Retro Rpg

Retro Kincsek 48. - Rifts

2021. október 28. 13:51 - Barnabas Birkas

Szerepjáték a Palladium MegaVerzum posztapokaliptikus Földjén

rifts_01a.jpg

 

Első Megjelenés: 1990 

 

Kevin Siembieda kiadójáról, a Palladium Booksról már beszéltünk a Palladium FRPG kapcsán, és ideje szót ejteni a talán leghíresebb játékukról, a Riftsről is. Erről az elborultan különleges, posztapokaliptikus Földön játszódó szerepjátékról először az 1994 decemberi Rúna magazinban olvastam először, ám nem sokkal később, a legelső szanazugi szerepjáték táborban élőben is a kezembe vehettem. Az egyik főszervező ugyanis egy egész sporttáskányi Rifts könyvvel érkezett, így napokon át ezeket bújtuk, és egy rövidre sikeredett kalandban ki is próbálhattuk, mit érnek az NGR legjobb borg katonái (és pár elszánt civil) egy powerarmorba öltözött óriási gargoyle ellen. Spoiler alert: nem sokat. Szerintem csak azért hagyott "életben" minket, mert megunta a játékot.

A játék egyébként első ízben 1990-ben jelent meg, majd 2005-ben megjelent egy Ultimate Edition, ami igazából az eredeti szabályrendszer javított változata, és kiemelten hangsúlyozták, hogy kompatibilis az eredetivel. A kiadó mindmáig árulja azt a hihetetlen mennyiségű (80+) könyvet, amit megjelentettek hozzá, és ha felmegyünk a honlapjukra, egyből egy Glitter Boy animációja fogad minket.

2016-ban a Pinnacle Entertainment Group kiadó megjelentette a saját, Savage Worlds rendszerükön alapuló Savage Rifts játékot, amihez máris szép számmal jelentek meg kiegészítők. A két rendszer eléggé markánsan eltér egymástól ahhoz, hogy a játékosok széles körének megfeleljen.

 

A Játék

Mind az erdeti, mind az Ultimate kiadás ugyanazt az elvet követi, a Palladium Bookstól megszokott módon: egyetlen kötetben kapjuk meg az összes alapvető információt, bár az oldalszámok jelentősen eltérnek. Az első kiadásban alig 256 oldalon terült el a karakteralkotás, rendszer, mágia, fegyver- és járműarzenál, plusz a világ rövid leírása, addig az újabban erre már 380 oldalt szántak. Ebbe már színes oldalból is több került, köztük az örök kedvenc, a Red Type:

rifts_02.jpg

 

A leginkább szembetűnő különbség a két könyv között a szervezés: míg a régi egy rövidke (háromnegyed oldalas) ízelítő után egyből a karakteralkotással indít, és csak a 137. oldal környékén kezdi kifejteni, mi is történt és hogy a pokolba jutottunk el idáig (miközben a hivatások leírásánál már egy csomó infót csepegtetett az Észak-Amerikát uraló Koalíció államáról), addig az Ultimate pont fordítva, az első kb 40 oldalt ennek szenteli, és csak ezután beszél nekünk hivatásokról, mágiáról és egyebekről.

 

A Világ

Igazából a világ brutális mérete, kidolgozottsága és sokszínűsége az, ami elsőre megfogott a Riftsben annak idején: olyan, mintha egyik kontinensről a másikra átlépve egy teljesen másik univerzumba lépnénk, annyira mások. Az alapkönyv mindkét kiadásban Észak-Amerikára és a hozzá közel fekvő Atlantiszra koncentrál, ám az egyes régiók mind kaptak később egy-egy kiegészítőt, a Palladium FRPG-hez hasonló módon.

