Retro Rpg

Retro Kincsek 11. - High Colonies

2021. április 29. 14:14 - Barnabas Birkas

Az űrben senki se hallja a replikáns sikolyaidat, punk...

hc_1.jpg

 

Első megjelenés: 1988

 

Ez a kanadai szerepjáték egy "keményvonalas" sci-fi, valahol az Aliens, a Szárnyas Fejvadász, a Moon 44 (Űrkalózok) és az Outland (Gyilkos Bolygó) vonalán. Az emberiség kilépett a Földről, de a Naprendszer börtönét nem tudta elhagyni, viszont otthonvilága lakhatatlanná vált a FöldOtthon Háborúja után.

Az alapkönyv talán vékonykának tűnhet a maga 102 oldalával, viszont más korai szerepjátékokhoz hasonlóan elég tömény: bár szép számmal vannak benne kisebb, egész jól megrajzolt fekete-fehér képek, fél oldalnál nagyobbat nem igazán találni benne, és táblázatokból sincs sok. És ahogy az interneten is kiemelték, csak az idővonala csaknem 8000 szavas.

 

A világ

A játék idővonala nem sokkal a megírásának ideje, 1988 után kezdődik, a '90-es évektől. Szépen és hihetően felvezeti, hogyan vezet a két szuperhatalom, az USA és a Szovjetunió csillagháborús versengése egyre több és több űrállomás, hold- és marsi bázis építéséhez, hogyan alakulnak ki a különböző érdekcsoportok és űrbéli hatalmak. A nemzetközi megacégek, a "Hét Boszorkány" és a különböző szakszervezetek összecsapásai, a sztrájkok és a véres harcok közepette egy sajnos nagyon is hihető forgatókönyv épül fel. Egyaránt vannak benne felemelő pillanatok és borzalmasok is.

hc_2.jpg

 

Röviden összefoglalni ezt a két évszázadot 1988 és 2188, a játék jelene között nagyon nehéz feladat, a könyv 12 oldalt szentel neki, néha csak egy-egy mondattal említve dolgokat, máskor fél oldalon bontogatva egy-egy háború vagy szerződés következményeit. Az emberiség kilépett az űrbe, állomások és kisebb-nagyobb kolóniák százait építve fel. A két fő tengely, ami mentén egymásnak feszülnek, a Hét Boszorkány cégei vs a szakszervezetek és kisebb kolóniák, illetve az amerikai-szovjet versengés, ami egy időre enyhülni látszik, majd egy afrikai konfliktus után 2117-ben a Földet totálisan elpusztító nukleáris, biológia és kémiai háborúba torkollik. Ám mivel ekkorra már mindkét hatalomnak vannak saját nagy kolóniái (az Aldrin űrállomás, az USA 54. állama a 16. legnépesebb volt ekkor), és mert gyakorlatilag minden egyes kisebb országnak megvannak a saját állomásai (még Magyarországnak is van egy, Lengyelországgal, Romániával és Csehországgal közösen), a földi államok tovább léteznek az űrben is.

Innentől kezdve az ellenségeskedés előbb a földi hatalmat tömörítő Magas-Földi Érdekközösség (High Terran Commonwealth), a Hét Boszorkány és a kisebb szervezetek, mint az ENSZ helyét betöltő Békés Együttélés Ligája és a Külső Állomások Ligája között zajlik, majd ahogy lassan mindenki mindenki ellen fordul, egymást követik a háborúk: előbb kitör a cégek dezertőr erői ellen vívott több éves Barbárság Háborúja, majd az Emberiség Köteléke (Band of Humanity) nevű emberi felsőbbrendűségben hívő "űrnácik" indítanak totális, Tisztító Háborút, a genetikailag kitenyésztett szuperkatonáikkal. És mint minden nagy hódító, ők is alábecsülnek valakit a végén, még pedig az egyetlen eddig megismert, és a Naprendszerben már évtizedek óta az emberekkel békésen együtt élő idegen népet, a Chakont, akik nem hogy nem védtelenek, de otthonuk, a Titán elleni inváziót megtorló ellentámadásuk a szervezet pusztulásához vezet.

