Retro Rpg

Retro Kincsek 35. - Farscape Roleplaying Game

2021. július 29. 22:00 - Barnabas Birkas

Csillagközi Szökevényvonat, avagy Muppet Show az űrben

fscp_01.jpg

Első Megjelenés: 2002 

A Farscape ausztrál-amerikai sci-fi sorozat 1999-2003 között futott, a The Jim Henson Company és a Hallmark Entertainment közös projektjeként. Az idegen világba szakadt földi űrhajós és szökevény társainak kalandjait négy évadon, 88 részen keresztül követhettük, majd miután a túl magas gyártási költségek miatt elkaszálták, egy két részes minisorozat (Farscape: The Peacekeeper Wars) egészen tisztességes lezárást kapott, elvarrva a szálakat. A sorozat előkelő helyen szerepel a sci-fi és kultikus sorozatokat tartalmazó listákon, több Saturn Awardot is nyert, a lezárást pedig Emmy díjra jelölték kiemelkedő vizuális effektjei miatt.

A szerepjáték változata már nem volt ilyen szerencsés: ez volt az AEG kiadó első önálló D20 rendszerű játéka (bár korábban számos kiegészítőt készítettek ehhez a rendszerhez), és hiába fektettek bele rengeteg munkát, igényesen bemutatva nem csak szereplőket és a világot, de gyakorlatilag az első két évad (01-44 epizód) eseményeit részről részre, a sorozat elkaszálása után a kiadó gyakorlatilag ejtette a játékot, semmilyen kiegészítőt vagy folytatást nem tervezve hozzá. A tapasztalatokat mindenesetre jól hasznosították előbb a módosított D20 alapú Spycraft, majd az annak motorjával elkészülő Stargate SG-1 szerepjátékokhoz.

A Játék

A Farscape szerepjáték egykötetes kiadványként jelent meg, viszont technikailag csupán egy "világkönyv", amihez a D&D 3.0 alapkönyvei (Player's Handbook és Gamemaster's Guide) is szükséges. A könyv tizenhárom fejezete ezekre épül, bár több helyen is erősen eltérve az eredeti szabályoktól.

A Világ

A Farscape univerzuma nem egy távoli jövő, hanem egy, a Földtől távoli, a mi XXI. századunkkal egyszerre létező csillagközi történet. Főhőse John Crichton, egy földi űrhajós, aki egy kísérleti űrhajóval tett repülése során egy addig ismeretlen féreglyukon átrepülve egy távoli helyen köt ki, szó szerint becsapódva egy másik hajóba (így akaratlanul is megszerezve első ősellenségét, a balesetben elhunyt pilóta bátyjának személyében). Végül Moya, egy gigantikus, élő és teljesen fegyvertelen Leviathán űrhajó, egykori fogolyszállító fedélzetén kénytelen menekülni a Békefenntartók (Peacekeepers) erői elől.

fscp_02.jpg

Ebből az alapvetésből indult ki a sorozat, és ha valaki nem látta volna egyetlen részét sem, a könyvből könnyedén behozhatja a lemaradását, legalábbis egy bizonyos pontig: kb. 55 oldalon megkapjuk az első 44 rész összefoglalt történetét. Ehhez még kapunk egy hosszabb leírást a főbb szereplőkről, életükről és céljaikról.

fscp_03.jpg

Az egyik legdominánsabb nép ebben az univerzumban a nagyon is emberszerű Sebacean, akik egykor fegyelmezett, a háborúhoz értő, ám alapvetően békés népből előbb a háborúkat megfékező, bárkinek segítséget nyújtó Békefenntartók, végül erőszakosan terjeszkedő, militarista hódítókká váltak. A játékban ők az egyik "ügyeletes ellenség", sokban hasonlítva a Star Wars birodalmának gépezetére. Ugyanakkor őket sem lehet egységesen gonosznak tekinteni, és ha a játékos valami emberszerű fajra vágyik, ez az optimális, bár közel sem az egyetlen opció.

