Retro Rpg

A Basic Roleplaying SRD

2023. január 08. 18:00 - Retro Rpg

Üdv,

Ezt a posztot az élet szülte. Mostanság elég sok szó esik OGL-ről, SRD-ről. Elsősorban a Wizards of the Coast D20-as OGL és SRD került a figyelem középpontjába, illetve annak változásai. Ugye a Open Game License-re gondolok, ami alapján a Wizards engedélyezi, hogy külsősök is létrehozzanak szellemi termékeket az ő rendszerük alapjaira építve, amit egy un. System Reference Document-ben fejtenek ki részletesen.
Nem tudjuk, hogy mit hoz a jövő, ezért gondoltam, hogy körülnézek, hogy van-e olyan OGL/SRD, ami teljesen független a Wizards-tól és esetleg alkalmas retro szerepjáték klónozásra, vagy simán csak egy új rpg megalkotására. Valamint az is szempont volt, hogy a magyar közösségben ismert legyen.

Ismertem pár játékot, amihez kiadtak OGL-t, első körben a Traveller háza táján néztem körül, ott két verziót találtam egy Traveller OGL/SRD párost, valamint a modernebb Cepheus rendszer licenszét,  de mindkettőben a Wizards-féle licensz található, vagyis annak ellenére, hogy gyökeresen különbözik a D20-tól biztonság kedvéért a Wizards-ra hivatkoznak, gondolom meg akartak előzni jogi problémákat.
Aztán megnéztem a kedvenc D6-os rendszeremet, nos ott is pont ugyanaz a D20-as OGL van, pedig az még annyira sem hasonlít a D20-ra, mint a Traveller alapú játékok.

red_brp_tm2_transparent.png

Nos végül arra jutottam, hogy csak a BRP-re koncentrálok első körben. Vagyis a Basic Roleplaying rendszerére. Ez a Chaosium által kidolgozott általános rendszer és többek között ez hajtja a Call of Cthulhu és a Runequest játékokat.

Mindjárt az elején a dokumentum kifejti, hogy nagyon hálásak a Wizards-nak, de ez egy önálló dokumentum:

"Thanks to Wizards of the Coast, the Open Source Initiative, and
Creative Commons for their work in creating the framework behind

Open Source (and in this case Open Game) licenses. You should

be aware that the
BRP Open Game License for use of the Basic
Roleplaying
system differs from the Wizards Open Game License and
has different terms and conditions
"

Mint amikor az Űrgolyhókban az elnök köszön:

Persze tiszta sor, van benne egy adag figyelmeztetés is, hogy nehogy úgy járjunk el, mint a Wizards OGL esetén. Ennek a posztnak most nem témája, ha esetleg van igény rá utánajárok. Elsősorban maga a BRP rendszer érdekel.

Alapok:

Szóval a jogi formulák után jön a rendszer ismertetése. Egy általános bevezető után, ami bemutatja a szerepjátékot, mint tevékenységet sorba veszi a rendszerelemeket.
Első körben a tulajdonságokat sorolja: STR, CON, SIZ, INT, POW, DEX, APP, Ezek közül a SIZ a méret. A POW a természetfeletti erőket, akaratot és akár a szerencsét is jelképezheti. Valamint az APP a megjelenés. A többi érték jól ismert más játékokból, Erő, Egészség, Intelligencia és az Ügyesség.
Az értékeket 3d6-al dobhatjuk és helyre kell dobni, vagyis sorrendben. A rendszer felajánlja, hogy 3 pontnyi tulajdonságot átrakhatunk egy másik tulajdonságra, ha esetleg úgy érezzük nem kedvezett nekünk a szerencse.

sbr_01.jpg

Mivel a rendszer %-os alapon működik, ezért a tulajdonságok 5-szörösét véve tudunk próbákat tenni D100 aládobással, ezek a következők:

  • Effort Roll: STRx5
  • Stamina Roll: CONx5
  • Idea Roll: INTx5
  • Luck Roll: POWx5
  • Agility roll: DEXx5
  • Charisma roll: APPx5

Léteznek másodlagos karakterisztikák is:

  • Move (MOV): Mozgás érték, emberek esetén 10, futva 30.
  • HP: A CON és a SIZ átlaga. (1-2 esetén ájult, 0 esetén halott a karakter.)
  • Power Points: Hatalompont, amiből a misztikus erőket idézi a karakter, 0 esetén elájul a karakter.
  • Damage Bonus: Sebzésbónusz, egy táblázat alapján -D6 és +2D6 között mozog. A SIZ+STR határozza meg.