hc_5.jpg

 

A könyv tekintélyes részét, nagyjából 30 oldalt a fontosabb űrállomások, kolóniák rövid bemutatása (név, elhelyezkedés, funkció, lakosság, megjegyzések) és a hatalmak, szövetségek és megacégek leírása teszi ki.

hc_3.jpg

 

Ahogy fentebb már utaltam rá, nagyon emlékeztet mind a Cyberpunk 2020, mind az Alien, mind pedig a Szárnyas Fejvadász hangulatára: kibertechnológia ugyan nem létezik, ám az űrbéli megacégek és az egykori földi hatalmak ellentéte, a világűr könyörtelensége, a bio-gen tenyésztett emberek (a helyi "replikánsok") és az ismert idegenek, a chakonok mellett felsejlő másik, ismeretlen, ráadásul feltehetően ellenséges nép kellően disztópikus hangulatot teremt.

 

Karakteralkotás és Rendszer

A játék alapötlete, hogy a karakterek (a CP2020-hoz vagy akár a Shadowrunhoz hasonlóan) független zsoldosok, akiket a kisebb kolóniáktól kezdve a vagyonos cégekig bárki felfogadhat, "problémák" megoldására, de ugyanígy akár a rengeteg, mára elhagyott, de még értékeket rejthető űrállomás és roncs felkutatásából élő kincskeresők is lehetnek. Kockából két félére lesz szükségünk, jó pár d6-ra és a d100 dobásokhoz két d10-re.

hc_6.jpg

 

Az első lépés annak eldöntése, melyik fajba tartozik a karakterünk: mind az ember, mind a chakon játszható, mindkét nemből. A bio-gen emberek és a droidok alapesetből nincsenek a játszható karakterek közé sorolva: előbbiek ugyan lényegesen erősebbek, de átlagosan 9 évig élnek), utóbbiakat pedig a valódi mesterséges intelligencia hiánya miatt nem annyira javasoltak. Ezt követi a származási hely, vagyis hogy a Naprendszer melyik bolygója körül keringett az űrállomás, vagy melyik felszíni kolónia.

hc_7.jpg

 

A rendszer öt Főjellemzőt használ, ezek az Erő, Az Állóképesség, az Intelligencia, az Ügyesség és a Karizma. Ezek értékét az emberek mindegyik esetben 2d6+6 dobással, a chakonok 2d6+4/9/10 dobásokkal határozzák meg. Ezekre százalékos próbát kell dobni, általában a feladat nehézségétől függően valamilyen szorzóval. Például ha valaki fel akar emelni 100 kilót, akkor Erő*4 alá kell dobni d100-al, 250 kilónál viszont már tisztán az Erő alá.

A szakértelmek mind százalékos értékkel bírnak, 0 és 95 között, amire d100-al lehet próbát dobni, ha legalább 1 pontja van rá (vagyis képzett). A mesélő természetesen a feladat nehézségétől függően adhat bonuszt vagy büntetést az értékre. A 96-100 közötti próba mindig sikertelennek számít, a szakértelem értékének 10%-a (pl. 55 esetén 6) alá dobás Különleges Siker, a 99-100 pedig Kritikus Balsiker. A harci képességek egy kicsit más módon működnek, erre mindjárt visszatérünk.

