Retro Rpg

Retro Kincsek 10. - Alternity RPG

2021. április 26. 14:52 - Barnabas Birkas

Közjáték TSR módra az AD&D után és a D&D 3rd előtt

alt1.jpg

Első kiadás: 1998

Ez a játék sok szempontból a szívem csücske volt, ma is az, és sokáig az is marad, pedig ennél nagyobb "feleúton ég és föld között" kevés akad. Először is, az AD&D 2nd ed. után és a D&D 3rd ed. előtt jelent meg, még a TSR gondozásában, de ekkor már a WotC volt a tulaj. Több játékeleme átkerült később a D20 Modern rendszerbe, és már az alap D&D 3rd-ben is vannak áthallások számomra (az Alternity fő tervezői is dolgoztak a D&D-n, de csak az Additional Design kategóriában).

 

Az Alapkönyvek

Az alapkönyvek (Player's Handbook és Gamemaster's Guide) nem tartalmaznak kampány helyszínt, hanem egy teljesen általános keretrendszert adnak, amiben a kőkorszaktól az űrkorszakig lehet kalandokat írni, játszani.

A Játékosok Kézikönyve az ember mellett számos érdekes fajt kínál, mint a kibernetikus Mechalus, az X-akták szürkéire hasonlító Fraal, a gargoyle-szerű Sesheyan, a vukiknál is szőrösebb és erősebb Weren és a fürge hüllő T'sa.

alt2_1.jpgalt3_1.jpg  

Ezeken kívül helyett kaptak még a szakértelmek, az előnyök-hátrányok, a felszerelések (bunkótól a részecskeágyúig), mutációk, pszionika, kibernetika, idegen ereklyék, járművek és űrhajók.

A Kalandmester Könyvében a D&D-hez hasonlóan átrágja magát még egyszer a Játékosok Könyvében felsorolt szabályokon, kiegészítve, elmagyarázva azokat, felkészítve a mesélőt a kérdésekre. Emellett kínál alternatív, kvázi-folyamatos fejlődést, a szintlépéssel kombinálva, részletes bolygó-, civilizáció- és idegen faj-tervező mechanikát is. Mintakaland mellett van jó pár kalandötlet is van.

 

A rendszer

Ennek működése is felemás: d20-at használ elsősorban, mellette d4, d6, d8 és d12 kockákkal (a d10 kimaradt). Egy d20-al (a "Kontrol kockával") kell minél kisebbet dobni, és a saját alapérték egészének, felének és negyedének elérése mutatja, milyen fokú sikert ért el a karakter. A dobásra adott bonuszok és büntetések, például ellenfél védekezése, fényviszonyok, fáradtság, sérülések plusz és mínusz pontjai "Szituációs kockákat" eredményeznek, például egy +3 büntetés +d8 dobással nehezíti a próbát. A 20 mindig Kritikus Balsiker, az 1 mindig Kritikus Siker. Ha a kockák összértéke nagyobb, mint a próba értéke (ez általában tulajdonság + szakértelem), akkor a próba vagy Sikertelen, vagy Határeset, ha szinte lehetetlen elrontani. Ha egyenlő vagy kisebb, mint a próba értéke, akkor Átlagos a Siker, ha a próba értékének fele, akkor Jó, ha pedig negyede, akkor Kiváló. A különleges, csak korlátozott számban birtokolt Utolsó Esély pontok elhasználásával az elért Siker mértékét lehet növelni vagy ellenfélnél csökkenteni.

 alt4_1.jpg

A tulajdonságok lényegében a klasszikus AD&D vonalat követik: Erő, Ügyesség, Állóképesség, Intelligencia, Akarat és Személyiség (utóbbi kettő lényegében megegyezik a Bölcsességgel és a Karizmával).

 alt5_1.jpg

Az emberi értékek 4-14 közé esnek, és még a werenek sem erősebbek 16-nál. Itt van egyből az első dolog, ami később visszaköszönt a D&D 3rd-ben, ugyanis az átlag alatti értékek (embernél 7 alatt) büntetést adnak, illetve bonuszt az ellenfélnek, az átlagosok (7-10) 0-t, az átlag felettiek (11-14) pedig bonuszt.

