló szerepjáték, a Buffyhoz képest némileg sötétebb világgal, másrészt viszont rendszerében egy azzal teljesen kompatibilis (bár bővített) szabálykönyv. A helyszíne Los Angeles, és a játékosok itt már nem csupán emberek és vámpítok lehetnek, hanem különféle természetfeletti képességekkel bíró lények is. Ehhez a játékhoz is terveztek több kiegészítő is, de csak a Director's Screen jelent meg. A Character's Journal és a játékosok kézikönyvének számító Investigator's Casebook a licensz elvesztése miatt a fiókban maradt.
Vélemény
Már az Armageddonnál éreztem, hogy az Unisystemet ki kell próbáljam valamikor, de a Buffy átolvasásakor érett meg bennem a gondolat, hogy muszáj lesz. Hogy őszinte legyek, ezt talán még mesélni is kipróbálnám, szóval nálam a Feltétlenül Kipróbálandó kategória.