Retro Rpg

Retro Kincsek 78. - Pandemonium! - Adventures in Tabloid World

2022. július 13. 18:14 - Barnabas Birkas

Kalandok a Hihetetlen! magazin és a bulvárlapok világában

 pan_01.jpg

Első Megjelenés: 1993 
 
A Pandemonium szerepjáték ismét egy igazi elfeledett kincs, amiről én magam sem hallottam, amíg pár napja fel nem hívták rá a figyelmem (köszönet érte Csókási Róbertnek). Stílusát tekintve vígjáték/paródia, mint a Paranoia, a Tales from the Floating Vagabond vagy a Toon: ezúttal a szenzációhajhász pletykalapok világa áll a középpontban, a hihetetlen történetekkel, UFÓ-észlelésekkel és éjszakai beszélgetésekkel Elvisszel. Egyáltalán nem tartozik a túlságosan ismert játékok közé, bár a készítői között komoly nevek vannak: fő írója Stephan Michael Sechi, a Talislanta RPG megalkotója, de a társírók között megtalálhatjuk például Robin D. Laws-t, a Rune készítőjét is.
A játék az MIB kiadónál jelent meg, a máig létező Atlas Games terjesztésében meg, ahogy a hozzá kiadott egyetlen kiegészítő, a Stranger Than Truth kalandmodul-gyűjtemény is. Sajnos az Atlas Games kiadó elég hamar úgy döntött, hogy a Pandemonium nem találta meg a célközönségét, és beszűntette a termékvonalat, a maradék példányokat egyszerűen elajándékozva.

A Játék
A Pandemonium 176 oldalas, puhaborítós, fekete-fehér kiadásban jelent meg, egyben tartalmazva a játékosoknak és a mesélőknek szánt fejezeteket. A képek tekintélyes része régi filmekből vett fotó vagy újságcikk illusztráció, ami elég jól hozza a hangulatot. A rendszerhez D10 kockák szükségesek.

pan_02.jpg

A Világ
A Pandemonium világa gyanúsan hasonlít a miénkre, de igazából egy azzal párhuzamos dimenzió. Ebben a torz tükörképben minden olyan, mint nálunk a bulvárlapokban, legyen szó a talkshow-k stílusában vitatkozó politikusokról, a mindenhol jelen levő tévés hittérítőkről, a szokásos heti UFÓ-elrablásokról, rejtélyes régészeti leletekről vagy magukat hetente oda-vissza átoperáltató celebekről. Csakhogy az emberek többsége, a Hétköznapiak mindezt nem hiszik el, szerintük ez csak kamu, a bulvárlapok hazugsága. Csupán a Felvilágosultak tudják az Igazságot, ők látják a világ valódi arcát. Természetesen ezek közé tartoznak a játékosok karakterei, akik Paranormális Nyomozók (P.I., az angol Private Investigator, magánnyomozóra rájátszva) szerepét töltik be: ők azok, akik hétköznapi, "civil" munkájuk mellett vállalják a fáradtságot és veszélyt, hogy felderítsék ezeket a titokzatos és rejtélyes történeteket, majd a Sztorit (a kalandot) felgöngyölítve eladják az egészet a Szerkesztőnek (a kalandmesternek). Mindezt úgy, hogy biztosak lehetnek benne, a Közönségesek szemében ők csak idióta zugfirkászok.

pan_03.jpg

A könyv csaknem felét a Paranormális Enciklopédia teszi ki, ami rengeteg információt ad a világról: az UFÓ észlelésektől a brazil dzsungelben lapuló nácikon át az elvetemült sorozatgyilkosokig, vámpírokig és Elvisig mindenről kapunk egy kis információmorzsát. Emellett a természetfeletti képességekről és a felszerelésekről is rengeteget megtudhatunk, még a témához kötődő könyvek árai is szerepelnek benne.
A Pandemonium világa egyébként nem kis hasonlóságot mutat a Men in Black univerzumával, ahol ugyan ezeket a bulvárlapokat böngészték az ügynökök állandóan, tudván, abban van az igazság. A játék kiadójának neve is erre utal, és tekintve, hogy az eredeti MIB képregény 1990-es, talán nem véletlenül.

