Retro Rpg

Árnyékmagyarország bemutató 2. rész

2023. március 26. 13:51 - Retro Rpg

Lúdvérc

Sziasztok,

A sorozat második részében a Bíborhold '94 augusztusi (21.) számában található Árnyékmagyarország cikket dolgozzuk fel. Rögtön egy Árnyvadász csapatot ábrázoló képpel indít az újság, akik valamilyen rituális mágiával támadják a háttérben lévő Seattle Space Needle kilátótornyot. Erős indítás. Ebből is látszik, hogy a magazin  elkötelezett voltak a játék iránt.

Íme az alkotás, ami a Shadowrun Native American Nations Vol. 1 Cover Art-ja volt:

screen_shot_2020-09-27_at_2_01_52_pm.png

Mielőtt belevágunk, kitérnék arra a témára, hogy visszatérő kritika az Árnymagyarországgal szemben, hogy nem reális a sok frakció és a történelem, mondhatni barokkos túlzásokkal teli. Egyrészt a Shadowrunra ez jellemző, csak az eredeti SR koncepció egy 100x nagyobb területen játszódott le és tény, hogy ezt kicsiben bezsúfolni Mo. területére nem szerencsés. Ugyanakkor - ahogy Nádori Gergely, az egyik alkotó írta kommentben - nem kötelező minden frakciót használni. Vagy teljesen elhagyjuk, vagy úgy tekintjük, hogy az egy jelentéktelen frakció, ami egy helyi klub szintjén mozog és csak az különlegessége miatt ismert.
A gazdasági oldalát meg azért nem érdemes bántani, mert ahogy a legtöbb szerepjátékos világ, ez sem gazdasági szimuláció. Például figyelembe kell venni, hogy a cégek szerepe nem olyan jelentős, mint az egykori USA területén. Itt csak egy-egy irodával képviseltetik magukat, illetve elszórt kísérleti telepek léteznek, ahogy az általános leírás is említi. Az országnak az a vonzereje, hogy világviszonylathoz képest is alacsony a hatóságok szerepe, és a területileg és politikailag visszaszorult államot konkrétan egy társasági bábkormány képviseli. Vagyis ahol a cégek jelen vannak, nem kell tartani más szereplőktől, illetve könnyű titkos bázisokat létrehozni a fragmentált országban.

No de térjünk rá a témánkra. Ebben a részben Zalába fogunk utazni a 2050-es években. A cikk onnan indít, hogy az írója látott egy file-t, amiben szerinte össze-vissza írogattak a felébredt lényekről, ezt próbálja kijavítani ezzel a cikkel. Konkrétan Lúdvércről, a zalai szabad szellemről van szó. Vagy sámán, aki önmaga toteme, vagy egy sima mocsári szellem, nem tudni mi a teljes igazság. (Megjegyzem, a Lúdvérc ez egy lidérc, aminek Lucifer kölcsönözte a nevének első felét, legalábbis a Dunántúlon; máshol is hasonló rontó lény.)

 

Lúdvérc felemelkedése:

Maga a terület egy visszamocsarasodott vadon, ami a Kis-Balatonból indult és a játék jelenében elérte a teljes zalai vidéket. Télen-nyáron ködös, párás, ezért a Homály földjének is nevezik.
Ezek után kapunk pár infót arról, hogy milyen metahumán lények foglalták el a területet: goblinok, Zalaegerszegen vámpírok és lidércek (Wraith).
Ezek komoly menekülthullámot okoztak, a Társasági tanács megpróbálta 2046-ban kiűzni az illegális bevándorlókat 500 felfegyverzett katonával, de nem jártak sikerrel, túlélő sem maradt. Viszont kaptak egy levelet Lúdvérctől, hogy mostantól visszafoglalta az ősi birtokát. A többi felébredt lényekből álló frakció üdvözölte az új birodalmat, kivéve Kalamona. A Tanács ezt válasz nélkül hagyta.

Lúdvérc területén komoly bevándorlási szabályok érvényesek, sőt 2048-ban a lakosság 20%-át kiutasította egy vizsgálat során. Mostanra kiderült, hogy a mágikus tehetséggel rendelkezők maradhattak.

ludverc.JPG

 

Zala ma (2050-es évek):

A lakosság 50%-a ember, 20% tünde, 15% törpe, a maradék egyéb metahumán. Minden felébredt lény teljes jogú polgár. A hivatalos nyelv a magyar, de mellette léteznek ismeretlen eredetű nyelvek is. Pénznemben ódivatúak, papírt is használnak.
Lúdvérc egyszemélyű diktátor, de rejtőzködik, csak kevesen állnak kapcsolatban vele közvetlenül, a tanácsadóit váltogatja idővel. Írott törvények nem léteznek, Lúdvérc és a tanácsadói teljhatalommal uralkodnak élet-halál felett ,és az őrezrede ebben támogatja is őket.

 

Gazdaság:

Erőforrásaik nincsenek, orikalkumot vesznek búzáért a törpöktől. Illetve a mágikus oktatás biztosít számukra bevételt. A mágia helyi erőssége is segíti őket ebben. Keszthelyen egy mágikus akadémiát is nyitottak, bár egyesek szerint maradiak, például nem akarnak a mágia és a technika összekapcsolásával foglalkozni, csak papír alapon tárolják az információkat.

 

Fontosabb helyek:

  • Keszthely, ami a mágikus oktatás központja és a Halál követeié is, akik egy misztikus bérgyilkos szekta.
  • Zalaegerszeg, ahol kihalt minden, csak a néhány felébredt lény hangja szól. Olyanok mint a korábban említett vámpírok és lidércek.
  • Szentgotthárd, 40K lakosával a legnagyobb város a régióban, itt már ipart is találunk.
  • Zalavár: Itt találjuk a közelben Lúdvérc kastélyát, ami egy különleges organikus épület, nem tudni, hogy mi benne a természetes és mi az építmény?