Képzettségek:

A bevezetőben leírja a szabálykönyv, hogy működnek a képzettségek. %-os érték, 0-100 közötti tartományban mozog. Kiemeli, hogy a %-os dobás nem azt jelenti, hogy napi szinten használja a karakter így, hanem a kiemelt, kritikus helyzetekben kell csak dobni rá. A kezdő 0-5 és a 91-100 közötti mester között terjed a szakértelem minősítése. Egy képzettségnek lehet specialitása. Pl. Knowledge (law). Minden képzettség rendelkezik alapértékkel, vagyis a fejlesztéseket ehhez kell hozzáadni, 5-25 között  szokott ez mozogni, vagy esetleg valamelyik tulajdonság többszöröse. 56 skill-t sorol fel a rendszer, ezek vegyesen modern, sci-fi és fantasy képzettségek. Az Appraise-től az Energy Weapon-ön keresztül a Tracking-ig minden fontos benne van a felsorolásban.

 np_1.jpg

Professions:

A karakterek egy képzettségcsomaggal indulnak, ami leírja a karakter főtevékenységét, ezek egyenként 10 képzettséget tartalmaznak, itt találunk szintén vegyes dolgokat: Cowboy-tól indul a Noble-n át elérünk Warrior-ig. A felsorolt csomagokra 300 pontot oszthatunk el.

A személyes képzettségek jelentik a következő állomást, ezekre INT*10 pontot oszthatunk el, ezek lehetnek a Profession alatt lévők is.

A mesélő megszabhatja, hogy 75% felett nem rendelkezhet senki képzettséggel a kezdetekkor.

Végül a felszerelés és a végső simítások jönnek. A felszerelés esetén pár feltételt támaszt a karakter felé a rendszer. Például akkor kaphatsz meg egy fegyvert, ha legalább 50% a képzettséged az adott területen.

suw_1.jpg

A rendszer:

A szabályok ismertetése következik. A százalékos rendszerben kidolgoztak egy szisztémát, ami azt mondja, hogy a különleges siker a skill 20%-nál történik meg vagy alatta. Illetve a alapértelmezetten 96-100 között pedig balsikert, de skill növekedésével ez a tartomány is szűkül. Én itt javaslom, hogy vegyük fixre, mert menet közben körülményes figyelni a változó tartományokra. Nehézségi módosítókat is alkalmazhatunk, pl. felezés sötétben (difficult) vagy easy esetén duplázás (max 100%).
ellendobásra is van lehetőség, ilyenkor mindenki dob a saját értékére és összehasonlítjuk az eredményeket. Az nyer, aki sikeresebb, ha mindenki bukja a próbát patthelyzet is kialakulhat, de a mesélő döntése alapján egyenlő eredmény esetén a használt skillek szintje dönti el az egyik oldalra a helyzetet.
Ellenállásra behoztak egy táblázatot, ami a támadó tulajdonság és a védekező tulajdonság különbsége alapján meghatároz egy %-os értéket, amit kidobunk d100-al aládobással. Egyenlő esetén 50% az alapesély és minden pont 5%-al módosít, lényegében fejben is elvégezhető a számítás. Ezt még Kornya Zsolt is megjegyezte a COC kritikájában. :)
Kapunk is egy példát a tárgyméretekre, ugyanis ezekkel mutat példát a könyv. STR13 vs. egy SIZ15-es kő az 40%-os alapesélyt jelent.
A fejlődést úgy oldja meg a rendszer, hogy ha érdemben (kritikus helyzetben, easy-nél nehezebb próbával, stb.) használtad a képzettséget, meg kell jelölni. A kaland végén egy fölédobással teszel egy próbát és ha siker, akkor 1D6-al növelhető. Tanító is képezhet, ha egy Teach skil tesztet és a tanított skill tesztet sikeresen elvégez, akkor a tanított karakter megpróbálhat egy fölédobásos próbát, hogy sikerült-e tanulni? Mesélőre van bízva a tanulás ideje.

rw_01.jpg

Idő és Harc:

A narratív időre van egy turn érték, ami 25 harci round. Egy round az 12 másodperc. Ezen belül hajthatják végre a harci cselekményeket a karakterek. A rendszer támpontot ad az egyes skillek használati alap idejére is.
A következő elemekből áll össze a harci kör:

  1. Statement of Intent
  2. Movement
  3. Actions
  4. Resolution

DEX sorrendben cselekednek a karakterek, a mozgás csökkenti a kezdeményezést, vagyis hátrébb sorolja a karaktert a sorban. A támadás releváns skill-próbával történik és bizonyos támadásokat ki lehet védeni, vagy kitérni előle. A sikeresség vagy a balsiker mértéke különböző eredményeket hoz ki, erre vannak támpontok.
Következik a fegyverek táblázata a releváns skillekkel, alapértékekkel és helyenként felezett sebzésbónusszal. Pl. a tőr esetén van ilyen módosítás. Valamint a fegyvereknek is adtak HP-t, mert bizonyos esetekben, pl. parry sebződhetnek.
Páncélok és pajzsok: A páncélok 1-12 pontnyi SFÉ-t képviselnek, a pajzsok meg olyan fegyverként funkcionálnak, amit parry-re használunk, valamint fedezékként is funkcionálhatnak távolsági fegyverek ellen.
Ezek után sebzés és gyógyulás kérdésköre jön, speciális siker esetén maxot sebeznek a fegyverek mindent beleszámítva. A gyógyulásnál az 1D3 a kulcsszó, heti 1D3 HP a normál gyógyulás, kórház vagy más speciális kezelés megadhatja a 3-as maximumot. Illetve az elsősegély sebesülésenként 1d3 HP gyógyulást okozhat.