 alt6_1.jpg

Az életerő nem egyszerűen egyetlen fajta HP-ben jelenik meg, hanem helyből négy félében: Kábulat, Seb, Halálos Seb és extraként a Fáradtság. Ezek egyike sem túl magas, és később is csak nagyon minimálisan fejleszthető. Emiatt a rendszer kimondottan halálos, a sebesüléseket komolyan kell venni.

alt7_1.jpg

A játék szinte minden próbája vagy tulajdonság-próba, vagy az erre épülő szakértelem-próba. A kevés számú kivételek egyike a kezdeményezés, ami két tulajdonság átlagából származik, de ez is ugyanúgy a fenti szisztémát követi. A szakértelem próbák során a szakértelem szintje (0-12 között) hozzáadódik a tulajdonsághoz, és a kettő összege adja meg a próba értékét, ami alá kell dobni. A 0. szint az összefoglaló Broad Skill (én megszokásból "főszakértelemnek" hívom, de igazából talán a "tágabb jártasság" illik rá), ennek birtokában a legtöbb alá tartozó specializáció már használható, kivéve azok, amiket mindenképpen meg kell tanulni.
Például Járművezetés főszakértelemmel el lehet vezetni egy autót, de egy űrvadászhoz már kötelező az Űrhajók specializáció ismerete. A főszakértelmek nem fejleszthetők, csak a specializáció, amelyek mindegyikét az összetettségétől függő számú skill-pontért lehet megvenni 1. szinten, majd minden további szinten újabb alap ár + aktuális szint pontot kell rákölteni.

 alt8_1.jpg

Fontos, hogy szinte minden specializáció kínál különleges bonuszokat ("Rank Benefit"), bizonyos szintek elérésekor, illetve ezeket részben meg lehet venni előre. Például a Lőfegyverek (Pisztoly) esetében egy idő után a fegyverrántás és azonnali tüzelés már nem ad büntetést, majd elérhetővé válik a gyorsabb utántöltés, a dupla lövés, a pontosabb messzi lövés. Ezek sok esetben szinte egy az egyben visszatértek a D&D 3rd Feat-jei között, általánosabb formába öntve.

 alt9_1.jpg

A karakteralkotás során lehet felvenni Előnyöket és Hátrányokat: előbbiek Szakértelem pontokba kerülnek, és bonuszokat adnak (pl. a Jóképű minden Személyiség alapú próbára ad -1 bonuszt), az utóbbiak viszont Szakértelem-pontokat adnak, valamilyen büntetés mellett. Például a Becsületkódex csupán egy megkötést jelent, hogy a karakterek tartania kell magát valamilyen szabályokhoz, a Balszerencsés viszont annyit tesz, hogy nem csak a 20, hanem a 19-es dobás is Kritikus Balsikert jelent. Mindkettőből maximum 3-at lehet felvenni.

 alt10_1.jpg

A játékban a D&D-től eltérően nincsenek hagyományos értelemben vett kasztok. Ehelyett induláskor Hivatást és Karriert kell választani:  míg az előbbi egy általános irányultságot fed, mint a D20 Modernben az Erős, az Ügyes, az Okos, addig az utóbbi a karakter foglalkozását jelenti, mint például az űrtengerész, csempész, orvos stb.

A Hivatás gyakorlatilag életre szól, és játéktechnikai dolgokat tartalmaz: ettől függ, hogy melyik szakértelmek tanulása lesz egy kicsit könnyebb, származik belőle egy kezdeményezés-bonusz, illetve minden hivatásnál szerepel valamilyen plusz bonusz. Az alapkönyvben az alábbi hivatások találhatók: Harci Specialista, Diplomata, Szabad Ügynök, Technikus és Elmejáró (opcionális, csak ha van pszionika).

 alt11_1.jpg

A Karrier lényegében csupán egy szakértelem-csomagot jelent, amiket a karakternek célszerű megtanulnia ahhoz, hogy első szintű ez vagy az lehessen, de igazából később szabadon változtatható.