A Karakteralkotás
A játék két féle üzemmódban játszható: az E-Z Rules (Könnyű Szabályok) szerint nincs is szükség karakteralkotásra, hanem a könyvben található 11 mintakarakter közül választva, egy erősen visszafogott nehézségű rendszerrel azonnal bele is vághatunk a történetbe. Ez egyértelműen a kezdő játékosoknak szól. Ekkor minden Tulajdonság, Köznapi Munka, Hobbi és Előző Élet értéke 0 és 3 között mozog, és a későbbi játék során sem növelhető magasabbra.

pan_04.jpg

Ha viszont saját karaktert akarunk alkotni, a Very Complicated Rules (Nagyon Bonyolult Szabályok) segítségével erre is van lehetőségünk. A játék ebben a módban valamivel tényleg összetettebb, de a rendszer ugyanaz, némileg kibővítve a határokat.
A karakter nevének és fotójának kiválasztása után az első lépés a három Tulajdonság meghatározása: a Test, Elme és Szellem egyfelől egy általános jellemző, azokhoz a próbákhoz, ahol nincs specifikus tudásunk, másrészt pedig harc során ezekből vonódik le a sérülés, attól függően, hogy mi okozta. 7 pontot oszthatunk szét közöttük, és egyik se lehet magasabb 4-nél.
A Hétköznapi Hivatás jelenti a mindennapi munkánkat, mint ügyvéd, könyvelő, háziasszony, autószerelő stb. Ezt csináljuk, mikor éppen nem PI-ként nyomozunk, és ez egyben egy szakértelem is, amire dobhatunk, ha valami elég racionálisan megindokolható. A szintje egy dobástól függ, 0-3 közötti lehet induláskor.
A Hobbi ehhez hasonlóan valami olyan tevékenység, amit kedvtelésből csinálunk. Ez lehet akár egy harcművészet is, de nem lehet Hivatás (senkinek se az agysebészet a hobbija). Itt is egy dobás határozza meg, hogy mennyi az induló szint, 0-3 között.
A Paranormális Képességek a pszi és a mágia világa. A NBSz rendszerben minden karakternek van 1-3 ilyen képessége, melyen szintje a megszokott módon 0-3 közé esik. A Paranormális Enciklopédia számos példát hoz, amikből kiválaszthatjuk a tudásunkat, de a többi jártassághoz hasonlóan itt is inkább irányelveket kapunk, nem pedig pontos szabályokat.
Az Előző Életek pontosan ezt jelenti: ki voltál az előző életedben? A játékban ez ugyanúgy egy jártasságot jelent, mint a Hobbi, viszont az értéke mindig 0-ról indul: ezt akkor kell használnunk, ha fel akarjuk idézni a múltbéli tudásunkat, és ha sikeres, tíz percre az előző életünk minden ismerete a rendelkezésünkre áll, 10-es szinten. Az Enciklopédiában rengeteg potenciális Előző Életet találhatunk magunknak, és arra is kapunk irányelveket, mit tudhatnak ezek. Érdekes módon az egyáltalán nem kizárt, hogy valakivel ugyanazok voltunk előző életünkben…

pan_05.jpg

Sajnos mindenki fél valamitől, és ez itt sincs másként: minden karakter egy 1-es szintű fóbiával indul. Ennek az értéke azt jelzi, mennyire képes ellenállni nekik, vagyis a játékos karakterek később majd igyekeznek növelni, de ha ellenállás során 1-est dobnak rá, azonnal csökken 1 ponttal, a pánik miatt.
A játékban az Instant Karma jelenti a tapasztalati pontot, ám sokkal több mindenre használható annál: a puszta fejlődésen túl felhasználhatjuk a próbák eredményének befolyásolására és a Halál Becsapására is. Ezeket a pontokat játék közben azonnal megkapjuk, nem a kaland végén (ezért is "instant"). Induló karakter esetén 5 IK ponttal indulunk (feltéve, ha megvettük a könyvet, és nem egy barátunkét használjuk, mert akkor nem jár).
Ha mindezzel megvagyunk, nincs más hátra, mint a felszerelés: kapunk maximum $1500 készpénzben vagy hitelkártyán, választhatunk legfeljebb három Ritka vagy Szokatlan tárgyat az Enciklopédiából, és öt hétköznapi holmit, összesen legfeljebb $1000 értékben.