A játékban nincsenek kasztok vagy szintek, a fejlődés szakértelmenként folyamatos, így a karakteralkotás során magunknak rakjuk össze, mihez is szeretnénk érteni. Vezetőszárként a könyv ad pár példa hivatást, hogy milyen szakértelmei vannak egy tipikus kereskedőnek, bányásznak vagy katonának, de ezek is inkább csak útmutatásként vannak. Az induló szakértelempontok száma az öt Főjellemző és az életkor összege, megszorozva hattal: ez átlagosan 500-550 szétosztható pontot jelent, ha egy nagyjából 20-23 éves, átlagos tulajdonságokkal bíró karaktert indítunk.

hc_8.jpg

 

A harcrendszer egy "kicsit" bonyolultabb, mint a ma megszokottak, sokban emlékeztetve a korai harci szimulációs rendszerekre. A Kezdeményezés fix érték (Intelligencia és Ügyesség összege), dobni csak akkor kell alá d100-al, ha a meglepetés kérdéses. A 10 másodperces harci körben mindenki kétszer cselekedhet - és itt jön a csavar. Ugyanis ahelyett, hogy simán elintéznénk a szakértelemre dobott d100 próbával, mindenki az adott cselekedettől függő számú d6-tal dob, hozzáadva a harci szakértelem szintjétől és az egyéb módosítótól függő számú bonuszt. Ha a támadó dob nagyobbat, eltalálja a célpontot, ha a védekező, akkor kivédte/lebukott.

hc_9.jpg

 

Például: a támadó egy könnyű pisztollyal, egyes lövésben tüzel a célpontra. Ez a fegyver táblázat alapján 1d6-ot jelent a támadásra, amire a szakértelme (legyen mondjuk egy egészséges 30) ad további +1-et. Ha a célpont közeli lőtávban van, kap rá újabb +2d6-ot, és ha mondjuk rászánt egy kört a célzásra, akkor még +d6-ot. A módosítók -d6-okat is eredményezhetnek, de ilyenkor nem a dobáshoz használt kockák száma csökken, hanem két külön dobást jelent: előbb a próbáét, majd utána a büntetését (így elkerülve, hogy a magas levonások miatt esetleg negatív számú kockával kelljen dobni).

hc_10.jpg

 

Itt azonban még közel sincs vége a mókának: találat esetén egy százalékos próba kell a találat helyének megállapításához, majd a támadó dob a fegyvere Páncéltörő értékére (gyakorlatilag a sebzésre). Ez ellen a védekező fél a páncélnak egy védelem próbát (mindkét fél jó pár d6-al), és a páncél dobásának eredményét, vagy a kötelező minimum védelmét (amelyik nagyobb) le kell vonni a páncéltörő értékből. Ha az eredmény 1 vagy több, a különbözetet fel kell írni az adott testtájhoz: a karaktereknek ugyan van egy teljes ÉP értéke, de minden végtagnak, testrésznek meg van szabva az aránya, külön-külön. Az ájulás és a halál akkor is bekövetkezhet, ha ugyan a karakternek vannak még ÉP-i, de a sérülés mértéke egy testtájon elérte az arányos részt, illetve annak másfélszeresét.

 

Ehhez képest az űrjárművek és űrállomások közötti harc már szinte egyszerűnek tűnik, többé-kevésbé ugyanezen vonalak mentén mozogva. Az űrhajók egyébként bár sokkal fejlettebbek a maiaknál, messze elmaradottabbak, mint egy fejlett, FTL-utazást is tartalmazó játékban: az állomások közötti út az átlag 900.000 mérföld/órás sebességgel a Merkúrtól a Vénuszig kb 36 óra, a Földig 65 óra, a Marsig 5 nap és így tovább. A Naprendszer legkülső, (az itt még mindig bolygónak számító) Plútón túl fekvő tizedik planétájáig, az időközben felfedezett Minerváig 232 nap az út.

 

A könyv kimondottan nagy hangsúlyt fektet a felszerelésekre is, minden egyes lőfegyver-kategóriát képpel is megmutatva.

hc_4.jpg

 

Kalandok

Az alapkönyv ad egy alap állomás-tervező vázlatot a mesélőnek, hiszen csak a létező emberi és idegen kolóniák töredéke van nevesítve, így bárki szabadon gyárthat újabbakat. A kalandok megalkotásához is van némi segítség, bár ezek elsősorban harci szituációkat vázolnak fel: a játék elsősorban a túlélésre, nyomozgatásra és harcra alapoz.

