Retro Rpg

A szerepjátékok történetének főbb lépései

2023. február 10. 10:03 - Retro Rpg

Sziasztok,

 

Ebben a posztban azt szeretném röviden és vázlatosan bemutatni, hogy a szerepjátékok történetében milyen jelentősebb változások álltak be, jelentősen befolyásolva az adott kor játékait, trendjeit. Ezek szerintem olyan fontos mérföldkövek voltak, amik mai napig jelen vannak a szerepjátékokban.

A kiindulási pont.

Amikor megjelent a szerepjáték, még erősen wargame alapokon nyugodott. Lényegében a stratégiai játékok léptékét vitték le egyetlen egység méretére, és behelyezték ezeket a bábukat dungeon alakú térképekre. Történetről még nem nagyon volt szó, területet kellett felfedezni és felfedezett részeken előforduló problémákat megoldani, legyen az csapda, ellenfél vagy valami más. A karakterek értékei és a karakter-játékos viszonya is ehhez igazodott. Később kezdett átalakulni a hobbi abba az irányba, ami a mai napig tart és folytatódik az idők végezetéig. Ennek a folyamatnak a főbb lépéseit mutatom be.

mt_1.jpg

1. Kampányok, settingek

'77-78 környékén jöttek ki azok a komolyabb konkurenciának számító szerepjátékok, amelyek már nem tekinthetők D&D klónoknak. Ezek már rendelkeztek előre legyártott szettingekkel és kampányokkal, amelyek szerves részét képezték a szerepjátéknak, mint a Traveller, RuneQuest, vagy a Gamma World. Ezekben már nem csak a dungeon elhelyezkedése és a szörnyek típusa számított, de megjelentek a népek és frakciók közötti politikai összecsapások, a játékosok belefolyhattak az intrikákba, és magasabb szinten befolyásolhatták az események alakulását.

2. Skill alapú rendszerek

A 80-as évek elején új játékosok jelentek meg a piacon és elterjedtek a skill alapú mechanikák, a Traveller rendszerének mintájára. Ilyen volt például a Coc, a Paranoia, vagy a Palladium rendszer. Ezek  lehetővé tették, hogy ne csak sakkbábuként tologassuk a karakterünket egy térképen, hanem modellezve az ő képességeit a játékos döntései és ötletei alapján egy olyan játékmenetet valósíthatunk meg, amiben a karakter és a játékos is egyaránt fontos. A skillek megjelenésével a harcos nem csupán egy fegyverforgató volt, hanem megtudhattuk, mennyire ért minden egyébhez, mint a kovácsolás, atlétika és lovaglás. 

jb_01.jpg

3. Általános rendszerek

Nagyjából az előzővel egy időben megjelent a Basic Role-Playing, vagyis a RuneQuest és a CoC rendszerek általános verziója. Ezzel kezdetét vette az a trend, hogy ne csak fókuszált kiadványok jelenjenek meg, hanem olyanok, amelyek több zsánerben is felhasználhatóak. Bár már a D&D gyökereitől kezdve benne volt, hogy a mesélők saját világokat alkossanak, ezek az általános rendszerek sokkal szélesebb palettán engedték mozogni a képzelőerőt, hiszen a legtöbb rendszer nem csak egyetlen stílust támogatott: ugyanazzal a motorral játszhattunk fantasyt vagy akár sci-fit.

4. Pontelosztós rendszerek

A Champions (1981) bemutatott egy szisztémát, ami szerint a karakterek értékeit nem kockával, hanem bizonyos mennyiségű pontértékből raktad össze. Ilyen rendszerekben könnyebben tudtak a mesélők egyensúlyt teremteni a játékos karakterek, valamint az ellenfelek között. Az ezt a módszert használó rendszerekben ugyan elveszik a "jó sorozat" öröme, amikor egy igazán erős, már-már valószínűtlen magas értékekkel bíró karaktert hozunk létre, ugyanakkor azt a csapdát is elkerülhetjük, hogy egy olyan "rossz sorozat" jöjjön ki, ahol a karakterünk számunkra nagyon előnytelen értékekkel bírjon. 

am_2nd_k.png

5. Történetmesélős rendszerek

Az Ars Magica és a Pendragon leszámolt azzal koncepcióval, hogy a harc és a játékmechanikák használata a legfontosabb, és a történetmesélésre, a karakterek közötti viszonyokra koncentrált inkább. Természetesen az elődjeihez hasonlóan minden eleme megvolt, csak a hangsúlyt rakta máshova. Ugyanakkor mindkét játékban kiemelten fontos szerepet kapott az uradalom, szinte már önálló karakterként létezett, és a játékos karakterek legalább annyi időt töltöttek a laboratóriumokban vagy társadalmi eseményeken, mint az elfeledett romokban.