Nagyon röviden összefoglalva, az emberiség belépett a béke és fejlődés aranykorába, ahol minden tökéletes és mindenki boldog volt. A cél az emberiség tökéletesítése volt, kibernetika, genetika és technológia segítségével. Azután a vezetők ráeszméltek, hogy valaki élre tört, valaki lemaradt és az egyensúly felborult. Egy kis dél-amerikai határincidens megmutatta, mire képesek a power armorok, amikor tizenkét Glitter Boy végzett 1200 katonával, egy szakasznyi tankkal és több, mint 24.000 civillel, miközben ők egyetlen egy páncélt vesztettek. Ekkor mindenki őrült módjára elkezdett fegyverkezni, egyre-másra jelentek meg az őrültnél őrültebb borgok és drogokkal felturbózott katonák. Azután valaki megnyomta a piros gombot.

rifts_03.jpg

 

A régi világ pusztulását atombombák indították, de nem ők végezték be. Egy különleges együttállás és a nukleáris háború milliónyi halottja olyan mennyiségű pszichikai energiát szabadított fel, hogy a világot beborító ley-vonalak túltelítődtek, és a mágia erői elszabadultak. Hegyek omlottak össze, tavak forrtak fel, és hasadékok nyíltak más, ismeretlen diemnziókba. Onnan pedig áramlottak át az idegen lények, sárkányok, démonok, gargoyle-ok, vámpírok és minden, amit csak el tudunk képzelni.

rifts_04.jpg

 

A játék ideje 289 évvel ezt követően van, 101 PA (Poszt-Apokaliptikus naptár szerint), vagyis 2387-ben járunk. A világ nagyon megváltozott: Észak-Amerika nagy részét a Koalíció totalitárius fasiszta rezsimje uralja halálfejes katonáival, állandóan acsarkodva egymásra a tőle elszakadt Szabad Quebecre, amit a Glitter Boy páncélos katonák eddig sikerrel védtek meg tőlük. Mexikó a vámpírok királysága, ahol az emberek jelentik a lábasjószágot, és a nagy síkságokon légimotorokon száguldozó cowboyok terelgetika dinoszaurusz-csordákat. Az olyan városállamok, mint a Torontó romjain épült technomenedék, Lazlo és a Minneapolis környékén álló mágikus város, Tolkeen mind a Koalíció ellenségei.

rifts_05.jpg

 

Dél-Amerikában szintén rengeteg a vámpír, az Andokban a visszatért inka istenek birodalma áll, a többi állam pedig mind igyekszik kiépíteni a saját birodalmát. Angliában az új Artúr király uralkodik, a vadont druidák és tündérek járják. Az Új Német Köztársaság (NGR) az Európa nagy részét elfoglaló gargoyle-okkal folytat több frontos háborút, az Oroszország földjén marakodó hadurak között pedig egyedül a "Sovietski" jelenti a stabil államot.

rifts_06.jpg

 

Minden kontinens más és más, vadabbnál vadabb területekkel, népekkel és mágiával. És a Palladium Books íróinak köszönhetően a legtöbbről részletes leírást kaphatunk a kiegészítőkből.

 

A Karakteralkotás

A Rifts karakteralkotása hét lépésből áll, és bár ezek közül az első a Tulajdonságok kidobása, természetesen célszerű legelőször kitalálni, melyik Hivatást (O.C.C) vagy Faji Hivatást (R.C.C.) szeretnék kiválasztani. Ezek mindegyikének vannak bizonyos követelményei, így ha ezt előre eldöntjük, egyenesen ennek az irányába tudunk építkezni. Ahogy a rendszer, ez a rész is szinte teljesen egyezik a Palladium FRPG-vel, így ha valaki abban járatos, könnyedén elboldogul itt is.

rifts_07.jpg

 

Ahogy már mondtam, az első lépés a Tulajdonságok meghatározása: ezek sorban az IQ, Szellemi Kitartás, Szellemi Affinitás, Fizikai Erő, Fizikai Ügyesség, Fizikai Kitartás, Fizikai Szépség, Sebesség. Az átlagember értékei 9-10 körül mozognak, 19-ig magasnak, 20-30 között pedig kiemelkedően magasnak számít. Bonuszok csak 16 felett járnak.

rifts_08.jpg

 

Ha ezek megvannak, meg kell határoznunk a HP-t (ÉP) és a Fájdalomtűrésnek megfelelő SDC-ket, majd új lépésként az MDC: ez a Mega Damage Capacity, ami mint a neve is mutatja, a nagyon nagy sérülések léptéke. Minden pontnyi MDC 100 SDC-nek vagy HP-nek felel meg, és általában a power armoroknak van ilyen értéke. Meg ha mondjuk sárkánnyal játszunk, vagy gargoyle-lal, vagy bármi olyan lénnyel, ami lényegesen erősebb és nagyobb, mint egy ember.