A könyvben egy 10 oldalas mintakaland is helyett kapott, a "Hard Times at Lyric 3", ami egy aszteroida-bányán játszódik, és kimondottan a rendszer, a szabályok és a világ bemutatására szolgál. Bőven kínálva vezetőszárat mind a mesélőnek, mind a játékosoknak.

hc_12.jpg

 

Vélemény

Nagyon sok szempontból a High Colonies egy gyöngyszem, mert a világa tényleg alaposan ki van találva és jól át van gondolva. A rendszere viszont türelmet és kíváncsiságot igényel, a különféle d20-as, gyorsan pörgő szabályokhoz szokott játékosok könnyen frusztrálódnak a harci próbáktól.

Bár a kiadó, a Waterford Publishing ismereteim szerint nem adott ki hozzá semmit (az egyetlen általam ismert kiegészítő egy újságcikkekből összeállított Scenario gyűjtemény), az eredetiből kering még pár példány az Ebay-en.

Néhány évvel ezelőtt a főleg társasjátékairól és a Harn szerepjátékról ismert Columbia Games megszerezte a játék jogait, és 2020 január-februárjában sikeres Kickstarter kampányt folytatott a második kiadás megjelentetéséhez. Ez azóta már elérhető mind a saját weboldalukon, mind a DrivethroughRPG-n, kizárólag pdf formátumban. A magam részéről az eredeti kiadás is érdekel, az újra viszont nagyon kíváncsi vagyok, hogy egy modernizált rendszerrel milyen lett: így ez egy Feltétlenül Kipróbálandó játék a szememben.

 

hc_13.jpg

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr9916516966

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

masada 2021.04.30. 12:11:24

Nem lenne jobb inkább sportolni, vitorlázni, kutyát sétáltatni, vagy olvasni...

dr. Kenderesy 2021.04.30. 12:45:16

@masada: van aki azt szereti, más meg ezt.

Retro Rpg 2021.04.30. 17:46:49

@masada: Szoktunk ilyesmit is csinálni.

Thészeusz 2021.05.29. 12:16:50

Köszi az ismertetőt! A grafikáknál nem érzem hiánynak, hogy nincsenek egész oldalasok, inkább azt, hogy nagyjából a fele nem igazán passzol a világhoz, viszonylag kevés a környezetet illusztráló rajz. De amúgy tökre örülök, hogy felhívtad rá a figyelmemet, eddig nem is hallottam róla, pedig régen kifejezetten vadásztam ilyen, technológiailag nem túl távoli hard scifi játékra... mondjuk azóta se találtam túl sok ilyet, de ez eleg pofásnak tűnik.

Thészeusz 2021.05.29. 12:25:55

@masada: Ez elég beképzelt és elég buta megjegyzés volt, lássuk be. De tegyük fel, hogy komolyan veszem a felvetéseidet: huszonhárom éve kezdtem el aktívan kungfu edzésre járni (előtte csak magamnak gyakorolgattam); a vitorlát meghagyom a gazdagabb embereknek, de bringázni szeretek; nincs kertes házam, nincs kutyám; ez is egy könyv, amit olvasni kell, az ilyen könyvekkel való játék pedig legtöbbször izgalmasabb a videójátékoknál vagy a sakknál (nem mellékesen mert barátokkal zajlik közösen és nem dróton keresztül). És csak hogy én is arrogánskodjak egy kicsit, a felsorolásodból kifelejtetted a jógát szerintem...

