Retro Rpg

Retro Kincsek 55. - DC Heroes Role Playing Game

2021. december 15. 16:06 - Barnabas Birkas

Vörös köpeny és denevérmaszk - Az első szerepjáték a DC hőseivel

dch_01.jpg

Első Megjelenés: 1985 

A DC Heroes első kiadása 1985-ben jelent meg a Mayfair Games gondozásában, szorosan a TSR-féle Marvel Super Heroes nyomában járva. A kiadó saját MEGS (Mayfair Exponential Game System) rendszerét használó játék elnyerte a kritikusok tetszését, bár azt többen megjegyezték, hogy nem kezdőknek való, új embereket nehéz bevonzani vele. Az 1989-ben megjelenő 2., majd 1993-ban piacra dobott 3. kiadás ugyanezt a rendszert javította, finomította tovább. A licensz elvesztése után a WEG kiadó is szerencsét próbált egy DC játékkal, az 1999-2002 között megjelent DC Universe-zel. Egy ideig a Games Workshop birtokolta a jogokat, de ők végül nem adtak ki játékot vele, azután 2010-ben a Green Ronin állt el a D20-as Mutants and Masterminds alapján a DC Adventures játékkal.

Általánosságban elmondható, hogy a DC képregénykiadó szerette megnehezíteni a szerepjátékokat megjelentető partnerei életét: a DC Heroes első megjelenése például egybeesett az egész DC Univerzumot átalakító Crisis on Infinite Earth történetszállal, így a játékban egyaránt vannak Silver Age, Krízis előtti és Krízis utáni anyagok. Az 1989-es Batman filmhez készült egy egyszerűsített változat (The Batman Roleplaying Game) is, a harmadik változat idején pedig a Death of Superman és Reign of the Supermen történetívek miatt kellett Superman mind a négy változatát belerakniuk. Ez a későbbi kiadók során sem történt másként, a legnagyobb pofont talán a Green Ronin kapta, amikor nem sokkal a DC Adventures megjelenése után a DC a The New 52 történettel újraindította az egész képregény-univerzumát, ezzel a DC Adventures összes megjelent anyagát elavulttá téve.

A Játék

A DC Heroes első kiadása dobozos formában jelent meg, benne egy összefoglaló füzetecskével (Read This First!), négy könyvecskével ("Player's Manual", "Gamemaster's Manual", "Powers and Skills", "A Titan, Nevermore"), karakterlapokkal, hőskártyákkal és kihajtható kartonfigurákkal, mesélői paravánnal és vonalzókkal, illetve a játékhoz szükséges 2 db D10 kockával.

dch_02.jpg

A Világ

Játszótérnek pedig megkapjuk a DC képregény-univerzumának éppen aktuális változatát, a frissen behozott The New Teen Titans csapatot is bemutatva - bár a mintakalandban ők a hősök, a játék a DC összes fontosabb karakterére alapoz, Supermantől Batmanen át Wonder Womanig és a Zöld Íjászig. Kapunk egy rövid leírást és térképet Metropolis, Gotham, Central City és Star City városairól és a Vega rendszerről is, így elég sok helyre el tudjuk kalauzolni a játékosainkat (a kiegészítők pedig ezt természetesen még tovább bővítették).

dch_03.jpg

Ráadásul olyan képregény világokat is megeleveníthetünk, ami nem a Superman-Batman vonalon léteznek, így például született kaland Jonah Hex és a Watchman csapatához is, sőt, utóbbiak a második kiadáshoz külön forráskönyvet is kaptak.

dch_04.jpg

A Karakteralkotás

Ha nem akarjuk az előre elkészített Tini Titánokat vagy Amerikai Igazság Ligája hősöket használni, a saját karaktereinket Hős pontokból építhetjük meg: ezek jelentik többek között a játék tapasztalati pontjait is, így például a kalandmodulokon is azt jelölik, hogy hány Hős ponttal bíró karaktereknek szólnak. A karakteralkotásra alapesetben 250 HP-nk van, ezekből kell megvásárolnunk a Tulajdonságainkat, Szakértelmeinket és Képességeinket, viszont ha a csapat és a mesélő nagyobb erőszintet szeretne a játékban, akár helyből indulhatnak dupla ennyivel is. Ezt a pontszámot pedig tovább növelhetjük és csökkenthetjük a különféle színesítő elemekkel.