A Rendszer
A játék működése E-Z vagy Very Complicated módban enyhén különbözik egymástól: a leírásban mindig az E-Z szerepel először, utána pedig a különbség a másikban.
A játék alapvető motorja a próba, melynek során egy D10 dobást kell összeadni a releváns Tulajdonság, Hivatás, Hobbi, Paranormális Képesség vagy Fóbia értékével, majd az eredményt összevetni a Sors táblázattal. Az 1 vagy kevesebb mindig Totál Szívás (E-Z módban a sima 1-es dobás is), a 2-5 simán csak nem sikerült, a 6 éppen megvan, a 7-9 sikeres, a 10+ pedig a nagy durván sikeres. Minél nagyobb az eredmény, annál jobb a következmény, ennek leírása a Szerkesztő dolga. Az IK pontokból 1:1 arányban vehetünk módosítót a próbákra, maximum +3-at.
A Very Complicated módban annyit változik a helyzet, hogy a Szerkesztő itt már az adott feladat nehézségét is figyelembe veszi, egy +10/-10 közötti módosítót rendelve hozzá a próba eredményéhez.

pan_06.jpg

Az Előző Életek egy nagyon hasznos és mókás része a játéknak, ugyanis ha sikerül egy Sors próbával felidéznünk a néhai tudását, ezeket 10 percig a sajátunkként használhatjuk, átvéve a személyiségjegyeit, gesztusait és stílusát. Ha viszont a felidézésre Totál Szívást dobunk, akkor 10 percig tényleg azt hisszük, hogy mi ők vagyunk - az ehhez szükséges tudás nélkül!
A harc nagyon egyszerűen történik: kezdetnek a kezdeményezés azé, aki először mondta, hogy támad, és ha egyszerre mondták, egyszerre is jönnek. Alapvetően háromféle módunk van a támadásra: Sebezni akarunk, Lefogni vagy Különleges Manővert alkalmazni. Mindegyik esetben egy normál próbát kell tennünk, és ha az eredmény 6 vagy több, akkor eltaláltuk. Ha ez egy normál közelharci vagy távolsági támadás volt, akkor a fegyvertől függetlenül támadás-5 pontnyi sérülést okoztunk a releváns Tulajdonság értékében: egy ökölcsapás vagy pisztolygolyó a Testet csökkenti, egy mentális támadás az Elmét. Ha bármelyik értéke eléri a -10 pontot, a Halál küszöbére kerültünk, de még egyáltalán nem vagyunk halottak! Ekkor ugyanis Becsaphatjuk a Halált, vagyis dobnunk kell egy próbát, amire a releváns tulajdonság -10 alatti mértéke még ugyanannyi büntetést is ad (pl. -12 esetén -2), és ha az eredmény még Így is 6 vagy több, akkor túléltük. Az Instant Karmánkat itt is felhasználhatjuk, minden 5 IK pontért kapunk +1 bonuszt a próbára, és ha sikeres, a Halálközeli Élmény miatt azonnal kapunk 5 IK-t.
A Very Complicated módban némileg több opció van a harcra, de ezek egy jó része elég egyszerű: dobhatunk immár a Kezdeményezésre (simán D10, minden 0.1 másodperc +1 módosító), a fedezék adhat büntetést (minden 10% -1 pont), sőt, akár minden fegyvernek lehet saját sebzése (bár erre a könyv nem ad konkrét példákat, amolyan "dolgozd ki magadnak jelleggel). Összességében szólva az E-Z módnak itt több az előnye, mint a hátránya.