A harmadik lépésben meg kell határoznunk, akarunk-e pszionikussal játszani. Ha valami pszi-képes faji RCC-t vagy kisebb pszivel bíró OCC-t választunk majd, akkor ezt ezen a ponton már valószínűleg tudjuk. De az is lehet, hogy valami teljesen más hivatás mellett bírunk ilyen képességekkel, amit alapesetből egy százalékos dobással határozhatunk meg. Így az is lehet, hogy komolyabb vagy kisebb pszi-erőket birtoklunk már a játék elején, ami nagy hatalmat ad, és a pszi-vadászok figyelmét is magunkra irányítja.

A negyedik lépésnél jutottunk ez az OCC/RCC témakörhöz, ahol a már korábban kiszemelt hivatást magunkévá tehetjük, ha rendelkezünk a megfelelő követelményekkel (általában bizonyos mértékű tulajdonságok). Ha ez megvan, felírhatjuk a Hivatás Szakértelmek, Rokon Szakértelmek és Másodlagos Szakértelmek százalékos értékeit. Ezekhez még jöhet az IQ bonusza is. Ha a Hivatás pszihasználó, a PPE (Potential Psychic Energy, Pszi-pontok) is ekkor kerülnek meghatározásra.

 

Hatodik lépés a felszerelés, amikor a hivatásnál leírt alapot kiegészíthetjük a könyvben szereplő és nekünk elérhető arzenálból újabb darabokkal. Egyes hivatások komplett járművekkel vagy power armorokkal indulnak. (Mondtam már, hogy a Glitter Boy játszható hivatás?)

rifts_09.jpg

 

A hetedik és egyben utolsó lépés a karakter befejezése, a szokásos Palladium-féle jellemekkel (Jó/Önző/Gonosz és alváltozatai, mint Jó-Fegyelmezett, Önző-Anarchista és Gonosz-Ördögi). Az opcionális szabályok alatt rengeteg táblázat vár ránk, ha ki akarjuk dobni, hányadik gyermek a karakter, milyen a hozzáállása a dolgokhoz, hogyan viszonyul a Koalícióhoz, van-e valami elmebaja, fóbiája vagy függősége.

 

Néhány OCC:

rifts_10.jpg

 

És RCC:

rifts_11.jpg

 

A Rendszer

Ahogy a Palladium FRPG, a Rifts is százalékos, szintlépéskor növekvő értékű szakértelmeket használ, ami nagyon egyszerű próbákat jelent, a nehézségtől függő módosítókkal. Harcban szintén megmaradt a D20 alapú rendszert, ahol a célpont páncélja adta védelmet kell túldobni, ellenkező esetben a sebzést a vért strapabírásából kell levonni.

Mivel a játék rengeteg harci gépezetet használ, és az ellenfelek egy része is embernél jócskán nagyobb, részletes szabályokat kapunk a járművekkel és nehézfegyverekkel, rakétákkal folytatott harcra is.

rifts_12.jpg

 

A mágia ugyanúgy szint alapú, a varázslatok PPE pontokban kerülnek, szemben a pszi erőkkel, amik ISP (Inner Strength Points) energiából működnek. Az erejük 15 szintre oszlik, az első szintű Blinding Flash felvillanásától a tizenötödik szintű Dimension Portal átjárójáig.

 

Kiegészítők

A Riftshez megjelent összes kiegészítőt szinte lehetetlen lenne felsorolni, és ez most nem is célunk. Kaptunk több kötetnyi kalandkönyveket, ahol bejárhattunk a Koalíció fővárosát, Chi-Townt.

rifts_13.jpg

 

A Koalícióval megismerkedhettünk alaposabban a saját forráskönyvén (Coalition Sourcebook) és a Tolkeen elleni háborúját hat kötetben taglaló Coalition Wars könyveken keresztül.

rifts_14.jpg

 