Egyéb szabályok:

Ambush: Releváns skill ellenpróba szükséges (spot/hide), Backstab: Ha sikerül az észrevételi ellenpróba a karakter támadása easy próbává szelídül, elkerülni difficulty parry-vel, vagy dodge-al lehetséges. Van még itt betegségre, mérgekre, fegyverrántásra, kiütésre, zuhanásra, stb. pár kiegészítő szabály, jellemzően az alap sémát alkalmazzák a speciális helyzetre.

Végül egy példaellenfél és egy karakterlap zárja a dokumentumot. Azoknak ajánlom a rendszert fejlesztéshez, akik el akarják kerülni a D20-as OGL-t és szeretik a COC, vagy esetleg a RQ rendszerét. Valamint nem riadnak vissza a %-os rendszerektől, az ellendobásoktól és a képzettségalapú játékfilozófiától és mechanikáktól. Különösen a fejlődési rendszere és az egyszerűsége tetszik.

Kommentben esetleg megemlíthettek más retro jellegű OGL rendszereket is.

Ingyenesen letölthető: https://www.chaosium.com/brp-system-reference-document/

 

 

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr4418021488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lance Toth 2023.01.09. 17:51:52

CoC és a RQ kivételével milyen BRP játék jelent még meg magyarul (és persze melyik kapható antikváriumon kívül :D )?

Thészeusz 2023.02.07. 09:30:13

Mi a különbség az OGL és a CC dolgok között? A kedvenc D6 rendszered alatt a Gumshoe-t érted vagy a D6 System-et? (A D6 System-nek milyen felhasználhatósága van?) Miben különbözik a Traveller OGL/SRD és a Cepheus? Más kiadók a saját játékrendszerükhöz miért a Wizards OGL-jét használják? Köszönöm, ha tudsz ezekben segíteni!

Barnabas Birkas 2023.02.08. 10:40:43

@Thészeusz: Ugyan a kérdés nem nekem szólt, de a D6 System részéhez hozzá tudok szólni. Tekintve, hogy a könyvek hozzá mind fent vannak a neten (ogc.rpglibrary.org/index.php?title=OpenD6), gyakorlatilag minden hozzáférhető és a rendszer nagyon egyszerű. Elég széles választék és könnyen modolható, kedvünkre alakítható. A lányom 12 évesen ebben írta/mesélte az első teljesen saját kalandját, miután az alap koncepciót elolvasta a magyar D6 alapkönyvből.

Retro Rpg 2023.02.08. 13:39:43

@Thészeusz:

CC vs OGL
Nem tudom pontosan, de a CC-vel bedobod a közösbe a szellemi termékedet és lemondasz róla, míg egy OGL engedélyezi más számára is a használatát, de attól még nálad marad. Ha nem így van kérem javítsatok.

"Kedvenc D6 rendszer."
Kicsit félreérthető volt szerintem, de úgy általában a D6-ra gondoltam, vagyis az open D6 SRD-re.

"Miben különbözik a Traveller OGL/SRD és a Cepheus? " Nagy kérdés, amikor láttam, hogy mindkettő Wizards-os OGL alatt van, akkor dobtam, most rákerestem egy gyors kereséssel és nem találtam tételes összehasonlítást. Ez komolyabb vizsgálatot igényel. A Cepheus egy újabb dolog, szóval azt feltételezem, hogy az jobban megfelel a mai igényeknek.
Más kiadók a saját játékrendszerükhöz miért a Wizards OGL-jét használják?
Amiket én néztem és valamennyire ismertem (és szimpatikus is) kb. mind Wizards OGL alatt vannak.
Természetesen ez hétről hétre változhat, mivel túl vagyunk ezen a rövid OGL krízisen és úgy tűnik, hogy nem lesz szükség Wizards által kiadott kóserpecsétre, hogy saját OGL/SRD-t adjon ki valaki.

Retro Rpg 2023.02.08. 13:42:27

@Retro Rpg: Ja és, hogy miért használták a Wizards féle OGL-t? Gondolom féltek tőlük és így biztonságban érezték magukat.
süti beállítások módosítása