Első Megjelenés: 2002
A Red Dwarf egy Magyarországon kevésbé ismert brit sci-fi sitcom sorozat, ami eredetileg 1988-1999 között futott a BBC Two adón, majd 2009-ben feltámasztották, és azóta is megy a Dave nevű adón, igaz, néha két-három év is eltelik, mire kijönnek az új részek. Hazájában kultikusnak számít, egy időben nálunk is lehetett nézni, a BBC Prime adón, feliratozva.
A Játék
A sorozat szerepjáték változatát a Deep7 kiadó készítette el, a saját XPG rendszerüket használva fel. A kiadó nem tartozik a legismertebbek közé, bár már fél tucatnyinál is több játékot is letettek az asztalra (például Arrowflight, Airship Daedalus, Grimmworld).
A Red Dwarf egykötetes kiadványként jelent meg, mindent tartalmazva, amire a játékosoknak és a Mesterséges Intelligenciának (vagyis a mesélőnek) szüksége lehet a játékhoz.
A Világ
A sorozat nagy része a Red Dwarf, egy gigantikus méretű (9000 méter hosszú, 3000 méter széles, 2600 fedélzettel bíró) bányászhajón játszódik, ami tekintélyes, egészen pontosan 1169 fős (plusz egy hologram) legénységgel bír.
Egy napon a bagázs egyik tagja, Dave Lister harmadosztályú technikus egy vemhes macskát hozott a fedélzetre, megszegve ezzel minden lehetséges karantén előírást, és persze lebukott. A kapitány (aki sokak szerint a hajó után a második legnagyobb objektum az űrben) választás elé állította: előadja a macskát felboncolásra, vagy egy időre büntetésként stázisba zárják. Dave az utóbbit választotta, mit sem tudva arról, hogy eközben a még nála is nagyobb balfék kabintársa, Arnold Rimmer másodosztályú technikus, aki még a csokiautomatát sem tudta feltölteni, rosszul szerelte meg a hajtómű egyik apróbb hibáját. Emiatt halálos mértékű sugázás árasztotta el a hajó egészét, ami rövid úton végzett az egész legénységgel, kivéve a a stázisban fekvő Dave-t és az egyik védett raktárban eldugott vemhes macskát, Frankensteint.
Egy idő után a sugárzás lassan elenyészett, és a számítógép felébresztette a az addig szunnyadó Dave-t. Sajnos a feleződési idő kissé hosszú volt, így közben eltelt három millió év. Az emberiség jött és ment, ha nem is nyom nélkül, de a mi dimenziónkban már nem élnek (persze van számos alternatív dimenzió is, ahol igen, így például az a világ, ahol a nők a domináns nem, és a férfiak szülnek. Így lett utóbb Dave-nek is két gyereke a saját női alteregójától). De hősünk nem él egyedül a hajón: ott van vele Holly, a hajó mesterséges intelligenciája, Arnold hologramm másolata (aki nem akkora balfék, mint életében) és Cat, Frankenstein három millió évvel később leszármazottja, aki egy humanoid macska. Nem mellesleg az eltelt évmilliók során a hajó macskái mindabból a baromságból építették fel szent könyvüket, amiket Dave Frankensteinnak gügyögött ("Elmegyünk Fijire, ahol nyitunk egy fánk és hot-dog büfét, és minden dolgozón papírkalap lesz..."). A kalap színéből vallásháború lett, míg végül a Felis Sapiens faj tagjainak sikerült megszöknie a hajóról, kivéve a rokkantakat és a hibbantakat. Na, ezek leszármazottja Cat.
Ehhez a társasághoz idővel még többen is csapódnak, például néhány többé-kevésbé emberformájú android (akiket női tervezőjük a nem annyira szépen szakító exéről mintázott), és egy ponton a legénységet is sikerül feltámasztani, nanorobotok segítségével. Egyszóval igazi brit sci-fi paródia, nagyjából a Galaxis Útikalauz Stopposoknak nyomvonalán halad, igaz, nem fut be akkora ívet. A hajó legénysége próbál hazajutni, eközben egyik alternatív dimenzióból a másikba jutva, ahonnan a hajó legénységének egy részét (illetve azok alternatív verzióit is összeszedik, lásd Dave majdnem-barátnőjét, Kristine-t). A világok kimondottan sokszínűek és eléggé idióták, mint például az időben visszafelé haladó Föld, a Pszi-Holdak, Rimmervilág (ahol Arnold egyik alteregója a bálvány), a GELF-űr (ahol az emberek egykori mesterséges teremtényei, a GELF-ek élnek, nem annyira keseregve alkotóik eltűnése miatt) vagy a Légió Űrbázis, ami gyanútlan utazókra vadászik, hogy a tudatukat egyesítse a sajátjában.
A Karakteralkotás
A játékban elég sokféle teremtménnyel játszhatunk, és bár nincsenek kasztok vagy kimondottan vett fajok, kapunk helyette Karakter Típusokat, amik mindezeket egyesítik. A karakteralkotás első lépésében egy ilyet kell magunknak választani, így lehetünk:
- Ember (Dave-hez hasonló túlélő vagy egy alternatív dimenzióból elrabolt)
- Hologram (kb. mint a Doktor a ST: Voyager sorozatból, megfelelő kiegészítővel még fogni is tud)
- Humanoid állat (bár a hajó csak a Macskák fejlődtek tovább, más dimenzióban a Kutyák, Nyulak, Patkányok, Egerek és Iguánák is)
- Androidok (mint a szögeletes fejű 4000 Széria vagy a "tökéletesített" Hudzen 10 Széria),
- GELF (Genetikailag Megtervezett Létforma), mint a vukiszerű Kinitawowi vagy az alapvetően zselészerű, az alakját mindig a boldogítani szánt másik fél vágyaihoz alakító Öröm GELF
- Viasz Droid, amiket eredetileg történelmi események felelevenítéséhez építettek, így van belőle Dorothytól Elvisen át Adolf Hitlerig és Jean-Paul Sartre-ig mindenki
- Szimulánsok, akik lényegében replikáns mechanoidok, embernek látszó lények, akiket eredetileg egy végül elmaradt háborúhoz építettek, és semmi máshol nem értenek, mint a harchoz. Esetleg még a beszivárgáshoz és gyilkoláshoz.
Ha megvan a Típus, jöhetnek a főjellemzők: ebből összesen hat van, úgy mint Mozgékonyság, Ügyesség, Erő, Észlelés, Intelligencia és Akaraterő. Ezek között oszthatunk szét 20 pontot, figyelembe véve az egyes Típusok maximum értékeit (ez 5-8 között mozog).
A főjellemzőkből származik néhány levezetett érték is, mint a Kezdeményezés, a Mentődobás (egy van mindenre) és a Lerázás (amolyan John Wayne módjára a sérüléseket). A Végzet pontok pedig a kozmikus karmát jelképezik, a segítségükkel egy próbát újra lehet dobni. Megújuló erőforrás, minden játék elején visszaáll a kezdő értékére.
Ha ezen túl vagyunk, a nekünk szimpatikus Szakértelmek között 30 pontot kell szétdobnunk, hogy meghatározzuk, a karakterünk mihez ért és mihez nem. Ezek mindegyike egy-egy főjellemző alá tartozik, és induláskor egyik értékét se növelhetjük 4 fölé, de a csúcs 7. A kategóriák:
- 1: Vesztes
- 2: Balfék
- 3: Fejlődésre Szorul
- 4: Megfelelő/Profi
- 5: Szakértő
- 6: Tiszt-alapanyag
- 7: Micsoda Fickó!
Ezt követi az Előnyök, Hátrányok és Személyiségjegyek rész. Ezek más játékokban már megszokott módon külön pontokért mennek: az Előny pontba kerül, a Hátrányért és a Személyiségjegyért pedig pontot kapsz. A skála a Kiváló Érzékektől és Mázlistától indul, a Drogfüggőn és Fanatikuson át Cinikusig és Babonásig.
Ha mindez eddig megvan, akkor ki lehet tölteni a karakterlapunkat:
Innentől már csak a felszerelésünket kell megvásárolnunk, és kezdhetjük is a játékot.
A Rendszer
A Red Dwarf a már említett XPG rendszert használja, mint a Deep7 szinte összes játéka (bár annak legelső változatát). Igen egyszerű működésű, lényegében Főjellemző + Szakértelem összege alá kell dobni 2d6 kockával, és ha kisebb vagy egyenlő, a próba sikeres. A könyv elején egyből kapunk egy féloldalas összefoglalót a rendszerről:
Igazi Sci-fi paródiához méltóan a rendszer elhalmoz minket technikai kütyükkel, amik hasznos vagy haszontalan funkciókat töltenek be. Ezek a szórakoztatástól (Mesterséges Valóság környezet és játékok) a hologramokhoz tartozó Fénybogarakon és Keményfény-Meghajtókon át a különféle orvosi műszerekig fegyverekig, időutazó eszközökig és természetesen űrhajókig terjednek.
A Kalandok
Hátszóvalizé. Itt a helyzet egy kicsit bonyolódik, hiszen alapvetően paródia sorozatról van szó, amihez kaptunk egy szerepjátékot, amit akár teljesen komolyan is lehet venni, de akkor meg minek? A Red Dwarf leginkább a "komolyabb" sci-fiknek mutat hosszú orrot, mint a Star Trek és a Doctor Who, de gyakorlatilag bármiből gúnyt lehet űzni belőle. A könyvben számos ötletet adnak a Mesterséges Intelligenciának, akár alternatív világot is (ahol nem a Red Dwarf helyett a Black Hole bányászhajó a terep, igaz, itt is minden Arnold hibája). Játszhatjuk egylövetű játéknak, a TFFV vagy a Paranoia helyett/mellett, de itt nagyobb esélyét látom egy hosszabb-rövidebb ideig tartó életunt kampánynak. Persze ehhez kell egy nagyon tehetséges mesélő, aki a témát alaposan ismeri, és fel tud építeni a megadott elemekből egy olyan játszóteret, ahol mindenki megtalálja a kedvére valót.
Viszont a magam részéről itt fokozottan érvényesnek látom, hogy a sorozat alapos (2-3x) végig nézése nélkül az eredeti környezetet nehezebb lenne visszaadni, viszont könnyedén lehet egy spin-offot "készíteni" belőle a játékosoknak.
A könyvben egyébként kapunk egy mintakalandot is, ahol a hajó meghibásodása miatt egy idegen bolygón kénytelen a karakterek pótalkatrészeket kuncsorogni egy csapat GELF-től. A sikerért nem kell mást tenni, ment megküzdeni velük... A golfpályán. Ami dzsungelben, lávamezőn, féreglyukon és téridő-hasadékon át vezet.
Kiegészítők
A Deep7 csupán két kiegészítőt készített a játékhoz: az AI Screen lényegében egy mesélői paraván volt, míg a Series Sourcebook a sorozat első nyolc évadát vette sorra, amik még a BBC Two adón mentek.
Vélemény
Szeretem az angol humort, és annak idején volt szerencsém látni egy-két részt véletlenül a sorozatból. Tipikusan az volt, amikor az ember kapcsolgatja a tévét, odatéved, és 20-30 másodpercig pislogás nélkül mered a képernyőre, miközben próbálja felfogni, hogy mi az ördögöt lát ott. Azután vagy nagyon gyorsan elkapcsol és igyekszik kitörölni az emlékei közül is, vagy végig nézi, kuncogva-röhögve-sírva. Nekem inkább az utóbbi volt, de sosem szippantott be annyira, hogy aktívan keressem a további részeket.
Ami a játékot illeti, az XPG rendszer egyszerű, könnyen kezelhető, az alapanyag pedig hozza a formáját. Ha szereted a paródia játékokat (nem kapsz frászt a Paranoia és TFFV vonaltól), akkor jók az esélyek, hogy ez is tetszeni fog. Én a magam részéről Egyszer Kipróbálnám, még ha nem is merném mesélni.