Kaptunk legalább harminc világkönyvet, amik részletesen bemutatták a Rifts földjeit, a Vámpírkirályságoktól Japánon és Ausztrálián át egészen a más dimenziókból származó, de itt élő D-Bee (Dimensional Beings) lényekig.

rifts_15.jpg

 

És kaptunk dimenziókat bemutató könyveket, melyek alternatív világokkal bővítették az eddig is hatalmas játékteret.

rifts_16.jpg

 

Kalandok

A Rifts világában nagyjából bármit lehet játszani, szinte nincs olyan játékstílus, ami kilógnak a képből. Minden könyv tele van ötletekkel, bár az alapkönyvbe nem került bele mintakaland, csak egy nagyon vékonyka Játékmesterek Fejezete van a végén. Viszont a világ leírásánál azért kapunk jó pár ötletet, a későbbi kiegészítők pedig remekül felépítették a környezetet.

A hangsúly azonban érezhetően itt is a harcon van: két Rifts játékot játszottam az évek során, az egyikben az NGR egyik Type Red borgjával küzdöttem a német határon, a másikban pedig egy Quebec-i Glitter Boy páncélos katonaként a koalíció katonáival szálltam szembe Észak-Amerikában. Mindkettő izgalmas és jól kitalált, ám alapvetően rövid kis kaland volt.

 

Vélemény

Még mindig fenntartom a Palladium FRPG-nél megfogalmazott véleményem, szeretem ezt a MegaVerzumot, ahol bármit összehozhatunk bármivel. A Riftset pedig bármikor Újra Játszanám.

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr4516738122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thészeusz 2021.11.02. 08:00:05

Amikor én is olvastam a Rúnás ismertetőt, elképesztően izgalmasnak tűnt. Aztán amikor egy barátom megvette a Silverlandben az alapkönyvet (amíg én a Warhammer FRP1-et), akkor még izgalmasabbnak és elképesztőbbnek tűnt. Bizonyos szempontból még most is az, bár egyre kevésbé tudom elképzelni magam, hogy ezzel jatsszak. Elképzelem, hogy a játékosok elkezdenek válogatni a kasztok között és valaki Utcapatkány szeretne lenni, a másik Csillámfiú, a harmadik Sárkány, a negyedik meg egy Technomancer (ha jól emlékszem a nevére). Persze a bőség túlzott zavara talán csak akkor van, ha csak az alapkönyv van meg, talán kiegészítőt használva már jobban szűkíteni lehet a fókuszt, hogy a játékos báránykák ne szaladjanak annyira szét. De persze így játékon kívül, csak a világot elképzelve még mindig jópofa ez a nagy kakofónia, de azt hiszem igényelne némi mesélői segédletet, hogy milyen csapatokat lehet osszehozni és a különböző kasztokkal milyen kalandokba keveredhetnek, mert egy Utcapatkány vagy egy Tudós biztos más motivációval rendelkeznek, mint egy Sárkány vagy egy Koalíciós Baka, vagy egy Kiberlovag, vagy egy valamilyen vámpír... Meg talán regények is jól jöhettek volna... vagy legalább novellák... de tudomásom szerint ilyenek nem voltak a Rifts-hez (sem más Palladium Books játékhoz).

(A Palladium játékokhoz használt szabályrendszer pedig még mindig sajátos ámulatba ejt... meglepő, hogy a Pinnacle előtt senkinek se jutott eszébe, hogy megpróbálja egy valamivel reálisabbnak tűnő szabályrendszerbe átültetni a játékot... nem vagyok rajongója a Fuzionnak, de lehet, hogy az pont ideális lett volna ehhez...)

Barnabas Birkas 2021.11.02. 08:16:59

@Thészeusz: Nem mondom, hogy nem értek egyet a bőség zavarát illetően, bár a korai (M*, CP2020, Earthdawn) mesék után rászoktam arra, hogy az adott környezet alapján szűkítem, ki mivel lehet, mit engedek be a játékba (az altalad leírt kombót aligha, max akkor, ha együtt ülnek a sitten, és egy közös szökés adja az összemesélést).
Ami a regényeket illeti, ez is jogos felvetés: a The Rifter magazimban sem voltak? De rengeteg szerepjáték küzd ezzel, én is emiatt szoktam rá a novellák írásához, ha olyan a kampány, hogy szükségét érzem (lásd Csillagbirodalom, Earthdawn 2000).

