Első Megjelenés: 1984
A TSR kiadó az 1980-as évek közepén több nagy sikerű film licenszét is megszerezte szerepjátékokhoz (Indiana Jones, Conan), 1984-ben pedig a Golden Heroes és a Superworld nyomdokain járva maguk is egy szuperhősöket felvonultató képregény-játékot jelentettek meg, a Marvel kiadó licensze alapján. Ez volt a Marvel Super Heroes első változata, a "Basic Set", ami lefektette a játék alapjait - erre épült a két évvel később megjelenő "Advanced Set" is. A kiadvány komoly sikert aratott mind a kritikusok, mind a játékosok között, és a TSR gondosan igyekezett fenttartani az érdeklődést a folyamatosan adagolt kiegészítőkkel, kalandmodulokkal.
1998-ban azután az (ekkor már a WotC tulajdonában álló) TSR előállt egy újabb Marvel szuperhős játékkal, ezt volt a Marvel Super Heroes Adventure Game, ami a korábbi egyedi, kockadobáson alapuló rendszer helyett a SAGA Systemen alapult, és így Sorskártyákkal működött. Számos könyvet adtak ki ehhez is, mielőtt a licensz 2000-ben lejárt volna.
A következő Mavel játékra csak 2003-ig kellett várni, amikor is kicsit szokatlan módon maga a Marvel Comics állt elő egy szerepjátékkal: ez volt a Marvel Universe Roleplaying game. A játék szintén kocka nélküli volt, egy saját "Energiatartalék" alapú rendszerrel. Sajnos hiába volt népszerű a játék, a kiadó nem volt elégedett vele, mert egyszerűen nem hozott olyan eladási számokat, mint a képregények vagy a D&D, ezért az alapkönyv és két kiegészítő (X-Men, Hulk & Avengers) után beszüntették a fejlesztést, így a Spiderman és a Wolverine kötetek a fiókban maradtak.
2012-ben azután a Margaret Weis Productions kiadó bemutatta a Marvel Heroic Roleplaying szerepjátékot, ami a Cortex Plus rendszert használta. A fogadtatása elég vegyes volt, nem kis részben a szabad játékstílus és a karakteralkotás hiánya miatt (bár ezt utóbb "pótolták egy random karaktergenerálóval). A játék hamar ki is fulladt, a Civil War sorozat lezárulta egyben a termék végét is jelentette 2013-ban.
A Játék
A Marvel Super Heroes eredeti (Basic) és Advanced Setje egyaránt dobozos változatban jelent meg. Az előbbiben egy 16 oldalas Battle Book szolgált a szabályok, tulajdonságok és képességek megismerésére, a harc bemutatására. A 48 oldalas Campaign Book a karakteralkotásról és az egyes tulajdonságok, képességek részletesebb bemutatásról, illetve a mesélésről szól. Kapunk még egy 16 oldalas példakalandot (Day of the Octopus) és egy kupac minta karaktert (A Fantasztikus Négyest, Pókembert, Marvel Kapitányt, Rozsomákot és Amerika Kapitányt). A dobozban találunk még egy térképet is, egy véletlenszerű város néhány háztömbjéről.
Az Advanced Set szabályait jelentősen kibővítették, és a doboz tartalma is átalakult: egy 66 oldalas Player's Book szolgált a szabályok és a karakterek bemutatására, a 98 oldalas Judge's Book pedig kimondottan a mesélőknek készült, a próbák, felszerelések, képességek és játékmenet alaposabb kifejtésével. A dobozban a kockák mellett találunk még minta karaktereket és egy nagyobb térképet New Yorkról.
A Világ
A Marvel képregények világát aligha kell bemutatni: szuperhősök és szupergonoszok küzdelméről szól, a világ közepe pedig New York városa. A játékosok ennek a harcnak a résztvevői, a jók oldalán. Egyaránt lehetnek emberek, mutánsok, robotok és földönkívüliek. Az eredeti játék lapjain maga Uatu és Pókember vezet minket körbe, bemutatva nekünk a világot.
A Karakteralkotás
A játékban elég sok példakaraktert kapunk, de megvan a lehetőségünk a saját szuperhősünk megalkotására is. Ebben azonban (legalábbis ha a könyvet követjük) szinte minden a véletlenen múlik.
Első lépésben meg kell határoznunk, honnan származik az erőnk. Erre egy véletlen táblázat szolgál, ahol egy D100 dobás mutatja meg, hogy Mutánsok (Pl. X-Men), Megváltozott Emberek (Pl. Pókember), Hi-Tech Használók (Pl. Vasember), Robotok (Pl. Vízió) vagy Idegenek (Pl. Thor) vagyunk.
Ha ezzel megvagyunk, jöhetnek a Tulajdonságok, amiket a Battle Book lapjain igen képletesen megismerhetünk:
A hét Tulajdonság a Küzdelem (Fighting), Ügyesség (Agility), Erő (Strength), Kitartás (Endurance), Értelem (Reason), Ösztön (Intuition) és Psziché (Psyche). Ezek mindegyikének van egy szintje és az ehhez tartozó értéke, a Szánalmastól (Feeble) egészen az Ezres Osztályig (Class 1000). Az, hogy a saját karakterünk egyes képességei milyen szintűek, ismét véletlenszerűen dőlnek el, bár a Háttér is módosítja ezeket: ha például Hi-Tech Használók vagyunk, az Értelem automatikusan egy szinttel magasabb, Robot esetén pedig ugyanez mindig minimum Jó, ha annál kisebbet dobnánk.