dch_05.jpg

A Hátrányok olyan megkötések, amik valamilyen módon korlátozzák a karakterünket, mint például a Tulajdonság Megkötés, Félelem, Irracionális Vonzalom stb. Általában fokozatuk van (Enyhe, Súlyos, Katasztrofális), és ettől is függ, hogy hány plusz HP-t kapunk a karakterünk megalkotásához. A Motiváció itt lényegében a jellemet helyettesíti, összesen 5 féle közül válaszhatunk az alapdobozból: Küzdelem a Jóért, A Hatalom Felelőssége, Igazság Keresése, A Kaland Izgalma és a Kéretlen Hatalom. A könyv mindegyikhez hoz példát (például utóbbira Cyborgot), rajtuk keresztül mutatva be, mit is jelenteke ezek az elvek. A Hátterek közé tartozik a Faj (Ember, Humanoid, Idegen vagy Mesterséges), Vagyoni Helyzet (gazdagtól koldusig) és a Kapcsolatok. Míg az első HP-t ad a karakteralkotásra, de cserében időnként HP költsége van, az utóbbi kettő HP-ba kerül. A Mellékszál pedig valami olyan történeti elemet jelent, ami nem elsődleges része a karakter személyiségének vagy jelenének, mégis visszatérő elem lehet: például egy Ellenség, Titkok, Hírnév, Családi Helyzet. Ha a kiválasztott Mellékszálat jól játsszuk ki, a mesélő HP-val jutalmazhat minket.

Ha megkaptuk a Hátrányokért járó pontokat és elköltöttük a Hátterekre egy részüket, a maradékból megvásárolhatjuk a karakterünk Tulajdonságait, Szakértelmeit és Képességeit. Ehhez azonban előbb tisztában kell lennünk azzal, mit is vásárolunk. A DC Heroes rendszerének és így karakteralkotásának egyik legalapvetőbb eleme az Attribútum Pont (AP), ami egy univerzális érték: használhatjuk a karakterek tulajdonságainak értékeként, tárgyak paramétereiként, időmérésre, sebességre. Az alap érték a 0, ami nagyjából az alábbiaknak felel meg:

AP

Mérték

Érték

0

Tömeg

0-50 font

0

Táv

0-10 láb

0

Információ

0-1 paragrafus

0

Idő

0-4 másodperc

Ezek pedig exponenciálisan növekednek: az 1 értéke a 0 duplája, a 2 értéke az 1 duplája és a 0 négyszerese, a 3 értéke az 0 nyolcszorosa, és így tovább. Ennek a rendszernek köszönhetően egész könnyen lehet egy rendszerben kezelni egymástól radikálisan eltérő képességű karaktereket.

Amikor elkezdjük költeni az HP-ket, lényegében AP-t vásárolunk, az alábbi táblázat alapján:

dch_06.jpg 

Minden karakternek 9 Tulajdonsága van, amik egy 3*3 táblázatba rendezhetők: ezek egymás alatt a Fizikai (Ügyesség, Erő, Test), Mentális (Intelligencia, Akarat, Elme) és Misztikus (Befolyás, Aura, Szellem) Tulajdonságok. Az egymás melletti három oszlop pedig az Akció(Ellenakció) / Hatás / Ellenállás kategóriát jelenti.

dch_07.jpg

A Szakértelmek gyakorlati és elméleti tudást jelentenek, amikkel a hétköznapi emberek és a szuperhősök egyaránt bírhatnak, a Képességek pedig olyan erőket, amiket nem lehet egykönnyen megmagyarázni. Ezeknek általában van egy Alap Ára (0-50 pont között), amit ki kell fizetnünk, mielőtt a HP-kből értéket vásárolhatnánk nekik. Érdekes módon a játékban sokkal kevesebb a szakértelem, mint a szuperképesség.

dch_08.jpg

A Rendszer

A játék egész működése az AP rendszerre és az Akció/Hatás/Ellenállás trióra alapul. Amikor valaki cselekedni akar, megnézi a Cselekedet táblázat függőleges oszlopát, megkeresve a saját vonatkozó Tulajdonság, Szakértelem vagy Képesség értékét, a vízszintes sorban pedig az ezzel ellentétes Akció (például a megtámadott fél védekezésre használt Tulajdonságát). A kettő metszéspontjában megkapjuk azt a számot, amit el kell érnünk a 2D10 dobással.

Fontos dolog, hogy ha két tényező teljesül (a dobásunk eléri a célszámot ÉS legalább 11 az eredmény), akkor "el kell csúsztatnunk" annyi oszloppal jobbra, amíg meg nem kapjuk a legnagyobb célszámot, amit megdobhattunk így. Például ha a saját Akció értékünk 9, az ellenfélé pedig 8, akkor a Célszám 9. Ha erre dobunk egy 14-et, akkor el kell csúsztatnunk két oszloppal, aminek a következő dobás során lesz jelentősége, az Eredmény táblázatban. Ha elérjük a táblázat jobb szélét, akkor felfelé kell haladnunk, sorról sorra, hogy megtudjuk, mennyi bonuszt értünk el.

dch_09.jpg

Ez a táblázat hasonlóképpen működik, bár dobnunk itt már nem kell: a függőleges oszlop a bal szélén a Hatás AP, a vízszintes fent az Ellenállás, a kettő metszéspontja pedig az Eredmény AP (Result AP, RAP). Ha az akció táblázaton elcsúsztunk egy vagy több oszlopot jobbra, itt ugyanennyit kell elcsúsztatnunk balra. 