Barnabas Birkas 2021.11.02. 08:26:37

@Thészeusz: Viszont a Palladium rendszert illetően nem értem az emberek problémáit. A szakértelmek százalékos próbák, a támadás d20 + mod vs Defense, több szintű életerővel. Rendben, mentődobásnak van több féle, de akkor se értem, mi rajta az annyira rémisztő. Nem egy High Colonies táblázatdömping. :D

Thészeusz 2021.11.02. 11:53:56

Jó, a mesélő nyilván beleszólhat, hogy milyen karaktereket enged egy adott kalandba. Arra szerettem volna célozni, hogy néha az volt a benyomásom, hogy egy adott kalandba szinte csak ugyanolyan kasztú szereplőket lehet bepakolni, annyira spéci helyzetek vannak és annyira spéciek a kasztok.

Nem ismerem a The Rifter magazint. (Az Earthdawn 2000 meglepett) :)

Nem azt mondtam, hogy problémám van a Palladium rendszerrel, csak azt, hogy furcsállom, hogy senkinek sem jutott eszébe ennyi éven keresztül a Savage World előtt, hogy valami... nem tudok ideillő minőségjelző szót írni, inkább körbeírom. Persze, a Palladium is működik, rendben, ráadásul tulajdonképpen tök egyszerű is, ami jó és a kiadványok aligszerkesztett hangulata is megtetszett idővel, amikor már megszokta az agyam. Nem is azt akarom mondani, hogy le kellett volna cserélni a rendszert, hanem más játékoknál is előfordult, hogy egy adott világot más rendszerre IS kiadtak, ahogy ez aztán végül a Rifts-nél is megtörtént, bár majd' 30 évvel később. Amik nekem furák a Palladium rendszerben:
-- A főjellemzők 3-18-ig terjednek alapvetően, de a belőlük származó plusz hatások csak 16-os értéktől kezdődnek, az alatt nincs sok hatásuk. Persze a mesélő dobathat főjellemző próbát, bár ez is kicsit fura, mert emlékeim szerint ezekről egy árva megjegyzés sincs.
-- A HP/SDC rendszer. (A megasebzéstől kifejezetten jojózik a szemem, de gyanítom, hogy azt egy másik Palladium játék vezette be, a kompatibilitás megőrzése miatt kellett megőrizni a RIfts-ben is. Bár azért ez a 100-as szorzó... szinte tökfelesleges :D )
-- A képzettségek legtöbbje százalékos. Van egy-két testi képzettség, aminek nincs értéke, hanem jellemzők értékeit növel, ami mondjuk ötletes, de azért nem túl átgondolt. Például jó, hogy a Gimnasztika teszemazt 1D6 pontot ad az Ügyességhez és X-et az SDC-hez, de akkor mondjuk a Matematika (fejlett) miért nem ad semmit az IQ-ra?
-- A harcrendszer nem százalékos, de annyi baj legyen, sok más kasztos-szintes játéknál is előfordul, hogy a harcrendszer eltér a többi képesség használatától. De azért a harcértékeket nem lehet túl differenciáltnak mondani, aki képzett egy fegyvertípus használatában az kábé kap +1-et (D20-as dobás mellett), aztán egy kis túlzással itt meg is áll a dolog. Miközben a százalékos képzettségeknél meg szintenként ugrándoznak fel az értékek.

Na de mindezt összevetve a Palladium rendszer bizonyos szemszögből szinte pont a Rifts össze-visszaságához passzol legjobban, de talán akkor is lehetett volna már hamarabb próbát tenni egy másik rendszerrel is, hátha azzal még több játékost értek volna el. Persze mindez a "mi lett volna, ha..." klasszikus esete, ami most is olymindegy :)

Barnabas Birkas 2021.11.02. 12:13:36

@Thészeusz: Abban egyetértek, hogy ha nem is egy kasztúakat, de mondjuk egymással nem szögesen ellentétes származású és hűségűeket kell egy csapatba engedni (mondjuk M* versenyen is láttam, mire vezet egy partiban mondjuk egy Domvik-pap és egy Tharr-hitű boszorkánymester összezárása).