A következő lépés a változók megállapítása: az Életerő a Küzdelem, Ügyesség, Erő és Kitartás értékének összege, a Karma pedig az Értelem, Ösztön és Psziché összege. Az Erőforrások szintjét ugyanazon a táblázaton kell kidobni, mint a Tulajdonságokét. A Népszerűség alapesetben 50, de számos plusz és mínusz jár rá, attól függően, mennyire vagyunk közismertek, van-e titkos személyazonosságunk stb.
A negyedik lépés a képességeké, melyek számát és típusát ismét a kocka dönti el, bár az egyes kategóriákon belül már magunk választhatunk.
A játék során a szakértelmek helyét a Tehetségek foglalják el, bár ebből nincs túl sok: a százalékos dobás eredményeként 1-4 darabbal indulhatunk. Egy újabb dobás dönti el, melyek ezek a jártasságok, melyeknek nincs konkrét szintje - vagy ismerjük, vagy nem.
Ha mindezzel megvagyunk, már csak a szokásos kérdésekre kell választ adnunk: mi a nevünk, milyen idősek vagyunk, van-e titkos személyazonosságunk, hogy nézünk ki, milyen a személyiségünk, hol élünk, mit dolgozunk, van-e hobbink, és legfőképpen, hogy néz ki a kosztümünk?
A Rendszer
A játék egy érdekes táblázatot használ a próbák (FEATs: Function of Exceptional Abilityor Talent) dobásaira, ami sok szempontból az 1985-ben megjelenő Conan hasonló módszerének az előfutára. Lényegében az oszlopok mutatják a próba nehézségét (a mesélő a helyzettől függően könnyítheti vagy fokozhatja ezt), a százalékos dobás pedig megmutatja egy színt, vagyis a siker szintjét. A Fehér a balsiker, a Zöld az átlagos, a Sárga a jó, a Zöld pedig a kiváló siker. Egyes Tehetségek birtokában a karakter a próba során eggyel magasabb oszlopot használhat. Ugyanez a rendszer érvényes a harcra is, ahol körök helyett "kockát" használunk, vagyis a képregény egy-egy elemét. A sebzés itt is az adott fegyvertől és/vagy az Erőtől függ.
A játékosoknak (és korlátozott mértékben az NJK-knak) van egy különleges erőforrása a próbák befolyásolására, ez pedig a Karma. Ez lényegében egy olyan pont, amivel a mesélő a hőstetteikért és a hétköznapi életük fenttartásáért jutalmazza a karaktereket, vagyis lényegében a Tapasztalati Pontok szerepét töltik be. Ezek elsődlegesen a próbák befolyásolására szolgálnak, a következő módon: a játékos bejelenti, hogy Karmát akar használni, és milyen Színt (Siker szintet) akar elérni. Ha a próba eredménye elmarad ettől, akkor a dobás eredményét ki kell vonni a tervezett Színhez szükséges eredményből, és a különbözetet le kell vonni a Karmából, a próba pedig sikeres. Ha ehhez nincs elég pontja, akkor a próba sikertelen marad és a karakter pluszban még el is veszít 10 Karmát.
A fejlődéshez a karakternek előbb el kell költenie 200 Karmát, amiből létrehoz egy "fejlesztési alapot". Ezek után az ide berakott Karma pontokból tudja növelni a Tulajdonságokat és képességeket, annyiért, amennyi az új szinthez tartozó érték (például Jóról Kiválóra fejleszteni 20 pontba kerül). A Képességek megtanulása 3000 Karma, plusz Szint*100, egy új Tehetség megtanulása 500 pont. Általában minden játékbeli év egyik fejlesztést tesz lehetővé minden kategóriából.
Kalandok
A Marvel Super Heroes kalandjai lényegében a képregények stílusát követik, az "egy szupergonosztevő kitalál valamit, majd a hősök megakadályozzák" vonalán haladva. Az alapdobozban található Day of the Octopus hat fejezetében Amerika Kapitány, Pókember, Marvel Kapitány és a Lény kerülnek szembe Dr. Octopus szupergonosz csapatával, erősítésként pedig Thor áll a mesélő rendelkezésére.
A későbbi kalandmodulok rendszerint egy-egy képregényhez kötődtek, például a Fantasztikus Négyeshez (Murderworld!), Thorhoz (Thunder over Jotunheim) vagy a Bosszúállókhoz (Gates of What If?)
Kiegészítők
Ezen a téren is rengeteg könyvet kapunk, szintén az egyes hősökhöz, csapatokhoz igazodva. Ilyenek például a Children of the Atom, az Avengers Coast to Coast vagy a The Fantastic Four Compendium. Ezekből mindent megtudhatunk az egyes karakterek hátteréről, különleges képességeiről és ellenfeleiről.
Vélemény
Bár szuperhősös szerepjátékok terén mindmáig a Palladium Heroes Unlimited játéka a személyes kedvencem, a Marvel Super Heroes egyszerű rendszere és a régi képregényeket megidéző stílusa nagyon is kedvemre való. A magam részéről Egyszer Kipróbálnám.