 alt12_1.jpg

A harc teljesen szakértelem alapú, a fegyverek három féle kategóriába tartozhatnak (kis becsapódás, nagy becsapódás, energia) és az elért sikertől függően három féle sebzéssel bírnak. A páncélok a három kategória ellen más-más módon védenek, ráadásul szintén nem fix, hanem dobott értékkel. Emiatt lehet, hogy egy magas sebzés dobásnál is felfogja az egészet, majd egy alacsonynál bemegy a nagy része. A fegyvereknek mindig van másodlagos sebzése, amit a páncél nem fog fel, így hiába fogja fel újra meg újra az a lemezvért a Seb pontnyi sérüléseket, a másodlagosan benyelt Kábulat pontok előbb-utóbb ledöntik a legkeményebb lovagot is a lábáról. Hacsak nincs neki egy kellemesen magas Páncélviselet (Harci) szakértelme, ami pont ezek ellen jó. A gyógyulás lassú, modern orvostudomány, mutáció, pszi vagy mágia nélkül hetekbe telhet, vagy akár még bele is halhat a sebesült.

 alt13_1.jpg

A rendszer számos opcionális szabályt kínál a mesélőnek, amiket használhat a saját kampányában, mint a Mutációk, a Kibernetika és a Pszionika.

A Mutációk esetében előnyös és hátrányos elváltozásokat kell összeválogatni, amik között vannak teljesen megszokottak (pl. megnövelt tulajdonság), mókásak (Adrenalin-fröccs) és egészen betegek is (az agresszív immunrendszer, ami a mellette álló embert is megtámadja, mert hát veszélyforrás).

alt14_1.jpg

A kibernetika nem egy Cyberpunk 2020, de több, mint mondjuk amit a Shadowrun 2nd kínált. Elsősorban funkcionális kiegészítők, testi tűréshatárral és pár beültetés esetében pszichózis veszélyével.

 alt15_1.jpg

A pszionika az egyik legjobb opcionális szabály, aminek egy külön kiegészítőt is szenteltek (Mindwalking - A Guide to Psionics), jelentősen kibővítve az amúgy sem csekély választékot. Ezek a képességek messze túlmutatnak például a Magus kínálta lehetőségekkel, inkább az AD&D-eb szereplőre hasonlít. Energiából formált kardot, azonnali gyógyulást, teleportálást, elmére mért csapást, emléktörlést, spontán tűzgyújtást, villámcsapást és telepátiát egyaránt találni benne. Egy low-magic vagy urban fantasy világban önmagában is megteszi mágia gyanánt, főleg, mert az alapkönyvek ebből csak egy minimális ízelítőt nyújtanak, FX néven.

 alt16_1.jpg

Ezt egy külön kiegészítőben kibontották, ahol egy újabb Hivatást, az Adeptust behozva a "hagyományosabb" mágiaformák is elérhetők, mint a Demonológia, Szakrális mágia, Nekromancia stb., illetve az ezekhez kapcsolódó szörnyek, a csontvázaktól a vámpírokon át a démonokig és angyalokig. A pszionika és a mágia ugyanúgy a főszakértelem-specializáció szisztémát követi, bár a szintbonuszok itt nem vásárolhatók meg előre, csak a specializáció megfelelő szintű ismerete birtokában lehet őket elsajátítani.

A fejlődés alapvetően szintlépéssel megy, bizonyos számú TP megszerzésével a karakter 2. (3., 4. stb.) szintű lesz, és megkapja az ehhez szükséges TP-ket, képzettség-pontban. A 2. szint eléréséhez például 6 TP kell, 6 szakértelem pontból pedig csak egy maroknyi jártasságot lehet megtanulni, még kevesebbet fejleszteni. Egy főszakértelem felvétele néha még ennék is többe kerül. Bizonyos szint elérése felett lehet növelni a kezdeményezést, a tulajdonságokat (max 2 ponttal), újabb előnyöket vásárolni, ha nincs még meg a maximum 3, vagy leadni korábban megkapott hátrányokat.

 alt17_1.jpg

A Mesélők Könyvében kínált alternatív (általam gyakran alkalmazott) szabály, hogy a TP-k elköltésével nem kell megvárni a szintlépést, közben is lehet fejlődni, és a szintlépés csupán a több, megvásárolható bonusz elérésénél számít.