A The Rifter éppen az őrületbe kerget, mert emlékszem, hogy egy csomó megvolt, és most éppen nem találom őket. Ha meglesznek, meglesem, volt-e bennük novella vagy bármi irodalom. Az Earthdawn 2000 miért lepett meg? :D

A rendszerre leírtak szinte mindegyikével egyet értek, a 16+ feletti bonusz rendszere speciel engem is zavart. A többi része nagyjából stimmel, de a harc terén azért sokat számít, hogy milyen Hand to Hand skillje van, mert az 1-15 szint között ad bonuszokat (+X to strike/parry/dodge, +# attack/kör stb). Szerintem fele annyira se zavaró a rendszere, mint más régieknek, de elismerem, hogy talán csak az én agyam kedveli ezeket jobban. A HP/SDC/MDC nem tudom, melyikben lett ilyenre tagolva (Heroesban is van talán már MDC), de annyiból jó, hogy immár pontosan tudod, mennyi sebez egy emberen, ha rálőnek egy csatahajó turbólézerével. Sokat. :D

És hogy miért nem hozták ki más rendszerrel? Ha tippelnem kellene (a háttérbe belelátás nélkül), a Palladium és a MegaVerzuma az egyik legnagyobb név volt sokáig nyugaton. Évtizedekig olyan lett volna, mintha azt mondtad volna, hogy "csináljunk Forgotten Realms világában egy játékot, másik rendszerrel". Jó, ilyet mondjuk pont ismerek (fan cucc, Dragon Quest rendszerrel). De ez a súlycsoport volt, azután elmúlt. Plusz a MegaVerzum mérete és minden mindennel kompatibilitása azt is jelentette volna, hogy ha egyet kiadsz más rendszerrel, mindent ki kell adnod vele, vagy legalábbis kell egy konverzió hozzá (ahogyan volt két külön Conversion Book is a MegVerzumon belülre is).

Barnabas Birkas 2021.11.02. 12:15:29

@Thészeusz: Na, az egyik számot megtaláltam (The Rifter 16), abban konkrétan kettő folytatásokban közölt történet is van. Mindkettő Rifts: "The Hammer of the Forge - Chapter 16, Crucible of Fire II" és "One Chance in a Million, Pt. II".

Thészeusz 2021.11.02. 13:00:12

Hát a GURPS-ra például sok nagy nevet kiadtak, de a kiegészítőket hozzá már nem feltétlenül (White Wolf játékok, Blue Planet, Conspiracy X). Amúgy meg tényleg mindegy, ha valaki nagyon akarta, az megcsinálta magának. :)

Köszi a novellák megkeresését! :)

Barnabas Birkas 2021.11.02. 13:51:13

@Thészeusz: Nekem vannak személyes problémáim a GURPS-hoz kiadott verziókkal, de nem magával a rendszerrel. Maradva a legkézenfekvőbb példánál: a Castle Falkenstein GURPS változatát konkrétan kiherélték, csináltak belőle egy "szokványos" szerepjáték könyvet. Világleírás, szabályok, karakteralkotás, szép katonás sorrendben. Az, hogy ennek volt egy kerettörténete, egy innen oda átkerült emberrel, aki elmeséli az egészet első szám első személyben, azt is, hogyan honosította ott meg a szerepjátékot, az a vágószoba padlóján maradt. Kaptunk egy pont olyan szerepjátékot, mint az összes többi.

A novellákat pedig nagyon szívesen, írtam egy privátot velük kapcsolatban.