fscp_04.jpg

Igazából szinte minden más nép (talán csak a hüllőszerű Scarrant kivéve) sokkal kisebb létszámban van jelen a Farscape univerzumában, ugyanúgy, ahogy egy fantasy világban is az emberek dominálnak. Jó pár humanoid idegen nép létezik, és olyanok is, amik csak nagy jóindulattal nevezhetők annak: ilyen például az apró termetű Hynerian és Moya pilótája, Pilóta (a sorozatban mindkettőt a The Jim Henson Company által épített, motorikus figurák "játszották", de a népek kinézetéért, a színészek sminkjeiért általában ez a cég felelt, melynek a Mupett Show-t, a Sötét Kristályt és a Fantasztikus Labirintust köszönhettük.

A kalandok helyszíneként a Feltérképezetlen Régió bolygói szolgálnak, melyek közül jópárról kapunk leírást, a Daegistől a Yinarai Holdláncig. Ezek a sorozat első két évadából ismert helyszínek lehetnek

 fscp_05.jpg

A kötet egyben beillik a Szörnyek Könyvének is, hiszen egész hosszú részt szentel a különféle idegen teremtményeknek, melléjük pedig kapunk egy sor kidolgozott NJK-t is, a névtelen bűnözőktől és katonáktól kezdve a sorozatban felbukkanó szereplőkig.

fscp_06.jpg

Karakteralkotás

A játék ugyan a D&D 3.0 motorjára épül, viszont az AEG már itt is behozott egy-két érdekes módosítást. A karakterkoncepció egyeztetése után az első lépés a jól ismert hat Főjellemző (Erő, Ügyesség, Állóképesség, Intelligencia, Bölcsesség és Karizma) megállapítása, a nekünk tetsző módon. Ezt követi a Faj kiválasztása, A  összesen tizenkettőből választhatunk. Itt máris vár ránk két újdonság: a HP helyére lépő Seb Pontok (Wound Points) ugyanis a nép függvénye, ráadásul a különleges képességek és manőverek "üzemanyagaként" szolgáló Kontrol Pontokra is kapunk egy szorzót, attól függően, mekkora a faj potenciálja. Ezt leszámítva a szokásos Főjellemző, Szakértelem, Mentődobás stb. módosítókat kapunk.

A Kasztok kiválasztásánál az induló szakértelem-pontokon és karrier szakértelmeken, szintenkénti alap támadáson, mentődobásokon, képességeken ás szakértelem pontokon felül még a Seb Módosító és a Kontrol pontok érdekesek: előbbire a kaszttól függően minden szinten kapunk -1, +1 vagy +3 pontot, a fajtól függő kocka és az Állóképesség módosító mellé. Vagyis ha például a fajból a kocka d8, az Állóképességből +2, de a kasztból -1, akkor szintenként d8+1 Sebpontot kapunk. A Kontrol pontokat a kaszttól függő kockával kapjuk szintenként. A kasztok többsége a sorozatba illő választék, az űrkalóztól az arisztokratától és a kommandóstól a tudósig és a telepatáig.

fscp_07.jpg

A kaszt kiválasztása után mindenki választhat magának legfeljebb két Hátteret, amik extra Szakértelem-pontokat és valamilyen egyéb bonuszt is adnak: például ha valaki a Békefenntartók tagja, kap +10 Szakértelem-pontot (vagy ha Kommandós vagy Harcos, akkor csak 8-at), és első szinten kap egy extra képességet (feat).

A szakértelmek és képességek listáját a sci-fi környezethez igazították, előbbit inkább csak kiegészítve, míg utóbbiba számos modern elemet belecsempésztek (lásd Autofire). Mágia helyett pszichikai vagy metafizikai képességeket kapunk, mint a papok Harci Fejlesztése, az Érzékek Élesítése. Ezek a kasztból származnak, és bár vannak átfedések, gyakorta korlátozott, ki fér hozzá mihez.

A felszerelések is a sci-fi környezethez lettek igazítva, számszeríjak helyett impulzus-fegyverek és golyóvetők várnak ránk, bár az alapvető mechanikát megtartották.

fscp_08.jpg

Rendszer

A játék rendszere lényegében a D&D 3.0 maradt, kisebb átalakításokkal: cselekedetből megmaradt a teljes, a standard és a mozgási viszont átalakult fél-cselekedetté (melyekből ugyanúgy körönként kettőt tehetünk meg), illetve továbbra is van szabad cselekedet, és a teljes mellé megmaradt a (2 méteresre növelt) bonusz mozgás. Az AC is simán Defense lett.

Az igazi nagy változást a Kontrol pontok használata jelenti: ezekből egy sor különleges cselekedetet lehet végrehajtani, akár teljesen megváltoztatva a harc menetét.

fscp_09.jpg

A másik, amiben alaposan eltérünk a szokásostól, a Seb pontok használata, itt ugyanis ezek tényleg "hús pontok", és nagyon is számít, mennyi is az annyi: ha elérjük a Sebek felét, Súlyos Sérültek leszünk, ha a 10%-ot, Kritikus Sérültek, és ezek mindegyike büntetéssel jár. Ha pedig egyetlen találatból szenvedjük el az összes SP felét, Traumatikus Sérülést szenvedünk el, és sikertelen Szívósság mentő esetén azonnal kifekszünk.

A könyvbe bekerült egy jól összeszedett űrhajó építő fejezet is, ahol röviden összefoglalják az egyes rendszereket és az alapvető szabályokat, ahogy a sorozatban látott hajótípusokat is. Alapkönyvhöz mérten elegendő a mennyiség.

fscp_10.jpg

Kalandok

A Farscape univerzumában játszódó kalandok nem annyira hard sci-fi, hanem inkább űropera után kiáltanak, ahol jól lehet keverni a hősies felfedezést, a szabadságharcot és a fekete komédiát. A Feltérképezetlen Régió világai megadják a keretet, de bőségesen hagynak teret a mesélőnek, hogy beillessze saját városait és NJK-it, miközben a sorozat szereplői bármikor behozhatók a történet erősítésére.

fscp_11.jpg

Vélemény

Én ugyan elsősorban a Star Trek univerzumán nőttem fel, de a Farscape (a magyar tévében Csillagközi Szökevények) már első pillantásra megtetszett, valószínűleg pont a komolyan vehetetlensége miatt. Minden komikus pillanat ellenére a színészek komolyan vették a munkájukat, a díszlet pedig egyszerre volt meseszerű és sci-fi, teljesen hozva az űropera hangulatot. Sajnos sosem tudtam az egészet végig nézni, de rajta van a listámon.

Ami a játékot illeti, ha valaki a sorozat rajongója, feltétlenül megér egy próbát, vagy akár többet is. Ha pedig valaki inkább csak a rendszerét próbálná ki, átültetve egy saját kampányba, az is megtalálhatja a számítását vele, az egyik legjobban sikerült D&D 3.0 sci-fi változat. Számomra a Feltétlenül Kipróbálandó kategória.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr7716642828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

trabant24 2021.08.03. 20:07:52

Ha rajta van a listádon jó szórakozást! Kb 7-8 éve néztem végig. Imádtam, de a vége felé sajnos elég gyengécske lett. Nagyjából 3 évad elég lett volna. A lezárásra, konkrétan a 2 részes mozi filmre, úgy tudom a rajongók dobták össze a pénzt. És tényleg színvonalas volt a búcsú, korrekten lezárták :)

Barnabas Birkas 2021.08.03. 21:17:46

@omgk: Igen, a vége felé tényleg kezdett leülni, de a lezárás tényleg jó lett. Alkalomadtán majd szeretném kipróbálni, de a lista egyre csak hosszabb lesz. :D
süti beállítások módosítása