 

Általános Kiegészítők

Az alapkönyvek mellett számos kiegészítő is megjelent a játék rövid életciklusa alatt.

A Campaign Kit mesélői paravánt, táblázatokat, karakterlapokat tartalmazott. A Dataware a számítógép mátrixról és a robotikáról szólt.

 alt18_1.jpg

A Beyond Science az FX lehetőségeivel bővíti az opcionális szabályokat, a Mindwalking a pszionikát bővíti ki (a PHB-ban szereplőket is tartalmazza, egyben az egészet).

 alt19_1.jpg

A Tangents alternatív idősíkokat és dimenziókat boncolgat, a Starships pedig az űrhajók építését és kezelését egészíti ki, a GMG-ben szereplő szabályokat megtartva.

 alt20_1.jpg

A legmostohább sorsú a Warships volt, ami már nem jelent meg, csak a netre került ki egy nyers, képek nélküli pdf belőle: az űrhajók építését és kezelését változtatta meg, helyenként radikálisan, így míg a korábbi szabályok maximum korvett méretű hajókat tudott kezelni, itt már erődhajókat (kb. Szuper-osztályú csillagromboló) is össze lehet rakni, ha valakinek van rá ideje. Ehhez plusz harci szabályokat is adott, lehetővé téve akár a táblás, szerepjátéktól független űrcsaták lejátszását is.

 

A hivatalos kampányok

Az Alternity rendszerhez az általános kiegészítők mellett négy, specifikus kampány jelent meg.

A StarDrive egy távoli jövőben játszódó sci-fi, nem annyira űropera, mint a Star Wars, de nem is annyira realisztikus, mint a Traveller. Megvan benne a határvidék felfedezése, az idegen fajok fenyegetése és a szokásos emberi széthúzás.

 alt21.jpg

A Dark Matter egyrészt X-Akták, másrészt Sötét Zsaruk, harmadrészt Csillagkapu, ahol a játékosok titkos szekták, templomosok a szürkék és más idegenek után nyomoznak, igyekezve eltüntetni a nyomokat a közvélemény elől.

 alt22.jpg

A Gamma World a TSR klasszikus poszt-apokaliptikus világa, amit mindig az aktuális D&D verzióval adtak ki, így az 5. kiadást az Alternity rendszerrel (a 6. a D20 Modern, a 7. a D&D 4th rendszerét használta). Egy atomháború utáni új Sötét Korban játszódik, bár az egyes verziókban a technológia szintje, sőt az apokalipszis oka is eltérő.

 alt23.jpg

A negyedik kampány a StarCraft Adventures volt, egy könnyített szabályrendszerrel. A játékosok terrai tengerészgyalogosok, protoss templarok és más, a számítógépes játékban szereplő karakterek, akik elsősorban a zergek és az emberi korrupció ellen harcolnak.