Barnabas Birkas 2021.05.29. 12:28:52

@Thészeusz: Mindig az adott könyv, könyvek képanyagából dolgozom, de emlékszem, hogy itt elég nehézkes volt az adott témákhoz passzolót találnom. :) A második kiadás a Kickstarter alapján grafikailag jobban néz ki, rajta is tartjuk a szemünket DrivethroughRPG-n, hátha lesz valami akció.

Thészeusz 2021.05.29. 13:32:31

Ha sikeresen le tudjátok majd vadászni, csereberélhetnénk ♻️ Van például jópár OneDice, 1PG játékom, mostanában rávetettem magam a TinyD6 játékok beszerzésére (egyelőre a Gunslingers és a Frontier van meg), de ami talán jobban érdekelhet, az a Stalker RPG.

Thészeusz 2021.06.15. 09:34:48

Most vettem észre azt a kis apró finomságot, hogy a cikkben érdekközösségnek fordítod a commonwealth szót és nem nemzetközösségnek, ahogy a britek kapcsán szokássá vált. Tetszik, mert szerintem is marhaság a nemzetközösség fordítás

Thészeusz 2021.08.02. 20:55:30

Jut eszembe, vajon a listában benne van az ICE-féle Cyberspace szerepjáték? :)

Barnabas Birkas 2021.08.02. 21:03:49

@Thészeusz: Még nem döntöttem el, hogy az összes ICE egy cikk legyen, vagy szedjem külön (pl. Bladestorm, Cyberspace, Shadow World, Spacemaster) cikkekre.

Thészeusz 2021.08.03. 20:02:25

Jajj, micsoda galád méltánytalanság lenne

Thészeusz 2021.08.04. 14:06:53

Tegnap nem bírtam ellenállni és megvettem a Hostile szerepjátékot, ami szintén hard scifi. Még csak átlapozni volt időm (abba is belealudtam egy órácskát már az ágyban), de elég tömör cucc. 300 oldal világleírás, az alapszabályok nincsenek benne, mert a Cepheus szabályrendszerre épül (ami ugye a Travellernek egy lepárlása). Tisztes anyag gyűlt benne össze, képekre is csak ritkán "pazarolták" a helyet. Azt hiszem, következő hónapban a Zaibatsu világleírással fogom meglepni magam, ami szintén a Cepheus rendszerre épül és lehet használni a Hostile-lal együtt vagy önálló cyberpunk játéknak is (a reklámszöveg szerint).

Thészeusz 2021.08.04. 14:14:55

Jut eszembe, a Hostile-ban találtam még (számomra) ismeretlen filmajánlót a műfajhoz, például:
videa.hu/videok/film-animacio/nema-vagta-silent-running-1972-sci-fi-science-fiction-FPNgMNqpCr4kFFJ5

Barnabas Birkas 2021.08.04. 15:13:58

@Thészeusz: Hm, ez a film nekem is kimaradt, köszönöm a tippet.

A hard sci-fi téma nálunk a High Colonies óta napirenden van, gondolkoztunk a 2e beszerzésén, csak engem a HarnMaster rendszer kissé visszariaszt. Lehet, hogy az 1e alapkönyvből a világot felhasználom, és mesélek majd Alternity vagy Modern Age rendszerrel, azt mindkettőt nagyon szeretem (bár az Alternity még mindig nagyobb favorit).

Thészeusz 2021.08.18. 14:45:14

Ejj, a mindig visszatérő Alternity :D Kiadványként tetszik, de a kockadobásos része nekem valahogy idegen (D20 mínusz helyzettől függő másik kocka eredményének kisebbnek kell lennie a képesség értékénél...). De ha ennyire szeretitek, akkor talán csak nem olyan csapnivaló... de valahogy berzenkedek :)

Barnabas Birkas 2021.08.18. 15:21:36

@Thészeusz: Az Alte3rnity volt az első "modern" rendszer, amivel találkoztam, és sok szempontból nekem örök standard. A rendszerét meg kell szokni, volt játékosom, aki nem tudta megszeretni, más meg imádta. :)
süti beállítások módosítása