Első Megjelenés: 1997
A BESM anime szerepjáték 1997-ben jelent meg, az addig jóformán ismeretlen Guardians of Order kiadónál. Korántsem mondhatnánk, hogy ez volt az első játék ebben a stílusban: az R.Talsorian addig már három hasonlót is kihozott, a Mektont (három változatban is), a Teenagers from Outer Space-t, és előző évben a Bubblegum Crisisit. Bár az első kritikai vélemények inkább pont ez utóbbi felé terelték volna a játékosokat, hamar világossá vált, hogy kezdetlegessége és korai hibái ellenére a BESM hatalmas potenciállal rendelkezik: a korábbi anime játékokkal ellentétben nem egyetlen képregényhez vagy rajzfilmsorozathoz kötődött, annak szereplőire és jellegzetességeire alkotva szabályokat, hanem egy általános rendszer volt, amivel a tervek szerint a stílus összes sorozatából lehet játékot faragni. Hamarosan meg is jelentek az első licenszelt szabálykönyvek a rendszerrel, például a Sailor Moon, a Dominion Tank Police és a Tenchi Muyo!
A vékonyka első kiadást 2000-ben követte a második, melyben a rendszernek végre neve is lett: Tri-Stat. A kiadó játékainak nagy része ennek valamelyik változatát használta. 2002-ben ennek is kihozták a javított változatát, 2003-ban viszont ők csatlakoztak az "adjunk ki mindent D20-al" mozgalomhoz, és megjelentették a sikeresen induló D20 változatot, ami viszont hamarosan csúnyán beleállt a földbe. Ugyanis kihozták 2004-ben a D&D 3.5 szabályokkal kompatibilis "javított" kiadást, tele durva elütésekkel és tördelési hibákkal, sőt, a szabályok egy része kompletten kimaradt. A kiadó vezetője, Mark McKinnon nyilvánosan bocsánatot kért és felajánlotta az elégedetlen vásárlók pénzének visszatérítését. Pedig a D20 változathoz ismét nagyobb neveket sikerült megszerezni, például a Slayerst.
Közben módszert váltottak, az addigi "önálló játék minden rajzfilmből" helyett átálltak az Ultimate Fan Guide verziókra, ahol az alap szabálykönyv mellé a sorozatokból készült forráskönyveket adtak, a szereplők értékeivel és a játékbeli szabályokkal. Így jelent meg a Hellsing is, de a korábban már megjelent, illetve a D20 változattal befuccsolt sorozatokból is elkészítették az Ultimate Fan Guide könyveket.
A harmadik kiadást 2006-ban jelentették be, ám mielőtt még megjelenhetett volna, a kiadó csődbe ment. Végül következő évben az ArtHaus Games hozta ki, a White Wolf égisze alatt. Ebben drasztikus változások történtek, az addigi "aládobó" helyett "célszám fölé dobó" lett a rendszer alapja. 2019-ben végül az új kiadót (Dyskami Publishing Company) alapító Mark McKinnonnak sikerült megállapodnia a White Wolffal, és 2020-ban kihozta a BESM negyedik, jelenleg is futó kiadását.
A Játék
Az eredeti BESM egy vékony, alig 86 oldalas szürke könyv volt, fekete-fehér képekkel. A kiadó 2004-ben készített belőle egy frissített, csak digitálisan elérhető változatot, amiben a korábbi grafikák egy részét színesre cserélték, ugyanis az eredeti anyagok részben elvesztek.
A Világ
A BESM alapvetően egy keretrendszer, amivel bármelyik anim sorozat vagy manga képregény világában lehet játszani. Ebben részben a licenszelt forráskönyvek, részben pedig az általános kiegészítő szabálykönyvek segítenek eligazodni, mint például a mecha építést és harcot bemutató Big Robots, Cool Starships, a modern világra alapuló Hot Rods & Gun Bunnies, a sci-fi Centaury Knights, a gothic horror Cold Hands, Dark Hearts, a keverék Space Fantasy vagy a szörnyidomár stílust követő Cute & Fuzzy Seizure Monsters.
A Karakteralkotás
A BESM első változata nagyon egyszerű volt, még nem is igazi Tri-Stat, csak annak prototípusa. A karakteralkotás lépéseit az alábbi 7 pontban foglalták össze:
Vagyis miután tisztáztuk a mesélővel, miről is fog szólni a játék és kialakult a fejünkben, hogy mit is szeretnénk játszani, nekifoghatunk a számoknak. Első lépésként a Tulajdonságok jönnek, amikből nincs is túl sok: a Test felel az erőtől kezdve az ügyességen át az egészségig minden fizikai paraméterünkig, az Elme az intelligencia és memória fokmérője, a Lélek pedig az akaraterő, karizma és természetfeletti paramétere. Ezek között kell elosztanunk 2D6+10 pontot, 1-12 között. A rendszer ad egy viszonyítási alapot is hozzá, hogy az egyes szintek nagyjából mit takarnak.
A következő pont a Képességek, amik nem igazi szakértelmek, inkább egyfajta keverék a testi adottságokból, tehetségekből és természetfeletti képességekből. Ezek között 10, 15 vagy 20 pontot oszthatunk szét, attól függően, hogy a mesélő mennyire akar vad dolgokat mesélni. Természetesen azt is korlátozhatja a történet és a szetting szellemében, hogy mit enged be a játékba (egy középiskolai nyomozós történetbe aligha illik be az OBR, vagyis az Own a Big Robot képesség.