 alt24.jpg

Sokoldalúság és személyes tapasztalatok

Nekem sokáig az Alternity volt a "go to" rendszerem, a D&D 3rd megismerése előtt a standard játékom. Meséltem vele urbán fantasy-t a Fátyol alatt rejtőző tündékkel; klasszikus fantasy-t, elfekkel és mágiával; neo-római Ötödik Birodalom sci-fit, ahol állandóan latin hajónevekkel és kifejezésekkel bajlódtam; az eredetileg Cyberpunk 2020 rendszerhez csinált Aquarius világomat, ahol egy 100%-ban vízzel borított bolygón játszottak a karakterek; Mutánslázadást, az első X-man mozifilm hatására; és Star Wars-t, ahol egyik fénykard párbaj sem tartott tovább 15 másodpercnél. Minden egyes esetben megállta a helyét, még ha kellett is hozzá írnom egy csomót: az Aquariusnál át kellett konvertálnom a Maximum Metal alapján megcsinált tengeralattjárókat, a Star Wars-nál pedig a saját űrhajó szabályai helyett inkább a D6 SW szisztémáját ültettem át, az Alternity szabályaival (egyszerűen nem jött ki a matek, hogyan fér el a filmekben látott, más könyvekben leírt mennyiségű rendszer). Az alap motorja viszont hibátlanul vitte előre a játékot, a módosítókat akár halálpontosan számolgattuk, akár ex has ("dobjál mondjuk +d8-al, mert ez azért nehezebb feladat"). Elsőre mindenkit sokkol a "dobjál kicsit" módszer, de az esetek többségében mindenki megbarátkozott vele, főleg, mert nagyon pörgős tud lenni. Egy szó, mint száz, ez az egyik Kedvencem.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr9316513608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

raksi.raksi 2021.05.12. 16:19:48

Nagyon szuper ismertető. Köszi szépen.

Barnabas Birkas 2021.05.12. 16:26:56

@raksi.raksi: Köszönöm és örülök, ha tetszett. Ez az egyik személyes kedvencem. :)

Thészeusz 2021.08.19. 17:47:03

“egy teljesen általános keretrendszert adnak, amiben a kőkorszaktól az űrkorszakig lehet kalandokat írni, játszani” — A különböző korokban mesélést amúgy mennyiben támogatja? A technikai szintek mennyire vannak részletezve? Mondjuk a GURPS-ban és a Basic Roleplayben sincs túlcizellálva a dolog, de mondjuk a GURPS3-hoz azért elég rengeteg kiegészítő született :)

Thészeusz 2021.08.19. 17:58:32

“Meséltem vele urbán fantasy-t a Fátyol alatt rejtőző tündékkel; klasszikus fantasy-t, elfekkel és mágiával; neo-római Ötödik Birodalom sci-fit, ahol állandóan latin hajónevekkel és kifejezésekkel bajlódtam; az eredetileg Cyberpunk 2020 rendszerhez csinált Aquarius világomat, ahol egy 100%-ban vízzel borított bolygón játszottak a karakterek; Mutánslázadást, az első X-man mozifilm hatására; és Star Wars-t, ahol egyik fénykard párbaj sem tartott tovább 15 másodpercnél.” — Na ezekre bazikíváncsi lennék, mármint az egyes helyzetekre, hogyan sikerült őket megoldani :)

Thészeusz 2021.08.19. 18:07:30

“a Star Wars-nál pedig a saját űrhajó szabályai helyett inkább a D6 SW szisztémáját ültettem át, az Alternity szabályaival (egyszerűen nem jött ki a matek, hogyan fér el a filmekben látott, más könyvekben leírt mennyiségű rendszer)” — Ezt viszont nem értem, kérlek, fejtsd ki egy kicsit bővebben.

Barnabas Birkas 2021.08.19. 18:57:30

Az Alternityben minden felszerelés korszakokra bontva van benne, és a világok megalkotásánál is így van benne minden. Gyakorlatilag ha megvan, milyen technikai szinten játszotok, akkor megvan, mi van a játékban benne.
A D6 SW hajó-szabályait használtam, de az Alternity rendszerrel: ahol eredetileg +xD6 lwtt volna, az +/- módosító lett, a pajzsok úgy műkódtek, mint Alterban, a fegyverek is úgy sebeztek, stb.
Éppen azért tudtam ilyen sokféle világot mesélni vele, mert rengeteg minden adott az alapkönyvekben: a fegyverek a kőbaltától a fézerig ki vannak dolgozva, van benne pszi, mutációk, kiberver, mátrix. A kiegekben pedig még több, bár például a mágiarendszerét nem szerettem, a pszit egészítettem ki inkább (bár az eleve nagyon menő, kb Dark Sun-szintű "lerobbantom a fejed, azután előre ugrok az időben egy percet" jelleggel.
süti beállítások módosítása