Utóélet

Természetesen ezek után is történtek komoly változások, például a Magic logikája beépült a D&D működésébe, megjelentek a narratív játékok, egy időre kialakult a D20 rendszer óriásinak hitt, majd szappanbuborékként szétpukkadó hegemóniája, de az már egy másik korszak volt.

Üdv!

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr8718045420

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lance Toth 2023.02.13. 11:35:11

NEhéz és nem is érdemes bele kötni egyes pontokba, mert annyira vázlatos ez a cikk. EGy dolgot azért kiemelnék:

"'77-78 környékén... már rendelkeztek előre legyártott szettingekkel és kampányokkal"

Greyhawk és Blackmoor is 1975-ben jelent meg, konkrétan a történelem első és második kiegészítőjeként.

Retro Rpg 2023.02.14. 21:09:18

@Lance Toth: A hangsúly ezen van: "melyek szerves részét képezték a szerepjátéknak"

Retro Rpg 2023.02.15. 09:52:57

@Lance Toth: Pl. részlet a GH wiki oldaláról:

"Although it detailed new spells and character classes that had been developed in the dungeons of Greyhawk, it did not contain any details of their Greyhawk campaign world. The only two references to Greyhawk were an illustration of a large stone head in a dungeon corridor titled The Great Stone Face, Enigma of Greyhawk and mention of a fountain on the second level of the dungeons that continuously issued an endless number of snakes."

Illetve közkívánatra kiadták egyy komolyabbnak szánt kiadványban, de az már 1980: "TSR originally intended to publish The World of Greyhawk (TSR 9025)[1] early in 1979, but it was not released until August 1980."

Ami sajnos nem volt túl acélos: "The World of Greyhawk consisted of a 32-page folio (the first edition is often called the World of Greyhawk folio to distinguish it from later editions) and a 34" x 44" (86 cm x 112 cm) two-piece color map of the Flanaess. "

Retro Rpg 2023.02.15. 10:25:35

@Lance Toth: Blackmoor-ról:

""A Blackmoor az 1. kiadású D&D vékony barna “supplement”-füzeteinek sorában másodikként jött ki, kezdetleges szabálykiegészítésekkel és a Béka temploma c. kalanddal, minimális háttérinformációkkal a „világról”. Emlékét ODnD Supp1 GreyhawkGreyhawk későbbi térképein az északnyugati csücsökben fekvő Blackmoor országa őrzi. A világteremtésről akkoriban még különben is furcsa elgondolások járták. A vázlatosság és a levegőben lógás nem zavart senkit, hiszen a játék legalapvetőbb vonásai, a később közhelyszámba menő, mégis máig megbízható alapkőként használatos „kocsma-labirintus-város” triász éppen csak kialakulóban volt.""

Trezor atya · http://utvesztox.blog.hu/ 2023.12.26. 08:50:14

(Ezen a mondaton kérhetek egy kis csiszolást, mert ugyan alighanem értem, de erre nem mernék mérget venni:
“Ugyanakkor mindkét játékban kiemelten fontos szerepet kapott a karaktereken kiemelkedő szerepet kapott az uradalom...”)

Trezor atya · http://utvesztox.blog.hu/ 2023.12.26. 08:53:08

“D20 rendszer óriásinak hitt, majd szappanbuborékként szétpukkadó hegemóniája”
— Ezt hogy érted?

Szekrényszagú néni 2024.02.17. 21:13:51

@Retro Rpg: Hogy a rejtélyes "ODnD Supp1 Greyhawk" kétszermond kétszermond hogy került a mondatomba, azt nem tudom, de köszi.

Retro Rpg 2024.04.21. 12:28:54

@Szekrényszagú néni: Hirtelen minden is D20 alatt jött ki, de a legtöbb ilyen implementáció nem volt sikeres, ezért visszatértek az eredeti rendszerekre. Számos kisebb kiadó ráugrott a D20 OGL-re, de sokaknak nem sikerült maradandót alkotni. (Van aki mai napig ezt erőlteti, meglepő módon kis közösségben ér el sikereket.)
Üzletileg sikeres volt a D20 korszak és a 4E felemás korszaka után az 5E leuralt mindent, de a 3-5E közötti korszakban volt egy kisebb űr. Szóval látványos sikereket értek el az elején a D20-al, de aztán visszaesett.
Ez nem a D20 kritikája, csak a jelenséget írtam le.

Szekrényszagú néni 2024.04.21. 13:53:21

@Retro Rpg: Sztem ezt Trezor atyának szántad.
süti beállítások módosítása