Mindegyiknek képesség több szintű, 1-től 5-ig, amit külön meg kell venni, elég változatos árakon. A Tulajdonságokat növelő képességek, mint a Powerful Mind csak 1-1 pont szintenként, de a Magic, Psionics vagy az OBR minden szintje 4-4 pontba kerül.
A Képességeket a Hátrányok követik, amikből ajánlott legalább egyet felvenni, de háromnál több már nagyon gúzsba köti a játékost. Két szinten lehet őket felvenni, melyek 1/2 bonusz pontokat adnak, amikből további képességeket lehet vásárolni.
A következő lépés a levezetett értékek, melyekből szintén nincs sok: a Harcképesség egyben a karakter teljes harci tudása, akár fizikai, akár mágikus küzdelmet tekintünk. Ennek értéke egészében véve a három Tulajdonság átlaga, viszont a Képességek még módosíthatják. Viszont maga a Harcképesség is két részre oszlik, az egész értékével bíró Támadásra, és a 2 ponttal mindig alacsonyabb Védekezésre.
Az Életerő a fizikai sérülésekre vonatkozik, az értéke (Test + Lélek)x5. Az Energia a szellemi erőtartalék és kitartás mértéke, összesen (Elme + Lélek)x5 pontban.
A karakteralkotás utolsó eleme a Háttér, ami elég érdekes módon jelenik meg: ha a játékos készít egy képet magáról, megírja az elősztoriját vagy ír magáról egy személyes és érdekes történetet, a három elem mindegyikére a mesélő adhat 1-3 Háttér pontot, melyek a Hátrányokhoz hasonlóan további Képességek vásárlására fordíthatók. Ha bármely Tulajdonság változik, a levezetett értékeket természetesen újra kell számolni.
Ha mindez megvan, akkor kész is a karakter:
A második kiadástól kezdve azután már a BESM-ben is megjelentek a képzettségek, amik hat szinten voltak fejleszthetők. Ebben az első kiadásban azonban ezek még nem szerepeltek.
A Rendszer
A BESM/Tri-Stat alaprendszere nagyon egyszerű: van egy alap érték, például egy Tulajdonság, vagy kettő/három Tulajdonság átlaga. Ez alá kell 2D6-tal dobni, hozzáadva a feladat nehézségétől függő módosítót.
A harcrendszer ugyanezt az elvet követi, és lényegében az egész összefoglalható egyetlen diagrammban (ami első pillantásra kicsit kaotikus, de alaposan átolvasva egész egyszerű):
Vagyis lényegében a kezdeményezés (D6 + Harcképesség) meghatározása után mindenki szépen sorban cselekszik, próbát dobva a saját Harcképesség értékük alá. Aki talál, hozzáadja a fegyver sebzését (általában 1-20 között) a saját Harcképességéhez, ezt kell levonni a célpont Életerejéből (amihez a páncél ideiglenesen bonuszt ad). A mentális/mágikus harc nagyjából ugyanezen elven halad. Körönként egyszer mindenki megpróbálhat hárítani, a Harcképesség-2 értéke (vagy a Védekezés) alá dobva próbát.
Kalandok
Az alapkönyvben egyáltalán nem volt példa kaland, sőt, még a világalkotáshoz is csak egy pár oldalas segédleget adtak benne, felsorolva pár lehetséges környezetet (Ősi Japán, High Fantasy, Közeli Jövő stb), és Témát ("A küldetés", "Sötét Erők Ébredése"). A már említett kiegészítők és a sorozatokból licenszelt forráskönyvek bővítették ki a terepet, ezek alapján már minden mesélő azt mesélt, amit akart vele.
Kiegészítők
Fentebb már több általános könyvet említettem, de illik megemlékezni a licenszelt anyagokról is, hiszen a BESM ezektől lett igazán érdekes a legtöbb fan számára. A legismertebbek az iskoláslány-szuperhős Sailor Moon, a nyomasztó cyberpunk Dominion Tank Police, az "egzotikus barátnő" vonalon mozgó, a Varázslatos Jeanne történetet anime környezetbe áthelyező Tenji Muyo!, a természetfeletti horror Demon City Shinjuku, a vámpíros Hellsing és a szörnyvadászos fantasy Slayers.
Tri-Stat játékok
Nem a BESM volt az egyetlen játék, ami a Tri-Stat használta, a Guardians of Order más saját és licenszelt termékeket is kihozott vele. Ezek közül a legismertebbek a cyberpunk Ex Machina, a D20 rendszerrel megjelent, de a deluxe változat függelékében a Tri-Stat szabályokat is tartalmazó Game of Thrones vagy a szuperhősös Silver Age Sentinels.
Személyes Vélemény
Nekem is volt anime rajongó korszakom, amikor szinte mindent megnéztem, ami csak szembe jött, ám aránylag gyorsan elmúlt. Vannak rajzfilmek, amiket bármikor újra tudok nézni, mint a GitS 1/2, az Appleseed (2004), a Ninja Scroll és persze a Records of the Lodoss War, de újabbakat már nehezebben fogadok be. Éppen ezért nem is nagyon éreztem soha erősebb vonzalmat a BESM kipróbálására, bár azt el kell ismernem, hogy a rendszere kellemesen könnyű és jól kezelhető. Ha játszani akarnék vele, valószínűleg a második, javított kiadást választanám hozzá, ami már sokkal több lehetőséget ad, de még az eredeti aládobós koncepciót követi. Mindenesetre az Egyszer Kipróbálnám kategóriába teszem.