pan_07.jpg

Ha mégis meghalnánk, akkor sincsen semmi gond: gyakorlatilag azonnal reinkarnálódhatunk egy másik játékos karakterben! E-Z esetében ez egy másik előre elkészített karaktert jelent, akinek egyfelől felírhatjuk az Előző Életei közé az elhunytat (bár itt nem az összes tudását használhatjuk, hanem egy kiválasztottat), és megkapjuk a néhai aktuális Instant Karma egyenlegét is. Very Complicated szabályok esetében készíthetünk magunknak egy teljesen másik karaktert, de a többi része ugyanaz. Fontos kitétel, hogy ha valaki öngyilkos lesz, hogy ezzel reinkarnálódjon és tisztességtelen előnyhöz jusson, az nem fog újjászületni, teljesen új karaktert kell hoznia.
Very Complicated módan az is megoldható, hogy ha egyszerűen szeretnénk hozni egy karaktert, anélkül, hogy a régi meghalna. Ehhez nem kell mást tennünk, mint Megrendezni a Halálunk, vagyis gyakorlatilag leszervezni, hogy ha legközelebb a karakterünk meghalna a játékban, az ne valódi legyen, hanem csak egy színjáték. Ehhez előre ki kell fizetnünk minimum $5000-t (meg kell vesztegetni egy csomó embert) és 25 IK-t, cserében viszont a karakterünk később bármikor visszatérhet a játékba. Persze kötelezően kell egy jól kitalált történet, hogy úsztad meg, és hol voltál eddig.

pan_08.jpg

A fejlődés egyébként E-Z módban elég korlátos: eleve minden Hivatás, Hobbi, Paranormális Képesség, Előző Élet és Fóbia csak +3 pontig fejleszthető, 10-10 (Előző Élet esetén 20-20) IK pontért. A Tulajdonságok pedig egyáltalán nem fejlődhetnek az induló szinthez képest. A Very Complicated módban a határ +3 helyett +10, a Tulajdonságok is fejlődhetnek 15-15 pontért, sőt, 25 IK pontért még újabb Hobbit is felvehetünk, 0-s szinten.

A Kalandok
A Pandemoniumban a kalandok a hihetetlen események körül forognak, hiszen ebben a világban nincs olyan, ami lehetetlen lenne - talán csak a normalitás. A Paranormális Enciklopédia remek támpontot nyújt, hiszen alaposan bemutatja a világot, és a Szerkesztőnek szánt fejezetben remek segédanyagok vannak, hogyan találjunk ki magunknak kalandokat. Ehhez nem kell más, mint egy Manifesztáció ("Mi történt?"), egy Helyszín ("Hol történt?"), egy Nagyobb Jelenség ("Ki Okozta?") és legalább három Kisebb Jelenség ("Mi történt még?"). Ezeket egy-egy D100% dobással kidobálva máris megkaphatjuk a történet alap vázát.

pan_09.jpg

De az alapkönyv semmit se bízott a véletlenre, kaptunk ugyanis egy nagyon komolyan kidolgozott mintakalandot: a 22 oldalas Elvis is missing egy remek induló modul kezdő karaktereknek, rengeteg NJK-val és egy nagyon szövevényes történetszállal.

 pan_10.jpg

Vélemény
Hatalmas nagy bajban vagyok, ugyanis ez a játék nagyon hangulatos, sőt, kifejezetten jó! Ami sajnos magamat ismerve azt jelenti, hogy hamarosan meg fogom venni valahol a fizikai példányt. Addig is a Feltétlenül Kipróbálandó listára teszem.

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://retrorpg.blog.hu/api/trackback/id/tr4517882381

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thészeusz 2022.07.13. 19:12:07

Egy nyolcvan évvel ezelőtti Bíborholdtöltében olvastam róla, de ott csak egy majdnem semmitmondó egy oldalasat írtak róla, kábé semmit se lehetett megtudni a játékról.

Úgy emlékszem, az Amazing Engine-hez is jelent meg ilyen zsánerű játékkészlet "Tabloid" címmel. De alighanem ez volt hamarabb és ennek passzolóbb a szabálya a világhoz.

Barnabas Birkas 2022.07.14. 00:15:20

@Thészeusz: A Bíborholdból elég keveset olvastam, nálunk a klubban inkább a Rúnák voltak meg. Ezért is maradhatott ki.

Thészeusz 2022.07.16. 09:24:26

Hát jelen esetben nem maradtál le semmiről, egy oldalas, semmitmondó ismertető volt. (Amúgy nagyon szerettem a Bíborholdat is.)

Barnabas Birkas 2022.07.16. 09:51:30

@Thészeusz: Olyan kevés számmal találkoztam, hogy alig vannak belőle emlékeim. A legelső Bíborholdat megvettem, abból rémlik az AD&D bemutató meg egy egyszerű, kivágható társas. A 33. Holdtöltének már csak a borítója ismerős, a tartalmára már nem emlékszem. :)
süti beállítások módosítása