Marcus6 2021.11.02. 22:22:43

@Thészeusz: A Rifts-hez jelent meg több irodalmi cucc is, igaz nem egy Forgotten Realms mennyiségben.
Van először is egy regénytrilógia, Sonic Boom, Deception's Web, Treacherous Awakenings címekkel. Sajnos nem találom a róluk írt ismertetőmet (talán még anno a Chaos Ultrába írtam), mindenesetre azt érdemes róluk tudni, hogy egy Koalíciós alakulatról szól, az első és a harmadik rész a vadonban, a középső pedig Chi-Town-ban játszódik. A színvonala véleményes, a trilógia végére jön bele nagyjából az írásba a szerző. (Nemrég újra kiadták, ami rá is fért, mert az első kötet annak idején nagyon rossz szerkesztéssel jelent meg.)
A Tales of the Chi-Town Burbs egy novellagyűjtemény, változó színvonalú írásokkal, erről van is ismertető: lfg.hu/15210/ismerteto/rifts-tales-of-the-chi-town-burbs/
Van egy képregény, Ramon Perez írta és rajzolta, ez szerintem jól sikerült: moly.hu/konyvek/ramon-perez-kevin-siembieda-machinations-of-doom
Készülget(ett) egy Rifts film is, annak egy lehetséges történetvázlata a Path of the Storm. Ezt még nem volt a kezemben.
És mostanában támadt föl egy kicsit megint a regénykiadás. Kijött Will Erwin-től a Duty's Edge, valamint a James M. G. Cannon-tól a Hammer of the Forge. Utóbbi folytatásokban jelent meg a Rifter-ben, és elég masszív történet, így kétkötetes ez az összegyűjtött kiadás. Ezek megvannak, de még nem olvastam őket, szerintem jövőre sorra kerülnek.
És igen, a Rifter-ben voltak novellák, Rifts-hez is, bár sokszor ez csak a Hammer of the Forge aktuális részét jelentette.

Marcus6 2021.11.02. 22:30:34

@Thészeusz: Az van, hogy a Rifts-ben nem annyira kell figyelembe venni az egyensúlyt, és valamiért az ilyen nagyon furcsa összetételű csapatok is működhetnek. Ráadásul nem is feltétlenül azok az erős kasztok, amire első pillantásra gondolnánk. Egy (kölyök) sárkányhoz képest például erősebb szerintem egy mind melter vagy egy alakváltó (vagy a kettő kombinációja! :P ).
"Persze a bőség túlzott zavara talán csak akkor van, ha csak az alapkönyv van meg, talán kiegészítőt használva már jobban szűkíteni lehet a fókuszt"
Hát, ez pont fordítva van, ugyanis minden egyes kiegészítő rengeteg új opciót kínál kasztokban, fajokban, felszerelésben, mágiában, psziben, mindenben.
És hogy miért nem lett átültetve más rendszerre? Természetesen azért, mert a Palladium rendszere tökéletes! :) Egyébként szerintem azért, mert Siembieda állítólag nem egy könnyű ember, szóval vele megállapodni, hogy a szeretett megaverzumába belekontárkodj egy teljesen más rendszerrel, az szinte csodaszámba ment. Annyira, hogy a Savage Rifts megálmodója már a Palladium Books-nál dolgozik, és félhivatalosan ő lesz Siembieda utódja, ha a nagy öreg leköszön.

Marcus6 2021.11.02. 22:37:55

@Thészeusz: Szerintem az Ultimate Edition tisztázott pár kérdéses dolgot, de ez akkor is régivágású rendszer marad. Viszont szerintem nem különösebben nehéz megtanulni (magának a Rifts-nek a sokszínűsége ilyen szempontból nehezebb egy kezdő játékosnak).
Az MDC-ről mintha egy olyan halvány emlékem lenne, hogy először a Robotech játékokban vezette be Siembieda, de lehet, hogy fordítva volt, és a Rifts után kiadott Robotech kiadásokba tette be. Viszont nálunk bevezettük, hogy 100 SDC helyett 10 SDC lett konverziós ráta, és ettől sokkal kezelhetőbb lett egy csomó dolog, például újra létjogosultságot nyertek az SDC páncélok és fegyverek, és a világ hangulata sem sérült. (Így például lett értelme annak, hogy mondjuk egy csapat feldühödött dee-bee botokkal felfegyverezve agyonverjen egy teljes páncélzatban lévő koalíciós katonát/rendfenntartót.)

Thészeusz 2021.11.05. 08:13:37

@Marcus6: Neked is nagyon köszönöm a plusz információkat! Utánuk nézek! Természetesen a Palladium rendszer tökéletes, csak gyakran én nem vagyok eléggé tökéletes hozzá és ez okoz némi súrlódást bennem :)
süti beállítások módosítása