Katonasággal nem rendelkezik a terület, de nem védtelen, 1700 fő őrezred védi, akik ráadásul fizikai adeptusok. Ezen felül mindenféle mágikusan aktív lény áll Lúdvérc szolgálatában. Szóval nem kell aggódni értük, van ott védelmi potenciál. Mátrix sem létezik a területen.

ludverc_uzlet.JPG

 

Lúdvérc:

Őt magát nem lehet besorolni egyetlen egzakt kategóriába se. Alakváltó-sámán-szellem, stb. Pl. asztrális képe igazodik a megjelenési formájához. Vannak sámán követői, de egy totemnél konkrétabb célokkal rendelkezik. (Vagyis itt szabad kezet kap a mesélő.) Bármi furcsa is, de kapcsolatban áll a társaságokkal és azok jó pénzért vagy fura szívességekért cserében mágikus kísérleteket végeznek Zala területén.

 

A színfalak mögött:

Itt áttérünk a szerepjátékos statisztikák területére, SR 2E rendszerében. Például Zala területén minden mágikus tevékenységre (varázslatmondás, kimerültség, tárgykészítés, idézés, stb.) -2 Célszám van. Vagyis minden mágikus tevékenység jóval könnyebb, mint máshol.

Lúdvérc, mint totem is megjelenik a játékban: Kedvelt helye a Mocsár, +2 kocka irányító manipulációkra és +1 mocsári szellemek megidézésére. Cserébe Zalán kívül +2 CSZ minden mágikus tevékenységre. Illetve Lúdvérc önzősége miatt mások gyógyítására -2 kocka. (Sajnos emiatt szerintem nem annyira jó vele játszani Zalán kívül, így inkább NJK-nak ajánlott.)

A statisztikák között még megtalálhatunk egy Őrezred tagot, zalai hermetikus adeptust és a Lúdvérc adeptust is. Ezek a védelem oszlopos tagjai.

Végezetül kapunk több kalandötletet is, ezeket bemásoltam ide:

 

KALANDÖTLETEK ZALÁBAN

1. Társaságok. Minthogy szinte minden nagyobb társaság jelen van Zalában, a szokásos társaságokkal kapcsolatos vadászatokra bőven nyílik lehetőség. (Szabotázs, kémkedés, adatlopás, tudós szöktetés stb.)

2 . Az orikalkum. Minthogy az orikalkum a legértékesebb fém a Földön és a bakonyi bányák termelésének jó része áthalad ezen a vidéken, ez is bőven adhat alkalmat a vadászatokra.

3 . Varázslók. A varázslók számára különösen fontos Zala. Egy mágus felbérelheti a vadászokat, hogy védjék meg, amíg kísérleteit folytatja, vagy elküldheti őket valamilyen különleges mágikus tárgyért.

Én úgy emlékeztem, hogy nem túl sok kalandlehetőség adódik ezen a vidéken, de most, hogy újraolvastam a cikket, mégis azt érzem, hogy a társaságokkal kapcsolatban, a törpékkel való viszony és a mágikus kutatások nyomán azért mégis akad kalandötlet. Innen indulni adeptusként érdemes talán, de a sámánt a kötöttségei miatt nem ajánlom, talán ha nem Lúdvérc követő, bár olyanokat nem tudom, hogy miért tűr meg a hatalom?
Cégesként vagy más mundén karakterként nem életbiztosítás itt létezni, kivéve ha van kellő mágikus támogatás, ahogy az egyik dekás komment is írta.
Amúgy a cikk itt is tele van tűzve alternatív megoldásokkal, ezzel is támogatja a mesélői szabadságot. Szerintem példaértékű megoldás. Köszönöm a figyelmet!

A következő részben pedig Fekete Magda és a Szabad Vállallkozás következik.

A sorozat korábbi darabjai:

Árnyékmagyarország bemutató 1. rész

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr8918080652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nádori Gergely 2023.03.26. 14:59:28

Ha jól emlékszem, az eredeti cél a Lúdvérccel (azon túl, hogy remekül hangzik a neve) az volt, hogy legyen egy mágikus szarkeverő az orszégban. Mivel a céljai teljesen kiszámíthatatlanok ezért még indokolni sem kell, hogy miért keveredik bele bérmibe. Így aztán akármikor beállíthat egy vadászat során egy adag fizikai adeptus, sámán plusz hermetikus mgus, akik éppen úgy segíthetik a partit, mint hátráltatják. Aztán arra is emlékszem, hogy a Lúdvérc kifejezetten jó eszköz volt arra, hogy ilyen ördöggel egyezkedős üzleteket lehessen kötninvele. Valamihez kell a L. segítsége, mire ő vagy a "majd egyszer kérek valamit" toposszal, vagy az elkérem azt, amiről még ti sem tudjátok, hogy a tietek népmesei fordulattal válaszol. Kifejezetten hosszú kalandsor lehet az, ahogy megpróbálnak kibújni egy vele kötött alkuból.

Retro Rpg 2023.03.27. 10:11:56

@Nádori Gergely: Nekem is ez jött le, hogy szándékosan nem határoztátok meg a mibenlétét. Majd a mesélő fabrikál egy lore-t, ami a kampányához megfelel. A dekás kommentek is ezt erősítik, hogy bármi lehet és annak ellenkezője. Ezzel jó kis parát lehet a játékosok között teremteni, ami egy igazi CP játék jellemzője.
süti beállítások módosítása