Lényegében a játék összes mechanikája ezen alapszik, a harctól kezdve az utazáson át a különféle képességek használatáig. A küzdelem 0 AP, vagyis 4 másodperc hosszúságú körökkel/fázisokkal számol, ahol a kezdeményezés értékhez +D10 pontot adva dől el, ki a gyorsabb. A támadás Akciókkal történik, a fenti táblázatokon, az Eredmény pedig az okozott Sebzés, amit le kell vonni a megfelelő Ellenállás AP-ból. Vagyis ha valakit megütnek ököllel (Hatás AP az Erő, Ellenállás AP a Test), akkor az elért sebzés direktben a célpont Test AP-ját csökkenti. Ha a harc Szétverésre ment, amikor a karakterek képregényesen verik egymást, 0 Test alá menve elájulnak, de semmiképpen sem mennek a pozitív érték negatív megfelelője alá (Test AP 5 esetén -5 alá). Halálos Küzdelemnél nincs ilyen kikötés, de azt be kell jelenteni, hogy meg akarjuk ölni a másikat (és viselni kell a következményeket).

dch_10.jpg

A Hős Pontoknak a próbák során is komoly szerep jut, ugyanis még a dobás előtt akár a cselekvő, akár a célpont dönthet úgy, hogy befolyásolja az eredményt HP-k elköltésével. Mind az Akció/Hatás, mind pedig Ellenakció/Ellenállás értéket lehet növelni, de mindre külön kell költeni, és maximum annyit, amennyi a megnövelés előtti AP volt. Ráadásul ha az egyik fél tesz rá Hős Pontokat, a másiknak is azonnal joga van felhasználni a sajátjait, egyfajta licitálásként (bár nem kell ráígérnie). Például ha a játékos Batmanként behúzna az NJK Jokernek, a mesélő dönthet úgy, hogy megtolja Joker Ügyességét vagy Harcművészetét pár ponttal, hogy elkerülje a találatot, csakhogy ezzel azonnal lehetőséget is ad a játékosnak, hogy ő is rászánjon pár pontot. Csak akkor lehet dobni, ha a próba minden érdekeltje azt mondja, hogy nem költ rá több HP-t.

A fejlődés a karakteralkotáshoz hasonlóan a HP-k elköltésével történik, egy másik táblázat alapján: a kalandok során ezzel jutalmaz minket a mesélő, nem csak a legyőzött ellenfelek, de a megmentett ártatlanok után is. A Szakértelmek különleges kategóriát jelentenek, ugyanis ezeket HP-k nélkül is lehet fejleszteni, ha eddzük magunkat. Erre időt kell szánnunk, és a végén próbát kell dobunk rá, ahol a rászánt idő az Akció, a szakértelem képzési nehézsége (+8) az Ellenakció.

A képességek terén a játék hozza a DC teljes arzenálját, a Zöld Lámpás gyűrűjétől Superman szupererejéig/látásáig/sebességéig stb. Bőségesen tudunk válogatni a saját karaktereink vagy éppen NJK gonosztevőink számára.

dch_11.jpg

Kalandok

Az alapdobozban egy kombinált kalandot kapunk, ugyanis az "A Titan, Nevermore" egyszerre egy rendes, több szereplős modul a Tini Titánokra kihegyezve, és egy egyszemélyes, kvázi "lapozgatós" minikaland, amit a Titánok több tagjával is kipróbálhatunk, más-más eredménnyel. A kettő együtt 32 oldal, térképekkel és rendesen kidolgozott NJK-kal, úgyhogy igen alapos munkát végeztek vele.

dch_12.jpg

De a DC Heroes ezen felül is kimondottan jól áll kalandok terén, hiszen egyaránt kapunk kimondottan egy-egy csapatra (JLA, Teen Titans, Superman-Wonder Woman stb) írt kalandmodulokat és forráskönyveket, amik a háttérinfók mellett kalandokat is tartalmaznak. Ezek mindegyikét megszabott HP értékű karaktereknek ajánlják.

dch_13.jpg

Vélemény

Sosem tudtam igazán eldönteni, melyik univerzumot kedveltem jobban, a Marvelt vagy a DC-t, ha képregényekről van szó, bár szerepjáték terén legszívesebben saját szettingben meséltem. Ám az igazat megvallva, ha a Marvel Super Heroes és a DC Heroes közül kellene választanom, talán még nagyobb bajban lennék. Itt kétségtelenül "larger than life" hősök küzdenek, ami nekem nagyon szimpatikussá teszi a DC-t, ráadásul egy összetett, viszont végtelenül logikusan felépített rendszert kaptunk hozzá. Az biztos, hogy Feltétlenül Kipróbálandó (csak sajnos nekem azonnal a Watchmen kalandok felé húz a szívem, mert minden hibája ellenére imádom azt a filmet).

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr6416784256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása