Retro Rpg

Miért játszunk? 4. Az asztali szerepjáték és konkurenciái a 90-es években.

2021. július 13. 09:28 - Retro Rpg

Üdv,

Jellemzően már az asztali szerepjáték kifejlődésekor megindult az a folyamat, ami miatt az rpg saját magából kifejlődő konkurenciát kapott. Ezt a témát járjuk körbe a mai posztban.

Már a dnd kijövetelekor felmerült, hogy milyen jó lenne ezt a sok számítást igénylő hobbit kicsit automatizálni, hiszen valóban elég sok műveletet el kell végeznünk egy-egy játékülés során. Lényegesen kényelmesebb, ha valami rendszer könyvel helyettünk és nekünk csak a játékmenetre kell koncentrálnunk, valamint csak néha ránézni a folyamatokra vagy adatokra ha valamilyen döntést kell hozni.

dungeon_1975.png

Szóval pár ember ezt felismerve már a dnd hajnalán elkezdett fejleszteni dnd alapú számítógépes szerepjátékot. Az elsők még nem igazán voltak fantáziadúsak, pl. 1975-ben két Dungeon néven futó crpg is kijött. ezek még amatőr próbálkozások voltak és csak egyetemi nagygépeken futottak, hiszen akkor még csak ilyenek léteztek. Az első computer rpg implementációk multiplayer játékok voltak, később indultak a singleplayer implementációk  pl. ezeknek egyik alfaja, amik az egyik népszerű őspéldányról a Rogue-ról (1980) kapták a nevüket. Ugyanis felmerült egy olyan aspektus, hogy ha nincsenek társak, akkor is tudjunk játszani szerepjátékot. 

A számítógépes szerepjátékok terjedtek, de továbbra is marginális volt az ismertségük és az elismertségük. Lassan azért változott a helyzet, bejött az első nézetes mód és grafikailag is kezdtek többet adni. (Lásd Wizardry sorozat és Bard’s Tale pl.) Így szélesebb körben terjedt a műfaj, igaz még mindig kis mértékben. Ekkor még az asztali szerepjáték csúcson volt, a gépi megjelenítés nem tudott versenyezni a kreatív szóbeli leírásokkal és a színes-szagos kiadványok grafikáival.

Későbbiekben, ahogy a számítástechnika fejlődött és a grafikai megjelenítés egyre gazdagabb lett és a cégek egyre profibb termékekkel kezdték errodálni az asztali szerepjátékos közösségeket. Természetesen nem csak ezek hatottak a játékosokra, számos más hobbi és szórakozási forma  is kínált látványosabb és kényelmesebb időtöltést. Ugyanis a látvány mellett a komfort is ott volt a latban. Nem kellett felkészülni egy crpg-hez, nem volt vita a játékos társakkal és sok esetben kevés üresjárattal járt a játék. Ráadásul egységnyi időre vetítve komolyabb fejlődést kínáltak a játékok a karakterfejlesztésben. 

Szerencsére azért nem minden előny a crpg-k oldalán van, a szerepjáték szociális oldala a mai napig az asztal mellett (vagy újabban online beszélgetésben) élhető ki. Talán ennek köszönhetjük, hogy még nem tűnt el az asztalizás, vagy az is lehet, hogy mert még nincs igazi AI. :) Egyébként idővel meg lehet unni az algoritmizált harcokat és feladványokat is. Főleg ha a régi példányokat próbáljuk, ahol még a történetvezetés nem volt szempont.

Meg kell említeni a MUD-ot és a levelezős szerepjátékot, mint oldalági rokonok. Ezek hasonló élményt adtak, mint a korai CRPG-k, míg a MUD online PVE és PVP játékmenetre volt kihegyezve, addig a levelezős játékok ugyanezt papír alapon szolgáltatták megadva az olvasás élményét egy crpg-n keresztül. Egyébként nem vagyok benne biztos, hogy így máshol is működött a dolog, mert nálunk pont a MUD-ot implementálták levelezős formában, mert akkoriban még szegényes volt az internet ellátottság.

A másik komoly vetélytárs, ami az asztali szerepjáték visszaszorulását okozta a 90-es években az a gyűjtögetős kártyás szerepjátékok. Érdekes az elnevezés, mert annyiban szerepjáték egy ilyen kártyajáték, hogy komoly lore van mögötte és szerepjátékból származó mechanikákból épül fel. Sok esetben varázslót vagy más nagyhatalmú lényt alakítunk, aki mindenféle dolog, lények, varázslatok, tárgyak, épületek megidézésével küzd hasonló vetélytárs ellen. 

s-l1600.jpg

Vonzereje a játéknak a fizikai lapokban megtestesülő társasjátékos jelleg, valamint a papíron egyenlő feltételek, továbbá lényegesen könnyebb megtanulni az alapjait és maga a gyűjtögetés is komoly tényező. Végre nem kell nagyhatalmú mesélő kénye kedve szerint hánykolódni a szenvedés tengerén. Valljuk be ehhez sok rossz mesélői magatartás is hozzájárult. Akkor még nem említettük a végtelen grindelős lélekölő kampányokat és társaikat. Szerencsére akkoriban még nem kellett olyan sznobokkal hadakozni, akik a tudományosság álcáján keresztül próbálták eladni a fixa ideáikat egyetlen üdvözítő evangéliumként, de azért jócskán akadt pár önjelölt megváltó, akik miatt a konkurens a szerepjátéknál jóval determinisztikusabb hobbik elhappolták a kiábrándult játékosokat.

A sorsod tényleg a te kezedben van, főleg ha jó a paklid.

Nem is csoda ha pillanatok alatt elterjedt ez a játékforma a 90-es évek közepén és játékosok millióit hódította el az asztali szerepjátéktól a kártyázás mellé. Szerencsére idővel kiegyenlítődött a helyzet és a két frakció már nem tekinti egymást ellenségnek, ahogy a kezdetekkor. Érdekes, hogy a CRPG-k esetén ez sohasem merült fel, vajon miért? Pedig biztos lett volna rá ok.

Hogy ezek és más mellett miért tudott megmaradni a szerepjáték szerintem? Mert az ember társas lény és a szerepjátékon kersztül ki tudja élni a szociális igényeit, ráadásul sokkal szabadabb kreatív lehetőségeket biztosít, mint más hasonló játékformák.

Most, hogy felvillantottunk pár korabeli árnyoldalt a konkurencián keresztül következő részben rátérünk arra, hogy miért tartjuk jobbnak az akkori játékokat a kezdeti próbálkozásoknál és a műfajt képviselő néhány későbbi példánynál.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr2716625466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thészeusz 2021.07.20. 19:42:59

Szent Kleofás! Tényleg mennyire “utáltam” a kártyásokat... akkoriban azt hittem, hogy kinyírják szerepjátékokat... és tényleg fura, hogy a CRPG-kkel nem volt ilyen szembenállás

Retro Rpg 2021.07.26. 22:25:06

@Thészeusz: Én is azt éreztem. A CRPG esetén talán az is a különbség, hogy azt nem a szemed előtt játszották. :)
süti beállítások módosítása